İşkur İşgücü Çizelgesi

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan teLVe
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
28 Tem 2005
Mesajlar
17
Merhaba, Bu konuyla ilgili bi iki başlık var ama, bi sonuca varılamamış, bi yasal dayanak bulunamamış, İzninizle bu konuyu bi daha gündeme taşımak istedim. İşkura Aylık İş gücü Çizelgesi Verme Zorunluluğu varmıdır, Yasal dayanağı nedir, Müeyyidesi nedir? Üç firmamız için şu an vermekteyim ama bunları İşkurun talebiyle vermeye başladık, Bir sonraki ayın 5 ine kadar verlmesi gerektiğini bildirdiler bize. Onun dışında 10 ve üzeri çalıştıran bi çok işyerimiz var, arıyorum bi dayanak bulamıyorum. İlginize şimdiden tşk..
 
Selamlar Telve,

Bende bu konuda epey tereddütte kalmıştım. Ancak bağlı bulunduğum İş kurumu Her ayın 15 ine kadar bir önceki aya ait iş gücü çizelgelerini gönderebileceğimi söyledi. Ama ben risk almamak için her ayın en geç 5 inde gönderiyorum. İAB leri de istifa nedeniyle hariç olmak üzere diğer nedenlerden işten ayrılanlar için düzenleyip gönderebileceğimi (işçi çıkışından sonra 15 gün içinde ) söylediler. Şu ana kadar herhangi bir pürüzle Allahıma Şükür karşılaşmadım. Umarım aşağıdaki metin de yeterli olacaktır. (yasal dayanak )


7.2.4 İşgücü Çizelgesi (Form 7-2)

İşgücü Çizelgesi, yerel düzeyde istihdamın ve işgücü hareketlerinin güncel ve güvenilir bir şekilde izlenmesini sağlar. Bu form ile işyerlerinden o ay içerisinde aşağıdaki bilgiler ayrıntılı olarak toplanır.

· Geçen ay sonu itibariyle çalışanlar,
· Ay içinde işe alınan ve ayrılan işçi sayısı,
· Ay sonu itibarıyla çalışanları,
· Çalışan işçi sayısı (Belirsiz süreli, Belirli Süreli ve Kısmi Zamanlı İş Sözleşmesine göre),
· Özürlü ve eski hükümlü sayısı,
· Terörden etkilenen ya da yakınlarının sayısı,
· İhtiyaç duyulan işgücünden karşılanmasında güçlük çekilen meslekler,
· İşyerindeki ihtiyaçlar (kurs, sanayide eğitim ve çırak ihtiyacının olup olmadığı).

İşyerlerinde beklenen istihdam artış ya da düşüşleri işgücü planlaması için önemlidir. İşgücündeki potansiyel artış ve düşüşler ile toplu işten çıkarmalar ve işyeri kapanmaları konusundaki bilgiler, Kurum hizmetlerini gerçekleştirmede kolaylık sağlar. Ayrıca işgücü çizelgesi ile o işyerinde istihdamı zorunlu olanların takip edilmesi sağlanır. İşgücü çizelgesi, işyerleri çalışan sayılarını aylık olarak izlememize yardımcı olur. (Değişik:19/07/2002-10999 sayılı Makam Onayı) Kamu kesimi işyerlerince, ay içinde işe alınanların tümü Form 7-2/1’de, ay içinde işten ayrılanların tümü ise Form 7-2/2’ de gösterilecek ve ilgili kamu kurum ve kuruluşu tarafından çizelge ile birlikte Kuruma gönderilecektir.
 
Arkadaşlar konu ile ilgili herkeste bir tereddüt bir soru işareti var.
Geçenlerde i.s.m.m.o nın düzenlediği "iş ve sosyal güvenlik hukuku" semınerınde Resul Kurt üstadımız işgücü çizelgelerini vermemenin bir cezası olmadığını söyledi. Bilginize
Teşekkürler
 
50 kişi altında işalan çalıştıranlar için iş kur resmi yazı ile bilgi istemediyse ceza yok.
 
Selamlar,

Bizim bağlı olduğumuz iş kurumu ceza kesebileceğini söylemişti. İlk işe başladığımız aylarda göndermemiştik. Yaklaşık 2 ay sonra telefonla arayarak bu belgeyi talep ettiler. Hatta İş Kur İl Müdürümüz ile bizzat görüşmelerim sonucu bu bilgileri edinmiştim. Yine karşımıza aynı birimlerin farklı uygulaması çıkıyor. Sonuç itibariyle ceza kesilmese bile göndermekle yükümlü olduğumuz kanısındayım.
 
TÜRKİYE İŞ KURUMU KANUNU

Kanun Numarası : 4904
Kabul Tarihi : 25/06/2003
Yayımlandığı R. Gazete : 05/07/2003 Sayı: 25159


Bilgi verme ve gizlilik
Madde 21. - Kurum tarafından kamu ve özel kesim işyerlerinden iş ve işgücü konularında bilgi istenildiğinde, belirtilen süre içinde bilgi verilmesi zorunludur. İşverenlerden toplanan bilgiler, Kurum hizmetlerinden başka amaçla kullanılamaz. Bu Maddeye aykırı davrananlar hakkında 765 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
....
işlemler el kitabı
http://www.iskur.gov.tr/mydocu/elkitabi/giris/giris.htm

7. Bölüm İşgücü Piyasası Bilgileri ve İşveren Bağlantı Hizmetleri

I-İşgücü Piyasası Bilgileri

7.1 Giriş
Çağdaş istihdam kurumları, istihdam politikalarının geliştirilmesinden ve uygulanmasından sorumludurlar. Güncel ve güvenilir işgücü piyasası bilgilerinin varlığı, gelişmenin ve etkin istihdam politikaları uygulamanın ön koşuludur. Yeni oluşan bir piyasa ekonomisi için, iş dünyasındaki değişiklikleri ve gelişmeleri izleyebilme açısından böyle bilgiler vazgeçilemez niteliktedir. Çağdaş bir istihdam kuruluşu, güncel işgücü piyasası bilgilerini toplayıp değerlendirebilmeli ve sonuçlarından yararlanmalıdır. Esas amaç, işgücü piyasası bilgilerini toplama, birleştirme, işleme ve çözümleme konusunda gerekli araç ve yöntemlerin geliştirilmesidir.

7.2 Formlarla İlgili Açıklamalar

Kurum, güncel işgücü piyasası bilgilerini, genellikle iş arayanların kayıtları ile işgücü talebi kayıtlarından ve işgücü çizelgesinden elde eder. Bu yolla toplanan bilgiler, işgücü arz ve talebine ilişkin güncel bilgiler elde edilebilecek biçimde düzenlenip analiz edilir. Bu tür bilgiler işgücü piyasasındaki eğilimleri de gösterir.

7.2.1 İş İstem Formu (Form 1-1)

Uygun bir biçimde işlendiğinde, İş İstem Formu, başvuranın yaşı, adresi, öğrenim durumu, mesleki nitelikleri, istihdamdaki özgeçmişi gibi bilgileri içeren ve genelde iş arayanların ortalama yaşları ile mesleklerine ve coğrafi dağılımlarına göre işgücü arzı ve iş arama süreleri konusunda bilgiler verir. Bu bilgiler, işsizliğin yüksek olduğu alanlar, iş bulmanın zor olduğu meslekler, gençlerin işgücü piyasasına girdikleri yaş ve beceri düzeylerine ilişkin bilgilerin belirlenmesinde yardımcı olur.

7.2.2 İşgücü İstem Formu (Form 2-1)

İşgücü İstem Formu, işin niteliği, işin gerektirdiği beceri ve yetenek ile işyerleri ve sektörler hakkında bilgi sağlar. Bu form, işgücü arzı bilgileri ile karşılaştırılabilecek talep bilgilerini elde etmek için kullanılır. İş İstem Formu’ndaki veriler (Arz) ve İşgücü İstem Formundaki veriler (Talep) karşılaştırılarak işe yerleştirmelerin ne ölçüde ve ne kadar zamanda gerçekleştirildiği görülebilir. Bu karşılaştırma aynı zamanda işe yerleştirilenlerin yaş, meslekler, ekonomik faaliyet kolu ve coğrafi dağılımı konularında da bilgiler sağlar. İşe yerleştirmeye ilişkin bilgiler, işgücü istemi ile birlikte değerlendirilerek çeşitli mesleklerde ve beceri düzeylerindeki işgücü fazlasının ve açığının ölçülmesinde de yardımcı olur.

