Dropshipping (Stoksuz Satış)-Vergi Usul Kanunu

Üyelik
10 Kas 2022
Mesajlar
2
Konum
İstanbul
Herkese selamlar,
Türkiye'den bir tedarikçiyle dropshipping yani stoksuz satış bayiliği üzerine çalışmak üzere anlaştık.

Çalışma modelimiz şöyle:
-Biz ürünleri trendyol'da satışa sunuyoruz.
-Gelen siparişi tedarikçiden satın alıyoruz. Tedarikçi bizim verdiğimiz adrese ürünü kargoluyor, trendyol anlaşmalı kargo üstünden.

Bu aşamada kafamıza şu takılıyor. Muhasebecimizle de konuştuk ama işin içinden çıkamadık.
-Biz ürünü sattığımız gibi satış faturasını keseceğiz.
-Tedarikçimiz ise faturayı ayın son günü toptan sipariş miktarımıza göre kesip bize yollayacağını söylüyor. Bütün bayileriyle böyle çalışıyormuş.

Yani aslında ürünün satışını yaptıktan sonra alış faturasını kesmiş olacağız çoğu durumda.
Vergi usul kanunu maalesef bu tarz iş modelleri üstüne bir düzenleme barındırmıyor gibi görünüyor. Bu sorunun üstünden nasıl gelebiliriz?
Muhasebecimiz sorun olacağını düşünüyor ama farklı önerilere açığız. Ya da atladğımız bir şey mi var?
Bir yandan da Türkiye'de bu modelde çalışan çok firma olduğunu görüyoruz.
Birçok toptancı bu şekilde bayilikler veriyor, bunlar nasıl sorun yaşamıyor?
Sadece bizim tedarikçimizin 100'e yakın bayisi var bunu yapan.

Fikir veren herkese şimdiden teşekkür ederiz.
 
Merhaba, düşünceme göre siz ay geçmemek şartı ile hem alışınız hemde satışınız miktar olarak eşit olacak ise burada kdv ve gelir vergisi yönünden idarenin aleyhine bir durum gözükmüyor. Tedarikçiniz illaki toplu olarak ay sonunda kesmekte ısrarlı ise Sadece tarihsel olarak olmayan bir ürünü çıkmış oluyorsunuz. Burada da tedarikçiniz ile aranızda yapacağınız bir sözleşme ile çözülebilir diye düşünüyorum. Bu ve buna benzer konularda özelgeler alınabiliyor.
 
sayın utku erdem
Aynı durumda benimde tedarikçi mükellefim vardı geçmişte.
çalıştığı birçok bayisi vardı onunda malları bayileri adına müşterilerine kargo ile gönderim sağlıyordu.
mal + komisyon şeklinde çalışıyordu mükellefim.
bir veya birkaç parça malı kargoluyordu.
bir mal için ft kesilmeye kalkışıldığında çok külfetli bir iş malum
ft'ları bayilere haftalık olarak kestiriyordum aylık kestirmiyordum
malum 1-30 arası mal satan bir işyerine stok 30.gün giriş oluyor
bunu hiçbir denetmen kabul etmez olmayan bir malı çıkışını yapmış gibi bir durum sözkonusu stok hep ekside ay sonu sıfırlansada
haftalık bazda anlatabilirsiniz neticede ama aylık bazda tedarikçide & bayide bunu anlatamaz
hee bu dediklerim inceleme olursa tabiki yoksa ister aylık ister 2 aylık kesilse bile sorun olmaz haliyle


iyi çalışmalar
 
Sayin utku erdem

Bilindiği üzere, 213 Sayılı VUK.nun 229. maddesinde; "Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır." Şeklinde tanımlandıktan sonra müteakip maddelerde faturanın şekli ve nizamına ilişkin hükümler yer almıştır. Anılan Kanunun "Fatura Kullanma Mecburiyeti başlıklı232. maddesinde ise ; Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçiler:

Birinci ve ikinci sınıf tüccarlara;
  1. Serbest meslek erbabına;
  2. Kazançları basit usulde tespit olunan tüccarlara;
  3. Defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilere;
  4. Vergiden muaf esnafa.
Sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek ve bunlar da fatura istemek ve almak mecburiyetindedirler.

