fonradar

Fazla Mesai 270 Saati Geçmiş Ne Yapabiliriz ?

Rietveld

Tanınmış Üye
Üyelik
6 Eyl 2010
Mesajlar
3,399
Konum
Lüleburgaz
Merhaba arkadaşlar.Bildiğiniz gibi fazla mesai yıllık 270 saati aşamıyor.Bir işçimizin Temmuz sonu itibariyle fazla mesaisi 278 saat olmuş ve düzeltme şansımız yok.Bu ay farkettik.

İlk kez böyle birşeyle karşılaşıyoruz.Yapabileceğimiz birşey var mı ? SGK bunu tespit edebilir mi ? Tespit ederse ne gibi yaptırım ve cezalar ile karşılaşırız ?
 
270 saati geçti diye otomatik olarak ceza uygulanmıyor benim bildiğim. Çalışan kabul ediyorsa, ücreti de ödeniyorsa, sorun olmamalı.Almış olduğunuz fazla çalışma onayı 270 saate kadarla yasal olarak sınırlandırıldığından, işçi istemezse fazla çalışma yapmayabilir sadece.
Yoksa, yargıtay, fazla çalışma ücretlerinin aylık ücrete dahil olduğu yönündeki sözleşmelerle ilgili davalarda, 270 saati aşan kısım için ücretin ödenmesi gerekliliğine karar da veremezdi öyle değil mi?
 
Tamam o zaman sorun yok.Biz işçiye ücretini ödüyoruz her ay düzenli olarak.Fazla mesai maaşın içinde değil onu ayrıca ödüyoruz bordroda gösterip.Her yıl başında da tüm işçilerimizden fazla çalışmayı kabul ettiğine dair izin yazısı alıyoruz.Öyle toplu sözleşmemiz ya da sendikamız falan yok.

Sorun olmaz heralde teşekkürler.
 
Merhaba arkadaşlar.Bildiğiniz gibi fazla mesai yıllık 270 saati aşamıyor.Bir işçimizin Temmuz sonu itibariyle fazla mesaisi 278 saat olmuş ve düzeltme şansımız yok.Bu ay farkettik.

İlk kez böyle birşeyle karşılaşıyoruz.Yapabileceğimiz birşey var mı ? SGK bunu tespit edebilir mi ? Tespit ederse ne gibi yaptırım ve cezalar ile karşılaşırız ?

Bunun tespiti söz konusu değil, çalışma bakanlığı veya sgk denetiminde bile herhangi bir şikayet olmadığı sürece müfettişler 270 saat aşılmışmı ya değil, mesai yapılıyor mu, yapılıyorsa işçinin muvafakati var mı ve tam olarak hesap edilip ödenmiş mi ye bakıyor.
 
Fazla çalışmada üst sınır var , 270 saat, ama bu sınırı aşana ceza yok. Tek kural ücretinin ödenmesi, ödenmezse ceza var.
 
Sayın Arkadaşlar,

Gerçekten 270 saat bir işçiyi koruma sistemidir ancak yasal tek engel sözleşmeye "fazla mesai" kabul ediyorum dense de bu sürenin üzerindeki çalışmayı kabul ettiği anlamını taşımamasının sağlanmasıdır. Bu süre üzerindeki çalışma bedeli ödenir veya serbest zaman olarak kullandırılır. Yani (270 saati aşan süreler için de dahil) örneğin 1 saatlik fazla mesai için 1,5 kat ücret ödenir yada 1,5 saat serbest zaman verilir. Aslında tespiti halinde tam anlamıyla ceza olmadığını söyleyemeyiz. İş yasasının Fazla mesaiyi düzenleyen 41. maddeye atıfta bulunan 102/c maddesi şöyledir.
"c) 41 inci maddesinde belirtilen fazla çalışmalara ilişkin ücreti ödemeyen, işçiye hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında kullandırmayan, fazla saatlerde yapılacak çalışmalar için işçinin onayını almayan işveren veya işveren vekiline, bu durumda olan her işçi için ikiyüzyirmi Türk Lirası idari para cezası,"

Yeterlimidir tabiki hayır.

