fonradar

işyeri Kira Ödemeleri

SUF

Üyelik
27 Şub 2012
Mesajlar
67
Konum
AMASYA
Vergi dairesi tarafından yapılan tespit sonucunda işyeri kiramızı yıl içerisinde iki taksit halinde yatırdığımız ve bu şekilde muhtasar beyannamede beyan ettiğimiz yoklama memuru tarafından tespit edildi. Yoklama memurunun belirttiğine göre işyeri kiralarının aylık, üç aylık veya yıllık olarak beyan edilebileceği bizim iki taksit halinde bankaya yatırarak beyan etmemizin usulsüzlük olduğunu ve ceza kesileceğini belirtti. Kiraların bu şekilde beyan edileceği ile ilgili bir dayanak varmı dır?
 
Kirayı nasıl ödeyeceğiniz siz ve mal sahibi arasındaki anlaşmaya bağlıdır. Hatta ilk dönem 6 aylık ödersiniz kalan ayları ay ay ödersiniz veya 2 ay 2 ay ödersiniz vs vs. kısaca siz ve mal sahibine kalmış, sizlerin dışında 3. bir taraf nasıl olacağına karışamaz. Bankadan ödedikten sonra hiçbir sorun olmaz. Eğer Ba-Bs vermek zorunluğunda iseniz 6 aylık bürüt kira sınırı geçiyorsa Ba formunda bildirmelisiniz.
 
Kiranın ödenme süresi ile ilgili bir sıkıntı yok. Vergi dairesi kira ödenmemiş olsa dahi Muhtasar beyannamenin dönemine göre kirayı beyan etmemiz gerektiği belirtti. Yani kira ödenmemiş olsa dahi hesaben beyan edilmesi geriyormuş.
 
Evet ancak bunun kira sözleşmesinde belirtimesi ispat açısından gereklidir. Ödeme yoksa stopaj da olmaz. Ayrıca mal sahibi vergi mükellefi firma ise o zaman stopaj yapılmaz, mal sahibi fatura keser ve kdv eklenir.
 
Sivas Defterdarlığı 08/06/2011 tarihli özelgede; "Banka vasıtasıyla veya nakden yapılan işyeri kira ödemesi üzerinden gelir vergisi tevkifatının yapılacağı zamanı belirlemede; nakden veya hesaben ödeme zamanının belirlenmesi önem arzetmekte olup, banka aracılığıyla veya nakden yapılan işyeri kira ödemesinin yapılmasından sonra veya yapılması sırasında işyeri kira ödemesinin defter ve kayıtlara yansıtıldığı durumlarda; tevkifatın kiranın banka vasıtasıyla veya nakden ödenmesi aşamasında yapılması gerekmektedir. Hesaben ödemenin bir başka ifadeyle vergi tevkifatına tabi kazanç ve iratları ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu durumda gösteren her türlü kayıt ve işlemlerin kiranın banka vasıtasıyla veya nakden ödenmesinden önce olduğu durumlarda; tevkifatın kiranın hesaben ödenmesi aşamasında yapılması gerekmektedir." Gelir Vergisi 96 Vergi Tevkifatında Uyulacak Esaslar
Buna göre biz kirayı ödemediğimiz zaman mal sahibine karşı borçlu durumda olduğumuz için muhtasar dönemine göre beyan etmemiz gerekmektedir sonucunu çıkarıyorum.
 
Sivas Defterdarlığı 08/06/2011 tarihli özelgede; "Banka vasıtasıyla veya nakden yapılan işyeri kira ödemesi üzerinden gelir vergisi tevkifatının yapılacağı zamanı belirlemede; nakden veya hesaben ödeme zamanının belirlenmesi önem arzetmekte olup, banka aracılığıyla veya nakden yapılan işyeri kira ödemesinin yapılmasından sonra veya yapılması sırasında işyeri kira ödemesinin defter ve kayıtlara yansıtıldığı durumlarda; tevkifatın kiranın banka vasıtasıyla veya nakden ödenmesi aşamasında yapılması gerekmektedir. Hesaben ödemenin bir başka ifadeyle vergi tevkifatına tabi kazanç ve iratları ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu durumda gösteren her türlü kayıt ve işlemlerin kiranın banka vasıtasıyla veya nakden ödenmesinden önce olduğu durumlarda; tevkifatın kiranın hesaben ödenmesi aşamasında yapılması gerekmektedir." Gelir Vergisi 96 Vergi Tevkifatında Uyulacak Esaslar
Buna göre biz kirayı ödemediğimiz zaman mal sahibine karşı borçlu durumda olduğumuz için muhtasar dönemine göre beyan etmemiz gerekmektedir sonucunu çıkarıyorum.


