fonradar

Numune Mallar

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan BRKCC
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
3 Mar 2007
Mesajlar
21
Konum
izmir
Öcelikle herkese saygılar;

Her zaman tartışmalı olan numune mallar ile ilgili forumda daha evvel de bazı konuların açılıp tartışıldığını biliyorum ancak bizim forumumuzda ve diğer forumlarda da yaptığım incelemeler sonucu bazı noktalarda halen soru işaretleri taşımaktayım. Benim kafamı kurcalayan konular diğer başlıklar altında devam ettirilmeli miydi karar veremedim ancak nihai olarak derli toplu bir tartışma olması amacıyla bu başlığı açmış bulunuyorum.

Şimdi biliyoruz ki işletmenin normal ticari faaliyeti dışında bazı mal teslim işlemleri de gerçekleşebiliyor. Genelde başlıklarda "numune" , "eşantiyon" "promosyon" "demo" v.s gibi tüm durumlar bir arada işlenmiş. Benim tartışmak ve değerli yorumlarınızı almak istediğim konu net bir şekilde "numune" mallar ve bunun işletmeme özel bir durumuyla ilgili.

Forumlarda hep, daha evvelden ticari faaliyetini sürdürürken, sattığı malların yanında bayiilerine yahut son tüketiciye bazı "ödüller","primler" anlamında ek bir bedelsiz ürün verildiği üzerine tartışılıyor. Ancak benim şu anda bahsettiğim işletme yeni kurulan bir işletme ve yaklaşık 2 aydır piyasaya tanıtım ve pazarlama amacıyla bedelsiz ürün veren bir firma.

Ancak buradaki nüans şu ki; sattığımız ürünlerin niteliği ve piyasada bir muadilinin bulunmaması nedeniyle, bazı kurum ve işletmeler, işletmemizden ürünlerin gerçekten ihtiyaçlarına cevap verip veremeyeceğini test etmek amacıyla "deneme amaçlı mal" istiyorlar. Ve biz de tabii ki bu ürünleri müşteriye iletiyoruz. Sevk irsaliyemizi düzenleyip, herhangi bir tutar yazmadan "bedelsizdir, numune amaçlı verilen maldır" şeklinde ibaremizi de düşüyoruz.

Şimdi burada işin kritik noktasına gelecek olur isek;

1- Bu bedelsiz verilen deneme amaçlı ürünlerin bir kısmı, daha evvel bizim de bedelsiz olarak daha evvelki distrübütörden irsaliye ile aldığımız mallar olabiliyor. Bu durumda ;

a- Bedelsiz aldığımız bu ürünlerin stok takibinin kayıt üzerinde nasıl yapılacağı,
b- Bazı meslekdaşlarımızın yorumladığı gibi bedelsiz dahi alınsa bu malların irsaliyesine istinaden bir gelir kalemine kayıt yapılıp yapılmayacağı,
c- Bu malların deneme amaçlı, bedelsiz olarak potansiyel müşterimize teslimatının yapılması durumunda stok ve muhasebe takibinin nasıl yapılacağı

2- Bu bedelsiz verilen deneme amaçlı ürünlerin bir kısmı, daha evvel bizim de bedelli olarak daha evvelki distrübütörden ifatura ile aldığımız mallar olabiliyor. Bu durumda;

- Bu malların deneme amaçlı, bedelsiz olarak potansiyel müşterimize teslimatının yapılması durumunda stok ve muhasebe takibinin nasıl yapılacağı

ve bu iki durumda da düzenlenmesi gereken belgelerin ve belge düzeninin nasıl olacağı soru işareti olarak halen kafamda durmakta.

Bu konudaki ilgili kanun maddeleri ve tebliğleri biliyorum ancak halen bildiğiniz gibi bir mutabakat yok.

