İşletme Usülünden Bilançoya Geçişte Hesaplar?

Ertann

Tanınmış Üye
Üyelik
27 Kas 2010
Mesajlar
1,014
Konum
istanbul
İyi Çalışmalar
2011 yılında işletme usülü tutulan defter 2012 yılında bilanço usülüne geçti

Bu durumda bilanço defterine ilk açılışta bazı hesaplar girilecek

Örneğin;

Kasa, alınan çekler, verilen çekler, borçlar, alacaklar, sermaye, bankalar, banka kredileri, demirbaşlar, taşıt, makineler vs.

Peki şimdiye kadar hiç tutulmamış alacaklar ve borçlar neye göre yazılacak hepsiyle mutabakat mı yapılmalı?

En önemlisi 2011 yılında başka muhasebecideydi fakat 2012 yılı için alınacak ve elimde hiçbir veri yoktur

Yeni yılda bu hesapları oluştururken ne yapabilirim?

Tavsiyeleriniz nelerdir?

Saygılar
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

Selamlar
İşletme defteri olduğu için karşı meslek mensubu cari hesap takibi yapamamıştır.İşletmelerde bizde yapamıyoruz.Burada hesapları takip edecek,31.12 itibariyle devreden borç ve alacakları bilecek olan (tabiki resmi görünenleri) firmanın kendisidir.Mutabakatları ya kendisi yapacak ya da kendilerinde görünen devir tutarlarını size verecek,siz o listeyi baz alarak devirleri yapacaksınız.
Biz yapmalıyız diyorsanız (eğer faturalarıda azsa) alırsınız elinize 2011 fatura dosyasını,alış yapılan tüm firmaları tek tek arayıp teyitleşirsiniz.Şu an için başkada yapacak pek bişeyiniz yok.
Saygılar
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

Merhaba Ertan bey
Ben de sızınle aynı durumdayım.Isletme usulunden bılanco usulune gecen bır defterı devraldım.Sızın bu konuda ogrendıgınız ve tecrube ettıgınız seylerı benımle paylasabılır mısın?Ben de aynı sekılde karsılastıgım durumları paylasırım .Bırbırımıze yardımımız olacagını dusunuorum
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

sınıf değiştirmeyle ilgili (şahıstan bilançoya) v. dairesine yapılması gereken herhangi bir bildirim var mıdır? ilk defa karşılaştığım bir durum olduğu için tecrübesizim.. yanıtlarınız için teşekkür ederim...
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

Selamlar
vergi dairesine herhangi bir bildirimde bulunmanız gerekmez.Noter zaten tasdik ettiği defter bilgisini vergi dairesine iletecektir.Dolayısıyla bilançoya geçtiğiniz görülecektir.Fakat isterseniz B formu mükellefiyetiniz kapalıysa bunun açılması için usulüen bir dilekçe yazabilirsiniz.
Saygılar
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

vuk md. 177 deki hadlerden birini geçtiği takdirde bilanço usulüne geçmişse; yeni yıl deftelerini bilanço usulüne göre tasdiklettirinki, etmişsinizdir diye varsayıyorum.
vergi dairesine de sınıf değişimi ile ilgili bir bilgi dilekçesi yazın.
 
Ynt: İşletme usülünden bilançoya geçişte hesaplar?

anlıyorum..tedbirli olmakta fayda var tabii..dilekçeyi hazırlıyorum :) ilginize teşekkürler..
 
merhaba
yeni bir başlık açmak istemedim, burada güzel güzel bilgiler verilmiş.
benim sormak istediğim, oto alım satım yapan mükellef bilanço defterine geçiş yapıyor 2021 itibari ile, hesap planını nasıl oluşturacağım ?
3 tane arabası devrediyor, onları 153 olarak açacağım
geçmiş yıl zararı hesabı görecek miyim ?
nakit olarak alınıp satıldığı için 320 ve 120 olmayacak.
personeli yok, demirbaşları yok, esnaf odasına kayıt ettirmiştik, sermaye girmek gerekiyor mu ?
en önemlisi kasayı nasıl ayarlayacağım ?
birde borç ve alacak tutmayacak, ortaklar hesabı ile mi dengeleyeceğiz ?
şimdiden teşekkür ederim .
 
merhaba
yeni bir başlık açmak istemedim, burada güzel güzel bilgiler verilmiş.
benim sormak istediğim, oto alım satım yapan mükellef bilanço defterine geçiş yapıyor 2021 itibari ile, hesap planını nasıl oluşturacağım ?
3 tane arabası devrediyor, onları 153 olarak açacağım
geçmiş yıl zararı hesabı görecek miyim ?
nakit olarak alınıp satıldığı için 320 ve 120 olmayacak.
personeli yok, demirbaşları yok, esnaf odasına kayıt ettirmiştik, sermaye girmek gerekiyor mu ?
en önemlisi kasayı nasıl ayarlayacağım ?
birde borç ve alacak tutmayacak, ortaklar hesabı ile mi dengeleyeceğiz ?
şimdiden teşekkür ederim .
Özetle şu şekilde yardımcı olmaya çalışayım.
Siz elinizdeki 31.12.2020 resim itibari ile verileri ilk önce borç/alacak şeklinde ele alarak öncelikle tasnifleyin ve açılış mizanı olarak dökün.
Sonrasında kalan kalemler için örnek: kasa, sermaye,v.b. bunları da işletme ile görüşüp belirlersiniz. Ancak bu şekilde bilanço eşitliğini sağlamış olursunuz.
Malesef akla hizana sığmayan bu tarz uygulamalar nedeni ile bu şekilde yol izliyoruz.....
 