Saygılar,
Kevork
 
... Aslında tespiti halinde tam anlamıyla ceza olmadığını söyleyemeyiz. İş yasasının Fazla mesaiyi düzenleyen 41. maddeye atıfta bulunan 102/c maddesi şöyledir.
"c) 41 inci maddesinde belirtilen fazla çalışmalara ilişkin ücreti ödemeyen, işçiye hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında kullandırmayan, fazla saatlerde yapılacak çalışmalar için işçinin onayını almayan işveren veya işveren vekiline, bu durumda olan her işçi için ikiyüzyirmi Türk Lirası idari para cezası,"

Yeterlimidir tabiki hayır.

Saygılar,
Kevork
Sn.ksimkesyan;
270 saat sınırı aşılmış ve aşılmaya devam ediliyorsa,
işçi 270 saat sınırı aşımış olmasına rağmen fazla çalışmayla ilgili bir sıkıntı yaratmıyorsa, çalışmak istiyor ve çalışıyorsa,
işveren yapılan bu fazla çalışmaların ücretini tam ve doğru olarak zamanında ödüyorsa,
bu bahsettiğiniz ceza uygulanabilir mi tesbit halinde??
 
Sayın Keremcem,

Bence uygulanabilir. 41. maddedeki yasak açık. 270 saati geçemezsin. İşçinin haklarını korumuş olmak açısından ücretin ödenmesi korunmuş. Ancak yasaya aykırı davranılmış bunun da cezası ayrıca ödenmelidir. Bu madde çok mu açık ve belirleyici ? olduğunu söyleyemem. Ancak 41. maddeye aykırı olarak uygulanan her işlemde bu cezanın uygulanabilir olduğunu söyleyebilirim.

İş müfettişleri bu tespiti yapıyorlarmı ? Sürekli denetimlerde hayır (maalesef). Ancak şikayet durumunda konuyla ilgili ayrıntıları inceledikleri de bir gerçek. Tabi işçi ve işveren arasında böyle bir anlaşmazlık olmadığı müddetçe sıkıntı çıkmaz. Tabiki sendikalı işyerleri hariç.

Sayın dostum zor bir soru zor bir cevap. Ancak adalet olmalı.

Saygılar,
Kevork
 
Benim düşünceme göre eğer işçi fazla mesai yapmayı kabul ediyorsa ve işverende ücretini ödüyorsa bir sorun yaratmamalı.Ancak işçiye zorla mesai yaptırılıyorsa ve işçi şikayet ederse o zaman cezai işlem uygulanabilir.
 
"c) 41 inci maddesinde belirtilen fazla çalışmalara ilişkin ücreti ödemeyen, işçiye hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında kullandırmayan, fazla saatlerde yapılacak çalışmalar için işçinin onayını almayan işveren veya işveren vekiline, bu durumda olan her işçi için ikiyüzyirmi Türk Lirası idari para cezası,"
ödemeyen veya yerine izin kullandırtmayan, onay almayan işverene bu ceza uygulanır tamam,
ama onayı alan ( ki 270 saati aştıysa o onayın da bir anlamı kalmamıştır aslında)+ fazla çalışmanın ücretini ödeyen veya işçinin isteği ile serbest zaman kullandıran işverene bu cezanın uygulanabilmesinin imkanı olmasa gerek,
daha önce de dediğim gibi,
yargıtayın 270 saati aşan fazla çalışmalar için ücret ödenmesi gerektiğine dair kararları mevcut,
ve 270 saat sınırını aşan çalışma için herhangi bir cezai yaptırım tanımlanmış değil.
 
