Banka Ekstreleri İçin Belge Türü Seçimi

Üyelik
27 Ocak 2015
Mesajlar
25
Konum
Adana
Banka Ekstreleri İçin Belge Türü Seçimi(Yeni Soru Eklendi)

2015 yılı itibariyle e-defter kullanıma geçmiş bulunuyoruz. Firma olarak luca programını kullanıyoruz. Eskiden banka ekstrelerini işlerken belge türü falan yazmıyordum veyahut yazmam gerekmiyordu. E-defter sistemine geçmemizle birlikte artık 102 kodu kullandığım zaman belge türü girilmesi zorunlu hale geldi. Luca programının standart belge türleri şunlar.
FT Fatura
ÇK Çek
SN Senet
MK Makbuz
NV Navlun
MS Müşteri Siparişi
SS Satıcı Siparişi
KK Kira Kontratı

Ben bu banka hareketleri için hangisini kullanacağıma bir türlü karar veremedim. Buraya yazacağım kısaltmanın yanlış bir şey yazılması durumunda bize ne gibi bir zararı olabilir?

Banka ekstrelerinde yapılan kayıtları aşağı yukarı herkes bilir. Borç ödemeleri, borçluların bize ödemeleri, personel maaş ödemeleri, virmanlar, vs vs...

Bu konuda yardımcı olmanızı bekliyorum. Sırf bu yüzden ocak başından beri kayıtlarımı girmedim bekletiyorum.
 
Son düzenleme:
Cevap için teşekkürler. Bir sorum daha olacak. Şimdi aklıma takıldı. Banka hareketlerinin içinde tahsil edilen çek provlar da var haliyle. Bunları çek diye mi kaydedeyim yoksa diğerleri gibi makbuz olarak mı kaydedeyim. Kısacası banka ekstrelerinin içinde gördüğüm her kayıt makbuz diye mi kaydedilmeli. Bu soru benim kafamı daha çok rahatlatır.
 
Forumdaşlar, biliyorum fazla soru soruyorum ama bende herkes gibi öğrenmeye çalışıyorum bir an önce. Bu e-defter olayı o kadar muamma ki herkesin kafasında soru işaretlerinin olduğundan eminim. Her zaman çatır çatır kaydettiğim banka kayıtları şimdi sorun olmaya başladı. Luca programını kullandığımızı daha önce yukarıda da yazmıştım. Banka hareketlerini işlerken evrak numarasının girilmesini de zorunlu tutmuş. Yani dekontta bir numara oluyor fakat her hareket için ayrı ayrı dekont çıkartmak da neyin nesi. Hani kağıttan ağaçtan tasarruf edilecekti. Sonuçta ben firmanın hesabına girmiyorum ki oturayım her dekontun numarasına bakayım kağıda çıkartmadan. Bu sisteme aklım ermedi. Luca kullanıp da banka hareketlerini nasıl girdiğine dair yol gösteren olursa sevinirim.

Verdiği hatanın içeriği resimdedir.
 
Belge türü olarak makbuz seçilmeyecek. Normalde Diğer(Other) diye seçenek olması gerekiyor. Bunu seçip açıklama olarak dekont veya ekstreden girecekseniz, ekstreye kendi içinizde numara verip belge türünü elle ekstre olarak belirtmeniz gerekir.
 
Diğer diye bir seçenek yok fakat "Yeni" deyip "Diğer" isminde bir belge türü ekleyebilirim. Ama bu her kayda el ile sayı verme olayı bana mantıklı gelmiyor. Dünya kadar kayıt var hepsine sırayla sayı ver ver nereye kadar. Bunun böyle olduğuna kesin emin misin sen?
 
Banka hareketlerin de MAKBUZ diye birşey yoktur. Makbuz kasa işlemleri için kullanılır. Dekont vardır, borç dekontu vardır alacak dekontu vardır. Hesabımızdan yapılan bizi borçlandıran veya alacaklandıran hareketlerin karşı kayıtlarının yapılması için düzenlenir.
 


