Tarih 10/06/1997
Sayı B.07.0.GEL.0.55-5511-1917/23860
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
TARİH: 10.06.1997
SAYI : B.07.0.GEL.0.55-5511-1917/23860
KONU :
TOKAT VALİLİĞİNE
(Defterdarlık:Gelir Müdürlüğü)
İliniz ..... Vergi Dairesi mükelleflerinden ..... Tic. A.Ş.'nin bir örneği ilişik 26.2.1997 gün ve M.97/226 sayılı yazı ve ekinin incelenmesinden , meyve suyu-süt ve süt mamülleri üretiminde bulunan firmanın, söz konusu, mamüllerde kullandıkları ambalaj maddelerini italyan IPI Srl.firmasından ithal ettikleri ve bu firmanın 1997 yılının Ocak ayında firmalarına "destek ve hizmet bedeli" adı altında 90.000 ABD Doları ödediği, bu ödemeyle ilgili olarak kendilerine düzenlenen faturaya ait katma değer vergisinin ihtirazi kayıtla verilen ilgili dönem beyannamesinde beyan edildiği ancak, İtalyan firmasınca kendilerine ödenen bedele ait işlemlerin hizmet ihracı kapsamına girip girmeyeceği konusunda teredüte düşüldüğü anlaşılmıştır.
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11/1-a maddesi hükmü ile, hizmet ihracatı katma değer vergisinden istisna edilmiştir. Aynı Kanunun 12. maddesine göre, hizmet ihracının katma değer vergisinden istisna edilebilmesi için;
a) Hizmetin yurtdışındaki bir müşteri için yapılması,
b) Hizmetten yurt dışınrda faydalanılması,
şartları aranmaktadır.
Katma Değer Vergisi Kanununun hizmet ihracatı istisnasına ilişkin hükümlerinin uygulanması konusunda açıklamaların yapıladığı 26 Seri No.Iu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (K) bölümünde, hizmet ihracında istisna uygulanabilmesi için aşağıdaki dört şartın birlikte gerçekleşmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir.
1- Hizmet Türkiye'de yurtdışındaki bir müşteri için yapılmış olmalıdır.
2- Fatura veya benzeri nitelikteki belge yurtdışındaki müşteri adına olmalıdır.
3- Hizmet bedeli döviz olarak Türkiye'ye getirilmelidir.
4- Hizmetten yurt dışında yararlanılmalıdır.
Diğer taraftan, Katma Değer Vergisi Kanunu 24/c maddesinde, "Vade farkı, fiyat farkı, faiz, prim gibi çeşitli gelirler ile servis ve benzeri adlar altında sağlanan her türlü menfaat, hizmet ve değerler"in katma değer vergisinin matrahına dahil olan unsurlar belirtilmiştir.
Katma Değer Vergisi Kanununun bu maddeleriyle ilgili olarak uygulamaya açıklık getirmek amacıyla yayımlanan 25 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin L/2 bölümünde; fatura ve benzeri belgelerde aynen gösterilmeyip, yıl sonlarında, belirli bir dönem sonunda yada belirli bir ciro karşılığında (satış primi, hasılat primi, yıl sonu iskontosu gibi adlarla yapılan ödemelerin katma değer vergisine tabi olacağı açıklanmış bulunmaktadır. Bu nedenle yukarıda belirtilen ödemeler Katma Değer Vergisi Kanununun 4. maddesi çerçevesinde "hizmet" kapsamına girmekte olduğundan Kanunun 1/1. maddesi uyarınca katma değer vergisine tabi olacaktır.
Adı geçen firmaya italyan firmasının ambalaj mallarını ithal ederek Türkiye'de kullanması karşılığında destek ve hizmet bedeli adı altında yapılan ödemeler, İtalyan firmasının Türkiye'de faydalandığı bir hizmetin karşılığını oluşturduğundan söz konusu bedel Kanunun 1/1. maddesine göre katma değer vergisine tabi bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.
Bakan a.
