resim

İmar Barışı Muhasebe Kaydı Hk.

greatviper

Katkı Sunan Üye
Üyelik
14 Mar 2014
Mesajlar
103
Konum
Antalya
Merhaba,
Otel işletmemizdeki, izinsiz yapılar için imar barışından faydalandık ve ''ticari'' olarak yapı kayıt belgemizi aldık.
Ödemeler şirket banka hesabından yapıldı.
Muhasebe kaydı hakkında görüşlerinizi öğrenebilir miyim?
 
Üyelik
25 Eyl 2017
Mesajlar
25
Konum
İstanbul
Merhaba,
Otel işletmemizdeki, izinsiz yapılar için imar barışından faydalandık ve ''ticari'' olarak yapı kayıt belgemizi aldık.
Ödemeler şirket banka hesabından yapıldı.
Muhasebe kaydı hakkında görüşlerinizi öğrenebilir miyim?

Merhaba,
Otellere yapı kayıt belgesi harçlarını nasıl hesaplıyorlar,bilginiz varsa paylaşabilirmisiniz.
Mesela 285 m2 arsası olan 7 katlı brüt 3100m2 alanlı otele ilave çıkılan 8-9 katlar için başvuru bedelini nasıl ödeyeceğiz.

belediye rayiç vergi değeri x arsa metrekaresi x %5 ticari harcı bu tamam.
ilave çıkılan katlar için yapı yaklaşık inşaat maliyetini nasıl belirliyolar acaba,tüm bina içinmi aykırılıklar içinmi.
 

ksimkesyan

Tanınmış Üye
Üyelik
22 Mar 2013
Mesajlar
2,513
Konum
İstanbul
Merhaba,
Otellere yapı kayıt belgesi harçlarını nasıl hesaplıyorlar,bilginiz varsa paylaşabilirmisiniz.
Mesela 285 m2 arsası olan 7 katlı brüt 3100m2 alanlı otele ilave çıkılan 8-9 katlar için başvuru bedelini nasıl ödeyeceğiz.

belediye rayiç vergi değeri x arsa metrekaresi x %5 ticari harcı bu tamam.
ilave çıkılan katlar için yapı yaklaşık inşaat maliyetini nasıl belirliyolar acaba,tüm bina içinmi aykırılıklar içinmi.

Sayın olympiad,

İmar affının temel ilkesi binanın halihazır durumunu vergilendirmek. Bu nedenle önce belediyeden bir son emlak beyannamesi örneği alın ve arsa rayiç bedelini görün. Bu değerlerle 9 katlı 3100 m2 alana yapılmiş bir bina için hesaplama yapıp ödeyeceksiniz. Ciddi bir rakam tutacaktır. Fazlalıklar veya kaçak katlar için değil ödemeler.

Bu müracaatta tamamen doğru beyanda bulunun, aksi takdirde yatırdığınız af bedeli irat kaydedilir verilen yapı belgesi iptal edilecektir, bu da eski kaçak halinize dönmek demektir. İkinci önemli nokta bu yatırılan bedelle geleceğe yönelik bir hak elde edilmiyor, bina herhangi bir nedenle yıkılırsa eski inşaaat sınırlarına geri dönülüyor.
 
Son düzenleme:

greatviper

Katkı Sunan Üye
Üyelik
14 Mar 2014
Mesajlar
103
Konum
Antalya
Merhaba,
Otellere yapı kayıt belgesi harçlarını nasıl hesaplıyorlar,bilginiz varsa paylaşabilirmisiniz.
Mesela 285 m2 arsası olan 7 katlı brüt 3100m2 alanlı otele ilave çıkılan 8-9 katlar için başvuru bedelini nasıl ödeyeceğiz.

belediye rayiç vergi değeri x arsa metrekaresi x %5 ticari harcı bu tamam.
ilave çıkılan katlar için yapı yaklaşık inşaat maliyetini nasıl belirliyolar acaba,tüm bina içinmi aykırılıklar içinmi.
Sayın olympiad,
Çevre Şehircilik Bakanlığı İl Müdürümüzün yapmış olduğu seminerde bu konuya değinildi. Burda ayrım şu şekilde yapılıyor.Eğer yapının iskanı varsa, ve bu yapıya sonradan ilave çıkılan katlar var ise,yapı maliyetini hesaplarken sadece sonradan ilave çıkılan katların m2 sini baz alacaksınız.Ancak iskan yoksa tamamen izinsiz yapı ise binanın tamamının yapı maliyetini hesaplayacaksınız.
Örneğin sonradan ilave çıkılan ilave katlarınız 885 m2 olsun diyelim.Hesaplama şu şekilde olacak.(arsa m2 birim fiyatı 750 TL olsun)

285 m2 arsa x 750 TL : 213.750 TL
885 m2 yapı x 2000 TL : 1.770.000 TL
Toplam : 1.983.750 TL x 5 % : 99.187,50 TL ödenecek tutar.

Yinede çevre şehircilik bakanlığı ilgili birimlerinden görüş almanızı tavsiye ederim.
 
Üyelik
25 Eyl 2017
Mesajlar
25
Konum
İstanbul
Sayın olympiad,
Çevre Şehircilik Bakanlığı İl Müdürümüzün yapmış olduğu seminerde bu konuya değinildi. Burda ayrım şu şekilde yapılıyor.Eğer yapının iskanı varsa, ve bu yapıya sonradan ilave çıkılan katlar var ise,yapı maliyetini hesaplarken sadece sonradan ilave çıkılan katların m2 sini baz alacaksınız.Ancak iskan yoksa tamamen izinsiz yapı ise binanın tamamının yapı maliyetini hesaplayacaksınız.
Örneğin sonradan ilave çıkılan ilave katlarınız 885 m2 olsun diyelim.Hesaplama şu şekilde olacak.(arsa m2 birim fiyatı 750 TL olsun)

285 m2 arsa x 750 TL : 213.750 TL
885 m2 yapı x 2000 TL : 1.770.000 TL
Toplam : 1.983.750 TL x 5 % : 99.187,50 TL ödenecek tutar.

