kamu işçi maaş

Konu: Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

  1. #1
    Üyelik tarihi
    Kasım.2005
    Mesajlar
    342

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymetler için yapılan bakım onarım ve parça değişiklilkeri direk olarak gider yazılabilirmi?

    Örneğin bir fabrikada kullanılan amortisman ömrü biten makina revizyona alınarak bakım onarım ve tamiri yapılarak tekrar kullanıma alınıyor bu tutar da 100.000 YTL

    Bu konu hakkında gider yazılabilir diye düşünmek ile birlikte aksi bir uygulama ve yorum varmıdır.

    Saygılar


  2. #2
    Üyelik tarihi
    Şubat.2006
    Mesajlar
    145

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Merhaba,

    Anlattığınız olayda, makina yeniden oluştuluyor gibi. Bu durumda bu yüksek giderleri makinanın maliyetine kaydedip amortisman ayırmak gerekir diye düşünüyorum.

  3. #3
    Üyelik tarihi
    Şubat.2006
    Mesajlar
    560

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    İktisadi Kıymetin Değerini ve Ömrünü Artıran Giderler:

    İktisadi kıymetin satın alınması sırasında üzerinde bulunmayan özelliklerin kazandırılması veya ilk satın alma sırasında bulunan özelliklerin geliştirilmesi için yapılan giderler değer (fonksiyon) artıran giderler olarak sayılmakta ve maliyete eklenmektedir. Söz konusu giderler iktisadi kıymetin kalan amortisman süresi dikkate alınarak itfa edilecektir.

    Kanımca uygulama bu yönde olduğundan itfa süresi bitmiş olması birşey ifade etmez..

    Kolay gele..

  4. #4
    Üyelik tarihi
    Temmuz.2005
    Mesajlar
    204

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Doğrudan gider yazma sınırının üstünde olan ve sabit kıymetin değerini artırıcı nitelikteki harcamalar aktifleştirilmeli,bu sınırın altında kalan değerler ise doğrudan gider yazılımalı diye düşünüyorum..

    örneğin faydalı ömrü sona eren bir araç için her ne kadar amortisman ayrılamıyorsa da o araç için alınmış ve 520 YTL sınırı aşan lastikler 2 senelik faydalı ömür süresince yani %50 oranıyla amorti edilmedir..yanlız aynı araç için 1000 lik akaryakıtta alınsa rahatlıkla gider yazılabilir..

  5. #5
    Üyelik tarihi
    Kasım.2005
    Mesajlar
    342

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Değerli meslektaşlarım;

    Yukarıda verdiğim örnekte makinanın alım tarihi 1990 ve bugüne kadar kullanılmış. Dolayısı ile amortisman ömrü de tükenmiştir.

    İlk iktisabında üzerinde olmayan bir özellik ve kullanım ömrünü arttırıcı revizyonların makinanın Amortisman ömrü içerisinde yapılması koşulu ile Maliyet bedelini arttırıcı unsur olarak degerlendirilmesi gerekir. Ancak 1990 Yılında alınan makinanın o dönemde %20 Amortisman uygulanarak 1994 yılında Amortisman ömrünü tamamlamıştır.

    Bu tarihten sonra sadece kullanıma devam edebilmesi için yapılan masraflar 550 YTL lik sınır da dikkate alınmaksızın direkt gider yazılır.

    Kaldıki örneğini verdiğim makinanın bugünkü alım değeri 600.000 Avro dur.

    VUK.'nunda Amortisman ömrü tükendikten sonra yapılan bu ve benzeri masrafların maliyete dahil edilmesi gerektiğine ilişkin bir açıklamada bulamadım.

    Saygılar

  6. #6
    Üyelik tarihi
    Ocak.2006
    Mesajlar
    731

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    bu konunun doğrusu sanırım doğrusunun olmamasıdır. ancak mantık kuralları içerisinde, demirbaş gider sınırının bu kadar düşük olduğu bir ülkede 100000 ytl, euro gibi rakamları gidere işlemekte pek mantıklı gelmiyor. benim şahsi kanaatim, amortisman süresi dolmuş, yani normal bir amortisman süresi olmuş olsa kanundaki mantıkla, o makine hiç işe yaramıyor demektir, onda sonra siz ona bakım onarım yapıyor, tamir ediyor çalışacak hale getiriyorsunuz. yani makineniz tekrar değer kazanmış oluryor, bu durumda makinanızın değeri 0 olmadığına göre harcanan tutarı, makina maliyetine atıp, makinenizin değerini 0 dan kurtarmanız gerekir diye düşünüyorum.