Şimdi yukarıdaki resimde basitçe göstermeye çalışayım. Her zamanki kaydetme yöntemimizle yukarıdaki gibi kaydederken, 2015 başından itibaren artık bu şekilde kayda izin vermiyor. Belge türü girmemiz gerekiyor ve bir de evrak no. Belge türü konusunda da hala ne yazacağımızı öğrenebilmiş değilim. Diğer program kullananlarda böyle bir sıkıntı var mı onu sormak istiyorum. Yani programlarınız banka kayıtları için bu evrak no kısmını otomatik mi numaralandırıyor acaba. Banka dekontlarının altında işlem tarihi ve saatin yanında bir de dekont numarası var. Ona bir şey dediğim yok. Fakat her bir kayıt için tek tek dekont çıkartılıp da bunun numarasını evrak no ya yazma olayından bahsediyoruz. Bu durum bana mantıklı gelmiyor işte.


Aşağıdaki resimde de Lucanın bize belge türüne girilebilecek standart kayıtlarını gösterdim. Yeni dediğimde ekleme yapılabiliyor.
 
Rapiduser arkadaşımızın önerisi bana mantıklı geldi. Her banka hareketinin dekontuna, ya da dekont numarasına ulaşmak mümkün olmuyor. Yine de banka kayıtlarını yapıyoruz. Yevmiye fişlerinin ekine hiçbirşey koyamamak yerine, böyle bir numaralandırma ile yevmiye fişleri ile extreleri ilişkilendirmek daha doğru gözüküyor. İnceleme esnasında da kolaylık sağlar.
 
Bugün işverenlerden her hareketin dekont numarasını istedim. Doğal olarak dekontları çıkartmasını istedim. 2 side tepki verdi. Binlerce kayıt var. Bunların her birine dekont sayfası çıkartmak akıl karı değil maalesef. Garantiden dekont görüntüleyip kağıda yazayım diyorum ona da mali müşavir karşı çıkıyor. Kağıda çıkartın belge olsun elimizde diyor. Bu işi pratik yoldan halledenleriniz yok mu aranızda. Kimse banka kaydı işlemedi mi yahu.
 
Dekontları ileride lazım olunca yazdırabileceğiniz şekilde saklarsanız dediğiniz olabilir. Gerçi bankalar kendi çıktı ve imzaları olmayan dekontlar ile kendi kayıtları arasında fark olursa kendi kayıtlarının geçerli olacağı yönünde davranıyorlar.
 
Gelirler idaresinin E-fatura ile ilgili forumu var ve bu forumda e-defter ile ilgili bölümde mevcut. İsterseniz oradaki önceden sorulmuş sorulara bakarak veya yeni soru sorarak daha net bilgi edinebilirsiniz.
 
Valla doğru mu yapıyoruz emin değilim ama mali müşavir bu banka hareketleri için belge türüne banka dekontu diye bir isim açtı. BD diye kısaltma yazıyoruz. Banka hareketlerinde de ödeme türüne "BANKA" yazıyoruz. Çek olursa "Çek" Nakitse "Nakit". Ne kadar doğru yoldayız emin değilim.
 
banka kayıtlarında tahsilat veya ödeme olsun firmanız bir bankadan gelen extreleri düzenleyip bir liste hazırlanıp her güne de bir numara vermek. belge tipi olarak other seçilerek kayıt yapıyorum. ve hepsini tek bir yevmiye fişine kayıt ediyorum. fakat ödeme metodunu yok seçiyorum. doğru mudur bilemedim çünkü ödeme metodunu banka seçersem hepsini banka olarak kaydetmek zurundayım. çıkamadım işin içinden
 
banka hareketlerinde ödeme metodu banka, çek ve diğerlerini aynı fişe kayıt yapıyor mu örneğin banka tahsilatlarında da ödeme metodu olarak banka mı seçiyorsunuz
 
banka hareketlerinde ödeme metodu banka, çek ve diğerlerini aynı fişe kayıt yapıyor mu örneğin banka tahsilatlarında da ödeme metodu olarak banka mı seçiyorsunuz