7.2.3 İşyeri Bilgi Formu (Form 7-1)

İşyeri Bilgi Formu, işyerlerinin kimlik bilgilerini ve mesleki istihdam bilgilerini kapsar. Bu bilgiler Kurum personeli tarafından işyeri ziyaretleri ve diğer kaynaklardan derlenen bilgilerle doldurulur. Bu şekilde oluşturulan veri tabanı Sanayi ve Ticaret Odaları, Sosyal Sigortalar Kurumu, Gelirler Genel Müdürlüğü, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bölge müdürlükleri vb. kurumlardan alınan veriler kullanılarak oluşturulur ve güncelleştirilir. İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) personeli veri tabanı bilgilerini il düzeyinde toplamaktan, derlemekten ve güncelleştirmekten sorumludur. İşyeri Bilgi Formu işyeri hakkında şu bilgileri içerir:

· İşyerinin adı veya unvanı,
· İşyeri il-ilçe kodu,

· Ana faaliyet konusu,
· Adres, telefon, faks numarası, e-mail adresi, web adresi,
· Kuruluş tarihi,
· İl Müdürlüğüne kayıt tarihi,
· Yasal durumu (kamu-özel),
· Toplam çalışan sayısı,
· Meslekler bazında toplam çalışanlar sayısı,
· SSK kayıt numarası,
· ÇSGB Bölge Müdürlüğü,
· Vergi numarası,
· Genel müdürlük ve il müdürlüğü (numarası-tarihi),
· Bağlantı kurulacak kişiler (ad-soyadı, görev, tel no),
· Kanuni temsilci bilgileri (ad-soyadı, nüfus cüzdanı seri no, mernis no, tel.no),
· İşyerinin durumu (ana firma, şube, yabancı, yerli, kapanan işyeri ise (nedeni, tarihi), varsa devir kaydı, çırak durumu, özelleştirme durumu, eğitim faaliyeti, ücret dışı ödemeler).

Form, aynı zamanda işyerinin çalıştırdığı veya çalıştıracağı işgücüne sağladığı ekonomik ve sosyal haklar ile çırak çalıştırıp çalıştırmadığına ilişkin bilgilerin alınmasını da sağlar.

İşyeri Bilgi Formu, yerel düzeyde veri tabanının oluşturulmasında kullanılır. Nihai hedef, bilgisayar ortamında o yöredeki tüm işyerlerini içeren bir veri tabanı oluşturmak ve geliştirmektir. 10 ve üzeri işçi çalıştıran özel işyerleri ile 1 ve üzeri işçi çalıştıran kamu kesimi işyerleri kapsamındaki bilgiler, işyeri bilgi formuna; işyerlerinin çalışan sayısı, meslekler ve yapılan ücret ve ücret dışı ödemeler vb. durumlarda meydana gelen değişmeler işyeri bazında değişiklik olarak işlenir.

İşyeri bilgi formunun ön yüzündeki bilgiler işverence doğrulandıktan sonra varsa eksiklikler tamamlatılır. Formun arka yüzü ise, işyerinde her meslekte istihdam edilenlerin dağılımına ilişkin bilgileri içerir. Form, işveren ya da işyeri ziyaretinde bulunan personel tarafından doldurularak İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil)’ne verilir. İlgili müdürlük meslek kodlarını belirler ve verileri işler,işyerinin kapanması durumunda, kapanma tarihi yalnızca ekranda görülecek biçimde düzenleme yapılır.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil), personel ve kaynak durumuna bağlı olarak 10 kişiden az çalışanı olan işyerleri ile de temas kurarlar. Bu işyerleri ile ilgili form bilgileri temas sırasında derlenir. İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) tarafından, işgücü piyasası bilgilerini izlemek ve Kurum hizmetlerini sunmak için yararlı görülen 1-9 arası işçi çalıştıran işyerleri Kurum kayıtlarına alınarak işyeri bilgi formu düzenlenir.
7.2.4 İşgücü Çizelgesi (Form 7-2)

İşgücü Çizelgesi, yerel düzeyde istihdamın ve işgücü hareketlerinin güncel ve güvenilir bir şekilde izlenmesini sağlar. Bu form ile işyerlerinden o ay içerisinde aşağıdaki bilgiler ayrıntılı olarak toplanır.

· Geçen ay sonu itibariyle çalışanlar,
· Ay içinde işe alınan ve ayrılan işçi sayısı,
· Ay sonu itibarıyla çalışanları,
· Çalışan işçi sayısı (Belirsiz süreli, Belirli Süreli ve Kısmi Zamanlı İş Sözleşmesine göre),
· Özürlü ve eski hükümlü sayısı,
· Terörden etkilenen ya da yakınlarının sayısı,
· İhtiyaç duyulan işgücünden karşılanmasında güçlük çekilen meslekler,
· İşyerindeki ihtiyaçlar (kurs, sanayide eğitim ve çırak ihtiyacının olup olmadığı).

İşyerlerinde beklenen istihdam artış ya da düşüşleri işgücü planlaması için önemlidir. İşgücündeki potansiyel artış ve düşüşler ile toplu işten çıkarmalar ve işyeri kapanmaları konusundaki bilgiler, Kurum hizmetlerini gerçekleştirmede kolaylık sağlar. Ayrıca işgücü çizelgesi ile o işyerinde istihdamı zorunlu olanların takip edilmesi sağlanır. İşgücü çizelgesi, işyerleri çalışan sayılarını aylık olarak izlememize yardımcı olur. (Değişik:19/07/2002-10999 sayılı Makam Onayı) Kamu kesimi işyerlerince, ay içinde işe alınanların tümü Form 7-2/1’de, ay içinde işten ayrılanların tümü ise Form 7-2/2’ de gösterilecek ve ilgili kamu kurum ve kuruluşu tarafından çizelge ile birlikte Kuruma gönderilecektir.

7.2.5 İstihdamı Zorunlu Olanların Takibi Çizelgesi (Form 7-3)

Özürlü, eski hükümlü ile terörden etkilenenlerin oluşturduğu İstihdamı Zorunlu Olanların Takibi Çizelgesi, 50 ve daha fazla kişi çalıştıran işyerlerinin takibinde kullanılır 4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesine göre 50 ve daha fazla sayıda işçi çalıştıran işverenlerin, her yılın ocak ayı başından itibaren yürürlüğe girecek şekilde Bakanlar Kurulunca belirlenecek oranlarda özürlü ve eski hükümlü ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun ek 1 inci maddesinin (B) fıkrasında yer alan terör mağduru (özel sektör için) işçiyi meslek, beden ve ruhi durumlarına uygun işlerde çalıştırmaları gerekmektedir.

Bu kapsamda çalıştırılacak işçilerin toplam oranı yüzde altıdır. Ancak, özürlüler için belirlenecek oran toplam oranın yarısından az olamaz.

Özürlü, eski hükümlü ve terör mağdurlarının işyerlerinde tam süreli olarak çalıştırılmaları esastır. Ancak, işyerlerinde kısmi süreli işçi çalıştıran işverenler, Kurum’dan kısmi süreli çalışmak üzere iş isteğinde bulunan özürlü, eski hükümlü ve terör mağduru olması koşuluyla, kısmi süreli olarak özürlü, eski hükümlü ve terör mağduru istihdam edebilirler.

2004 yılı için özürlü, eski hükümlü ve terör mağduru çalıştırma oranı 08/3/2004 tarihli ve 2004/6976 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kamu sektörü için % 4 özürlü, % 2 eski hükümlü (3713 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin (A) fıkrası gereğince de ayrıca % 0.5 terör mağduru), özel sektör için ise % 3 özürlü, % 1 eski hükümlü, % 1 terör mağduru ve kalan % 1 de işverenin tercihi doğrultusunda özürlü veya eski hükümlü olarak belirlenmiştir.

Özel sektör işverenleri tercihlerine bırakılan % 1’lik oranı nasıl kullanacaklarını 2004 yılı için Bakanlar Kurulunun yayınlandığı 19.03.2004 tarihinden itibaren 15 gün içinde bulundukları yerdeki Kurum ünitelerine bildirirler. Belirtilen sürede tercihini bildirmeyen işverenlerin tercih hakkını kullanmaktan sarfınazar ettikleri kabul edilerek, % 1’lik oranın kullanımı Kurum üniteleri tarafından belirlenir.

Şube müdürlükleri ve büro şeflikleri işyerlerine ait işgücü çizelgelerinden elde edecekleri bilgilere dayanarak o işyerinin istihdamı zorunlu olanların kontenjan açıklarını ve fazlalıklarını izleyerek açıkların kapatılması için önlemler alırlar. Ayrıca, İl müdürlüğünün (bağlı üniteler dahil) işyeri kapsamında özürlü, eski hükümlü ve terörden etkilenenleri veya yakınlarını o işyerinde kimlik bazında işe başlama ve ayrılış tarihi itibarıyla, mesleklere göre özür grubu ve suç çeşitleri itibarıyla izlemesini sağlar.

Aynı il hudutları içerisinde aynı işverene bağlı birden fazla işyeri olması ve aynı il’de birden fazla Kurum ünitesinin bulunması durumunda, söz konusu işverene bağlı işyerlerinin özürlü, eski hükümlü ve terörden etkilenen kontenjan hesaplaması, o il’de bu işyerlerinin merkezi hangi ünitemizin hizmet alanında ise, o ünitemiz tarafından izlenir ve yasa ile yükümlülüğün yerine getirilmesi temin edilir.

7.2.6 İşgücü Geri Bildirim Formu (Form 7-4)

İşgücü Geri Bildirim Formu, yıl sonlarında herhangi bir işletmedeki istihdam düzeyinin meslekler bazında dağılımı ile ihtiyaç duyulan işgücünün –varsa- meslekler bazında dağılımını belirlemek için kullanılır. İşyerlerinden daha önce alınmış olan meslek ve kişi sayısına ilişkin bilgiler, her yıl Ocak ayının ikinci yarısında işyerlerine gönderilir. Bu bilgilerdeki -varsa- değişiklikler ile ihtiyaç duyulan işgücünün –varsa- meslekler itibarıyla erkek, kadın ve toplam olarak dağılımı işverenlerce doldurularak Şubat ayı sonuna kadar Kuruma geri gönderilmesi sağlanır. Bu form ile işyerlerinden o yıl içerisindeki mevcut ve ihtiyaç duyulan meslek bilgileri ayrıntılı olarak toplanır. Bu formlarla birlikte, işverenlere; bu formun nasıl doldurulacağı, o yerdeki birimimize ne şekilde ve ne zaman iletileceği, sormak istedikleri soruların yanıtını kimden ve hangi telefon numarasıyla alabileceklerine ilişkin bilgilerin yer aldığı bir mektup da gönderilir.