Sayın Keremcem,

Yargıtayın kararlarında ödeme ile ilgili sonuçlar var. İşçi aşan süreler için yasada yeri yok diye 270 saati aşan süre için "ödeme yapılmaz" diye savunan işverenlere karşı dava açmış ve kazanmış. Yargıtay ödenmelidir demiş. Ben hatta davayı ayrıca maddi ve manevi tazminat hakkıyla da açardım. Bildiğiniz gibi hiç bir dava açılma gerekçesinin dışındaki bir sonucu içermez. Ancak birden çok talebiniz olursa her biri için karar verilir. Herhangi bir işçinin hem paramı ödesinler, hem de iş yasasına göre de ceza ödesinler diye açılmamıştır. Bu talep yoksa mahkeme buda var diye karar vermez.

Bu nedenle dava sonuçlarında böyle bir karar görmemenizden daha doğal bir şey olamaz. Özel olarak ceza tanımlanmadığı doğru ancak bu madde uygulansa ne olurki 220.-- ceza. Verilir biter.

Bilmem anlatabildimmi.

Saygılar,
Kevork
 
Sn. Kevork bu konuda bende Keremcem ile aynı görüşteyim. İş Kanununda veya Yönetmelikte hiç bir şekilde düzenlenmemiş bir kural için işverene ceza kesilmesi söz konusu olmasa gerek.

Hepsi açıkca yazılmışken 270 saati aşan kısım neden yazılmasın ki? "fazla çalışmalara ilişkin ücreti ödemeyen, işçiye hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında kullandırmayan, fazla saatlerde yapılacak çalışmalar için işçinin onayını almayan, yıllık fazla mesai süresine uymayan işveren veya işveren vekiline, bu durumda olan her işçi için ikiyüzyirmi Türk Lirası idari para cezası kesilir" diye açık açık yazılı olsa eyvallah. Ancak kırmızı bölüm yoksa cezada yok bence...!
 
Sayın Candostum,

Ben biraz hukuk temelli bakıyorum. Bir yasak var maddede. Bu yasağa dair işçiden onay da alsanız hükümsüzdür. Sözleşme serbestisine burada engel konulmuş. Bu durumu yanlışlıkla delersiniz ücretini ödersiniz sorun olmaz. Ancak örneğin tekerrür, örneğin ısrar varsa işin çehresi değişir. Bu durumda 41. madde hükümlerine aykırı davranmadığınızı söyleyebilirmisiniz ? Hayır. İlk kez yanlışlıkla olanda dahi. Hukuğun engel koyduğu bir sınırı ihlal ettiniz. Ben en yakın ceza olarak da bu maddeyi görüyorum.. Başka da yok.

Hep yazdığım, ısrarla yazdığım bir şey var. Hukuk didaktiği yok diye, bu da öyle. Eksik. Biliyorsunuz Yeni TTK da benzer eskiden de var olan birçok benzer eksikle devam ediyor. Yasaklar var cezalar yok.

Ancak,

Bu yasaların sorumlusu olan ve uygulamaları denetleyen kurumlar var. Bu denetimler esnasında para ile olmazsa da farklı cezalar ve engeller uygulama hakları var. Buradaki durum da bu, bir gün uygulanır o zaman belli olur. Yoksa yasa maddesinde böyle bir terim yok aslında madde şöyle yazılmalıydı, gibi yorumlamak kolay. Hatta bıraksınlar ben daha iyi yazarım. Önceki yorumumda yazmıştım. Uygulansa ne olur ? 220.-- TL verirsin biter. Caydırıcı değilki.

Bakın alkollü araç kullanma cezası gibi. Senelerce komik para cezaları vardı, Üflemiyorum hastaneye götür diyordunuz ayrı eziyet çıkıyordu. Şimdi ceza oldu 2.000,-- üflemesen direk 2 sene men. Bas bas bağırınca her gün medyada sonunda akıl ettiler. Bu da olur işalla.

