Merhaba
Kdv'mi stopaj mı olması gerektiği konusunda şahsi düşüncem şöyle olur;
Gelir vergisi mükellefinden işyeri kiralamanız durumunda, basitçe şunlara bakmak lazım.
1- Bu işyeri, kiralamayı yapan kişi üzerine kayıtlı mı? Yani mülkiyet (kaba tabirle tapu) bu kişi adına mı? (Bu kişi, belirtilen mülkiyette hissedar da olabilir)
2- Mülkiyet bu kişi adına ise, sahip olduğu işyeri, ticari faaliyetinin aktifinde kayıtlı mı?
3- Bu işyeri, kirlamayı yaptığınız kişi adına kayıtlı değilse,o da bu adresin kiracısı mı? Yani size, bir nevi, alt kiralama ile mi burayı kiralamış?
Bunları netleştiribilirsek, kdv'mi gerekir, stopaj mı gerekir, ancak o şekilde daha sağlıklı yorumlar yapabiliriz.
Ancak yine varsayımlardan hareket ederek şahsi düşüncemi yazayım;
1- İlgili işyeri mülkiyeti, bahsettiğiniz mükellefin adına kayıtlı ise, ancak kendi işletme aktifine kayıtlı değilse, stopaj (muhtasar) kesintisi uygulanacak.
2- Mülkiyet yine bu mükellefin adına ise ve yine kendi işletme aktifine de kayıtlı ise, size kiralama faturası düzenleyecek.
3- Bu kişide o işyerinin kiracılarından biriyse ve size alt kiralama yoluyla kiralama yapmışsa, kiralama faturası düzenleyecek. Ancak bu durumda kendi kira sözleşmesine de bakmak gerekir. mesela "3.şahıslara kiraya veremez" gibi bir hüküm,sözleşmeye yazılmış olabilir.Bu da ileride sizin mağduriyetinize de sebep olabilir.
Yine ayrıca, kira bedeli konusunda kdv'mi stopaj'mı olacağı hususu sözleşmede belirtilmelidir.
Son olarak, Stopaj mükellefiyeti konusunda, siz zaten stopaj (muhtasar) beyanı vereceksiniz fakat kdv'li (faturalı) kiralamalarda beyan içerisine dahil edilen kesintilerde kiralamayla ilgili herhangi bir kesinti bildirmeyeceksiniz varsa diğer kesintileri bildireceksiniz.Konuyu zaten kendi meslek mensubunuz (mali müşaviriniz) biliyordur ve sizi bilgilendirecektir.
Şahsi bilgi ve düşüncem şimdilik bu şekildedir.
Saygılarımla