7.2.7 İşverenle Bağlantı Hizmetleri Formu (Form 7-5)

İşverenle Bağlantı Hizmetleri Formu, işverenin işgücü ihtiyaçlarını etkin bir biçimde karşılayabilmek ve Kurum hizmetlerinden etkin bir şekilde yararlanmalarını sürekli bir hale getirmek amacıyla yapılmaktadır. İşyeri ziyaretine gidecek olan görevlinin, işyeri ile ilgili bilgileri kaydedeceği ve ziyaret sonucunda işyeri hakkındaki izlenimlerini aktaracağı bir formdur.

7.2.8 Aylık İşgücü Piyasası Bilgileri Bülteni ( Form 7-6 )

Aylık İşgücü Piyasası Bilgileri Bülteni, yerel, bölgesel ve ulusal düzeyde istihdamın gelişimini izlemek için tasarlanmıştır. Bülten, İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) aylık faaliyetlerine ilişkin sayısal bilgileri ve bu bilgilere dayanan ilgili ünitenin yorumlarını içeren bir yayındır. Bu yayın yerel kullanıcıların hizmetine sunulur (Bu bülten iş arayan kayıtları ve işyeri bilgi formlarının il bazında bilgisayara girişinin tamamlanması ve istatistiki bilgilerin bilgisayar ortamında alınmaya başlanılmasıyla kullanılacaktır.).

Ayrıca, bağlı ünitelerce il müdürlüklerine gönderilen bültene ilişkin veriler il müdürlüklerince il düzeyinde birleştirilip, yorumlanarak bu veriler, ulusal düzeyde değerlendirilmek üzere posta yoluyla veya bilgisayar ortamında Genel Müdürlüğe gönderilir.

7.3 İl İstihdam Raporları (Form 7-7)

Ülkemizde işsizlikle mücadele edilmesi ve istihdamın artırılmasını amaçlayan etkin istihdam politikalarının oluşturulması, iş piyasasındaki gelişmelerin ve işgücü hareketlerinin izlenebilmesi, güncel ve güvenilir bilgilerin elde edilmesine ve yorumlanmasına bağlı bulunmaktadır. Bu nedenle işgücü piyasasından elde edilecek bilgilerin derlenmesi ve yorumunun yapılması, Kurumumuz etkinliği açısından büyük önem taşımaktadır.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) tarafından hizmet alanları içerisinde bir yıllık dönemde, sosyo-ekonomik değişme ve gelişmeler takip edilerek, bunun istihdam üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmak ve alınması gerekli önlemler üzerinde politikalar geliştirmek için il, coğrafi bölge ve ülke bazında işgücü hareketlerini (göçler) izlemek, nüfusun demografik yapısını, 15 ve üzeri yaş grubunda çalışanların dağılımı, ortaöğretim-yüksekokuldan mezun olacakların sayısı, Kurumumuza kayıtlı işgücü ve işgücündeki işsizlerin sayısı ile 1 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ve çalışan sayıları, tarım dışı 10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ve çalışan sayıları, işgücü açığı bulunan mesleklerin neler olduğu ve işgücü açığının mesleklere göre sayısı, işsizliğin önlenmesi veya en aza indirilmesi için alınması gerekli tedbirlerin neler olduğunu belirlemek amacıyla il istihdam raporları düzenlenir. İl müdürlükleri her yıl Ekonomik yapı, Nüfus yapısı, 15 ve üzeri yaş grubunda olanların dağılımı (SSK’ya kayıtlı olanların toplam sayısı, Bağ-Kur’a kayıtlı olanların toplam sayısı, 657 sayılı Kanuna tabi olanların sayısı, Sözleşmeli olanların sayısı, Banka sandıklarına kayıtlı olanların sayısı, öğrencilerin sayısı (Ortaöğretim-Yüksekokul) toplamı, İl Müdürlüğünün (varsa tüm şube ve bürolar dahil olmak üzere) işgücü sayısı, işgücündeki işsizlerin sayısı, Geri kalanlar (diğerleri), 1 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ve burada çalışanlar, Tarım dışı 10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ve buralarda çalışanlar, Lise ve dengi, mesleki ve teknik eğitim okulları, İptal edilen işveren istemleri (alınan tüm önlemlere rağmen), bilgisayara girilir.Yararlanılan kuruluş ve kaynaklar, Sonuç ve öneriler, Hazırlayanlar başlıkları itibarıyla düzenlenen raporlar e-mail ortamında Genel Müdürlüğe gönderilir.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) faaliyet alanları içerisinde ilgili kurum ve kuruluşlardan bir önceki yılın en sağlıklı bilgilerinin alınabileceği zaman diliminde (muhtemelen nisan ayının son haftasından itibaren) gerekli bilgileri istemek suretiyle elde edecekleri verileri sağlıklı bir şekilde derlerler ve ilgili tablolara doğru bir şekilde yansıtırlar. Bununla istihdam hareketleri sürekli ve aktif bir biçimde izlenir ve işgücü piyasasına yönelik gerekli tedbirler alınmaya çalışılır.

İl müdürlüklerince, ilgili yılın il istihdam raporları takip eden yılın 30 Haziran tarihine kadar hazırlanır ve bilgisayar ortamında veri girişi yapılır. İl müdürlükleri (bağlı üniteleri dahil) tarafından hazırlanan bu raporlar Genel Müdürlük ilgili birimi tarafından bilgisayar ortamından çekilir. Bu raporlar ülke bütünü içinde birleştirilerek İstihdam Raporu olarak yayınlanır. Kurum içi ve Kurum dışı kuruluşların hizmetine sunulur.

7.4 Yatırım İstihdam İlişkileri (Form 7-8)

Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Teşvikler Uygulama Genel Müdürlüğü tarafından teşvik belgesi verilen işyerleri Resmi Gazete’den il müdürlüklerimiz tarafından izlenir. Teşvik belgesi alan işyerleri hizmet alanı itibariyle ayrıma tabi tutularak, bağlı ünitelerine listeler halinde bildirilir.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) teşvik belgesi alan işyerlerine ziyarette bulunurlar. Bu işyerlerinin teşviki ne amaçla aldığını, işyerinin hangi aşamada (proje, inşaat ve işletme) olduğunu belirlerler. Bu işyerlerinde çalışanların olup olmadığı, çalışan var ise hangi mesleklerde çalıştığı, işyerinin ileride ihtiyaç duyduğu ve/veya duyacağı işgücünün olup olmadığı, ihtiyaç duyulan işgücü var ise, hangi

aşamada, hangi meslekte olduğu, bu işgücüne ne zaman ihtiyaç duyulacağı belirlendikten sonra, işverenin mevcut ve gelecekte istihdam etmeyi düşündüğü işgücünün, Kurumumuz kaynaklarından karşılanması hususlarında görüşmeler yapılır. Teşvik kredisi alan firmanın merkezi bir ilde, yatırım yapacağı yer başka bir ilde ise, firmanın merkezinin bağlı bulunduğu İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) firmaya ait gerekli bilgileri aldıktan sonra yatırım yapılacak ildeki müdürlüğümüze bilgi verirler. Bu ildeki müdürlükçe firma ile (işgücü ihtiyacı ve yatırım konusunda) görüşme yapılarak, aldığı bilgiler ışığında derlenen bilgiler bilgisayar ortamına aktarılır.

Teşvik belgesi alan işyerleri ile yapılan görüşmeler sonucu elde edilen bilgiler, (proje, inşaat ve işletme aşamaları) itibarıyla çalışan, ihtiyaç duyulan ve/veya duyulacak işgücü ile Kurumca bu işyerlerine yapılan işe yerleştirmeler teşvik alan işyerlerine ekonomik faaliyet kollarına göre cinsiyete (erkek-kadın-toplam) ve mesleğe ilişkin ilgili tabloya dökülerek raporlaştırılır. Genel Müdürlük bu raporlara dayanarak Ulusal Raporu hazırlar. Bu raporlar Kurum içi ve Kurum dışı kişi, kurum ve kuruluşların hizmetine sunulur.

Bu konudaki çalışmalar, Genel Müdürlüğümüzün ikinci bir talimatına kadar durdurulmuştur.

7. 5 İşgücü Verilerinin Birleştirilmesi, Analizi ve Raporların Yazılması

Ekonomik gelişme sürecinde, yeni açılan ve büyümekte olan işyerlerinin istihdam durumları ile işsizlik oranlarını belirlemek ve yerel düzeyde işgücü piyasası hakkında öngörülerde bulunmak için işgücü verilerinin analizine özel bir önem verilir. Bu tür veriler aynı zamanda, işgücü piyasasının durumu, işgücü arz ve talebinin geleceği konusunda tahminde bulunmada kullanılır. Bunun yanı sıra, il yöneticilerinin yıllık planlarının hazırlamasında da bu tür bilgilerden önemli ölçüde yararlanılır.