Yukarıda da dediğim gibi şimdilik o şekilde yapıyoruz. Bunun nedeni de henüz kimsenin en doğru bilgi nedir bilmemesinden kaynaklanıyor. Müşavirlerin bile yeteri kadar bilgilendirilmediklerini düşünüyorum. Ortalık çorba olmuş durumda. Kimse ne yapacağını tam bilemiyor. E-fatura forumunda okuduğum bir soruya verilen cevapta, yapılan işlem bir belgeye dayanıyorsa ona işlem numarasını yazmak gerekiyordu diye hatırlıyorum. Yani dekont numarası. Biz ona da şöyle bir çözüm ürettik. Her dekontu tek tek çıkartmak saçmalık ve gereksiz bir işlem. Önce işlemlerin numaralarını kağıtta yanlarını yazmayı denedik. Sonra baktık ki garanti de bütün dekontları mail olarak atabilme imkanımız varmış. Yani hepsini bilgisayara indirip bakıp oradan yapacaz. Hepsinin çıktısını falan almayacaz.
 
Aşağıda sunulan tabloda e-defter teknik klavuzunda doldurulması istenen alan isimleriyle -> belge ve belgeye ait bilgiler eşleştiriliyor.

E-defter teknik klavuzlarını muhasebe proğramınızı aldığınız kişiyle mutalaka inceleyin derim.

Banka dekontlarını ise hemen basıp saklamanın pratikte bir faydası olmaz zira denetimde istenen dekontlara banka kaşe ve yetkili imzası istenir.

Banka ekstrelerinde dekont numaralarının da dökülmesini talep edebilirsiniz (veya ekrandan yanına ellede yazılabilir.)

Eğer çok banka ve/veya çok işlem hacminiz var ise ve kullandığınız proğrama entegre etme şansındaysanız bankadan MT940 formatında dosya ile isteyip proğramınıza okutturabilirsiniz Bu şekilde aşağıda sunulan tablodaki alanların tamamı otomatik olarak doldurulmuş olacaktır.



e-Defter ön muhasebede kaydedilen her bir belge muhasebede ayrı fiş mi olmalıdır?

Konuyla ilgili Gelir idaresinin forum sitesinde yapılmış çeşitli yorumla bulunmaktadır. Genel olarak bu yorumlarda belgeye dayalı her belgenin ayrı madde olması gerektiği yönündedir. .........’te bu şekilde takip yapılması isteniyor ise, online muhasebe uygulaması kullanılıyorsa gün bazında aktarım kullanılmamalıdır, entegrasyon havuzu kullanılıyor ise evrak bazında aktarım yapılmalıdır. Konuyla ilgili sorular ve verilen cevaplar aşağıdaki gibidir:

