İnşaat Taahhüt İşinde 740 mı 150 Hesap mı Kullanılmalı ?

Üyelik
27 Kas 2010
Mesajlar
1,014
Konum
istanbul
Firma işi inşaat taahhüt işi (yıllara yaygın değil) ve inşaat işinin ince işleri yapıyor
Genelde aldığı malzemeler alçı, kum, tuğla, boya vs. Geçici vergi dönemlerinde alınan tüm inşaat malzemeleri kullanılmıyor
Bu durumda; Muhasebesel olarak hangi hesaplar kulanılmalı 740 mı 150 mi
Örneğin; Şubat 2012 de işe başlandı ve iş Kasım 2012 de bitecek ve 31.03.2012 dönemine kadar
- 18 Ton Boya alınmış ve 31.03.2012 sonunda 13 tonu kullanılmış ve kalan 5 ton
- 25 paket alçı alınmış ve 31.13.2012 sonuna kadar 21 paket kullanılmış ve kalan 4 paket
- 20 Ton Kum alınmış ve 31.03.2012 sonunda 12 tonu kullanılmış ve kalan 8 ton
İnşaat taahhüt işlerinde 740 hesap kullanılmalı ancak tüm alınan malzemeleri 740 hesaba yani gidere atarsak bu sefer dönem sonunda kalan stoku nasıl ve hangi hesapta bırakacağız yoksa alınan malzemeleri 150 hesaba atıp kullanıldıkça 740 hesaba mı atsak?
Saygılar
 

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
5,679
Konum
İSTANBUL
Ynt: İnşaat taahhüt işinde 740 mı 150 hesap mı kullanılmalı?

İnşaat taahhüt işlerinde 150 hesap kullanılır.Daha sonra sarfiyat oldukça 740 hesaba oradanda 622 hesaba atılır.İşle ilgili Hizmet faturası da kesildiği zaman Gelir hesabı olan 600 hesabın altına açılan gelir hesaplarına yansıtılır.Geçici Vergi Dönemlerinde veya Yıl sonlarında 150 hesabın kalanı ise Bu tip işlerde İşletme Stok'dur.Yani aşağıdaki örnekten yola çıkarsak

18 Ton Boya alınmış ve 31.03.2012 sonunda 13 tonu kullanılmış ve kalan 5 ton
25 paket alçı alınmış ve 31.13.2012 sonuna kadar 21 paket kullanılmış ve kalan 4 paket
20 Ton Kum alınmış ve 31.03.2012 sonunda 12 tonu kullanılmış ve kalan 8 ton


______________________________/____________________________________
150
191





320

18 ton boya alımı
___________________________/_______________________________________

740








150

13 ton boya kullanımı
_______________________________________/_______________________________

Şimdi bu drumu birde Defteri Kebir 'de görelim




150 hesaba 18 ton boya girmiş 13 ton kullanılmış dolayısıyla 150 hesabın dönem sonu bakiyesi 5 ton

Önemli NOT: Hesaplamalarda ve muhasebe kayıtlarında kesinlikle para birimi kullanılacak Örneğin daha kolay anlaşılması için TON hesabı yapılmıştır.

Sonuç: İnşaat işletmelerinde taahhüt işi için alınan malzemeler 150 hesapta toplanacak sarf edildikçe 740 hesaba oradanda 622 hesaba atılacak.150 hesabın kalanı ise işletmenin o dönem stok'u olacaktır.Ayrıca inşaat işletmeleri bu işin yanında malzeme alım satımıda yapmaktadır. bu tip malzemelerin alımındada 153 Ticari mallar hesabı kullanılacak satıldıkça 3 aylık geçici vergi dönemlerinde veya yıl sonlarında 621 satılan Ticari Mallar hesabı ile ilişkilendirilerek Gelir Tablosuna yansıtılacaktır.Dönem sonlarında veya Yıl sonlarında 153 hesabın kalanı işletmenin Ticari mallar Stok'dur
 

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
5,679
Konum
İSTANBUL
Ynt: İnşaat taahhüt işinde 740 mı 150 hesap mı kullanılmalı?

saol
 
Üyelik
20 Eki 2006
Mesajlar
492
Konum
İzmir
150 hesabın alt hesapları da tek tek alçı,çimento,kum vs.mi açmalıyız yoksa tek kalemde malze olarak mı açsak daha iyi olur.
 

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
5,679
Konum
İSTANBUL
Sayın Dolap

Geç Cevap için özür dilerim. Biraz yoğunluk varda yılsonu v.s eğer maliyetleri tek,tek hesaplayabiliyorsan tek tek aç.Yok ortalama maliyet yapacağım dersen tek kalem aç
 
Üyelik
16 Eki 2006
Mesajlar
451
Konum
izmir
merhabalar..özel bir şahsa ait arsaya yapılan işhanı inşaat taahhüt işi müşterim tarafından yapıldı. (yıllara yaygın değil)..malzeme faturaları müşterimin adına geldi ve işçilik de müşterime ait..özel şahıs kişisi müşterime hepsi için bankadan havaleler gönderdi..işhanının faturası kesilirken açıklama olarak ne yazacağıma karar veremedim.yardımcı olursanız sevinirim.
 
Üst