Kapsama alınan diğer bir grubu da ticari taksi ve dolmuşlarda çalışan şoförler oluşturmaktadır. Bilindiği gibi ticari taksi ve dolmuşlarda çalışan birçok şoför kayıtdışı olarak çalıştırılmaktadırlar. Torba Yasa, ek 6.maddesi ile kayıtdışılığın önüne bir nebze olsun geçebilmek için bu konuda yeni bir düzenleme getirmiştir. Çalışma gün sayısı 10 günden az olan kısmi süreli iş sözleşmesi ile ticari taksi, dolmuş ve diğer toplu taşıma araçlarından çalışan şoförler bu düzenleme ile 4/a kapsamına alınmışlar ve prime esas kazançları 18 gün üzerinden hesaplanarak kendileri tarafından ödenmesi şartı ile 30 gün üzerinden hizmet kazanmalarına imkân sağlanmıştır. Bu kapsamda sigortalılığın başlangıcı ve başvuru ile ilgili detaylar 5 Nisan 2011 tarihinde yayınlanan 2011 /36 sayılı genelge[5] ile açıklanmıştır. Birkaç örnekle konuya daha net anlaşılacaktır.
a) Bir hizmet akdi ile sürekli olarak 10 günden fazla olmak üzere 30 güne kadar (30 gün dahil) çalışan şoför 4/a kapsamında sigortalı olacak, sigortalılığı işvereni olan araç sahibi tarafından bildirilerek çalıştığı günlere ait primleri aylık prim ve hizmet belgesi ile bildirilecektir. Bir işverene bağlı olarak ay içerisinde 25 gün çalışan sigortalı ayrıca farklı bir işverene ait bir ticari takside 5 gün çalışmış ise bu sigortalı ticari takside 10 günden az çalışmış olmasına rağmen ek madde 6 kapsamında başvuruda bulunamayacaktır.
b) Ay içerisinde toplamda 10 günü aşmamak kaydı ile farklı işverenlere ait araçlarda şoför olarak çalışan bir şoför ise Torba Yasa ek 6.madde kapsamında başvuruda bulunabilecek ve çalıştığı günlere ait sigorta primlerini 18 gün olarak 4/a kapsamında kendisi ödeyebilecektir.
Eski Yönetmelikte 4/b kapsamındaki sigortalılığın başlangıcını vergi mükellefiyeti ile başladığını ve vergi mükellefiyetinin başladığı tarih tesis ettirildiği tarihi takip eden 15 günü geçmemek üzere vergi dairelerince yapılırken Yeni Yönetmelikle bu süre iki aya çıkartılmıştır. Böylece mükellefiyet tesisi ve Bağ-Kur sigortalılığı tescili arasında geçen ve mağduriyetlere neden olan süre uzatılmıştır. Yine vergi mükellefiyetinin sona erdiği tarihi takip eden 10 gün içerinde bildirim yükümlülüğü Yeni Yönetmelikle iki aya çıkarılmıştır ve bildirim yükümlüğünü vergi dairelerinin yanı sıra sigortalılara da yüklenmiştir.
Yeni Yönetmeliğin en önemli düzenlemelerinden biri de Torba Yasa 53. Madde[6] ile Sosyal Güvenlik Mevzuatımıza ihdas edilen ve birçok kişiyi ilgilendiren ?Sigortalılık Statülerinin Çakışması? ile ilgili getirdiği düzenlemedir. Bilindiği üzere 5510 sayılı kanun yürürlüğe girmeden önce kendi işyerinde 4/b kapsamında şirket ortaklığı bulunan ve aynı zamanda başka bir işyerinde de çalışan bir kişinin 4/a sigortalılığı hakkı yok iken, Torba Yasa ile 4/a sigortalılığına tabii olma hakkı tanınmıştır. Ayrıca Yeni Yönetmelikte de 4/a ve 4/b statülerinde çalışan kişilerin her iki sigortalılık türü için de prim ödeme imkânı getirilmiş. Dolayısıyla 4/b kapsamında ki primlerini de ödemek isteyen sigortalı, bu yönde seçimini yapan sigortalıların yüksek prim ödemesi neticesinde daha fazla emekli maaşına hak kazanması sağlanmıştır.
Yeni Yönetmelikle kadın sigortalılar için getirilen bir düzenleme ile doğumdan önce erken doğum sebebiyle kullanamadığı süreler doğum sonrası iznine eklenecektir
a) Bir hizmet akdi ile sürekli olarak 10 günden fazla olmak üzere 30 güne kadar (30 gün dahil) çalışan şoför 4/a kapsamında sigortalı olacak, sigortalılığı işvereni olan araç sahibi tarafından bildirilerek çalıştığı günlere ait primleri aylık prim ve hizmet belgesi ile bildirilecektir. Bir işverene bağlı olarak ay içerisinde 25 gün çalışan sigortalı ayrıca farklı bir işverene ait bir ticari takside 5 gün çalışmış ise bu sigortalı ticari takside 10 günden az çalışmış olmasına rağmen ek madde 6 kapsamında başvuruda bulunamayacaktır.
b) Ay içerisinde toplamda 10 günü aşmamak kaydı ile farklı işverenlere ait araçlarda şoför olarak çalışan bir şoför ise Torba Yasa ek 6.madde kapsamında başvuruda bulunabilecek ve çalıştığı günlere ait sigorta primlerini 18 gün olarak 4/a kapsamında kendisi ödeyebilecektir.
Eski Yönetmelikte 4/b kapsamındaki sigortalılığın başlangıcını vergi mükellefiyeti ile başladığını ve vergi mükellefiyetinin başladığı tarih tesis ettirildiği tarihi takip eden 15 günü geçmemek üzere vergi dairelerince yapılırken Yeni Yönetmelikle bu süre iki aya çıkartılmıştır. Böylece mükellefiyet tesisi ve Bağ-Kur sigortalılığı tescili arasında geçen ve mağduriyetlere neden olan süre uzatılmıştır. Yine vergi mükellefiyetinin sona erdiği tarihi takip eden 10 gün içerinde bildirim yükümlülüğü Yeni Yönetmelikle iki aya çıkarılmıştır ve bildirim yükümlüğünü vergi dairelerinin yanı sıra sigortalılara da yüklenmiştir.
Yeni Yönetmeliğin en önemli düzenlemelerinden biri de Torba Yasa 53. Madde[6] ile Sosyal Güvenlik Mevzuatımıza ihdas edilen ve birçok kişiyi ilgilendiren ?Sigortalılık Statülerinin Çakışması? ile ilgili getirdiği düzenlemedir. Bilindiği üzere 5510 sayılı kanun yürürlüğe girmeden önce kendi işyerinde 4/b kapsamında şirket ortaklığı bulunan ve aynı zamanda başka bir işyerinde de çalışan bir kişinin 4/a sigortalılığı hakkı yok iken, Torba Yasa ile 4/a sigortalılığına tabii olma hakkı tanınmıştır. Ayrıca Yeni Yönetmelikte de 4/a ve 4/b statülerinde çalışan kişilerin her iki sigortalılık türü için de prim ödeme imkânı getirilmiş. Dolayısıyla 4/b kapsamında ki primlerini de ödemek isteyen sigortalı, bu yönde seçimini yapan sigortalıların yüksek prim ödemesi neticesinde daha fazla emekli maaşına hak kazanması sağlanmıştır.
Yeni Yönetmelikle kadın sigortalılar için getirilen bir düzenleme ile doğumdan önce erken doğum sebebiyle kullanamadığı süreler doğum sonrası iznine eklenecektir