Yukarıdakiler dışında kalanların, birinci ve ikinci sınıf tüccarlar ile kazancı basit usulde tespit edilenlerden ve defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilerden satın aldıkları emtia veya onlara yaptırdıkları iş bedelinin 2.000,00 -TL'yi geçmesi veya bedeli 2.000,00 TL.'den az olsa dahi istemeleri halinde emtiayı satanın veya işi yapanın fatura vermesi mecburidir." hükmü yer almaktadır.

Yine aynı Kanunun 230. Maddesinin (5) numaralı bendinde; "Satılan malların teslim tarihi ve irsaliye numarası, (Malın alıcıya teslim edilmek üzere satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk irsaliyesi düzenlenmesi ve taşıtta bulundurulması şarttır.)

Malın, bir mükellefin birden çok iş yerleri ile şubeleri arasında taşındığı veya satılmak üzere bir komisyoncu veya diğer bir aracıya gönderildiği hallerde de, malın gönderen tarafından sevk irsaliyesine bağlanması gereklidir. Bu bentte yazılı irsaliyeler hakkında fiyat ve bedel ile ilgili bilgiler hariç olmak üzere, bu madde hükmü ile 231. madde hükmü uygulanır. İrsaliyelerde malın nereye ve kime gönderildiği ayrıca belirtilir.

Şoyle ki nihai tüketicilerin tüketim amacıyla perakende olarak satın aldıkları malları kendilerinin taşıması veya taşıttırması halinde bu mallara ait fatura veya perakende satış fişinin bulunması şartıyla sevk irsaliyesi aranmaz." hükümlerine yer verilmiştir.

Buna göre, tedarikçiler tarafından müşterilerinize gönderilen mallar için mezkûr tebliğde açıklandığı şekilde sevk irsaliyesinin tedarikçiler tarafından düzenlenmesi, mal bedeline ilişkin faturanın ise tarafınızca müşterilerinize düzenlenmesi dolayısıyla tedarikçiler tarafından da malın bedeline ait faturanın tarafınıza düzenlenmesi gerekmektedir.

SONUC: Tedarikciniz mali irsaliye ile oraya teslim edecek siz nihai tuketiciye fatura duzenleyeceksiniz, Tedarikcide size ay sonunda faturasini duzenleyip gonderecek,

Vergi usul kanunu acisindan uygulama boyle. Yani bu tarz iş modelleri üstüne bir düzenleme barındıriyor.

Yani aslında ürünün satışını yaptıktan sonra alış faturasını kesmiş olacağız çoğu durumda.'' Birsey fark etmiyor ki siz satis faturasini kesiyorsunuz alis faturasi ay sonunda geliyor.
 
İlgilenip cevap veren herkese çok teşekkür ederim.
sayın utku erdem
Aynı durumda benimde tedarikçi mükellefim vardı geçmişte.
çalıştığı birçok bayisi vardı onunda malları bayileri adına müşterilerine kargo ile gönderim sağlıyordu.
mal + komisyon şeklinde çalışıyordu mükellefim.
bir veya birkaç parça malı kargoluyordu.
bir mal için ft kesilmeye kalkışıldığında çok külfetli bir iş malum
ft'ları bayilere haftalık olarak kestiriyordum aylık kestirmiyordum
malum 1-30 arası mal satan bir işyerine stok 30.gün giriş oluyor
bunu hiçbir denetmen kabul etmez olmayan bir malı çıkışını yapmış gibi bir durum sözkonusu stok hep ekside ay sonu sıfırlansada
haftalık bazda anlatabilirsiniz neticede ama aylık bazda tedarikçide & bayide bunu anlatamaz
hee bu dediklerim inceleme olursa tabiki yoksa ister aylık ister 2 aylık kesilse bile sorun olmaz haliyle


iyi çalışmalar
Sayın Analiz-Sm,
Söyledikleriniz mevzuatın gerektirdiği. Ama maalesef piyasada pratikte uygulayan bulmak çok zor.
Benim dropshipping değil de normal stoklu satış yaptığımı varsayalım.
Toptancıdan ürünleri aldım. Peşin ödedim.
Toptancım faturayı bana 20-30 gün sonra yolladı diyelim ki.
Bu senaryo da çok gördüğümüz bir senaryo. Bu durumda benim kabahatim ne oluyor peki?

