kamu işçi maaş

Konu: Şirket Binasının Yenilenmesi

  1. #1
    Üyelik tarihi
    Eylül.2008
    Mesajlar
    159

    Şirket Binasının Yenilenmesi

    Merhabalar

    Mükellefimiz olan bir şirket aktifinde kayıtlı binasını yıkıp , yerine bina yapacak bunun içinde bir inşaat firması ile anlaşmak üzere. Eğer anlaşırsa inşaat frması binayı yapıp şirkete verecek.Buna göre :
    1-Eski binayı yıkacaklar bunu kayıtlardan nasıl çıkaracağız ve çıkış bedeli ne olacak ?
    2-Yeni yapılan binayı inşaat firması yapacak bunu hangi evraka dayanarak aktife alacağız ve bedeli nasıl tespit edeceğiz.?
    3-İnşaat firması bina bittiğinde bize faturamı edecek ?

    verilecek cevaplar için şimdiden teşkler.


    "Eğer herkesleysen ve Bensiz isen, hiç kimseyle değilsin. Eğer benimleysen ve hiç kimseyle değilsen herkeslesin"(Mevlana)

  2. #2
    Üyelik tarihi
    Ekim.2009
    Mesajlar
    47

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    1- öncelikle eğer binanın ekonomik ömrü bitmediyse, bu hususta yararlanabileceğiniz vergi usul kanununda bir madde var. bunun dışında bir seçeneğiniz olduğunu sanmıyorum. bu madde de317. madde ve Fevkalade Amortisman. Maddede aynen şöyle deniyor;

    Amortismana tabi olup:
    1. Yangın, deprem, su basması gibi afetler neticesinde değerini tamamen veya kısmen kaybeden;

    2. Yeni icatlar dolayısiyle teknik verim ve kıymetleri düşerek tamamen veya kısmen kullanılmaz bir hale gelen;

    3. Cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalan;

    Menkul ve gayrimenkullerle haklara, mükelleflerin müracaatları üzerine ve ilgili bakanlıkların mütalaası alınmak suretiyle, Maliye Bakanlığınca her işletme için işin mahiyetine göre ayrı ayrı belli edilen "Fevkalade ekonomik ve teknik amortisman nispetleri" uygulanır.


    yani yukarıdaki madde hükmünden faydalanmak için bağlı olduğunuz vergi dairesine başvuruyorsunuz. ve yeni bina yapacağınıza dair mimari proje, yapı ruhsatı gibi evrakları da dilekçenize ek yaparsanız idarenin tereddüdü kalmaz. o zaman binanın kalan net değğeri için %100 lük amortisman ayırma imkanı verilebilir. o zaman kalan net değerin tamamını bir defada gider yazabilirsiniz. bu kayıt da tamamen amortisman kaydı ile aynı olacaktır.

    2-) yeni yapılacak bina için mutlaka bir bedel ödemeniz gerekir. bunun için de fatuyra düzenlenmesi gerekir. ama fatura yeni gayrimenkulün teslimnde düzenlenir. bina inşaatı devam ederken yani avans olarak yapılan ödemeler için fatura gerekmez ve 258 veya 259 nolu hesabı kullanmanız gerekir.

  3. #3
    Üyelik tarihi
    Aralık.2008
    Mesajlar
    266

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    Sayın Malidbey,
    Zikrettiğiniz madde hükmünün sadece gerçekten bir zorunluluk ortaya çıktıysa uygulanabileceği kanaatinde olup böyle bir uygulama için de ayrıca bilirkişi raporu gerekeceği ve plan proje,yapı ruhsatı vs gibi dökümanın işe yaramayacağını düşünüyorum.Adı üzerinde "fevkalade amortisman".

    Bence fiilen mevcut binanın net aktif değerinin yeni yapılacak binanın maliyetine ilave edilmesi gerekir.Kaydi olarak binalardan düşülüp yeni bina inşaat firması tarafından teslim edilinceye kadar yapılmakta olan yatırımlarda izlenmelidir.Bu süreç içinde inşaat firmasıyla yapılacak sözleşmeye göre katlanılacak başka maliyetler varsa bunlar da aynı şekilde yapılmakta olan yatırımlara ilave olmalıdır diye düşünüyorum.

    Selamlar
    Önemli olan bakmak değil,görmektir.

  4. #4
    Üyelik tarihi
    Nisan.2009
    Mesajlar
    34

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    merhaba

    cevaplarınızı birleştirirsek daha doğru bir sonuç ortaya çıkar

    öncelikle bina yıkım kararı alındığına dair tutanak vs.belge fevkalede amortiman yoluyla itfa edilir ve buna istinaden yapılmakta olan yatırımlar hs çalıştırıp fatura karşlığında bu hesapta izlenmesi doğru olur



  5. #5
    Üyelik tarihi
    Ekim.2009
    Mesajlar
    47

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    ben fevkalade amortismandan faydalanmayı bir fırsat olarak kullanılabileciğini düşündüm. sonuçta buna karar verecek olan Maliye Bakanlığıdır ki bakanlığın bu tür konulara çok da katı bakacağını zannetmiyorum. "Cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalan" gayrimenkul olarak başvuruyu yapıp %100 lük amortisman ayrılabilir. bu fırsat mükellefin lehinedir. eski binanın net değerini yeni binanın maliyetine dahil etmek yatırım yapan bir mükellefe hiçbir fayda sağlamaz. önemli olan mükellefin yasalardan en iyi şekilde faydalanmasını sağlamaktır.

