İsteğe Bağlı Sigortalıların Bağ-Kur İsyanını Duyun

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
7,476
Konum
İSTANBUL
İsteğe bağlı sigortalıların Bağ-Kur isyanını duyun

Sosyal güvenlik sisteminde çok büyük değişikliklere yol açan 5510 sayılı ?Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu?ndan isteğe bağlı sigortalılar da nasibini fazlasıyla aldılar. Bu köşede defalarca yazdığımız üzere, 1 Ekim 2008 tarihinden itibaren İsteğe Bağlı Sigorta?ya (yeni adıyla 4-a, eski adıyla SSK) prim ödeyen sigortalılar yeni kanuna göre 4-b statüsünde (eski deyimle Bağ-Kur) geçtiler. Bu tarihten sonra ödenen primler artık 4-a hizmeti olarak değerlendirilmeyecektir.
İlk bakışta çok basit ve önemsiz gibi görülen bu konu, ortaya çıkardığı sonuçlara baktığımızda çok önemli hale gelmektedir.

ERKEN EMEKLİLİK HAYALLERİ SUYA DÜŞTÜ
Özellikle İsteğe Bağlı SSK?ya prim ödeyen kişilerin emeklilik planlarını değiştirmektedir. Daha doğrusu erken emeklilik hayallerini suya düşürmektedir. Tabii ki bu işin çok önemli bir boyutu. Daha önceki yazılarımızda bunu defalarca dile getirdik. Örneğin daha önce İsteğe Bağlı SSK?lı olan bir sigortalı, 5 bin gün primle emekli olacakken, yeni kanunla zorunlu tabi olduğu Bağ-Kur statüsünde 9 bin gün prim ödeyecek. Hele gençliğinde çalışıp ileri yaşta evine, çocuklarına bakıp İsteğe Bağlı prim yatıran hanımların halini düşünün! Gerçekten bu düzenleme tekrar gözden geçirilmeli. Hani en azından alıştıra alıştıra ileriki yıllarda uygulanmalı. Bıçak keser gibi olmaz!

TEK KAZANÇ SAĞLIK OLDU
5510 sayılı Kanundan önce 506 sayılı Kanun dışında 1479 ve 5434 sayılı Kanunlarda da isteğe bağlı sigortalılığa yer verilmiş, daha önce belirli bir süre prim ödeyen SSK?lı işçi, Bağ-Kur?lu esnaf ve şirket ortakları ile Emekli Sandığı iştirakçisi memurlara isteğe bağlı sigortalı olma hakkı verilmiştir.
Ancak belirtelim ki; bu kanunlara göre daha önce prim ödeme şartında farklılık olduğu için norm ve standart birliği sağlanamamıştır. 5510 sayılı Kanun bu konuda daha önce zorunlu sigortalı olarak belirli süre prim ödeme şartını kaldırarak standart birliği sağladığı gibi isteğe bağlı sigortalıları Genel Sağlık Sigortası kapsamına alarak yıllardır süregelen bir haksızlığa da son vermiştir.
Söz konusu kanun bu olumlu düzenlemeler yanında isteğe bağlı sigortalıların hepsini 4-b?li sayarak eleştirilen bir düzenlemeye de yer vermiştir. Bu yeni düzenleme sonucunda 1 Ekim 2008 tarihinden sonraki isteğe bağlı sigortalı ödemelerinin 4-a SSK Sigortalı Hizmet Dökümünde değil de 4-b Bağ-Kur Sigortalı Hizmet Listesinde görünmesi gerekmektedir.
Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) 1 Ekim 2008 tarihinden itibaren isteğe bağlı sigortalı başvurusu yapanlara 10 haneli sosyal güvenlik numarası (Bağ-No) vermiş, sigortalılar ödemelerini bu numaralar üzerinden yapmıştır.

SİGORTALILAR NEDEN BİLGİLENDİRİLMEDİ?
Ancak bu tarihten önce isteğe bağlı SSK sigortalısı olup bunu devam ettirenler isteğe bağlı ödemelerini 13 haneli SSK sicil numarası üzerinden yapmaya devam etmiştir. SGK bir sene devam eden bu uygulamaya geçtiğimiz hafta sessiz sedasız son verdi. Bu arada sigortalıları uyarmamıştır.
SGK, eski SSK sicil numarası ile prim ödeyen tüm isteğe bağlı sigortalılara 10 haneli Bağ-Kur nu-marası vermeye başlamış, ödediği primlerin aktarımını başlatmış ancak 1 haftadan bu yana bu işlem maalesef sonuçlandırılamamıştır.
Sigortalıları bilgilendirmek bir yana bankaya prim ödemeye gidip ödeme yapamayan, hastaneye gidip tedavi olamayan birçok sigortalıyı da zor durumda bırakmıştır.