İstatistiki bilgilerin bilgisayar ortamında Genel Müdürlüğe geçilmesi, güncel istihdam bilgilerinin daha çabuk ve sık yayınlanmasını sağlar. Bu tür bilgiler, herhangi bir coğrafi alanda, meslekte ya da beceri düzeyinde istihdama ilişkin bilgilerin yanı sıra, ilgili birimde kayıtlı iş arayanların sayısı ve nitelikleri konusunda da ayrıntılı ve genele yakın bilgiler edinilmesini sağlar. Ayrıca, istatistiki bilgiler işverenlerden alınan açık işler, gönderme yapılan işçi sayısı ve istihdam edilenler konusunda özel bilgiler de içerir. Bu veriler, geçmişteki hizmetlerin ayrıntılı bir tarihçesini oluşturmaya ve doldurulabilen işlerin sayısı ile ildeki açık işlerin sayısının (türü ve meslekler açısından) bilinmesine yardımcı olur. Veriler sağlıklı bir şekilde değerlendirilmek üzere bilgisayara kayıt edilir. Tablolar birleştirilerek, gerekirse başka bilgiler de eklenerek, hazırlanılabilir. Verileri birleştirmek amacıyla tablolardan, işgücü piyasası eğilimleri, mesleklere ilişkin işgücü arz ve talebi ile sunulacak işgücü yetiştirme ve istihdam olanakları hakkında öngörüde bulunmak için yararlanılır.


7.6 İşyeri Açılmaları ve Kapanmaları, İstihdam Artırmaları ve Daraltmaları (Azaltmaları)
. (Form 7-9, 7-10, 7-11, 7-12) .

Kurumumuzun işgücü piyasasına hakim olması, illerimizdeki emek sunumu ve isteminin devamlı olarak izlenmesi, yerel düzeyde işgücü piyasasındaki değişme ve gelişmelerin ülke düzeyinde yapılacak değerlendirme çalışmalarına kaynak teşkil etmesi için, işgücü piyasasının izlenmesini gereklidir. Bu nedenle “Kurumumuz, işgücü piyasasında meydana gelen değişme ve gelişmelerin, istihdam üzerindeki etkilerinin izlenebilmesi için il müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) hizmet alanları içerisindeki işyeri açılmaları ve kapanmaları, istihdam artırmaları ve daraltmalarına ilişkin bilgiler, ticaret sicil müdürlüğü, sanayi ve ticaret müdürlüğü, SSK sigorta müdürlüğü, sanayi ve/veya ticaret odaları, esnaf ve sanatkarlar odaları, Bakanlığımız bölge müdürlükleri v.b. gibi yerler izlenmekte olup, Kurum kayıtlarından da yararlanılmak suretiyle İl müdürlüklerince (bağlı üniteler dahil) hazırlanarak ilgili ayın verileri, takip eden ayın 5’ine kadar bilgisayara girilmektedir. Genel Müdürlüğün ilgili birimince bilgisayar ortamından dönemler halinde çekilen bu veriler, ülke bütünü içerisinde, iller ve coğrafi bölgeler itibarıyla sektör bazında değerlendirilerek, raporlaştırılmakta, raporlaştırılan bu veriler Kurum faaliyetlerinde kullanılmakta; ayrıca, Kurum dışı kişi ve kuruluşların da hizmetine sunulmaktadır.

Bilgilerin kullanıcılara sunumunda, derlenen bilgilerin güncel, güvenilir olması ve fiili durumu yansıtması önem taşımaktadır. Bu nedenle, ünitelerimiz tarafından derlenen bilgilerde bu husus dikkate alınmaktadır.


7.6.1 Yeni Açılan İşyerleri (Form 7-9)

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) il sınırları içerisinde bir yıllık sürede dönemler halinde (Faaliyetleri altı aydan fazla süren işyerleri) yeni açılmış bulunan, mevsim dolayısıyla ya da diğer nedenlerle önceden tamamen kapanmış olup (revizyon veya onarım için geçici olarak işini durdurmuş olanlar hariç) yeniden faaliyet geçtiği belirlenen 10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ile 1-9 arasında işçi çalıştıran işyerleri yeni açılan işyerleri olarak, ekonomik faaliyet kollarına göre bilgisayara girişi yapılır. İşyerinin kuruma kaydı esnasında işyeri bilgi formu doldurulan 1-9 işçi çalıştıran işyerlerine bir defaya mahsus olmak üzere (Sürekli işgücü çizelgesi istenmeyen işyerlerine) işgücü çizelgesi girilir. Girilen bu veriler Genel Müdürlükçe dönemler halinde bilgisayar ortamından çekilir. Söz konusu işyerlerinin yeni açılan işyeri olarak adlandırılabilmesi için o işyerinin cari yıl içerisinde faaliyete geçmiş olmasına ve kurum kayıtlarına alınmasına dikkat edilecektir.

Bir işyeri faaliyet konusu içinde çalışmaya geçmedikçe (halen teşebbüs, proje veya inşaat halinde bulunuyorsa) yeni açılan işyeri olarak ilgili tablolara yansıtılmaz.

Yeni açılan işyerleri tablosuna önce yeni açılan işyerlerinin unvanı, ekonomik faaliyet kodu ve adı, işyerinin girişim türü ile çalışan işgücü (erkek-kadın-toplam) ile Kurumumuz kanalıyla yapılan işe yerleştirmelerin (erkek-kadın-toplam) sayısı yazılır. Daha sonra işyeri tespitleri başlığı altında aynı konular yazılarak devam edilir.


7.6.2 İşyeri Kapanmaları (Form 7-10)

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) hizmet sundukları il sınırları içerisinde bir yıllık sürede, dönemler halinde işyerlerinin herhangi bir nedenle faaliyetlerini tamamen durdurduğu (Revizyon veya onarım dolayısıyla çalışmalarına ara veren, yeni unvanlı, el değiştiren ya da başka bir birimin faaliyet alanına nakil olunan işyerleri hariç) ve mevsim gereği kapanmış bulunduğu belirlenen bütün işyerleri (10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerleri ile 1-9 arasında işçi çalıştıran işyerleri), kapanan işyerleri tablosuna yansıtılır. İşyerinin kapanma nedeni açık olarak yazılır.

Kapanan işyerleri tablosuna sırasıyla, kapanan işyerlerinin unvanı, ekonomik faaliyet kodu ve adı, girişim türü ile işine son verilen işgücü (erkek-kadın-toplam) yazılır.

Bir işyerinin fiilen ve tamamen (hukuken) çalışmaları sona ermedikçe işverenin kapama teşebbüsüne veya kararına dayanarak kapanmış sayılmaz.

İşyerinin kapanacağı önceden öğrenilmiş ise fiilen ve hukuken kapanmanın meydana gelmesinden sonra bilgi alma güçlüğü doğabileceği düşüncesinden hareketle, işverenden kapanan işyerinin unvanı, ekonomik faaliyet kodu ve adı, girişim türü (kamu-özel) ve çalışan sayıları (erkek-kadın-toplam) alınır. İşyerinin fiilen ve hukuken kapanması halinde elde edilen bu veriler kapanan işyeri tablosuna yansıtılarak bilgisayara da veri girişi yapılır.


7.6.3 İstihdamını Artıran İşyerleri (Form 7-11)

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) il sınırları içerisinde bir yıllık sürede, dönemler halinde üretimini veya hizmetini geliştirme sonucu istihdamını önemli derecede artırdığı, mevsim veya diğer nedenlerle tamamen kapanmamakla birlikte işi azalmışken (istihdamını azaltıp), (kısa revizyon veya herhangi bir onarım için faaliyetini azaltmış olanlar hariç) çalışanlar mevcudunu artırdığını belirledikleri tüm işyerlerine ait bilgileri, istihdamını artıran işyerleri tablosuna yansıtılarak bilgisayara da veri girişi yapılır.

İşyerlerinde işverence yaptırılan ilave inşaat veya faaliyet konusuna göre geçici olarak alınan yükleme ve boşaltma işleri nedeniyle meydana gelen işgücü artırmaları, işyerleri istihdamını artıran işyerleri grubuna dahil edilmez.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) yukarıda belirtilen nedenleri de dikkate alarak, işyerlerinin istihdam artışlarını değerlendirirken, işyerlerinin içinde bulundukları dönem verileri ile bir önceki dönemdeki veriler karşılaştırılarak (Bir önceki dönem verileri ile içinde bulunulan dönemin üçer aylık verileri ayrı ayrı toplanıp üçe bölünerek elde edilecek sonuçların karşılaştırılması yapılır.) elde edilecek sayının (1-50 arası işçi çalıştıran işyerleri %20, 51-100 arası işçi çalıştıran işyerleri %15, 101-500 arası işçi çalıştıran işyerleri %10 ve 501 ve yukarı sayıda işçi çalıştıran işyerleri %5) belirlenen oranlara tabi tutulması neticesinde istihdam artışı söz konusu ise, istihdam artırması olarak dikkate alınır ve ilgili tabloya yansıtılır. Bir özel sektör işyerinin, istihdamını artıran işyeri olarak değerlendirilebilmesi için; ya istihdam artışından önce işyeri küçük işyeri iken artışla birlikte büyük işyeri konumuna girmesi ya da istihdam artışından önce büyük işyeri konumunda iken artışla yine aynı konumunu devam ettirmesi ve her iki durumda da istihdamı artmadan önceki sayı ile artıştan sonraki sayı arasındaki oranın belirlenen asgari oran kadar olması gerekir. Kamu sektörü işyerlerinde belirlenen asgari oranda çalışanlar sayısının artması istihdam artışı için yeterlidir.