Saygılar,
Kevork
 
Sn.ksimkesyan;
102/c maddesi ;
fazla çalışma ücretini ödemeyen veya karşılığında serbest zaman kullandırmayan, veya işçiden fazla çalışma için onay almamasına rağmen fazla çalışma yaptıran işveren için tanımlamış o ceza miktarını ( 2013 yılı için de yanlış hatırlamıyorsam 235-240tl oldu-yeniden değerleme oranıyla)

fazla çalışma ücreti ödeniyorsa, onay varsa, durum 102/cde tanımlanan durumun dışında olacağından , ilgili maddeye istinaden bir ceza uygulaması da yapılması mümkün olamayacaktır , 220tl değil 1 TL de olsa o, kesilebilecek cezanın dayanağı 102/c olamaz.
 
Sayın keremcem,

Siz maddenin 270 saati aşamaz bölümünü göz ardı edip sadece ücretin ödenmeme bölümünü göz önüne alırsanız yorum öyle olur. Ancak yorum için önce 270 saat üzerinde olamaz'ı da göz önüne alın diyorum ben. (Başka birçok şeyle birlikte) Bu aynı maddeye aykırı davranış değilmi ? Sanki maddede böyle bir yasak yokmuş gibi yorumlayamazsınız. ( Ceza da 237.-- TL oldu 2013 yılı için.) Yoksa 270 saat kuralını niye tartışıyoruzki, bu durumda yok sayarız biter gider.

Saygılar,
Kevork
 
:) 270 saat sınırının neden hala var olduğunu ben de anlayabilmiş değilim zaten sn.ksimkesyan.
ceza konusu ile ilgili konuşuyoruz,
içeriğinde sadece fazla çalışmaları kapsayan , fazla çalışma sürelerinin ücreti ödenmemişse, fazla çalışmalar için onay alınmamış ama çalıştırılmaya zorlanmışsa ceza uygulanabilir diyen bir cezai uygulama içine , onayı alınmış, ücretleri de ödenmiş, çalışan tarafından şikayetçi de olunmamış 270 saati aşan çalışma süresini sokamazsınız,
3 ayda 270 saati aşmış çalışan için 270 saati aştığı tesbit edilirse, günlük çalışma süresi aşıldığı için madde 104 e göre ceza uygulanabilir ( günlük sınır 11 saat olması nedeniyle / ki bu kusurun cezası çok daha yüksektir) ama 270 saati aştığı için uygulanabilecek bir ceza tanımlanmamışken herhangi bir yasa veya yönetmelikte, bu durum için bir ceza uygulanamaz diyorum bende.
 
Personelimiz yılda 1000 saate yakın kişi başına Fazla mesai yapıyor çeşitli konularda sgk/ iş müfettişleri geldi tüm bordroları önüne koyduk hiçbir cezası yok, 270 saat işgörenin, işverenle all including tipi sözleşme yaparsa yasal olarak yılda 270 saat para almadan fazla mesai yapmak zorunda , fazlasında zamlı alacak..Hepinize saygılar.
 
Bu süre sınırlamasının, işyerlerine ve yapılan işlere ilişkin olmayıp,işcilerin şahıslarına ilişkin olduğu malum.Sınırlama noktasında ,işciyi koruma ilkesi(işcinin ruh ve beden sağlığı) sözkonusu,aksi takdirde işveren ,ücretini ödedikten sonra istediği kadar f.çalışma yaptırmak isteyebilir ki,bu da doğru değil.Tamam işcinin rızası var ve ücreti ödeniyor,şikayet de yok, bu nedenle sorun çıkmaz/çıkmıyor olabilir,nitekim çıkmıyorda.

Tamam açık hüküm yok ama anılan sınırlama hükmünün, emredici nitelikde olduğunu söylemek de mümkün.Buna göre, bu sınır-süre işci yönünden de artırılmamalı,zira aleyhine olur,diğer tarafdan işci istiyor,itiraz etmiyor,işveren de f.çalışma yaptırıyor ve ücretini ödüyor,sorun yok ama emredici hüküm karşısında hukuken bu doğru mu?hayır,diğer tarafdan bu 270 saat üzerisi yapılan çalışmalardan taraflar adına bir sorun doğuyor mu?hayır,o halde sorun nedir?