Yanlış sonuç çıkarıyorsunuz. Öncelikle mal sahibi ile ranızda yapılmış olan sözleşmede "Kiranın ödenme şekli" maddesi önemlidir. Yani kontratta belirtilen tarih ve tutarda ödeme yapar , buna da stopaj uygularsanız sorun kalmaz.
Ancak sözleşmede ödeme şekli "aylık, her ayın 5 ine kadar " ibareer varsa o zaman tahakkuk ve ödeme yaparsınız ve tabi stopajı da.
 
Kira sözleşmemizde ödeme şekli "aylık" yazıyor. Ancak biz ödememizi yıl içerisinde 2 taksit halinde yapıp muhtasar beyanımızda ödemenin yapıldığı dönemde yaptık. Bu şekilde olduğu için sorun olmadığını düşünüyordum. Vergi dairesi bu şekilde kabul etmiyor. Kira ödenmese dahi muhtasar beyannamenin verildiği dönemlerde stopaj uygulamamız gerekiyormuş.
 
Kira sözleşmemizde ödeme şekli "aylık" yazıyor. Ancak biz ödememizi yıl içerisinde 2 taksit halinde yapıp muhtasar beyanımızda ödemenin yapıldığı dönemde yaptık. Bu şekilde olduğu için sorun olmadığını düşünüyordum. Vergi dairesi bu şekilde kabul etmiyor. Kira ödenmese dahi muhtasar beyannamenin verildiği dönemlerde stopaj uygulamamız gerekiyormuş.


Sözleşmede " aylık " yazıyor ise vergi dairesi biraz daha ahklı görünüyor. Ancak şu da var . sözleşme ,ki taraf arasında yapılan basit birşey değişmesi kolay. Ayrıca siz birinci taksidi yatırken 6 aylık bir dönemi peşin yatırıyorsunuz ve bunun stopajını da önceden ödüyorsunuz. Yani geciken birşey yok. Bilakis öncden vergi ödnemesi söz konsudur.
 
Sözleşmede ne yazarsa yazsın fiilen ödeme (nakten veya hesaben) ne zaman gerçekleşiyor ise stopaj ve muhtasarla bildirim o zaman doğar. Sözleşmede aylık yazdığı halde aylık ödenmemesi mal sahibinin hukiki yaptırımlara başvurabilmesini sağlar muhtasar beyanı bağlamaz..
 
Sözleşmede ne yazarsa yazsın fiilen ödeme (nakten veya hesaben) ne zaman gerçekleşiyor ise stopaj ve muhtasarla bildirim o zaman doğar. Sözleşmede aylık yazdığı halde aylık ödenmemesi mal sahibinin hukiki yaptırımlara başvurabilmesini sağlar muhtasar beyanı bağlamaz..


Elbette bende bunu söylüyorum. Diyelim ki sözleşmenizde aylık yazıyor ama sizin geçici bir sıkıntınız oldu ve mal sahibi ile anlaşıp 3 ay erteleme istediniz mal sahibi de kabul etti. 3 ay sonra toplam birikmiş kiralarla bilikte ödeme yaptınız . Stopaj o zaman yapılacak işte.
 
firma sahibi şahsi işyerini firmaya kiraya vermiş muhtasarda 3 aylık stopaj kesiliyor her ay düzenli olarak bankaya mı yatması lazım paranın yoksa nakit kasadan olur mu tutar 3.000 tl gibi
 
firma sahibi şahsi işyerini firmaya kiraya vermiş muhtasarda 3 aylık stopaj kesiliyor her ay düzenli olarak bankaya mı yatması lazım paranın yoksa nakit kasadan olur mu tutar 3.000 tl gibi
01.01.2008 tarihinden itibaren kira miktarına bakılmaksızın , işyerleri kira bedelleri ödemelerinin banka veya ptt hesabına yapılması zorunluluğu getirilmiştir.
 
Üst