İstihdamını artıran işyerleri tablosunun ilgili sütunlarına sıra ile istihdamını artıran işyerlerinin unvanı, ekonomik faaliyet kodu ve adı, girişim türü (kamu-özel), o işyerlerinde istihdamını artırmadan önceki işgücü sayısı ile istihdama eklenen işgücü sayıları (erkek-kadın-toplam) yazılır. Tablonun ait olduğu dönemde istihdama eklenen işgücünden ne kadarının il müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) kanalıyla işe yerleştirildiği (erkek-kadın-toplam) belirtilir.

7.6.4 İstihdam Daraltmaları (Azaltmaları) (Form 7-12)

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) hizmet sundukları il sınırları içerisinde bir yıllık sürede dönemler halinde işyerlerinin, herhangi bir nedenle çalıştırdığı işçi sayısının azaltıldığı (onarım ve kısa revizyon dolayısıyla meydana gelenler hariç) tespit edilen işyerlerine ait bilgiler, istihdamını daraltan işyerleri bilgisayardaki ilgili tabloya yansıtılır.

İşyerlerindeki bazı ilave inşaatın bitimi veya yükleme-boşaltma ve buna benzer işler için alınmış işgücünün işlerine son verilmesi nedeniyle ayrılmaları istihdam daraltması olarak, istihdamını daraltan işyerleri tablosuna yansıtılmaz.

İl müdürlüğü (bağlı üniteleri dahil) yukarıda belirtilen nedenleri de dikkate alarak, işyerlerinin istihdam daraltmalarını değerlendirirken, işyerlerinin içinde bulundukları dönem verileri ile bir önceki dönemdeki veriler karşılaştırılarak (Bir önceki dönem verileri ile içinde bulunulan dönemin üçer aylık verileri ayrı ayrı toplanıp üçe bölünerek elde edilecek sonuçların karşılaştırılması yapılır.) elde edilecek sayının (1-50 arası işçi çalıştıran işyerleri % 20, 51-100 arası işçi çalıştıran işyerleri % 15, 101-500 arası işçi çalıştıran işyerleri % 10 ve 501 ve yukarı sayıda işçi çalıştıran işyerleri % 5) belirlenen oranlara tabi tutulması neticesinde istihdam azaltması söz konusu ise, istihdam daraltması olarak dikkate alınır ve ilgili tabloya yansıtılır. Bir özel sektör işyerinin istihdamını daraltan işyeri olarak değerlendirilebilmesi için ya istihdam daraltmasından önce işyeri büyük işyeri iken daralma ile birlikte küçük işyeri konumuna girmesi ya da istihdam daralmasından önce büyük işyeri konumunda iken daralma ile yine aynı konumunu devam ettirmesi ve her iki durumda da önceki sayı ile daralmadan sonraki sayı arasındaki oranın belirlenen asgari oran kadar olması gerekir. Kamu sektörü işyerlerinde belirlenen asgari oranda çalışanlar sayısının azalması, istihdam daralması için yeterlidir.

İstihdamını azaltan işyerleri tablosuna, istihdamını daraltan işyerlerinin unvanı, ekonomik faaliyet kodu ve adı, girişim türü (kamu-özel) yazıldıktan sonra, o işyerinde istihdamlarını daraltmadan önceki çalışan işgücü sayısı ile istihdamını daraltması nedeniyle işine son verilenlerin (erkek-kadın-toplam) sayıları bilgisayar (Allop) ortamındaki ilgili tabloya yansıtılır

7.7 Aylık Plasman Kontrol Formu (F.No:120) (Form 7-13) ______

Aylık Plasman Kontrol Formu (F.No.120) ile ülke bazında, iller itibarıyla, ekonomik faaliyet kollarına göre 10 ve yukarı sayıda işçi çalıştıran özel işyerleri ile 1 ve üzeri işçi çalıştıran kamu işyerlerinin işgücü hareketlerinin izlenebilmesi ve bu işyerlerine Kurumumuzun sunduğu hizmetlerdeki etkinliğinin ölçülebilmesi amaçlanır. Bu işyerlerinde bir yıllık dönemde sosyo-ekonomik gelişme ve değişmeye bağlı olarak işgücü hareketlerinde meydana gelecek artış veya azalışlar bilgisayar ortamına girilen verilerden elde edilir.

Bu nedenle, Aylık Plasman Kontrol Formundan (F.NO. 120) beklenilen amacın elde edilebilmesi için;

- Faaliyeti altı aydan fazla süren ve 4857 sayılı İş Kanununa tabi 10 ve yukarı sayıda işçi çalıştıran özel işyerleri,
- 4857 sayılı İş Kanununa tabi 1 ve üzeri işçi çalıştıran kamu işyerlerine, yönelik tablolar düzenlenir. Özel işyerleri ile kamu işyerlerine ilişkin bilgilere ayrı tablolarda yer verilir.

Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Daimi Kadrolarına İlk Defa İşçi Olarak Alınacaklar Hakkında Uygulanacak Sınav Yönetmeliğinin “İstisnalar” başlıklı 12/d maddesinde; “Kurum kanalıyla işe alınmış olmaları kaydıyla hizmet akitleri askıya alınmış olan mevsimlik işçiler, geçici işçiler ve muayyen süreli işlerde çalışan işçiler” için işveren tarafından Kuruma talep vermeye gerek olmadığı; ancak alınan işçilerin isimlerinin 15 gün içinde Kuruma yazılı olarak bildirileceği belirtilmiştir. Dolayısıyla kamu, kurum ve kuruluşlarında hizmet akdi askıya alınmak suretiyle çalıştırılan Kurum kanalıyla işe alınmış olan geçici, mevsimlik ve muayyen süreli işlerde çalışan işçilerin aynı kapsamda yeniden işbaşı yaptırılması halinde 15 gün içerisinde Kuruma liste halinde isimlerinin bildirilmesi gerekmekte olup, işgücü talebinde bulunma zarureti yoktur.

Kurum tarafından daha önce işe yerleştirilmiş olmak kaydıyla kamu işyerlerince iş akdi askıya alınıp, tekrar işe başlatılanlar esas olarak Aylık Plasman Kontrol Formunda (F. No. 120) yer almakla birlikte, ek olarak oluşturulan tabloda da (İş Akdi Askıya Alınanlar Tablosu) gösterilir ve izlenir. Bu işyerleri için bir dosya oluşturulur ve iş akdi askıya alınıp yeniden işbaşı yaptırılanların aynı kişiler olmasına ve Kurum kanalıyla işe alınmış bulunmalarına dikkat edilir.

Kamu işyerlerinde çalışan işçilerin zincirleme hizmet akdiyle çalıştırılan işçi olarak değerlendirilmesi için, işçinin aynı işyerinde en az üç yıl süreyle her yıl işe başlatılması ve işe başlatıldığının Kuruma bildirilmesi, aynı yıl iş bitiminde hizmet aktinin askıya alınması şeklinde zincirleme devam etmesi gerekir. Toplu işe yerleştirenler ise (Tarım aracıları ile işe yerleştirilenler) bu formlarda gösterilmez. Bir yıl içinde o işyerinde işe alınanların ne kadarının iş akdi askıya alınıp da tekrar işe başlatılanlar olduğu konusunda aynı işyerinin değerlendirme raporunda ve ilgili formun altında açıklamada bulunulur.

Üniteler, ilgili yılda düzenledikleri F.No.120’ler ile bir önceki yılın verilerini karşılaştırarak Kurum faaliyetlerine ilişkin karşılaşılan sorunlar, alınması gerekli önlemler ile eldeki verilere göre, faaliyetlerde bir önceki yıla göre görülen artış ve azalmalar ile varsa bunların nedenleri konusunda rapor düzenler ve takip eden yıldaki Şubat Ayının 20’sine kadar elektronik posta ile Genel Müdürlüğe gönderilir.


7.8 İşgücü Piyasası Bilgileri Soru Kağıdı (Form 7-16) ____

Kurumumuz Görev-Yetki ve Sorumluluk Yönetmeliği, Kalkınma Planlarının Yıllık Dilimleri ve 88 sayılı ILO sözleşmesi (İş ve İşçi Bulma Servisinin Kurulması Hakkındaki Madde) ile İşgücü piyasası verilerini, yerel ve ulusal bazda derlemek, analiz etmek, yorumlamak ve yayınlamak, İşgücü Piyasası Bilgi Danışma Kurulunu oluşturmak ve Kurul çalışmalarını koordine etmek, işgücü arz ve talebinin belirlenmesine yönelik işgücü ihtiyaç analizlerini yapmak, yaptırmak.ve yayınlamakla yükümlü kılınmıştır.