2 AYLIK TOPLU ÖDEME
İsteğe bağlı sigorta primlerini ödemek isteyen ve 10 haneli Bağ-Kur numarası olmayan tüm sigortalılar bankaya gitmeden önce
http://app.sgk.gov.tr/Bag
kurSorgulama/hosgeldiniz.do
adresindeki alana TC kimlik nu-marasını yazarak kendilerine resen verilen Bağ-Kur numaralarını öğrenmeli daha da önemlisi
http://app2.sgk.gov.tr/Bagkur
EmekliBilgileri/Prim.htm
adresinden ödeyeceği prim tutarını tespit etmelidir. Çünkü bu durumdaki kişiler bu ay hem eylül hem de ekim ayı primi ödeyeceklerinden eksik ödeme nedeniyle daha sonra gecikme zammı ödemekle karşı karşıya kalabilir.

BURAYI TIKLAYIN HASTANE KAPISINDAN DÖNMEYİN!
SGK?nın sessiz sedasız yaptığı bir diğer işlem de isteğe bağlı sigortalılarının kendilerine ait 4/a sağlık karnelerini 4/b?ye dönüştürmesi, eş, çocuk ve anne babanın karnelerini ise aktif hale getirmemesidir. Bunun sonucunda isteğe bağlıların hem kendilerine hem de aile bireylerine ait TC kimlik numaralarını
http://www.sgk.gov.tr/wps/
portal/ESGK/HakSahipligi
adresine girerek sağlık provizyonunun olup olmadığı ile provizyonun 4/a ya da 4/b statüsünde olup olmadığını kontrol etmeleri gerekir. Şayet provizyon alınamıyor ise sağlık kurumundan önce bağlı olunan SGK İl Müdürlüğü/Merkez Müdürlüğüne başvurarak provizyon alınması şartıyla tedavi olunabileceği unutulmamalıdır.

YETKİLİLER HAREKETE GEÇMELİ


Vatandaş ne yapacağını ŞAŞIRMIŞ durumda...

Yapılan olumlu hizmetler nedeniyle SGK?nın yetkililerini defalarca övdüğümü köşemizi takip edenler hatırlarlar. Ancak önemle belirtmem gerekir ki, bu son yapılan değişikliğin duyurulmadan apar topar yapılması doğru olmamıştır. Son günlerde vatandaşlar bir panik havası içinde SGK İl Müdürlüklerine koşuşturuyorlar. Bunun birkaç sebebi var, sıralıyorum:
*?Bankaya gidince vatandaşlık numarası üzerinden ödemeleri gereken primleri ödeyemiyorlar. Yani kayıtları çıkmıyor. Yeni verilen Bağ-Kur numarasına ulaşmaları kolay değil.
*?Ödemesi gereken primleri bir şekilde tespit edenlerin karşısına 2 aylık borç çıkıyor. Bu Bağ-Kur sisteminden kaynaklanıyor. Malumunuz eskiden Bağ-Kur?lular ay içinde primlerini ödemek zorundaydı. 5510 sayılı Kanun, takip eden ay sonuna kadar ödeme hakkı tanıdı. Sistem değiştirilmediği için iki ayın yani hem geçen ayın hem bu ayın borcu çıkıyor.
*?İsteğe bağlı sigortalılar tedavi olamıyorlar. Zira yeni sisteme göre aktivasyon yapmaları lazım.

PRİM KIZGINLIĞI
*İnsanlar Bağ-Kur statüsüne yeni geçtiklerini düşünerek emekli olmak için daha çok prim ödeyecekleri yönünde bilgiler ile şaşırmış durumdalar.
Bütün bu aksaklıklar sonucu sigorta müdürlükleri ana baba günü gibi yoğunlaştı. Sağlık aktivasyonu tam bir dert olmuş durumda. Vatandaş isteğe bağlı öderken ikinci kez işlem için müdürlüğe gitmek zorunda bırakılmış. Herkes şaşkın durumda. Vatandaş çok ama çok kızgın.
Sonuç olarak bilgi işlemi en iyi kullanan kurum olan SGK?nın acil çözüm üretmesi lazım. Birileri bu işe çok acele el atmalı. Bizden uyarması!

ŞERİF AKÇAN
 
Üst