4904 sayılı Türkiye İş Kurumu Kanununun 3/b maddesinde *İşgücü piyasası verilerini, yerel ve ulusal bazda derlemek, analiz etmek, yorumlamak ve yayınlamak, İşgücü Piyasası Bilgi Danışma Kurulunu oluşturmak ve Kurul çalışmalarını koordine etmek, işgücü arz ve talebinin belirlenmesine yönelik işgücü ihtiyaç analizlerini yapmak, yaptırmak.* şeklinde belirtilmiştir.
Bu bağlamda, işgücü piyasasını izlemek için 10 ve yukarı sayıda işçi çalıştıran (1+ istihdamlı özel işyerleri bir defaya mahsus olmak üzere) işyerlerinde işgücü hareketlerinin izlenmesi amacıyla işyerlerinden, (4904 sayılı kanunun 21inci maddesine göre) işgücü çizelgeleri istenilmektedir. Bu maddeye aykırı davrananlar hakkında 765 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümleri uygulanacağı belirtilmektedir. Ancak 765 sayılı Türk Ceza Kanununun yürürlükten kaldırılması nedeniyle, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 32inci maddesine göre idari para cezası uygulanacağı belirtilmektedir. İdari para cezasına ilişkin bir çalışma yapılmakta olup; bu çalışma tamamlandığında İl Müdürlüklerimize duyurulacaktır.
Burada esas amaç bilgi derlenmesi, bilgilerin ekonomik faaliyetler itibariyle il bazında işgücü hareketlerinin dönemsel olarak izlenerek işgücü arz ve talebinin dengelenmesi açısından istihdam kurumlarının; özelde çalışma, plan ve programlarının buna göre yönlendirilmesi, genelde ise istihdam ve eğitim politikalarının oluşmasına katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Kısacası yukarıdaki yazımızdan da anlaşılacağı üzere kanun koyucu bilgi toplamayı bir yasaya dayandırmıştır. Bilgi alma ve verme yasa gereği esas olmakla beraber, aksi davrananlar hakkında da cezai müeyyide getirilmiştir. Bu nedenle cezai müeyyide konusuna bir önceki yazımızda değinilmiştir.