Sorun,bu hükme aykırı yapılan çalışmalara dair, mevzuat da açık ceza müeyyide(si)nin olmaması(olmaması durumu,işcinin rızası olsa da,ücreti artırımlı olarak ödense de ,hukuken bu sınırın aşılacağı anlamına gelmez ve 270 saat üzeri çalışma içersinde meydana gelen iş kazası ve işcinin meslek hastalığına yakalanması halinde ,bu sınır ölçütünün önem arzedeceği açık.

Mevzuatında açık hüküm yok ise,kamu niteliği bulunana(kit,bit vs.gibi)kuruluşlarda,270 saat üzeri çalışmalar karşılığı ödenen ücretler,sayıştay denetimlerinde sorun çıkarabilir düşüncesindeyim.
 
Son düzenleme:
Bu süre sınırlamasının, işyerlerine ve yapılan işlere ilişkin olmayıp,işcilerin şahıslarına ilişkin olduğu malum.Sınırlama noktasında ,işciyi koruma ilkesi(işcinin ruh ve beden sağlığı) sözkonusu,aksi takdirde işveren ,ücretini ödedikten sonra istediği kadar f.çalışma yaptırmak isteyebilir ki,bu da doğru değil.Tamam işcinin rızası var ve ücreti ödeniyor,şikayet de yok, bu nedenle sorun çıkmaz/çıkmıyor olabilir,nitekim çıkmıyorda.

Tamam açık hüküm yok ama anılan sınırlama hükmünün, emredici nitelikde olduğunu söylemek de mümkün.Buna göre, bu sınır-süre işci yönünden de artırılmamalı,zira aleyhine olur,diğer tarafdan işci istiyor,itiraz etmiyor,işveren de f.çalışma yaptırıyor ve ücretini ödüyor,sorun yok ama emredici hüküm karşısında hukuken bu doğru mu?hayır,diğer tarafdan bu 270 saat üzerisi yapılan çalışmalardan taraflar adına bir sorun doğuyor mu?hayır,o halde sorun nedir?

Sorun,bu hükme aykırı yapılan çalışmalara dair, karşı açık ceza müeyyide(si)nin olmaması(olmaması durumu,işcinin rızası olsa da,ücreti artırımlı olarak ödense de ,hukuken bu sınırın aşılacağı anlamına gelmez ve 270 saat üzeri çalışma içersinde meydana gelen iş kazası ve işcinin meslek hastalığına yakalanması halinde ,bu sınır ölçütünün önem arzedeceği açık.

Mevzuatında açık hüküm yok ise,kamu niteliği bulunana(kit,bit vs.gibi)kuruluşlarda,270 saat üzeri çalışmalar karşılığı ödenen ücretler,sayıştay denetimlerinde sorun çıkarabilir düşüncesindeyim.

Şeref bey bildiğiniz üzere Sayıştay ve başbakanlık Yüksek denetleme kurulu (mülga oldu) her denetlemesinde bunu gördü birde personel açığı olup açıktan tayin imkanın olmadığı durumlarda olduğu için sesini çıkarmadıda diyebiliriz. Ayrıca F. mesai personel tarfından şiddetle istenen bir olay, işveren bazen sendikayı Fazla mesaiyi kesmekle bile tehdit ediyor.
Şimdi yasa koyucuların tabiki boşuboşuna bu süreyi koymadılar. bu kanuni süreyi koymasının diğer amacıda işçiyi istemediği takdirde işverenin 270 saatten fazla mesai yapmaya zorlamaması şeklindede yorumlanabilir ama mantık yürütüyorum müeyyide yoksa niye koydun ???? müeyyide olmaması yasayı kadik hale getiriyor. O zaman Keremcen beyin ve benim yazdığım yargıtay kararındaki uygulamalardamı sadece kullanılacak. Değerli bilgilerinizlende doğruyu bulacağız inşallah Saygılarımla..
 

Benzer konular

Üst