fonradar

İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

abdsis

Katkı Sunan Üye
Üyelik
13 Ara 2005
Mesajlar
869
Konum
ABCDEFG
Merhaba,

Rapor alan işçinin, rapor parasını aldığı halde aylık hizmet belgesinde 30 gün olarak bildirilmesi bi sakınca doğururmu.

Eksik bildirmek muhakkakki işverenin lehine bi durum çünkü cebinden daha az para çıkacak. ancak biz muhasebeciler için bu durum en ufak bir dikkatsizlikte, yani önceki ayda eksik günü olan bir sigortalıyı gelecek aya devir yoluyla puantaj yaptıysanız priminide ona göre bildiriyorsunuz. Dolayısıyla gözünüzden kaçtığı için eksik gün bilgi formunuda bildirmiyorsunuz. Daha sonra SSK eksik gün formunu resmi belgeler ekinde verilmesini bir yazı zizden istiyor. Elinizde resmi bir belge yok, dolayısıyla ek aylık hizmet belgesi vererek tamamlayıp buna birde 8/1 idari para cezası ödemek zorunda kalıyorsunuz.

Rapor alan işçiyi 30 gün bildirmek muhakkakki işverenin aleyhine birdurum Ancak,

İşçinin ve muhasebecinin lehine bir durum.

Görüş ve önerilerinizi bekliyorum.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

İşçinin rapor parasını alabilmesi için gereken "raporlu olduğu sürede işyerinde çalışmamıştır"yazısını düzenleyen işveren,aynı süre için raporlu işçinin çalıştığına dair bildirimi yaptığında kendi kendini ele vermiş olmayacak mı?
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

sn. ekircali

kendini ele verse bile burada işçisine ve devlete fazladan prim ödüyor. İşte benim öğrenmek istediğimde bu. işverenin fazladan prim yatırmasının devlet ve işçi yararın aşikar olduğu için devletin buna birşey dememesi gerekir. Ancak, işçiye "işyerimizde çalışmamıştır" diye yazı verildikten sonra aylık hizmet belgesinde çalışmış göstermesi durumunda, işverene sen bu işçiye raporlu dönemde işyerimde çalışmamıştır diye yazı vermişsin ama aylık hizmet belgende çalışmış gözüküyo, sen neden hasta işçiyi çalıştırdınmı der yoksa sen işçiyi çalıştırmamışsın ama işçi için çalışmadığı halde fazladan pirim ödemişsin diye taktirmi eder.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

...sen neden hasta işçiyi çalıştırdınmı der...
Diyebilir. Hem çalışana ödediği işgöremezlik ödeneğini hemde tüm tedavi masraflarını isteyebilir.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

sn nane

eminmisiniz.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

İnceleyin;

http://www.insangucu.com.tr/default.aspx?pid=20103&nid=8356
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

sn. Gürbüz AÇIKBAŞ

gönderdiğiniz liknki okudum. ancak, net bir bilgi ordada yok. işyçiye hasta olduğu dönemde SSK iş göremezlik ödeneğiyle birlikte işveren isterse ücret ödeyebilir ama ödemek zorundada değildir. deniliyor. Yani rapor alan işçinin Kuruma verilen aylık hizmet belgesinde 30 tam gün gösterilip gösterilmeyeceğine dair net bir hüküm yok.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Yazıdan anlaşıldığı gibi çeşitli uygulamalar içinde olanlar var...

Yazının sonundaki bahsedilen Yargıtay kararı dikkate değer,

Benim sahsi uygulamam şu;
Raporlu günlerin ilk iki gününden sonraki kısımları için ücret tahakkuku yapmıyoruz, eksik gün, ve işçinin çalıştırılmadığı bildirimlerini veriyoruz.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Gürbüz AÇIKBAŞ ' Alıntı:
Benim sahsi uygulamam şu;
Raporlu günlerin ilk gününden sonraki kısımları için ücret tahakkuku yapmıyoruz, eksik gün, ve işçinin çalıştırılmadığı bildirimlerini veriyoruz.