  7. #7
    nguroy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    nguroy isimli Üye şimdilik offline konumundadır Forum Müdavimi
    Üyelik tarihi
    Haziran.2005
    Mesajlar
    12.411

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Öncelikle itfa edilmiş sabit kıymetler kanımca henüz ekonomik değerini yitirmemişse, yani işletmede kullanılarak değer üretmeye devam ediyorsa bilançoda iz bedeli izlenmeye devam edilmelidir
    Böyle olunca bu makina için yapmış olduğunuz yenileştirme gideri ekonomik ömrünü uzatacakdır. yani bu da aktife alınıp, yasal süresi içersinde amorti edilmelidir düşüncesindeyim.
    Nizam Güroy
    Yönetici-SMMM

  8. #8
    Üyelik tarihi
    Kasım.2005
    Mesajlar
    342

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Değerli meslektaşlarım;

    1990 Yılında alınan makina için 1992 yılında söylemiş olduğum bu revizyon yapılmış olsaydı Amortisman hükümleri çerçevesinde maliyet ve kullanım ömrü arttırıcı unsur olarak değerlendirilip harcamaları aktifleştirmek ve kalan süre içerisinde amortismana tabi tutmak gerekirdi.

    Amortisman 1992,1993,1994 (3) yıl için ayrılır ve %33,33 (1/3) olur iktisadi kıymetin kalan süresi içerisinde amortisman yolu ile giderleştirilirdi

    VUK'nunda Amortisman mevzuunda bu konuda açıklık yoktur. Burada ihtiyaten bu tutar maliyet bedeli olarak aktifleştirilse bile makinanın Amortisman ömrü tükendiğinden yapılan revizyonun makinanın kullanım ömrünü ne kadar arttırdığı gibi bir teknik tahmine ihtiyaç vardır. Kaldıki bu tahmin yapılabilse dahi VUK Amortisman cetvellerinde yerini bulmak çok zordur. Amortisman oranı her ne kadar Maliye Bakanlığına sorulabilse de bu miktarın direkt gider yazılabileceğini düşünmekteyim.

    Kısaca arkadaşlar yapılan bu harcama neden Aktifleştirmeli sorusuna genelde 520 YTL sınırı, rakamın yüksek oluşu gibi yapkaşımlar vardır. Bu ihtiyatlılık vergi matrahının tespitindeki hassasiyetlerimizden ileri gelse gerek diye düşünüyorum.

    Konuyu VUK'daki hükümler çerçevesinde değerlendirdiğimizde gider yazmayı engelleyen bir nedenin olmadığını düşünüyorum.

    Saygılar

  9. #9
    NAKULA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    NAKULA Guest

    Yat?r?m harcamalar?n?n g?derlesmesi

    Sayın Arkadaslar


    Gorusume gore bu durumda yapılan harcamanın aktife alınarak amortisman yoluyla giderlestirilmesidir.

    Ornek vermek gerekirse

    Amortisman suresi %20 olan A.T.İ.K.in

    Alınma tarihinden 3 yıl sonra bakım,onarım,parça yatırımı yapılırsa(520 ytl uzeri)

    Bu taktirde yeni yapılan yatırımın direk gider olarak veya A.T.İ.K kalan suresi olan 2 yılda degil yine 5 yılda amortismana tabi tutulmalıdır diye dusunuyorum.

    Direk gider yazılamasını dusunen arkadaşlar yapılan yatırımın Amortisman listelerinde bulunmayan bir yatırım(harcama) olduğu taktirde(ornegin parca degisimiyle birlikte bakım onarım isciligi gibi) yapılacak başka bir şey olmadığını düşünüyorlar.