Daire Başkanı
-----------------------
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı
:
B.07.1.GİB.4.35.17.01-35-02-404
23/08/2011
Konu
:
Yurtdışına yatak ve uçak bileti temini
İlgide kayıtlı talep formunuzda; Türkiye'den Kıbrıs'a uçakla gidiş, dönüş ve Kıbrıs'taki otellerde konaklama hizmetini müşteriye bir paket halinde sunduğunuz, Türkiye sınırları içinde müşteriye herhangi bir hizmet sunulmadığı belirtilerek katma değer vergisi yönünden yapılacak işlemler hakkında bilgi verilmesi talep edilmektedir.
KDV Kanununun 1/1 inci maddesinde ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti kapsamında Türkiye'de yapılan teslim ve hizmetler katma değer vergisine tabi olduğu, 6 ncı maddesinde de işlemlerin Türkiye'de yapılmasının, hizmetin Türkiye'de yapılmasını veya hizmetten Türkiye'de faydalanılmasını ifade edeceği açıklanmıştır.
Aynı Kanunun 14 üncü maddesinin Bakanlar Kurulu'na verdiği yetkiye dayanılarak yayımlanan 84/8889 sayılı Kararname ile transit ve Türkiye ile yabancı ülkeler arasında deniz, hava, kara ve demiryolu ile yapılan yük ve yolcu taşıma işleri katma değer vergisinden istisna edilmiştir.
Öte yandan, Kanunun 29/1 inci maddesinde mükelleflerin yaptıkları vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça faaliyetlerine ilişkin olarak yüklendikleri vergileri indirebilecekleri, 32 nci maddesinde ise bu Kanunun 11, 13, 14, 15 inci maddeleri uyarınca vergiden istisna edilmiş bulunan işlemlerle ilgili yüklenilip indirim konusu yapılamayan verginin iade olunacağı hüküm altına alınmıştır.
Diğer taraftan, Kanunun 54/1 inci maddesinde, "Katma değer vergisi mükellefleri, tutulması mecburî defter kayıtlarını bu verginin hesaplanmasına ve kontrolüne imkân verecek şekilde düzenleyeceklerler.
Bu kayıtlarda en az aşağıdaki hususların açıkça gösterilmesinin şarttır:
a) Vergi konusu işlemlerin mahiyeti, vergisiz tutarları, hesaplanan vergi, indirilebilir vergi miktarları,
b) Vergiden istisna edilen işlemlerin, indirim hakkı tanınan ve tanınmayanlara göre mahiyeti ve ayırımı ile hesaplanan indirilebilir vergi miktarı,
c) İndirim konusu yapılamayacak işlemlerin niteliği ve bu işlemlerle ilgili vergi miktarları,
d) Matrah ve indirim miktarlarındaki değişmelerle, ödenen, terkin edilen ve iade olunan vergiler."
hükmüne yer verilmiştir.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde;
- Konaklama hizmetleri yurt dışında (Kıbrıs) verildiğinden ve faydalanma yurt dışında olduğundan, söz konusu konaklama hizmetleri Kanunun 1/1 ve 6 ncı maddeleri gereğince KDV nin konusuna girmeyecektir.
- Kıbrıs'a uçakla gidiş, dönüşe ait bedel ise KDV nin konusuna girmekle birlikte Kanunun 14 üncü maddesi belirtilen uluslararası taşımacılık kapsamında KDV den müstesna tutulacaktır.
- Kanunun 54 /1 inci maddesi gereğince defter ve belgelerde kayıtların ayrıntılı olarak tutulması, sadece uluslararası taşımacılığa isabet eden yüklenim KDV lerin Kanunun 29 ve 32 nci maddeleri gereğince indirim ve iadeye konu edilmesi, verginin konusuna girmeyen diğer yüklenim KDV lerin ise Kanunun 30 uncu maddesi kapsamında indirim hesaplarına alınmaması, indirim hesaplarına alınamayan bu KDV lerin ise gider veya maliyet unsuru olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.