Özetle şu şekilde yardımcı olmaya çalışayım.
Siz elinizdeki 31.12.2020 resim itibari ile verileri ilk önce borç/alacak şeklinde ele alarak öncelikle tasnifleyin ve açılış mizanı olarak dökün.
Sonrasında kalan kalemler için örnek: kasa, sermaye,v.b. bunları da işletme ile görüşüp belirlersiniz. Ancak bu şekilde bilanço eşitliğini sağlamış olursunuz.
Malesef akla hizana sığmayan bu tarz uygulamalar nedeni ile bu şekilde yol izliyoruz.....
cevabınız için teşekkür ederim.
peki sermayenin ne tutarda olması gerekiyor ? 10.000 tl çok mu abartılı olur ? kasayı ne kadar yapmak gerekiyor ? 331 hesabını kullanmanın bir sakıncası olur mu ? işletmeden bilançoya geçen mükellefin noter kapağına sermaye yazmak gerekiyor mu ? esnaf odası kayıtlı.
 
cevabınız için teşekkür ederim.
peki sermayenin ne tutarda olması gerekiyor ? 10.000 tl çok mu abartılı olur ? kasayı ne kadar yapmak gerekiyor ? 331 hesabını kullanmanın bir sakıncası olur mu ? işletmeden bilançoya geçen mükellefin noter kapağına sermaye yazmak gerekiyor mu ? esnaf odası kayıtlı.
Sermaye tutarı en son ele alacağınız kalem olsun. (Kasa yada ortaklar hesabından vb.. sonra) kalan tutarı sermaye tutarı olarak baz alırsınız.
Noter kapağına sermaye tutarını yazmanız ihtiyari....
 
Merhaba
Şahıs bilanço defterinde noter kapağında sermaye olur mu üstadlar.? Çünkü hiçbir yerde tescilli değil. Bu bir,sermaye şirketi değil, sadece bilanço defteri. Ortaklar hesabıda çalışmaz bilançoda.Hangi ortak?Kim ortak? :)
Sermaye dışındaki bütün açılış hesaplarını belirlersiniz,borç taraf fazla ise,farkınıda sermaye olarak alacaklandırır fişi oluşturursunuz. Para koymalar para çekmeler hep sermaye hesabıyla ilişkilendirilir, ortaklar hesabı kullanılmaz.
 
tamamdır çok teşekkür ederim.
bugün noter kapağı hazırlarken bende farkettim :)
sermaye bölümü yoktu.
 
Benim yaptığım Bilanço usulü defter meşruhatlarında taahhüt/sermeye alanları sürekli oluyor. Ben bu alanları boş bırakıyorum.
Tabi ki sermaye şirketi olmadığından bu hesapların kullanılması abes. Fakat benim kastım hesap planı düzeyinde.
Örnek: Tercih olarak şahıs firmaları için hesap planı kullanılması gibi...
 
Sayin arkadaslar
Yukaridaki anlatilanlari okuduktan sonra faydali olmasi acisindan son toparlamayi yapim. Ayrica Ustadimiz Tahsin'nin yaptigi katkilardan dolayi da tesekkur ederim.

1- Bilancoya geciste Kasa, alınan çekler, verilen çekler, bankalar, banka kredileri, demirbaşlar, taşıt, makineler vs. bunlari sermaye olarak koyabilirsiniz.
2-Bilancoya geciste aslinda borçlar, alacaklar, sermaye, sermaye olarak konmaz. Alacak ve Borclar isletme usulunde alacaklar pesin tahsil edilmis, borclar pesin odenmis kabul edildiginden, sermaye ise bu isletme bilancoya gecerken Ticaret Sicil'de tescil ettirilmek istenirse o zaman bir sermaye rakami belirlenir tescil edilir.
3-Isletme defteri Bilancoya gecse de Ortaklar Hesabi olmaz. Kasa ve Ortak zaten kendisi. Biraz daha acmak gerekirse Ortak ve Kasa hesabini kullansaniz bile yil sonunda Yillik Gelir Vergisi verildikten sonra Kasa ve Ortak hesabi 590 Kar Hesabi yada 58 Zarar Hesabi ile kapatilir.

Simdilik aklima gelenler bunlar daha detayli bilgi icin formda sorularinizi yazarsaniz ben ve diger formdaslarimiz cevaplamaya calisirlar
 
Son olarak Ustadimiz Tahsin'nin de dedigi gibi B formunu vermeyi sakin unutmayin. Siz vergi dairesine Bilancoya gectiginizi bildirdiginizde B formu otomotik olarak acilacaktir.
 
Madem kasada ortak da kendisi işyerini kapattığında elde kalıp başka birine satamadığı stok, demirbaş vs neden kendine ft etmek zorunda kalıyor?
Mükelleferin "kasadaki param benim param" yanlış düşüncesi gibi düşünüyorsunuz. açtığı işletme kendi şahsından ayrı bir kişiliktir. (önceki yazımda "tüzel" kelimesini kullnmam yanlış olmuş)
 
Sayin merkur
Tabi ki kendisi işyerini kapattığında elde kalıp başka birine satamadığı stok, demirbaş vs neden kendine ft etmek zorunda. NEDEN BILIYORMUSUN ISYERINI KAPATTIKTAN SONRA ELINDE KALAN STOK,DEMIRBAS.VB ILERIDE BASKA FIRMAYA SATTIGINDA KARSI TARAF BUNU GIDER PUSULASI ILE ISLETMESINE ALIR. KENDISIDE BUNU (BELLI BIR RAKAMIN UZERINDE ISE) ARIZI KAZANC OLARAK BEYAN EDER. YANI ISLETMEYI KAPATSA BILE SON VERGISEL ISLEVINI YERINE GETIREMEDEN KURTULAMAZ.

BILMEM ANLATABILDIM MI..
 
Üst