· Gelir İdaresi’nin her bir belgeye tek yevmiye maddesi istediği doğru mudur? Bu konu ile ilgili yayımlanmış herhangi bir tebliğ var mıdır? Özellikle fatura ile perakende fişler (kasa işlemleri) açısından sorumu cevaplarsanız memnun olacağım. Detay
Bu konuda yayımlanmış bir tebliğ yok. Ancak e-defter uygulaması teknik kılavuzlarında her bir belgenin ayrı yevmiye kayıtlarında gösterilmesi gerektiği ile ilgili düzenleme mevcut. Yani her belge ayrı yevmiye kayıtlarında gösterilecek.
· Muhasebe programımız her bir güne ait alış faturalarını bir yevmiye maddesi, satış faturalarını bir yevmiye maddesi, gelen havaleleri bir yevmiye maddesi altında (Örneğin 10 adet satış faturası bir yevmiye maddesi olarak ama 10 faturanında tüm kalemleri ayrı ayrı olarak) kayıt etmektedir. e-defter mevzuatına göre her bir işlem ayrı ayrı olarakmı kayıt edilmelidir? Detay
e-Defter uygulamasının teknik kılavuzlarına göre her ayrı belge ayrı yevmiye kayıtlarında gösterilmesi gerekmektedir.
· e-Defter uygulamasının teknik kılavuzlarına göre her ayrı belge ayrı yevmiye kayıtlarında gösterilmesi gerekmektedir.denilmiş.Bununla ilgili bir tebliğe rastlayamadık. 17.09.2014 tarihine kadar entegre işlemlerimizde kasa tek bir yevmiye fişinde, aynı tarihli faturalar tek bir yevmiye fişi şeklinde kayıt edilmiştir. işlem hacmimizin yoğun olması nedeniyle ,Bu tarihten önceki kayıtlarımızı ayrı ayrı yevmiye fişine aktarmak mümkün değil.bu konuda ne yapabiliriz. Detay
Bu husus bir tebliğde yazmıyor. 19 Aralık 2012 tarihinde yayımlanan Defter Tutma Usulleri ile ilgili tesliğde yevmiye kaydına esas teşkil eden belgenin tarih ve numarası yazılmalıdır şeklinde bir hüküm var. Dolayısıyla belgesi olan bir işlem için e-defter uygulamasında belge türü seçilerek belge tarihi ve numarasının yazılması gerekiyor.
· Muhasebe programımız farklı müşteri/tedarikçilere ait birden fazla alış veya satış faturalarını birleştirerek tek bir yevmiye fişinde kayıt etmektedir. Forumda bu konu ile ilgili sorulara Gelir İdaresi tarafından verilen cevapta e-defter uygulaması teknik kılavuzlarında her bir belgenin ayrı yevmiye kayıtlarında gösterilmesi gerektiği ve bununla ilgili düzenleme olduğundan bahsediliyor, ancak bu konuda yayımlanmış bir tebliğ yok. Bu zorunluluğun hangi Teknik Kılavuzun hangi sayfa/maddesinde belirtildiği konusunda bilgi rica ederiz. Detay
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığından 19/12/2012 tarih ve 28502 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan TİCARİ DEFTERLERE İLİŞKİN TEBLİĞin 6. maddesinde “Her kaydın dayandığı belgelerin türü ile varsa tarihleri ve sayıları” yazılmalıdır denilmektedir. Bu hükme göre muhasebe kaydına teşkil eden bir belge varsa bu belge “belge türü” olarak yazılmalıdır. Bu durumda her bir belge bir yevmiye maddesine kayıt edilmesi gerekiyor.
· Her gün için düzenlediğimiz satış faturalarını tek bir muhasebe fişi ile kayıt ediyoruz. Bu yevmiye maddesinin içerisinde o güne ait düzenlenen tüm satış faturaların bilgileri mevcuttur. E-defter mevzuatına göre tüm satış faturalarını (faturaların listesini ayrıca ibraz edebiliriz )tek bir yevmiye kayıtı ile e-defterde gösterebilir miyiz? Detay
e-Defter uygulamasında fatura kayıtlarınızı belge türü fatura seçerek belge numarası ve belge tarihi girerek kayıt etmek zorundasınız. Belge tarihi ve numarası gireceğiniz için birden fazla faturayı aynı yevmiye maddesine kayıt edemezsiniz.
Bordronun içinde birden fazla çek olduğunda ne yapılması gerekmektedir?
Birden fazla çekin ayrıntılı bilgilerini çek bordrosuna yazıp bu bordroyu firma imzalayıp kaşeliyip saklamak kaydıyla belge türü “other” yazılarak belge açıklaması “Çek Bordrosu” yazılarak tarih ve numara yazarak kayıt edebilirsiniz. Detay
Çeklerin bankaya toplu tahsile gönderilmesinde dikkat edilmesi gereken bir durum var mıdır?
Banka dekontununa uygun belge türü yazarak kayıt edebilirsiniz. Netsis e-defter uygulaması yukarıdaki tabloda belirtilen şekilde XML i oluşturacaktır. Çek işletmeye alınırken ve tahsilat yapılırken de ayrı yevmiye maddesinde kayıt edilmesi gerekir. Detay
Yazar Kasa fişlerinin kaydında dikkat edilmesi gereken bir durum var mıdır?
Eğer siz düzenlediğiniz yazar kasa fişlerini kaydetmek istiyorsanız gün sonu alınan “Z Raporunu” belge türü alanına “Z Raporu” yazılarak bu raporun tarih ve numarasını yazarak kayıt edebilirsiniz.