Yani aslında çok da bir fark yok gibi geliyor bana.
Sonuçta vergi kaçırmıyorum. Sattığımın faturasını kesiyorum. Aldığımın faturasını defterime işliyorum.

Sayin utku erdem

Bilindiği üzere, 213 Sayılı VUK.nun 229. maddesinde; "Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır." Şeklinde tanımlandıktan sonra müteakip maddelerde faturanın şekli ve nizamına ilişkin hükümler yer almıştır. Anılan Kanunun "Fatura Kullanma Mecburiyeti başlıklı232. maddesinde ise ; Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçiler:

Birinci ve ikinci sınıf tüccarlara;
  1. Serbest meslek erbabına;
  2. Kazançları basit usulde tespit olunan tüccarlara;
  3. Defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilere;
  4. Vergiden muaf esnafa.
Sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek ve bunlar da fatura istemek ve almak mecburiyetindedirler.

Yukarıdakiler dışında kalanların, birinci ve ikinci sınıf tüccarlar ile kazancı basit usulde tespit edilenlerden ve defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilerden satın aldıkları emtia veya onlara yaptırdıkları iş bedelinin 2.000,00 -TL'yi geçmesi veya bedeli 2.000,00 TL.'den az olsa dahi istemeleri halinde emtiayı satanın veya işi yapanın fatura vermesi mecburidir." hükmü yer almaktadır.

Yine aynı Kanunun 230. Maddesinin (5) numaralı bendinde; "Satılan malların teslim tarihi ve irsaliye numarası, (Malın alıcıya teslim edilmek üzere satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk irsaliyesi düzenlenmesi ve taşıtta bulundurulması şarttır.)

Malın, bir mükellefin birden çok iş yerleri ile şubeleri arasında taşındığı veya satılmak üzere bir komisyoncu veya diğer bir aracıya gönderildiği hallerde de, malın gönderen tarafından sevk irsaliyesine bağlanması gereklidir. Bu bentte yazılı irsaliyeler hakkında fiyat ve bedel ile ilgili bilgiler hariç olmak üzere, bu madde hükmü ile 231. madde hükmü uygulanır. İrsaliyelerde malın nereye ve kime gönderildiği ayrıca belirtilir.

Şoyle ki nihai tüketicilerin tüketim amacıyla perakende olarak satın aldıkları malları kendilerinin taşıması veya taşıttırması halinde bu mallara ait fatura veya perakende satış fişinin bulunması şartıyla sevk irsaliyesi aranmaz." hükümlerine yer verilmiştir.

Buna göre, tedarikçiler tarafından müşterilerinize gönderilen mallar için mezkûr tebliğde açıklandığı şekilde sevk irsaliyesinin tedarikçiler tarafından düzenlenmesi, mal bedeline ilişkin faturanın ise tarafınızca müşterilerinize düzenlenmesi dolayısıyla tedarikçiler tarafından da malın bedeline ait faturanın tarafınıza düzenlenmesi gerekmektedir.

SONUC: Tedarikciniz mali irsaliye ile oraya teslim edecek siz nihai tuketiciye fatura duzenleyeceksiniz, Tedarikcide size ay sonunda faturasini duzenleyip gonderecek,

Vergi usul kanunu acisindan uygulama boyle. Yani bu tarz iş modelleri üstüne bir düzenleme barındıriyor.

Yani aslında ürünün satışını yaptıktan sonra alış faturasını kesmiş olacağız çoğu durumda.'' Birsey fark etmiyor ki siz satis faturasini kesiyorsunuz alis faturasi ay sonunda geliyor.

Sayın Ferhat Bey,

Kanunu muhasebecimle de inceleyeceğim. Bu çok aydınlatıcı oldu. Acaba Vergi Dairesinden bir özelge talep edebilir miyiz?
 
