Ynt: Nakit Yemek Yardımının Vergilendirilmesi
İşverenlerce hizmet erbabına işyerinde yemek yedirtilmesi suretiyle sağlanan menfaatlerin tamamı vergiden istisnadır. Yemeğin dışarıda mı yoksa işyerinde mi pişirildiği, istisna uygulaması açısından önem taşımamaktadır. Önemli olan yemeğin yenildiği yerdir. Yemek işyerinde veya eklentilerinde yeniliyorsa yemek bedeli için ücretli nezdinde bir vergilendirme yapılmaz, işveren yemek harcamasının tamamını gider yazabilir.
Buna karşılık işverenlerce, işyerinde veya müştemilatında yemek verilmeyen durumlarda, hizmet erbabının yemek bedeli için ödeme yapılıyorsa, istisna sınırlıdır. Belli tutarın üzerinde ödeme yapılması halinde, bu tutarı aşan kısmın bordroda ücrete eklenmesi ve ücret gibi vergilendirilmesi gerekmektedir.
İstisnadan yararlanılabilmesi için yemek bedeli tutarının bu sınırın altında kalması da yeterli değildir. Ayrıca ödemenin işverenlerce yemek yenilen kuruluşa yapılması ve yemek faturasının işveren adına tanzimi gerekmektedir. Yani işçi hangi büfeden tost veya hangi simit sarayından bir bardak çayla simit ve peynir yemişse, işverenin oraya gidip ödeme yapması gerekmektedir. Neyse ki bu konuda ülkemizde yemek kartı veya yemek fişi dağıtımı yaparak büfelere veya simit saraylarına bunlarla ödeme yapılmasını sağlayan şirketler faaliyete geçmişlerdir. Maliye Bakanlığı da büyük bir anlayış göstererek, yemek kartı veya yemek fişi dağıtımı yapan bu şirketlere yapılan ödemeleri, yemek yenilen kuruluşa yapılan ödeme olarak kabul etmiştir.
Gelir Vergisi Kanunu'nun 23/8. maddesinde belirlenen bu istisna sınırı, 259 sayılı Gelir Vergisi Genel Tebliği uyarınca 2007 yılında günlük 8.80 Yeni Türk Lirası olarak uygulanmıştır. Bu tutar KDV hariç istisna miktarını göstermektedir. Bu nedenle işverenlerce, işyerinde veya müştemilatında yemek verilmeyen durumlarda, hizmet erbabına dışarıda yemek verme hizmeti sağlayan kurumlara yapılan ödemeler için ücretlerde istisna tutarı KDV dahil olarak 10.38 YTL şeklinde ödenmiştir. Yani işçiler işyerleri dışında, günde 10.38 YTL tutarında öğle yemeği yiyebilmişlerdir.
Öte yandan Gelir Vergisi Kanunu'nun mükerrer 123. maddesine göre bu kanunun 23/8'inci maddesinde yer alan maktu haddin her yıl yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanması gerekmektedir. Ayrıca bakanlar kuruluna, bu surette tespit edilen haddi yarısına kadar artırma veya indirme yetkisi verilmiştir.
Maliye Bakanlığı bakanlar kurulu kararı önerisine bu haddi dahil etmeyince 2007 yılında 8.80 YTL olan istisna, yeniden değerleme oranı hesabına göre 2008 yılında 9 YTL?ye çıkmıştır.
.
Şimdi diyeceksiniz ki, hiç olmazsa 20 Yeni Kuruş artmış. Buna da şükret. Ancak artmış mı, azalmış mı? Biraz daha inceleyelim.
Yukarıda dediğimiz gibi bu tutar KDV?siz tutardır. 1 Ocak'tan itibaren yiyecek işlerinde KDV yüzde 18?den yüzde 8?e düşmüştür. Dolayısıyla 2008 için istisna tutarı KDV dahil 9.72 YTL olarak karşımıza çıkmaktadır.
İşverenlerce yemek bedeli istisna rakama göre hesaplanarak ödenen hizmet erbabı 2007 yılında dışarıda 10.38 YTL?lik yemek yiyebilirken bu yıl 9.72 YTL?lik yemekle idare edecektir. Geçen yıla göre fiyatlar arttığına ve KDV oranı düştü diye kimse fiyatlarını indirmediğine göre demek ki hizmet erbabı daha az yemek yiyecektir.