    Bu iscilik harcamalarının tamamını giderlestirileceğini düsünüyorlar.

    Bana gore bu dusunce şu acıdan yanlıs.

    Bildiğiniz üzere Bütün A.t.i.k. lerin imali sırasında bir işçilik harcanmaktadır.Bizler nasıl ki Bu A.T.I.K.ri alıs zamanında isciligi ayırmayıp iscilik dahil aktiflestiriyoruz.

    Buna gore harcamanın once veya sonra yapılması icerik itibariyle degismeyecegine göre aynı uygulamayı yapmalıyız diye dusunuyorum.

    Ayrıca sure olarak omrunu doldurmuş A.T.ı.K. İz degeri uzerinden Aktifte mevcutken bu A.T.I.K.e yapılacak yeni yatırımın parca harcaması dahi olsa her miktardaki harcamanın direk gider olmasını
    Dusunen arkadasların savunması A.T.I.K in omrunu tamamlamıs olmasıdır.

    o zaman akla omru bitmis A.T.I.K e nasıl yatırım yapıldıgı gelmiyor mu.?

    Madem omru bitmis yani yok olan bir makineye niye yatırım yapıyorsunuz?

    Yatırım yapıldığına gore ortada fiziken var olan bir nesne var.

    Bu nedenle iscilik dahi olsa ,amortisman süresi dolsa dahi A.T.I.K.lere 520.ytl(2006 için )uzeri tum harcamaları Aktife alarak amortisman yoluyla giderlestirmeliyiz diye dusunuyorum.

    Akla takılabilecek bir diger soru şu olabilir.

    Ornegin makine nin amortisman oranı %20 olmasına ragmen degıstirilen parcanın amortisman oranı % 10 olursa ne olacak.

    Bu durumda şahsi gorusume gore butunluk arz ettigi için asıl olan makinenın amortisman oranını uygulamalıyız.

    Çünkü biz degistirilen parcayı tek olarak değil ,parcanın takıldığı Makine olarak kullanacagız.

    Sonuc itibariyle:

    Amortisman Omru Biten iktisadi kıymetlere sonradan yapılan bakım onarım ve yedek parca giderlerinin 520.ytl(2006 için)direk gider olarak yazılmaması gerektigini dusunuyorum.

    Aktife alınarak harcama yapılan A.T.I.K.in amortisman suresi dikkate alınarak yıllar itibariyle giderlestirilmelidir.

  10. #10
    nguroy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    nguroy isimli Üye şimdilik offline konumundadır Forum Müdavimi
    Üyelik tarihi
    Haziran.2005
    Mesajlar
    12.411

    Amortisman Ömrü Biten İktisadi Kıymet

    Ben de aynen Sn. NAKULA gibi düşünüyorum. Ayrıca bu vergi azaltıcı bir işlem olduğu ve tutar da önemli, hatırı sayılır bir tutar olduğu için Mali İdare bunu kesin olarak kurcalar ve matrah farkı çıkarabilir.
    Bu makinanın yenisi alınmış olsaydı ne kadar ödeme yapılacaktı veya şöyle diyelim. Bu makina bir değer ifade ediyor mutlaka satılsa 0 bedelle mi satılacaktı?
    Nizam Güroy
    Yönetici-SMMM

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Benzer Konular

  1. Amortismana Tabi İktisadi Kıymet Satışının Muhasebeleştirilmesi
    Konu Sahibi ferhat Forum TDHP-Muhasebe Uygulamaları ve Finansal Raporlama
    Cevap: 36
    Son Mesaj : 04.Aralık.2014, 10:11
  2. Cevap: 4
    Son Mesaj : 18.Eylül.2013, 11:24
  3. s splakalı araç muhasebe kaydı ve amortisman ömrü hk.
    Konu Sahibi BUSEGAYE Forum Vergi Usul Kanunu
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 28.Aralık.2011, 15:51
  4. Cevap: 0
    Son Mesaj : 25.Temmuz.2008, 14:06
  5. Faydalı Ömrü Biten Demirbaşlar
    Konu Sahibi stajyer34 Forum Vergi Usul Kanunu
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 08.Ocak.2007, 15:50

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36