29.11.2008 Yavuz DİZDAR yoneticininkeyfi@hotmail.com

Bir hastalığı tedavi etmenin doğru yolu kuşkusuz teşhisin doğru konmasıyla başlar. Hastalıklar sanıldığı gibi her zaman belirtilerin sıralanması durumunda kolaylıkla teşhis edilen ve tedavinin düzenlendiği durumlar değildir. Belirtiler hastaların bir kısmında eksik, bir kısmında ise diğerlerinden farklı ortaya çıkarlar. Bu durumda işinin ehli bir doktor bütün verileri dikkatle değerlendirir, bütün olasılıkları aklından geçirir, kendisine yardımcı olabilecek tetkikleri ister ve ardından tanıya yönelir. İşte bu nedenlerle tıp sadece algoritmalar temelinde işlemez, hastanın deneyimli bir doktor tarafından değerlendirilmesi esastır. "Belirtileri yaz, teşhis ve tedaviyi söyleyeyim" tarzında kitaplar ve bilgisayar destekli sistemlerin genel olarak geçerliliği yoktur, sadece fikir verebilirler.

Buna karşılık doğru teşhis her zaman kolay konulmaz. "Hastalık yoktur, hasta vardır" tanımlaması da işte bu nedenle doğrudur. Bu durumda bir doktorun görüşü de yetmeyebilir, ikinci bir uzmanın görüşünü almak gerekir. Bazen öyle durumla olur ki, yurtdışındaki daha büyük merkezlere, daha fazla hasta görmüş hekimlere başvurmak da gerekebilir. Ne var ki yurtdışına tetkik ve tedavi amacıyla gitmek ortalama bir vatandaşın bütçesini fazlasıyla aşar. Sadece teşhis için binlerce, tedavi içinse genellikle yüzbinlerce dolar gerekir. Oysa doğru teşhisin konması durmunda, uygulanabilecek tedaviler, kullanılacak ilaçlar yurtdışında da, bizde de genellikle aynıdır. Dahası, hastanın dilini anlamadığı yabancı bir ortamda bulunması yerine, kendi ülkesinde tedavi görmesi her açıdan büyük bir avantaj sağlar.

Teşhiste yani bir hizmet:

Amerika'da yaşayan iki başarılı Türk, www.amerikadateshis.com adlı bir internet sitesi üzerinden, özellikle ikinci uzman görüşüne yönelik bir girişimde bulundular. Bu amaçla yola çıkarken her yıl, dünyanın bir çok ülkesinden binlerce hastanın, hastalıkları konusunda sadece ikinci bir görüş alabilmek veya tedavi olabilmek için ABD'nin ve dünyanın en büyük tıp merkezi olan Methodist Hastanesi'ne gidiyor olmalarını dikkate aldılar. Bu talep, Amerika'nın en büyük ve güvenilir hastanelerinin gelişen internet teknolojilerini kullanarak "online ikinci görüş" konusunda yapılanmalarıyla sonuçlandı. Türkiye'den de bir çok kişinin Amerika'nın güvenilir hastanelerinden ikinci görüş alma taleplerinin yükselmesi karşısında www..com hizmete girdi. Şirketin genel direktörü Mert Dikmen öncelikli amaçlarının Türkiye'deki hastalar veya hasta yakınları ile ABD arasındaki dil ve mesafe engelini ortadan kaldırmak olduğunu söylüyor. Bunun yanı sıra ABD'nin en ileri tıp merkezlerinden biri olan Methodist Hastanesi'nin en gelişmiş teknoloji ve uzmanlarından yardım almalarını sağlamayı ve tedavi önerilerinden faydalanılmasını amaçlıyorlar.

Türkiye'nin her yerinde bulunan hasta, hasta yakını hatta doktorların 20-30 dakika içinde online ve Türkçe olarak yollayabilecekleri dokümanlar ile 10 iş günü içinde hastalıkları hakkında yeni bir ikinci görüş ve tedavi önerisi alabilecekler. İkinci görüş almak amacıyla ABD'ye gidenlerin bile zaman zaman bir-iki ay beklemek zorunda kaldıkları dikkate alınırsa, ikinci görüşün bu yolla yapılmasının ne kadar avantajlı olabileceği ortaya çıkıyor.

Sistem nasıl çalışıyor?

Hastalar sisteme online ve Türkçe olarak başvuruda bulunuyor. Daha sonra bu başvuru İngilizce'ye çevriliyor ve Methodist Hastanesi'ne teslim edilip hekim tarafından inceleniyor. Gereken durumlarda ek bilgi soruluyor ve ardından raporlanarak hastaya ya da talepte bulunana geri gönderiliyor. Sistem konulan teşhisten ve önerilen tedaviden emin olunmasına yardımcı oluyor, Kısacası hasta yapılanlar konusunda kendini daha fazla güvende hissediyor.

Amerika'dan ikinci görüş alınması kuşkusuz bütün hastalar için gerekli değil. Zaten iyi bir hekime sahip kişiler, hele tıbbi "karmaşık" özelliği olmayan hastalıkları için ülkemizde güvenle tedavi olabilirler. Ancak açıklanması zor olan hastalık tabloları için uygun bir seçenek olduğunu hatırlatırız.