Size düzenlenen yazar kasa fişlerini ise bir icmal listesinde ayrıntıları gösterilmek şartı ile ve bu icmal listesinin firma tarafından kaşeli imzalı saklanması şartı ile belge türü “other” yazılarak belge açıklaması alanına “İcmal Listesi” yazılarak bu listenin tarih ve numarasını yazarak kayıt edebilirsiniz.

İrsaliye hareketi ile oluşan muhasebe belgeleri
İrsaliye nini kayıt edileceği ile ilgili e-defter uygulamasında (teknik olarak) bir zorunluluk yok. Ama irsaliye bilgilerini kayıt etmek istiyorsanız belge türü alanına “irsaliye” yazarak tarih ve numara belirterek kayıt edebilirsiniz. Detay
......... paketlerinde “Belge Türü” ve “Ödeme Yöntemi” takibi nasıl yapılmalıdır?
Belge türü (DOCUMENTTYPE) alanı Netsis muhasebe fişiyle ilgili ön muhasebeden girilmiş bir belge varsa doldurulması zorunludur. Bunun dışındaki belgeye dayanmayan muhasebe fişleri (örneğin amortisman kaydı, virman, açılış veya kapanış fişleri gibi.) için zorunlu bir alan değildir. Detay

Kayıtlı belge kılavuzlarda belirtilen fatura, kasa, çek, senet haricinde bir belge ise documenttype alanına “other” yazılması ve Belge Açıklama (DOCUMENTTYPEDESCRIPTION) alanının doldurulması zorunludur. Belge türü fatura, çek, senet ve other olması durumda Belge Numarası (DOCUMENTNUMBER) ve Belge Tarihi (DOCUMENTDATE) alanlarının doldurulması zorunludur.

......... paketlerinde, belge türü ve ödeme yöntemi bilgisi, ön muhasebe modüllerinde kayıt edilen belgelerden otomatik olarak belirlenmektedir. Örneğin satış fatura kaydında ayrıca belge türü, belge numarası vb bilgiler sorulmadan, mevcut belgenin içeriğinden bu sahalara karar verilmektedir.

Genel dekont kaydı ve yevmiye fişi girişi ekranlarında ise bu bilgileri kullanıcıların girmesi beklenmektedir. Bu ekranlarda belge türü alanından sorulan bilgilerden fatura, kasa, çek, senet dışındakilerin hepsi diğer tipinde kabul edilip, e-defter oluştururken DOCUMENTTYPE alanına other, DOCUMENTTYPEDESCRIPTION alanına ise ekranda girilen belge türü bilgisi getirilmektedir. Böylece bu ekranlarda ayrıca “diğer” bilgisi ve onun açıklaması sorulmamaktadır.

e-Defter klavuzlarında PaymentMethod olarak geçen bilgide ise işletmenin yaptığı ödemeler veya işletmeye yapılan ödemelerin belirtilmesi istenmektedir. Netsis temelsette doğrudan ödeme kaydı yapılan belgeler için işlemin cinsine göre Nakit veya Kredi Kartı bilgisi getirilmektedir. Genel dekont kaydı veya yevmiye fiş girişi ekranlarında ise ekrandan girilen ödeme türü bilgisiyle e-defter oluşturulmaktadır.

e-Deftere otomatik geçirilen belge ve ödeme tipleri aşağıda gösterilmiştir.

Modül
DOCUMENT TYPE
DOCUMENT TYPEDESCRIPTION
DOCUMENT NUMBER
DOCUMENT DATE
PAYMENT METHOD
FaturainvoiceResmi Fatura NumarasıFatura TarihKapalı fatura ve sadece kasa: Nakit,

Kapalı fatura ve toplu ödeme: Nakit / Kredi Kartı
Cari Ödeme EmriOtherÖdeme EmriDekont (banka referans) NumarasıTarihNakit
Kasa TahsilreceiptFisnoTarihKredi Kartı kayıtlarında Kredi Kartı, diğerlerinde Nakit
Kasa TediyeOtherTediyeFisnoTarihNakit
SenetVoucher (M.Senet / S.Ciro / B.Senet)Senet NoTarihSenet
ÇekCheck
(M.Çek / Ç.Ciro / B.Çek)
Tek tek muhasebeleştirme