    diğer yandan yeni bina yapılınca ortada kulanılacak veya yıpranma payı ayrılacak bir gayrimenkul olmayacaktır. yeni bina 258 de izlenmelidir. ancak daha önce de dediğim gibi fatura yeni gayrimenkulün teslimnde düzenlenir. bina inşaatı devam ederken yani avans olarak yapılan ödemeler için fatura gerekmez.

    ben fevkalade amortisman talebinde inandırıcı olması için veya idarenin karar almasını kolaylaştırmak için plan proje,yapı ruhsatı vs gibi dökümanların ek yapılmasını önerdim. yoksa şarttır demedim vey bunlar olursa yerine getirilir demedim. ayrıca bakanlıkta çalışan biri olarak bakanlığın bu tür konulara çok da katı bakacağını zannetmiyorum.

  6. #6
    Serhat_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Serhat_ Guest

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    Malidbeyin dediğin yapmakla birşey kaybetmezsiniz. Hatta yapıp cevabı bize de bildirirseniz biz de öğrenmiş oluruz.

    Ancak gayrimenkul için cebri çalışmadan dolayı fevkalade amortismana başvurulamayacağını düşünüyorum.

    Cebri çalışmanın tarifi şu an hangi tebliğde olduğunu hatırlayamasam da verilmiştir. Yılda şu kadar saat çalıştırılırsa, amortisman oranı %10, şu kadar saat çalıştırılırsa %20 arttırılır gibi gibi. Bina için böyle bir şey düşünülemez diye düşünüyorum.

    Ama başvurup sonucunu bize iletmeniz en güzeli.

  7. #7
    Üyelik tarihi
    Eylül.2008
    Mesajlar
    159

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    Merhaba;

    Öncelikle soruma zaman ayırıp cevap veren arkadaşların hepsine teşekkür ediyorum.

    Eski binanın amortismanları şimdiye kadar ayrılmış olup zaten binanın aktifdeki net değeri sıfırlanmıştır.Bu nedenle eski binanın ters kayıt yapılmak suretiyle(252/257 hesapları ) kapatılmasından yanayım.Yeni binanın bitimine kadar ödenen avansları takip etmek açısından karşı taraftan ne tür bir belge almalıyız ? Yeni binanın bitimine kadar ödenen avansları 258/259 nolu hesapta takip takip edip bina bittiğinde bize fatura edilmesi ile 252 binalar hesabına aktarırız.

    kolay gelsin
    "Eğer herkesleysen ve Bensiz isen, hiç kimseyle değilsin. Eğer benimleysen ve hiç kimseyle değilsen herkeslesin"(Mevlana)

  8. #8
    Üyelik tarihi
    Ekim.2009
    Mesajlar
    47

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi

    net değer sıfır ise sorun nedir onu anlayamadım. ters kayıtla kapatırsınız olur biter. yeni bina için yaptığınız ödemeleri 258 de takip edersiniz. ödemeler için fatura gerekmez dekont yeterlidir. bina tamamlandığında fatura edilmesi gerekir. fatura edildiğinde de aktifleştirirsiniz. selamlar...

  9. #9
    Üyelik tarihi
    Kasım.2009
    Mesajlar
    1

    Ynt: Şirket Binasının Yenilenmesi


    Eski binanın net değerinin "sıfır" olması neredeyse imkansızdır. Bir fabrika binasının 2009 yılı itibariyle tfa süresinin dolmuş olduğunu varsaymak, en iyi şartlarda 25 yıl önce aktifleştirildiğini gösterir. 1/1/2004 tarihinden önce binalar, ilk giriş değerlerinden amortismana tabi tutulduklarından ve enflasyon düzeltmesinde de bunların tolere edilmesi, maliye tarafından yapılmadığından, gerek yeniden değerleme ve gerekse enflasyon düzeltmesi kapsamında oluşan artışların itfa yılında bakiye bırakması gerekecektir kanaatindeyim.

    saygılar

    erol atmar

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Benzer Konular

  1. Sözleşme yenilenmesi hk.
    Konu Sahibi g.günyeli Forum İş Kanunu Mevzuatı
    Cevap: 7
    Son Mesaj : 19.Şubat.2011, 11:57
  2. İlave tesis binasının sgkya bildirimi.?
    Konu Sahibi HR. Forum SGK Mevzuatı
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 11.Mayıs.2010, 10:49
  3. Cevap: 2
    Son Mesaj : 24.Temmuz.2009, 14:11
  4. İşyeri Binasının Çevre Düzenlemesi
    Konu Sahibi veli Forum Vergi Usul Kanunu
    Cevap: 3
    Son Mesaj : 18.Kasım.2008, 10:01
  5. Yönetim Binasının Yıkılması ve Yerine Yeni Bina İnşaası
    Konu Sahibi halilcan-28 Forum Vergi Usul Kanunu
    Cevap: 3
    Son Mesaj : 20.Şubat.2006, 10:46

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36