uyumsoft

İşletme Defteri

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan ismka75
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
logo isbasi
Üyelik
10 Kas 2005
Mesajlar
22
işletme defteri kullanan mükellefimiz var mükellef aynı zamanda pos cihazı kullanıyor ve bazı fatura ödemelerini bankadan otomatik ödeme yapıyor.
sorum şudurki
otomatik ödeme yapılan faturaları işletme defterine yazacakmıyız.
ayrıca k/z hesaplanırken yıl içinde nasıl yöntem izleyeceğiz
yani
gider+banka-gelir=k/z mı olacak
 
Sayın ismka75,
213 sayılı VUK’un 193. maddesi uyarınca, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler, “işletme hesabı defteri” tutarlar. İşletme hesabı defterinin sol tarafına “giderler”, sağ tarafına “hasılat” kaydedilir.
Gider kısmına; satın alınan mallar, yaptırılan hizmetler karşılığında ödenen veya borçlanılan paralar ve işletme ile ilgili diğer bütün giderler kaydedilir.
Hasılat kısmına; satılan mal bedeli, yapılan hizmet karşılığı olarak tahsil edilen paralarla tahakkuk eden alacaklar ve işletme ile ilgili diğer bütün gelirler kaydedilir.
Gayrimenkuller ile amortismana tabi olan kıymetler işletme hesabı defterine kaydedilmez. Ancak, bu kıymetler üzerinden ayrılan amortismanlar gider olarak yazılabilir. Bunun için VUK’un 189. maddesine göre amortisman kaydı tutmak gerekir.
İşletme hesabı defterine yapılan kayıtlarda aşağıdaki bilgilerin bulunması gerekir:
- Sıra numarası,
- Kayıt tarihi,
- Muamelenin nevi,
- Meblağ.
İşletme hesabı esasına göre defter tutanlardan emtia üzerine iş yapanlar emtia envanteri çıkarırlar. Emtia envanteri, işlemlere ait kayıtlarla karıştırılmamak kaydıyla, işe yeni başlama halinde işletme hesabı defterinin başına, müteakiben her hesap dönemi kapandıktan sonra işlemlere ilişkin kayıtları takip eden sayfalara kaydedilir.
Diğer taraftan, işletme hesabı esasına göre defter tutanlar her hesap döneminin sonunda “işletme hesabı özeti” çıkarırlar (VUK md. 196). İşletme hesabı özetinde aşağıdaki maddeler yazılır:
Gider tablosu
1- Dönem başı emtia mevcudu,
2- Dönem içinde satın alınan emtianın değeri ile yapılan çeşitli giderler,
Hasılat tablosu
i- Dönem içinde satılan emtianın değeri ile hizmet karşılığı ve sair suretle alınan paralar,
ii- Dönem sonu emtia mevcudu.
 
saygıdeğer dostum
verdiğiniz cevap için teşekkür ederim lakin benim sorumla sizin cevabınız çok farklı
otomatik ödemeli faturalar nasıl yazılır yada yazılırmı
bankadan para çekme ve girdisi bunları soruyordum
 
Sayın İsmka75,

Ticari kazançta tahakkuk esası geçerlidir.İşletme defteri ile hesap tutanlarda kasa-banka hesabıda olmadığına göre masraf ve alış faturalarınızı düzenlendikleri tarihe göre ve bu faturaları esas alarak gider veya alışlara işleyecek ödemeler için ayrı bir kayıt yapmayacaksınız. Zaten işletme defterinde böyle bir (ödemelerin ayrıca kaydı) imkanda yoktur.
 
sorunuzda ki anlam yanlış (anlammamışsam eğer) faturası size değilde bankaya giden telefon , elektrik gibi fişlemleri kastediyorsununz bu durumda size sadece ödeme dekontu geliyor.faturayı görmüyorsunuz. bu durumda kdv açısından sıkıntı var çünkü kdv nin gider kdv olarak dikkate alınabilmesinin şartlarından biri faturada ayrıca gösterilmesidir.Bu durumda siz faturayı göremediğinizden dolayı ödeme dekontu üzerinde kayıt yapıp gider yazmaqnız sağlıklı olmayacaktır
 
dönem içinde k /z tespitinde ise işletme hesap özeti çıkartılar.bunu sol tarafında önceki dönemden devreden emtia, dönem içinde alınan emtia ve dönem içi giderler yer alır bu üçününün toplamı giderler toplamıdır.sağda ise dönem içi gelirler ve dönem sonu stok bulunur. yukarıdaki değerleri ara dönem için hesaplanı örneğin ilk dönemde ocak şubat mart dönemi için yukarıdaki değerler alınır.
 
mesaj konusu

merhaba... fatura açık fatura olsa dahi gider olarak kayıtlarınıza yansıtmak mecburiyetindesiniz kanunen faturanın ödenip ödenmediği bu ayrı bir konudur kişinin kenjdinin ilgilendirir her ne olursa olsun karşılığı olacak bankadan ödemeniz güzel karşılığı var yani faturalar bunu defterinize kaydetmelisiniz.kaydetmediğiniz halde kanunen usulsüz hareket etmiş olursunuz.
 
Üst