Bu bağlamda, İşgücü Piyasası Bilgileri Soru Kağıdı(Anket) ile işgücü piyasasında meydana gelebilecek sosyo-ekonomik değişme ve gelişmelerin istihdam üzerindeki etkisini ortaya çıkartmak için, örneklem yolu ile seçilen işyerlerine uygulanacak İşgücü Piyasası Bilgileri Soru Kağıdı ile derlenen bilgilerin analizi yapılarak elde edilecek sonuçlar doğrultusunda il, bölge ve ülke genelinde kısa dönemli işgücü projeksiyonu (tahmini) yapılır.

İllerde 10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerlerinin işyeri büyüklükleri ve iktisadi faaliyet kolları itibarıyla, dağılımı da dikkate alınarak örneklem yöntemi ile seçilecek olan işyerlerine yılda bir defa uygulanır. Bu anketle;

1-İşyeri kimlikleri,
2-Çalışanlar,
3-İşyerindeki meslekler,
4-İşyeri istihdam ve üretim bilgileri,
5-Gelecek referans dönemi için üretim ve istihdam bilgileri,
6-İŞKUR hizmetlerinin etkinliğine,

yönelik ana başlıklar altında bilgiler derlenmektedir. Ancak Genel Müdürlüğümüz bu anketlerdeki sorularda değişiklik yaparak uygulayabilir. Bu bilgiler iller bazında örnekleme giren 10+ istihdamlı işçi çalıştıran işyerlerine her yıl işgücü piyasası soru kağıdı uygulanarak derlenir.

Anket uygulanacak işyerleri ile bunlardan kapanmış olanların yerine geçecek yedek işyerleri Genel Müdürlüğümüzün ikinci bir talimatına kadar Genel Müdürlüğümüzce belirlenip, ünitelerimize gönderilir.

İşyerlerinden elde edilen bilgiler anketin uygulandığı illerce (bağlı üniteler dahil) kontrol edilerek, işyerinin ekonomik faaliyet (Sanayi) kodu ile mesleklere ve yapılan işe göre kodlama yapılır. Ankette yer alacak bilgilere ilişkin hatalar giderildikten sonra süratle veri girişi yapılır. Girilen veriler Genel Müdürlükçe bilgisayar ortamından çekilir, değerlendirilmeye tabi tutularak ülke bütünü içerisinde birleştirilip analiz edilir. Analiz sonucu elde edilen veriler, İşgücü Piyasası Bilgileri Raporu olarak yayınlanır.


7.9 İşverenle Bağlantı Hizmetleri

İşverenle bağlantı hizmetleri, hem işvereni hem de iş arayanı kapsar. İşverenlerle kurulan ilişkiler, işgücü taleplerini artıracak; dolayısıyla, iş arayanların işe yerleştirilme olanaklarını yükseltecek ve işe yerleştirmenin daha sağlıklı bir şekilde gelişmesini sağlayacaktır. İş araştırması (Sondaj), iş arayanlar adına işverenlerle bağlantı kurulmasıdır. Bu özellikle, yüksek becerilere sahip iş arayanların becerilerinin değerlendirilmesi, iş olanakları ve iş bağlantılarının kurulması ile yüksek ücret alabilecekleri işlerin yaratılmasını sağlar.

Kurum kayıtlarındaki işgücü potansiyelinden işverenlerin yararlanabilmeleri için kendilerine bilgi aktarılmalıdır.

Kurumca, iş arayanların meslekleri hakkında toplanan bilgi, işverenlerin mevcut işgücü arzını anlamalarına ve bu kaynaktan yararlanabilmelerinde yardımcı olacaktır. Çok sayıda başvurunun olduğu meslek alanlarının desteklenmesi, nitelikli başvuranlar için yüksek beceri düzeyi gerektiren işlerin yoğun bir şekilde araştırılması, hem işverenlere hem de iş arayanlara ek yararlar sağlar. Bu hizmet, nitelikli iş arayanla nitelikli işgücü talebini hızlı ve etkin bir şekilde buluşturmanın yoludur.

7.9.1 İşverenle Bağlantı Hizmetleri Türleri

İşveren ilişkileri, genellikle işyeri ziyareti, temas, telefon görüşmesi, elektronik haberleşme (e-mail) ya da posta yoluyla gerçekleştirilebilir.

Ziyaret: İşyerlerinin belirlenmesi, işyerleri ile ilişki kurulması ve geliştirilmesi, Kurum faaliyet ve hizmetlerinin tanıtılması, işyerlerinin izlenmesi, işyerlerinin Kurum görevleri ile ilgili ihtiyaçlarının belirlenmesi, bilgi toplanması, işyerlerinin Kurum çalışmaları ile ilgili yükümlülüklerinin yerine getirilmesinin sağlanması ve hizmette etkinliğin arttırılması amacıyla, yetkili Kurum personelinin işveren veya temsilcisiyle bizzat yaptığı görüşmelerdir.

Temas: Ziyaret ve alınan talebin tahkiki dışında, işgücü piyasası ile ilgili olarak işyerlerinden telefon, faks, e-mail, mektup(yazı) gibi iletişim araçları vasıtasıyla bilgi edinilmesi veya bilgi verilmesi amacıyla işveren ya da temsilcisiyle kurulan iletişimdir.

Telefon Görüşmesi: Bu yöntem iş geliştirilmesi, işçi talebi derlenmesi ve mevcut açık işlerdeki son değişiklikler konusunda bilgi edinmenin en hızlı yoludur. Aynı zamanda, bir kez sağlanmış olan ilişkinin canlı tutulmasına da olanak yaratır.

Elektronik Haberleşme (e-mail) : ( Elektronik posta adresi ile bilgisayar ortamında haberleşme)

Posta: Yazılar, yeni veya genişletilmiş hizmetler konusundaki ilanlar, il müdürlüğü aracılığı ile sağlanan program ve hizmetler hakkında bilgilerin yayılması sağlanır ve işverenler, kendileri ile bağlantı kurulacağını ve istediklerinde Kurumla bağlantı kurabileceklerini anlarlar.

İşverene verilen hizmetler; işyeri ziyareti, telefon görüşmesi ya da posta yollarından hangisiyle yapılmış olursa olsun, işyeri ziyareti yapanın şu hususlarda iyi bilgi sahibi olması gerekir:

· Yöredeki güncel istihdam eğilimleri,
· Çok sayıda bulunan işgücü arzı.
· Az sayıda bulunan işgücü arzı,
· Çeşitli sanayi dallarında ortalama ücretler ve çalışma süreleri,
· İl müdürlüğündeki (bağlı üniteler dahil) açık işler,
· Yöredeki potansiyel toplu işten çıkarmalar,
· İstihdama ilişkin mevzuat bilgisi,
· Eşleştirme ve işçi seçme yöntemleri.

7.9.2 İşverenle Bağlantı Hizmetlerinin Planlanması

İşveren bağlantı hizmetleri modern bir istihdam kurumunun temel faaliyetlerindendir. İl Müdürlüğünün, işverenlere ilişkin daha iyi bilgi sahibi olmasını ve işverenlerle ilişkilerini geliştirmesini sağlar.

Üniteler, işe yerleştirme hizmetleri ile işgücü piyasası ve işveren hizmetlerini birlikte ve bütünlük içerisinde yürüteceklerdir. Bu amaçla, 1 inci Bölümü’nün 1.2.2 nci maddesinin 19 uncu alt maddesinde belirtildiği şekilde oluşum ve hizmet sunumu gerçekleştirilecektir.

İşveren ilişkileri programı, mevcut bilgilere dayalı araştırma ve planlama yapılmasını gerektirir. İşverenlere yönelik hizmetler öncesinde gerçekleştirilecek faaliyetler, aşağıdaki konularda bilgilerin gözden geçirilmesini içerir:

· Meslek ve nitelik düzeyleri bakımından erişilebilir aktif iş arayanlar,
· İşverenin mevcut ya da önceki işgücü talepleri,
· İşverenin ürettiği ürünler ya da hizmetler, istihdam ettiği nitelikli işgücü,
· İşverenin faaliyet alanı ile ilgili olarak, il, coğrafi bölge ve ülke çapındaki ekonomik durum.

Bir işverenle görüşme yapmadan önce, görevli personel, işyerleriyle ilgili tüm bilgileri incelemelidir. Bu inceleme açık ve doldurulmuş işgücü taleplerinin kontrol edilmesini, mevcut işgücü piyasası bilgilerinin incelenmesini ve işveren tarafından en sık talep edilen mesleklerdeki başvuru sayısının belirlenmesini kapsamalıdır.

İşveren hizmetleri faaliyetlerinin amaçları çok iyi tasarlanmalıdır. Amaç, işvereni Kurum çalışmaları konusunda bilgilendirmek, hizmet sunumunda ortaya çıkan bir sorunu çözmek ya da belli bir bilgiyi derlemek olabilir.

Yeni işverenlerle bağlantı planlanırken de, personel, görüşme öncesinde işyeri ile ilgili ayrıntılı bilgi edinmelidir. İşveren hakkında ve işi konusunda bir şeyler bildiğini gösterebilen bir görevli, kuşkusuz işveren üzerinde büyük etki bırakacaktır.

İşverenle bağlantı hizmetlerini yürüten görevli/görevlilerin, söz konusu işyerinin işgücü talebinde bulunup bulunmadığını, işverenin henüz karşılanamayan bir açık işin olup olmadığını ve bu konularda o tarihe kadar yapılmış işlerin gelişimi hakkında yeterince bilgi sahibi olmalıdır.