benim uygulamamda aynı şekilde ama bu uygulamaya devam edersek bazen puantaj devir yoluyla hata yapma ihtimalimizden dolayı ceza ödemek durumunda kalıyoruz. eğerki raporu dikkate almayıp aylık hizmet belgesinde 30 gün gösterirsek daha büyük ceza ile karşılaşabilirmiyiz.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Konuyu biraz araştırınca bulduğum sonuçlar:
1-) Raporlu olan işçinin çalıştırılması hem ssk hem iş kanunu ile yasaklanmıştır.
2-)Raporlu olup çalışmayan işçiye,işveren tarafından ücret ödenip ödenmemesi bir karara bağlanmamıştır.
3-)İşveren isterse raporlu işçiye ücretini ödeyebilir.
4-)Toplu sözleşmelerle istirahatli bulunulan sürelere ilişkin ücret kesintisi yapılmayacağına dair maddeler konulabilmekte.Bu durumda raporlu olunan süreye ilişkin işverenin işçisine ücret ödemesi mümkün kılınabiliyor.
5-)506 sayılı Kanunun 77. maddesini incelersek:
Sigortalılarla işverenlerin bir ay için ödeyecekleri primlerin hesabında:

a) Sigortalıların o ay için hak ettikleri ücretlerin,
b) Prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkaktan sigortalılara o ay içinde ödenenlerin,

c) İdare veya kaza mercilerince verilen karar gereğince (a) ve (b) fıkralarında yazılı kazançlar niteliğinde olmak üzere sigortalılara o ay içinde yapılan ödemelerin,

Brüt toplamı esas alınır.

(Değişik : 29.07.2003 - 4958 / 36 md. Y.T. 01.01.2004) Şu kadar ki, ölüm, doğum ve evlenme yardımları, yolluklar, kıdem, ihbar ve kasa tazminatları, ayni yardımlar ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca miktarları yıllar itibariyle belirlenecek yemek, çocuk ve aile zamları, sigorta primlerinin hesabına esas tutulacak kazançların aylık tutarının tespitinde nazara alınmaz. Bunların dışında her ne ad altında ödeme yapılırsa yapılsın tüm ödemeler prime tabi tutulur.

6-)Sosyal Sigortalar Kurumu tarafından 1988 yılında çıkarılan 16 sayılı Genelge ile ?Sigortalılara İstirahatliyken Ödenen Ücretler?
konusu ayrı bir başlık altında düzenlenmiş. Buna göre;

?Kurumdan geçici iş göremezlik ödeneği alan sigortalılara istirahatli bulundukları devrede işverenlerce ödenen geçici iş göremezlik ödeneği ile o devredeki kazancı arasındaki fark ücretlerin veya bu devrede Kurumca ödenen geçici iş göremezlik ödeneği nazara alınmadan ödenen tam ücretlerin bundan böyle Tüzük, Yönetmelik, Toplu Sözleşme gibi genel düzenleyici tasarruflara dayanarak veya işverence atıfet kabilinden ödenmiş olmasina bakılmaksızın 506 sayılı Kanunun 77. maddesinin (a) fıkrası kapsamında mütaala edilerek prime tâbi tutulması, bu fark ücretlerin prime esas asgari günlük kazancın altında kalması halinde 506 sayılı Kanunun maddesi gereğince prime esas asgari günlük kazanca iblağ edilmek suretiyle iş kazaları ve meslek hastalıkları sigortası primi de dahil olmak üzere prime tabi tutulması ve bu primlerin ilişkin olduğu sürenin, aylık sigorta primleri bildirgeleri ile dört aylık sigorta primleri bordrolarında gün sayısı olarak gösterilmesi gerekmektedir?

Bahsedilen genelgeye göre, istirahatli işçiye yapılan ücret ödemelerinin sigorta primine tabi tutulması ve işçi adına hizmet olarak kayıt edilmesi mümkün görünüyor.