Sayın @Utku Erdem iş modeliniz konsinye usulü satışa hemen hemen benzer, bu konu ile ilgili düzenlenecek belgeler ve muhasebe kayıtlarına dair örnekler internette var, konsinye ticarette ticari malın mülkiyetinin devredildiği veya devredilmediği durumlara göre belge ve kayıtlar değişebiliyor, malın mülkiyeti devredilmeseydi siz konsinyatör'e komisyon faturası kesecektiniz sadece ama sizin durumunuzda @ferhat beyin yazdığı gibi "Tedarikçiniz malı irsaliye ile oraya teslim edecek siz nihai tüketiciye fatura düzenleyeceksiniz, Tedarikçi de size ay sonunda faturasını düzenleyip gönderecek."
 
İlgilenip cevap veren herkese çok teşekkür ederim.

Sayın Analiz-Sm,
Söyledikleriniz mevzuatın gerektirdiği. Ama maalesef piyasada pratikte uygulayan bulmak çok zor.
Benim dropshipping değil de normal stoklu satış yaptığımı varsayalım.
Toptancıdan ürünleri aldım. Peşin ödedim.
Toptancım faturayı bana 20-30 gün sonra yolladı diyelim ki.
Bu senaryo da çok gördüğümüz bir senaryo. Bu durumda benim kabahatim ne oluyor peki?

Yani aslında çok da bir fark yok gibi geliyor bana.
Sonuçta vergi kaçırmıyorum. Sattığımın faturasını kesiyorum. Aldığımın faturasını defterime işliyorum.



Sayın Ferhat Bey,

Kanunu muhasebecimle de inceleyeceğim. Bu çok aydınlatıcı oldu. Acaba Vergi Dairesinden bir özelge talep edebilir miyiz?
Sayin utku

Acaba Vergi Dairesinden bir özelge talep edebilir miyiz? bence gerek yok. Zira yazdiklarim gayet acik net. Bence ozelge istesenizde benim yazdiklarimin aynisi gelir.

Zira mali irsaliye ile sizin adiniza teslim ediyorlar. Yani irsaliye size duzenleniyor teslimat adresi karsi taraf bu dogru V.U.K acisindan sikintili bir durum yok. Faturayida siz zaten hemen duzenliyorsunuz. Yalnizca tedarikciniz size aysonu fatura kesecek.

Aslinda isin ozetini yaptim;

Buna göre, tedarikçiler tarafından müşterilerinize gönderilen mallar için mezkûr tebliğde açıklandığı şekilde sevk irsaliyesinin tedarikçiler tarafından düzenlenmesi, mal bedeline ilişkin faturanın ise tarafınızca müşterilerinize düzenlenmesi dolayısıyla tedarikçiler tarafından da malın bedeline ait faturanın tarafınıza düzenlenmesi gerekmektedir.
 
Ferhat bey burada tedarikçi açısından bir sıkıntı oluşuyor o zaman değil mi? Tedarikçi nihai müşteriye malı gönderirken sevk irsaliyesi ile gönderiyor.
İrsaliye tarihi 01.11.2022 olsun. Bu durumda 7 gün içinde fatura etmesi gerekirken ay sonunda fatura ederse, tedarikçi firma cezalı duruma düşüyor.
 
Hayır, faturayı kesiyor hemen beyfendinin sorduğu; resmi stoklara göre o tarihte elimde olmayan malı sattım, satıcı bana ay sonu malın faturasını kesti yani bir nevi - bakiye var bu problem olur mu diyor? aslında bir sözleşme yapsalar aralarında o da bir nevi ispat niteliği taşır.
 
Ben ana bayi açısından Ferhat Bey'e sordum. Ama işin sonucunda bayiyi de ilgilendiriyor.

Tedarikçi derken faturayı nihai müşteriye kesen değil(bayi), müşteriye irsaliye ile gönderen ana firmayı kastettim. Hani toplam sipariş tutarını ay sonunda bayiye fatura edecek firmayı. Çünkü bu firma bayi adına irsaliye düzenliyor, teslim adresi de nihai tüketicinin adresi oluyor.
Ana firma irsaliye düzenlediği için bu irsaliyeleri faturaya bağlaması gerekiyor. Nasıl ay sonuna fatura kesecek?

Belki de sevk irsaliyesini düzenlemiyor.