Bir işveren ziyaret edilecekse, görevli, ziyaret öncesinde mutlaka randevu alınması gerektiğini unutmamalıdır. Görüşme konusunda önceden bilgilendirilen işveren de görüşme sırasında talep edecekleri konusunda daha iyi hazırlanma olanağı bulmuş olur. Görüşmeye giden görevli istendiğinde gösterebileceği kimlik belgesini ( işyeri ve işgücü araştırma yetki belgesi ) beraberinde götürmelidir.

İşveren hizmetlerinin tümü İşveren Bağlantı Formu (Form 7-5)’na işlenerek belgelendirilmelidir. Bu form, işveren kayıtlarıyla birlikte dosyalanmalı ve bir sonraki ziyaretin zamanında yapılması için faaliyet takvimine işlenmelidir. Bu bilgilerin tümü işverenle görüşen görevli tarafından bilgisayara girilecektir.


7.9.3 İşveren Grup Toplantıları

Her il müdürlüğü bir Yerel İşverenler Grubu oluşturmalıdır. İşveren temsilcileri, il müdürlüğü ile işveren topluluğu arasında sürekli bir iletişim ağı kurmalıdırlar. Bu gruplar, il müdürlüğü ile etkileşimi ve sunulan hizmetin yöre gereksinimlerine cevap verecek nitelikte olmasını sağlarlar.

İşveren Grup Toplantıları yılda en az bir kez işverenlerin Kurumdan beklentilerini belirlemek ve il müdürlüğü ile işverenler arasındaki ilişkileri güçlendirmek amacıyla yapılır. İl müdürlüğü ile iyi ilişkileri olan ve Kurum hizmetlerinden yararlanan işverenler, henüz ilişki kurulmamış olanlarla birlikte bu toplantılara çağrılarak, yöredeki işverenlerin beklentilerinin neler olduğu belirlenebilir. Bu toplantılar sadece il müdürlüğü binasında değil, daha uygun ve yeterli büyüklükteki bir yerde de yapılabilir.

İşverenle başarılı bir bağlantı yapılması ve sonuçlandırılması hizmeti, il müdürlüğünün tüm elemanlarının desteğine bağlıdır. İşveren hizmetlerinin gerekliliği ve bu çaba için ayrılabilecek kısıtlı kaynaklar göz önünde bulundurulduğunda, işverenler toplantısı gibi faaliyetlerin gerçekleştirilmesi, işverenin Kurumla yakın işbirliği içerisinde çalışmasını sağlar. Bu durum Kurum personelinin etkinliğini artırır. Kurumun dikkat çekmesini sağlar ve işverenlerden derlenen görüşler çerçevesinde hizmetlerin aksatılmaksızın, kesintisiz olarak nasıl geliştirilebileceğini gösterir.

7.9.4 Bilgilerin “Hizmete Özel” Oluşu

Özel kesim işyerlerinden bilgi toplanmasının zorlukları gözönünde bulundurulduğunda; işverenlerin kayıtlarının tümü hizmete özel bilgi olarak kabul edilmelidir. İstihdam eğilimleri, yeni ve gelişen iş alanları, işgücü eğitimi gereksinimleri, halen istihdam edilmiş olanların sayı ve meslek dağılımı vb bilgilerin elde edinilmesinde, güvenlik önlemleri ve gizliliğe kesinlikle uyulmalıdır. Gerektiğinde işverene güven vermek amacıyla veri toplanmadan önce işverenlere gizlilik konusunda taahhütte bulunulmalıdır.

7.9.5 İşveren Şikayet ve Eleştirilerinin Karşılanması

Bir işverenin il müdürlüğünden (bağlı birimleri dahil) şikayetçi olması durumunda, Kurumun çalışmalarına ilişkin eleştirilerine olumlu bir tavırla karşılık vermek gerekir. İşverenin ileri sürdüğü sorunlara karşı içten bir anlayış ve duyarlılık gösterme olumlu bir karşılıktır. Bu yaklaşım aynı zamanda ünitenin işverene nasıl yardımcı olabileceğini de göstermelidir. Eleştiri ve şikayetler genellikle dört grupta toplanabilir.

· Kendi personel hizmetlerinden memnun olması nedeniyle, Kurum ile çalışmaya karşı direnmek,
· Yavaş hizmetten, gönderilen niteliksiz işgücünden ya da hiç işçi gönderilmemesinden kaynaklanan hoşnutsuzluk,
· Kurum hakkında yanlış bilgilendirilme sonucu edinilen olumsuz izlenimler,
· Devlet eliyle yürütülen istihdam hizmetlerinin gerekçeleri konusunda sorular.

İşverenlerin Kurum hakkında yanlış fikirlerinin tümünü giderecek belirgin yanıtlar yoktur. Olumsuz izlenimleri elden gelebildiğince ortadan kaldırmak, işveren ziyaretine giden görevlinin işidir. İşveren ziyaretine giden görevli, işverenlerin söylediklerini dikkatle dinlemeli ve sorunun ya da şikayetin nedenini anlamaya çalışarak, konunun ayrıntılı bir biçimde tartışılabilmesini sağlamalıdır. Şikayet, ünite kayıtlarının kontrol edilmesini gerektiriyorsa, sorunun hemen çözülemeyeceği ve gerekli incelemenin tamamlanmasından hemen sonra işverenin bilgilendirileceği anlatılmalıdır.

İtiraz örnekleri arasında şunlar bulunabilir:

Eleştiri: Hizmetlerinizi denedik. Acilen işçiye ihtiyacımız oluyor. Ancak, siz çok yavaş hareket ediyorsunuz.

Yanıt: Evet, bu bazen doğrudur. Normal olarak, işçileriniz işten ayrılacağını size ne kadar önceden haber verir? İş Yasasının öngördüğü süre içinde mi yoksa daha mı önce? İşverene yeterince zaman tanındığı anlaşılırsa, şöyle devam edebilirsiniz: İşçilerinizin sizi haberdar etmesinden hemen sonra bize bilgi verirseniz, istediğiniz türde elemanı bulabilmek için ayrıntılı bir araştırma yapabiliriz. Son anda verilen işçi taleplerinin sizin işiniz bakımından da sıkıntılı olduğundan eminiz; aynı durum bizim için de söz konusudur. Ancak, acil önlem gerektiğinde elimizden geleni yapıp aradığınız nitelikteki işçiyi mümkün olan en kısa zamanda bulmaya çalışırız.

Eleştiri: Bize gönderdiğiniz işçi adaylarının nitelikleri yetersiz.

Yanıt: Eminiz ki böyle durumlarla geçmişte karşılaşılmıştır. Ancak biz, bu gibi olayların yinelenmesini en aza indirmeye çalışıyoruz. Mevcut işgücü gereksiniminiz hakkında daha ayrıntılı bilgilere sahip olursak, size daha çok yardımcı olabiliriz; Özellikle de firmanızdaki değişik pozisyonlar için sizin aradığınız nitelikler, eğitim ve öğrenim durumu ve kabul edilebilir deneyim düzeyi konusunda düşündüklerinizi öğrenmek bize çok yardımcı olacaktır.

Eleştiri: Siz, insanlara işsizliği devam ettirmeleri için işsizlik ödeneği veya tazminat ödüyorsunuz. Bu, sadece onların daha tembelleşmelerine neden oluyor. Ben ise sadece çalışma hevesi olan kişileri istihdam etmek isterim.

Yanıt: Evet, bazı işçiler işsizlik ödeneği veya iş kaybı tazminatından yararlanıyor. Bu geçici bir ödemedir ve işçiler ilgili konularda aranılan şartları taşımaları halinde hak kazanırlar. Dolayısıyla işsizlik ödeneği veya iş kaybı tazminatından yararlanmaları onların tembelliğinin bir işareti olamaz. Zaten, işsizlik ödeneği veya iş kaybı tazminatından yararlananlar çeşitli becerilere ve iş deneyimine sahiptirler. Yapılan ödemelerin geçici olması biran önce istihdama dönmeleri amacından kaynaklanmıştır.

Eleştiri:Telefonunuz sürekli meşgul.Numaranızı birçok kez çevirmiş olmama karşılık size ulaşmam mümkün olmadı.

Yanıt : İl müdürlüğünün meşgul olduğu konusunda haklısınız. Zamanınızın ne denli değerli olduğunun da farkındayız. Bu nedenle, bir faks makinası aldık. Ayrıca, elektronik haberleşme imkanı oluşturduk. Bundan sonra açık işlerden bizi anında haberdar edebilirsiniz. Faks mesajınızı veya e-mailinizi alınca, sizi derhal arayıp işçi talebinizi onaylatıp, gerekiyorsa gerekli ek bilgileri alacak ve ilgili iş için size ne zaman işçi gönderebileceğimizi bildirebileceğiz.

7.9.6 İşverenle Bağlantı Hizmetleri Programının İzlenmesi ve Geliştirilmesi

İşverenle Bağlantı Hizmetleri Programının amacı işçilerin işe yerleştirilmesi ve işverenlerin işçi gereksinimlerinin gerektiğinde mesleki eğitim uygulamak suretiyle karşılanmasıdır. Bu amacın ne düzeyde gerçekleştiği, hizmet sunulan işverenlerden alınan işçi taleplerinin, işe yerleştirilen işçi, duyurulan açık işlerin sayılarında görülen artışın değerlendirilmesi ile ölçülebilir.