Yinede çevre şehircilik bakanlığı ilgili birimlerinden görüş almanızı tavsiye ederim.
Bina iskanlı.Benimde kafamı karıştıran oydu.Tamamınamı yoksa birtek ek çıkılan kaçak katlarmı.
Çok güzel net açıklamışsınız .Tabi doğal olarak istenilen evrak işleyiş vs şehircilik bakanlığınla görüşeceğim.
Bilgi edinmek istedim.
Teşekkürler.
 
Üyelik
21 Şub 2014
Mesajlar
156
Konum
ADANA
Ödenen vergi harç vb. giderler yıpranmaya tabi değildir. Doğrudan gider yazmak ihtiyaridir.
 

Day-Dream

Tanınmış Üye
Üyelik
16 Ağu 2012
Mesajlar
1,516
Konum
İstanbul
Ferhat ağabey teşekkür ederim, riskli olur mu ? bir de ödendiğinde mi gider yapayım yoksa tahakkuk yapabilir miyim ? Kesinleşti başvuru yaptık
 

ksimkesyan

Tanınmış Üye
Üyelik
22 Mar 2013
Mesajlar
2,513
Konum
İstanbul
Ferhat ağabey teşekkür ederim, riskli olur mu ? bir de ödendiğinde mi gider yapayım yoksa tahakkuk yapabilir miyim ? Kesinleşti başvuru yaptık
Sayın Day-Dream,

Bu tür harçların gider yazılabilmesi ( yada maliyete eklenebilmesi ) ödeme esaslıdır, ödeme yapılmadan işlem gerçekleşmiş sayılmaz. Sizin yaptığınız bir müracaat ve bu müracaatın onayı. Hoş hiç onaylanmayanı olamaz çünkü yasanın temel ilkesi "ne yaptınsa bedelini öde kabul ediyorum".

Bu bedelin Amortismana tabi olup olmadığı için öncelikle temel ilkenin olması gerekiyor, ömür uzatma/yenileme yada özel maliyete uygun bir işlem. Burada her ikisi de yok, kaldıki elde edilen hak ise geçici, bina herhengi bir şekilde yeniden yapılırsa (yıkılırsa) burda göz yumulan hak ortadan kalkıyor. Örneğin inşaat izni 2000 m2 ama siz 4500 m2 inşaat yaptınız buna geçici olarak onay alıyorsunuz ancak yeniden inşaat izni 2000.

Yasada konu ile ilgili hiçbir açıklama yok, amorti edilir/edilmez gider yazılır/yazılmaz gibi (bence eksiklik) ancak bina maliyetine eklemek yerine gider yazılması için bir engel görmüyorum, ancak ödeme gerçekleşince.
 

Day-Dream

Tanınmış Üye
Üyelik
16 Ağu 2012
Mesajlar
1,516
Konum
İstanbul
Kevork Üstadım verdiğiniz detaylı cevap için teşekkür ederim

Bilanço esasına göre defter tutan bir mükellefin neyi ne zaman gider yazacağı konusunda net olamıyorum.

Mesela neden bu tür harçlar ödendiğinde gider yazılıyor ? Yani zaten başvuru yapıldığında borçlanılmıyor mu ? İlla gider yapmak için neden ödenmesini beklememiz lazım

Emlak vergisi ve ticaret odası aidatı da sene başında belli. Onların da ödenmesini mi bekleyeceğiz ? Yoksa tahakkuk fişi kesip gider yapabilir miyiz ?

Saygılarımla
 

ksimkesyan

Tanınmış Üye
Üyelik
22 Mar 2013
Mesajlar
2,513
Konum
İstanbul
Kevork Üstadım verdiğiniz detaylı cevap için teşekkür ederim

Bilanço esasına göre defter tutan bir mükellefin neyi ne zaman gider yazacağı konusunda net olamıyorum.

Mesela neden bu tür harçlar ödendiğinde gider yazılıyor ? Yani zaten başvuru yapıldığında borçlanılmıyor mu ? İlla gider yapmak için neden ödenmesini beklememiz lazım

Emlak vergisi ve ticaret odası aidatı da sene başında belli. Onların da ödenmesini mi bekleyeceğiz ? Yoksa tahakkuk fişi kesip gider yapabilir miyiz ?

Saygılarımla
Sayın Day-Dream,

Konu öncelikle Bilanço esası ile ilgili değil tüm ticari defterler için geçerli. Verdiğiniz oda aidatları için de durum aynı yine ödemeye bağlı. Şimdilerde çıkarılan yasa ve yönetmeliklerle bu esas çokça bozulmuş olmasına rağmen konu "Elde Etme Prensibi" ile ilgilidir ve tabi iki yönlüdür. Ancak birçok gelir/gider unsuru için bu ilke bozuldu, örneğin faiz geliri için. Ve tabi tahakkuk esası ancak buda bozuldu örneğin SGK primleri için ki 6183 sayılı yasaya bağlı bir kesinti hiçbir şekilde böyle bir yapıya büründürülemez hele TTK ile açık sorumluluk kuralları varken.
 

Benzer konular

Üst