Ynt: Elektrik Faturalarının Muhasebe Kaydı
KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİNCE
KESİLEN GECİKME ZAMMI FATURALARI
PTT, TEDAŞ, İSKİ gibi kuruluşlarca, telefon elektrik, su ve başka nitelikteki kamu iktisadi teşebbüslerince verilen mal ve hizmet bedellerinin geç ödenmesi nedeniyle bu kuruluşlarca ?GECİKME ZAMMI? adı altında istenen vade farklarının gider kaydı ve KDV indirimi yönünden tereddüt konusu olabildiği görülmektedir.
Gelir Vergisi Kanunu?nun 90 ıncı ve Kurumlar Vergisi Kanunu?nun 15/6 ncı maddesinde, GECİKME ZAMLARININ GELİR UNSURLARINDAN İNDİRİLEMEYECEĞİ belirtilmiştir.
Gecikme zamlarının bu hükümler uyarınca kanunen kabul edilmeyen gider olması için söz konusu gecikme zammının 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca doğmuş olması gerekir. (Kanunen kabul edilmeyen giderlerle ilgili geniş bilgi için ?KURUMLAR VERGİSİ? isimli kitabımızın 3 üncü baskısına bakınız Sahife 605-657)
6183 sayılı Kanun?un 1 inci maddesinde ise, AKİTTEN DOĞAN AMME HİZMETLERİNDEN MÜTEVELLİT ALACAKLARIN BU KANUN KAPSAMINDA OLMADIĞI belirtilmiştir.
Kamu iktisadi teşebbüslerince verilen mal ve hizmetlerin bedeli geç ödendiği için ilgili kuruluşlarca gecikme zammı adı altında istenen paralar akitten doğduğu için 6183 sayılı Kanun kapsamında doğan gecikme zammı değildir ve alelade bir VADE FARKI (finansman gideri) niteliğindedir. (Bu vade farklarının gecikme zammı olarak isimlendirilmesi, 6183 sayılı Kanun kapsamındaki gecikme zammı zannedilmesine yol açmaktadır.)
Sonuç olarak ;
Telefon, elektrik, su ve sair her hangibir mal veya hizmet alımı ile ilgili bedellerin geç ödenmesinden kaynaklanan vade farkları işle ilgili olmak ve suç faktörü (kaçak kullanım gibi) içermemek şartıyle GİDER YAZILABİLİR. (Bunların gecikme zammı olarak isimlendirilmiş olması gider kaydına engel değildir.)