İl müdürlüğü, İşverenle Bağlantı Hizmetleri Programını geliştirir. İl müdürlüğünün görevlisi bu programın eşgüdümünden sorumlu olmalıdır. Hazırlanan programda ziyaret edilecek işverenler ve ziyareti yapacak olan görevlilerin adları bulunmalıdır. Ziyareti gerçekleştiren görevli İşverenle Bağlantı Hizmetleri Formunu (Form 7-5) doldurulmaktan ve faaliyet takvimine izleme bilgilerini işlemekten sorumludur.İşveren Bağlantı Hizmetleri Formu, işverenin dosyasının güncelleştirilmesi için bir rapor işlevi görür.Ayrıca bu form ilgili personelin incelemesine de açıktır.

Örneğin her il müdürlüğü, üç aylık İşverenle Bağlantı Hizmetleri Programı hazırlamalıdır. Bu program, izleyen üç aylık dönemde, il müdürlüğü tarafından planlanan ziyaretleri, telefon görüşmelerini ve yazı gönderilecek işverenleri belirlemelidir. İşgücü piyasası ve işveren hizmetleri, işe yerleştirme hizmetleri ile birlikte ve bütünlük içersinde yürütüleceğinden ilgili servisler/gruplar, işyerleri ve istihdam hakkında ihtiyaç hissettikleri bilgileri, yerel ticaret ve/veya sanayi odası raporlarından, işveren kayıtlarından sağlayabilirler. Bu tür bilgiler aynı zamanda, yerel gazetelerden ve üniteye iş için başvurup kayıt yaptıran başvuranlardan da edinilebilir.

Başarılı bir İşverenle Bağlantı Hizmetleri Programı, il müdürlüğü elamanlarının tümünün katkısına dayanır. İşverenle bağlantı hizmetleri için duyulan gereksinim ve bu iş için ayrılabilecek kaynakların sınırlılığı dikkate alındığında etkin bir İşveren Bağlantı Hizmetleri Programının il müdürlüğü elemanlarının tümünün sorumluluğunda olduğu açık olarak görülür.

7.10 10 ve Yukarı Sayıda İşine Son Verilenler (Form 7-14, 7-15) _____________________ _

4857 sayılı İş Kanununun 29 uncu maddesi gereğince, işyerinde çalışan işçi sayısı; 20 ile 100 işçi arasında ise en az 10 işçinin, 101 ile 300 işçi arasında ise en az yüzde on oranında işçinin, 301 ve daha fazla ise en az 30 işçinin işine son verildiği takdirde işveren, bu işçilerin yeni bir işe yerleştirilebilmeleri için, bunların isimlerini ve niteliklerini işten çıkarma tarihinden en az 30 gün önce ilgili Türkiye İş Kurumu örgütüne bildirmek zorundadır.

İşgücü piyasasına hakim olabilmek ve Kurum hizmetlerini etkin bir şekilde sunabilmek için ünitelerimiz, hizmet alanı içerisinde oluşan istihdam hareketlerini sürekli ve aktif bir biçimde izlerler. Bu bağlamda, yukarıda belirtilen aralıklarda işçi çalıştıran işyerlerinin 4857 sayılı İş Kanununun 29 uncu maddesi gereğince çıkaracakları işçi sayısını, çıkarılacak kişilerin adı, soyadı, adresi, doğum yeri ve tarihi, cinsiyeti, öğrenim durumu, meslek adı ve çıkış tarihi itibarıyla ekonomik faaliyet kolları ve işyerleri türlerine göre işten çıkarılanların sayısı ve çıkarılma nedenleri, bilgisayardaki ilgili formalara her ay (form 7/14-15) yansıtılır. Form 7/14 çıktıları ilgili ünitede kalır. Form 7/15’e ait veriler Genel Müdürlükçe bilgisayar ortamından aylık olarak çekilir. Diğer taraftan, kamu kesimi işyerleri ile 10 ve üzeri işçi çalıştıran özel sektör işyerlerinin, ünitelerimize her ay göndermek zorunda oldukları işgücü çizelgeleri dikkatli bir şekilde incelenerek, işçi çıkışı bulunup bulunmadığı belirlenir. İşçi çıkışı olduğunun anlaşılması halinde bu çıkışlar (İşyerlerindeki bazı ilave inşaatın bitimi veya yükleme-boşaltma ve buna benzer işler için alınmış işgücünün işlerine son verilmesi nedeniyle ayrılmaları istihdam daraltması olarak, istihdamını daraltan işyerleri tablosuna yansıtılmaz.), istihdam daraltmalarına ilişkin çalışma ve çizelgelere de yansıtılır. İşçi çıkışının söz konusu miktarda ve daha fazla olması durumunda bu işyerleri tarafından İş Kanununun 29 uncu maddesi çerçevesinde üniteye herhangi bir bildirimde bulunulup bulunulmadığı ve işçilerin işverence çıkartılıp çıkartılmadığı saptanır. İşveren tarafından belirtilen miktarda ve yukarı sayıda işçi çıkartılmış ve bildirimde bulunulmamış ise, işveren hakkında 4857 sayılı İş Kanununun 100 üncü maddesi çerçevesinde işlem yapılması için belgelerin tasdikli birer fotokopisi Bakanlığımız Bölge Müdürlüğüne gönderilir.

Toplu işten çıkarmaların haricindeki işine son vermeler ferdi işten çıkarmalara girmekte olup, bunlara ilişkin veriler ise ilgili tabloya işlenip posta veya e-mail ortamında Genel Müdürlüğe gönderilir.

7.11 İstatistik

Bugün çağdaş istihdam kurumlarının dört temel fonksiyonları vardır. Bunlardan birisi de işgücü piyasası enformasyon hizmetleri çerçevesinde, işgücü piyasasına ilişkin verilerin derlenmesi, değerlendirilmesi ve kullanıcılara sunumudur. Son yıllarda özellikle gelişmiş ülke istihdam kurumlarının faaliyetlerinin yoğunlaştığı bir fonksiyon olarak işgücü piyasası enformasyon hizmeti birinci plana çıkmaktadır. Bunun en önemli nedeni diğer piyasalar gibi işgücü piyasalarının da, doğru bilginin, zamanında tüm taraflara ulaşması ile daha etkin çalışma yapılabilmesidir. Diğer bir neden ise; enformasyon teknolojilerinin gelişimi ve bilginin süratle dağılımı ve kullanıcıların kolay ulaşımı ile çalışanların ve işverenlerin günümüzde bilgi kullanımı konusunda daha yetenekli ve istekli hale gelmeleri ve bilgi talebinde bulunmalarıdır. Bu bilgilerin kullanıcılar açısından anlamlı olabilmesi istatistiki yayınların kaynağını teşkil eden verilerin sağlıklı olarak girilmesine bağlı bulunmaktadır. Toplanılan bilgilerin; il, coğrafi bölge ve ülke genelinde değerlendirilebilmesi ve bu verilerin ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmaya imkan tanıyacak şekilde uluslararası standartlara uygun meslek ve iktisadi faaliyet kodlarının kullanılmasını gerekli kılmaktadır.

İstatistiğin temelini oluşturan işgücüne ait verilerin il düzeyinde (bağlı üniteleri dahil) bilgisayar ortamında tam ve sağlıklı olarak girilmesi, yayınlanacak olan aylık istatistik bültenlerinin ve istatistik yıllığının kalitesini artırır.

il müdürlüklerince (bağlı üniteler dahil), tüm iş arayanlara ve işyerlerine ilişkin kayıtların Türkiye genelinde otomasyon ortamında gerçekleştirilmesi nedeniyle, Aylık İstatistik Bülteni ve İstatistik Yıllığına ait veriler, bilgisayar ortamından Genel Müdürlükçe çekilir ve değerlendirerek kullanıcılara sunulur.
Aylık İstatistik Bülteni; içinde bulunulan ay ile bir önceki yılın aynı ayına ait veriler ve içinde bulunulan yıla ait dönemsel olan aşağıdaki verilerden oluşur.

· Başvuru (toplam iş arayanlar),
· İş arayanlar,
· Özel durumuna uygun iş arayanlar (toplam),
· Daha iyi şartlarda iş arayanlar,
· Emeklilerden İş arayanlar,
· Özürlülerden iş arayanlar,
· E.Hükümlülerden iş arayanlar,
· Açık iş (kamu, özel, tarım dışı, tarım içi),
· İşverene takdim (kamu, özel),
· İşe yerleştirme (kamu, özel, tarım dışı, tarım içi),
· Özürlü yerleştirme (kamu, özel),
· E.Hükümlü yerleştirme (kamu, özel),
· Kayıtlı işgücü,
· Kayıtlı işsiz,
· Yurt dışı (Başvuru, gönderme),
· Başvuru, işe yerleştirme ve işsizlerin mesleklere göre dağılımı,
· Başvuru, işe yerleştirme ve işsizlerin yaş gruplarına göre dağılımı,
· Başvuru, işe yerleştirme ve işsizlerin eğitim düzeylerine göre dağılımı,
· Özürlülerle, eski hükümlülerin açık kontenjan durumları,
· Sıra bekleyen özürlü ve eski hükümlüler,
· Kurum il müdürlüklerine göre genel veriler,
· Ay içerisinde alınan ve karşılanan açık işler (ekonomik faaliyet alanlarına göre),
 
Üst