Ferhat Bey'in burada bu konu ile alakı paylaştığı bilgi:

"Şoyle ki nihai tüketicilerin tüketim amacıyla perakende olarak satın aldıkları malları kendilerinin taşıması veya taşıttırması halinde bu mallara ait fatura veya perakende satış fişinin bulunması şartıyla sevk irsaliyesi aranmaz." hükümlerine yer verilmiştir."

Buna dayanarak sevk irsaliyesi düzenlemiyor olabilirler, ama fatura da düzenlemiyorlar malın kargoyla gönderilmesi aşamasında.
Satış belgesi bulunmadığı için sevk irsaliyesi olması gerekir.

Bayi açısından zamanında alması gereken alış faturasını almaması sorun teşkil edebilir mi?

213 sayılı Vergi Usul Kanunu, faturanın düzenlenmesini ve kayıt altına alınmasını belirli zaman dilimleri ile sınırlamıştır. Kanunun 231/1. maddesi uyarınca fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azamî yedi gün içinde düzenlenmelidir. Bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılacaktır. Söz konusu ceza tutarı ise, faturada yer alması gereken meblağın %10’u olacaktır.

İşte bayi açısından bu sıkıntı olacaktır.
 
sayın utku erdem
Aynı durumda benimde tedarikçi mükellefim vardı geçmişte.
çalıştığı birçok bayisi vardı onunda malları bayileri adına müşterilerine kargo ile gönderim sağlıyordu.
mal + komisyon şeklinde çalışıyordu mükellefim.
bir veya birkaç parça malı kargoluyordu.
bir mal için ft kesilmeye kalkışıldığında çok külfetli bir iş malum
ft'ları bayilere haftalık olarak kestiriyordum aylık kestirmiyordum
malum 1-30 arası mal satan bir işyerine stok 30.gün giriş oluyor
bunu hiçbir denetmen kabul etmez olmayan bir malı çıkışını yapmış gibi bir durum sözkonusu stok hep ekside ay sonu sıfırlansada
haftalık bazda anlatabilirsiniz neticede ama aylık bazda tedarikçide & bayide bunu anlatamaz
hee bu dediklerim inceleme olursa tabiki yoksa ister aylık ister 2 aylık kesilse bile sorun olmaz haliyle


iyi çalışmalar

sayın Aquatim bende bunu anlatmaya çalıştım..​

her iki taraf açısındanda sorun teşkil edeceği için haftalık ft kestirerek çözüm buldum​

tedarikçide benim mükellefimdi onun bazı bayileride benim mükellefimdi yani her iki tarafada sorun olmayacak şekilde sorunu çözümlemeye çalıştım.
tedarikçinin irsaliye keserek malı göndermesi yada bayinin kestiği e ft & e arşiv ft malın yanında olması işi müşteriye ft kesme açısından sorunu bitiriyor..
bayi ft ları ayın 1-30 arası düzenliyor..ayın 30 a kadar kesiyorda kesiyor sonra ayın 30.da ft tedarikçiden geliyor..
bu ne kadar doğru girişi olmayan malın çıkışı gibi & cepte para yokken para harcama durumu gibi..
dediğim gibi ben haftalık ft kestirerek sorunu çözümledim..zaten malı tedarikçi teslim ile ft arasında 7 gün var irs & ft landırma açısından problem olacak bir durum olmuyor zaten

iyi çalışmalar
 

Aquatim


Sayin aquatim

Irsaliye acisindan sorun yok. Dedigim gibi Malin satisini yapan tarafin irsaliyede adi var ve kendi adina mali musteriye sevk ettiriyor. Irsaliyede musterinin adi da var. Fatura kesme konusunda satici acisindan sorun yok. Zira mal satilir satilmaz faturayi kesiyor. Burada karsi tarafin 7 gunluk surede fatura kesmesi gerekir. Oda bunu yapmiyor ay sonunda yapiyor. Burada Vergi acisindan sorun yok. Karsi taraf acisindan usulsuzluk var zira 7 gunde duzenlemesi gereken faturayi ay sonunda duzenliyor.

Sayin analiz ''

her iki taraf açısındanda sorun teşkil edeceği için haftalık ft kestirerek çözüm buldum. Boyle bir cozum buldugu icin her iki tarafa icin sorun yok​

 
Üst