Bahsedilen 1998/16 sayılı genelgeye ulaşamadım.Ulaşabilen arkadaşlar ekleyebilirse sorunun net cevabı çıkacaktır.

saygılar
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

16 sayılı genelgeye aşağıdaki linkten ulaşılabilir.

http://www.ssk.gov.tr/sskBilgiBankasi/1/1/20050302_102150.doc

16 sayılı genelgenin ilgili bölümü:

5 - Sigortalılara istirahatlı iken ödenen ücretler
Kurumumuzdan geçici iş göremezlik ödeneği alan sigortalılara istirahatlı bulundukları devrede işverenlerce ödenen geçici iş göremezlik ödeneği ile o devredeki kazancı arasındaki fark ücretlerin veya bu devrede Kurumumuzca ödenen geçici iş göremezlik ödeneği nazara alınmadan ödenen tam ücretlerin bundan böyle Tüzük, Yönetmelik, Toplu Sözleşme gibi genel düzenleyici tasarruflara dayanarak veya işverence atıfet kabilinden ödenmiş olmasına bakılmaksızın 506 sayılı Kanunun 77. maddesinin (a) fıkrası kapsamında mütalâa edilerek prime tâbi tutulması, bu fark ücretlerin prime esas asgari günlük kazancın altında kalması halinde 506 sayılı Kanunun 78. maddesi gereğince prime esas asgari günlük kazana iblağ edilmek suretiyle iş kazaları ve meslek hastalıkları sigortası primi de dahil olmak üzere prime tabi tutulması ve bu primlerin ilişkin olduğu sürenin, aylık sigorta primleri bildirgeleri ile dört aylık sigorta primleri bordrolarında gün sayısı olarak gösterilmesi gerekmektedir.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

arkadaşlar,

bu kadar yazılan yazılardan sonra şunu diyebilirmiyiz;

İstirahat alan işçi ssk dan işgöremezlik ödeneği alsada aylık hizmet belgesinde 30 tam gün gösterebiliriz.

dolayısıyla eksik gün bilgi formunuda vermemize görek yoktur.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Raporlu olduğu sürenin ücreti işveren tarafından kesilmiyor,ödeniyorsa prim de ödenmesi gerekir.
Ücret ödenmeden prim ödeniyorsa sorun çıkabilir demek daha doğru olacak sanırım.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

abdsis ' Alıntı:
arkadaşlar,

bu kadar yazılan yazılardan sonra şunu diyebilirmiyiz;

İstirahat alan işçi ssk dan işgöremezlik ödeneği alsada aylık hizmet belgesinde 30 tam gün gösterebiliriz.

dolayısıyla eksik gün bilgi formunuda vermemize görek yoktur.


Burada "30 gün göstermek tabiri" adı üzerinde, göstermelik kalmamalı.
Yani, raporlu süreler için dahi ücret tahakkuku yapılıyorsa (ancak işçinin bu günlerde çalıştırılmaması şartıyla), priminin ödenmesi ve tahakkuk eden ücretinde işçiye verilmesi gerekir. Buradaki amacında, formalitelerden kaçınmak yerine, işçinin desteklenmesi/motive edilmesi ise şık olur, ve uygulamanın böyle yürütüleceğine sözleşmede yer verilmelidir.

Bu konuda uygulamanında aslen nasıl olmasını bana sorsanız; 16 nolu genelgedeki "atifet" niyetiyle nitelendirilen uygulamalarında aslı şöyle olmalı: "Raporlu günler ücreti" adı altında bir ücretin, ücret bordrosunda yardım olarak tahakkuku yapılmalı, ama bu günlerin puantaj günleriyle ilişkilendirilmeden tahakkuk ettirilerek ödenmeli. Puantajın, sadece çalışılan günler ile yasanın ücretini öde dediği günler anlamına geldiğini, ve Yasada istirahat günleri için ücret ödeneceğine dair hüküm olmadığınıda unutmayalım.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Çalışanın raporlu olduğu günleri dikkate almadan SSK 30 gün gösterilebilir. Yalnız dikkat edilmesi gereken husus çalışanın aldığı rapor parasını işverene vermesi, işvereninde bunu mutlaka gelir kaydederek muhasebe kayıtlarına intikal ettirmesi zorunludur.
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Böyle bir zorunluğu nerden çıkardınız?
 
Ynt: İstirahat Alan İşçiye Eksik Gün Bildirilmesi Zorunlu mu?

Çalışanın aldığı rapor ücretini mutlaka işverene ödemesi gerekmiyor.İşverenin talep etmesi halinde ödenmesi gerekir.
 

Benzer konular

Üst