Other
Bordro bazında muhasebeleştirme
Çek BordrosuÇek No

Bordro No
Tarih

Tarih
Çek

Çek
DekontSeri FT ise “Invoice”, değilse “Other”FT ise boş, elle girilmiş ise girilen bilgi, boşsa “Dekont”.FisnoValor TarihiGenel Dekont Kaydında ekranda girilen Ödeme türü, çek/senet tahsilat işleminde ise Nakit
MüstahsilReceiptFisnoTarih
BankaOtherEft / Transfer / Virman / Vadeli H. / Kredi / Faiz / Banka (işlem yapılan menü seçeneğine göre karar veriliyor)BELGENOTarihNakit
BordroOtherPersonel BordrosuFisnoTarih
Personel Masrafları Nasıl kaydedilmelidir?
Masraf fişlerinin ayrıntılarını gösterir şekilde bir icmal listesinde toplayarak bu listeye bir tarih ve numara verip (firma kaşeli ve imzalı ya da elektronik imzalı halde saklanmak koşulu ile) belge türü uygun açıklama yazılarak kayıt yapılabilir. Detay
E-defterde Defter-i Kebir’de Devir Bilgisi
e-Defter uygulamasında önceki aylara ait kağıt defterlerin devir bilgisinin yazıldığı bir alan bulunmamaktadır. e-Defter uygulamasında her defter parçası kendi içinde tutar bilgisi bulunmakta olup bir sonraki defter parçasına devir olarak aktarılmaz. Detay

BELGEYE DAYANMAYAN FİŞLER

Belge türü (DOCUMENTTYPE) alanı ....... muhasebe fişiyle ilgili ön muhasebeden girilmiş bir belge varsa doldurulması zorunludur. Bunun dışındaki belgeye dayanmayan muhasebe fişleri (örneğin amortisman kaydı, virman, açılış veya kapanış fişleri gibi.) için zorunlu bir alan değildir. Detay

Kayıtlı belge kılavuzlarda belirtilen fatura, kasa, çek, senet haricinde bir belge ise documenttype alanına “other” yazılması ve Belge Açıklama (DOCUMENTTYPEDESCRIPTION) alanının doldurulması zorunludur. Belge türü fatura, çek, senet ve other olması durumda Belge Numarası (DOCUMENTNUMBER) ve Belge Tarihi (DOCUMENTDATE) alanlarının doldurulması zorunludur.
 
Son düzenleme:
Sayın @hdegirmenci, çok güzel derleyip toplamışsınız yazıları ama sizde şöyle yapın böyle yapın gibi kesin bir cümle söylememişsiniz. Hepimizin kafasında hala soru işaretleri var çünkü. Benim ki mi doğru acaba onun ki mi doğru gibisinden. Şimdi ben banka kayıtlarında ödeme yöntemine hep BANKA yazdım. Yukarıdaki tabloya göre, NAKİT yazmam gerektiğini mi söylüyor. Ben mi yanlış anladım yoksa. Sonuçta para hemen ödenmeyebiliyor. Nakit yazmam ne kadar doğru bilmiyorum. Kasa kayıtlarında Nakit yazıyorum ama.
 
Aynı konu üzerinden yeni bir soru daha sormak istiyorum. Aldığımız çekler için çek tahsilat makbuzu yapıyoruz ve bazen çekler fazla olunca liste kabarık oluyor. 1-2 tanesinde her çek için ayrı kayıt açıp kaydettim fakat bu uzun vadede sıkıntı olabilir. Bu çek tahsilat makbuzu zaten firma kaşeli imzalı durumda. Ben buna tek bir fiş açıp da eski yöntemdeki gibi hepsini tek bir fişe kaydetsem olmuyor mu? Bu sorumu da cevaplarsınız sevinirim. Teşekkürler.

Örnek Resim:
 
Son sorduğum soruya kendim cevap vereyim. Toplu çek kaydı LUCA'da giremedim. Kendisi otomatik ayrı ayrı fiş olarak bölüyor. Bu demek oluyor ki hepsini ayrı fişte açmak gerekiyor. Eğer kullandığınız program otomatik bölmüyorsa bence tek tek girin. Kural bu demek ki.
 
Üst