Önemle belirtmiş olduğum gibi "daha evvelden bu malların satışı mevcut iken satışları arttıracak veya bir prim,ödül gibi bir durum amaçlanarak değil, tamamen müşterilerin ürünlerin iddia ettiğimiz sonucu verip vermeyeceğinin test edilerek görülmek istenmesi nedeniyle verilen bedelsiz teslimatların" söz konusu olduğunu göz önünde bulundurarak değerli yardım ve görüşlerinizi benimle ve diğer forumdaşlarla paylaşmanızı arzu etmekteyim.

Tüm forumdaşlara saygı ve selamlarımla...
 
Ynt: Numune Mallar

Merhaba,

Önemle belirtmiş olduğum gibi "daha evvelden bu malların satışı mevcut iken satışları arttıracak veya bir prim,ödül gibi bir durum amaçlanarak değil, tamamen müşterilerin ürünlerin iddia ettiğimiz sonucu verip vermeyeceğinin test edilerek görülmek istenmesi nedeniyle verilen bedelsiz teslimatların" söz konusu olduğunu göz önünde bulundurarak

Bir ürünün karşılığında bir bedel alınmadan verilmesi sonucunda işletmenin bu teslimden dolayı katlandığı fedakarlıkların kayıtlara net olarak girilmesi gerekmektedir. Firmaya 10 TL' alıp 15' TL ye sattığı bir mal bu amaçla numune olarak gönderiliyorsa; Firmanın fedekarlığı kaç paradır.

Fedakarlığı 15 TL dir. Çünkü feragat ettiği bir mal satış karı vardır. Ama bunun kendisine maliyeti 10 TL dir. Bu hususun kayıtlarda net olarak gözükmesi gerektiği açıktır.

Bu yüzden firma numune olarak gönderdiği malı kendisine emsal bedelden fatura etmelidir. Çünkü bu malı pazarlama gideri olarak kullanan kendisidir.

Firmanın kayıtlarını devamlı envanter yöntemine göre takip ettiğini varsayarsak

Kendine 15 TL olarak fatura etmesi durumunda;
(KDV ihmal edilmiştir)

---------------- / / ---------------
136 15

600 15
---------------- / / ---------------
621 10

153 10
---------------- / / ---------------
760 15

136 15
---------------- / / ---------------

Basitçe gelir tablosuna bakalım

Satışlar........: 15
SMM.............: 10
Mal.Sat.Karı..: 5
FaalGid. 15
Zarar 10

Gördüğünüz gibi firmanın toplam 15 TL olan fedekarlığını pazarlama departmanı üstlenirken; aynı zamanda reel maliyet 10 TL kalmıştır.

Saygılarımla
 
Ynt: Numune Mallar

Merhaba,

Yine daha önce bu formda yayınlanmış olan bir alıntıyı gönderiyorum;




Bedelsiz Teslimlerde

Katma Değer Vergisi Uygulaması



GİRİŞ

Artan rekabet koşullarında işletmeler faaliyetlerini sürdürebilmek ve geliştirebilmek için çeşitli pazarlama stratejileri uygulamaktadırlar. İşletmeler bu amaç doğrultusunda müşterilerine promosyon ürünler , eşantiyonlar ve numune ürünler vermektedirler. Bununla birlikte gerek müşteri memnuniyetini sağlamak için gerek yasal yaptırımlardan dolayı işletmelerin garanti kapsamında bedelsiz olarak müşterilerine verdikleri ürünler bulunmaktadır.

Yazımızın konusu da işletmelerin pazarlama stratejileri içerisinde yer alan promosyon , eşantiyon ürünler vermek suretiyle yapılan teslimler ve garanti kapsamında yapılan teslimlerin Katma Değer Vergisi Karşısındaki durumu oluşturacaktır.

Katma Değer Vergisi Kanunun Teslim ve Teslim sayılan haller başlıklı 3 numaralı maddesine göre "Vergiye tabi malların her ne suretle olursa olsun, vergiye tabi işlemler dışındaki amaçlarla işletmeden çekilmesi, vergiye tabi malların işletme personeline ücret, prim, ikramiye, hediye, teberru gibi namlarla verilmesi" teslim olarak sayılır , dolayısıyla katma değer vergisinin konusuna girer.
Ancak yukarıda anılan madde ile yazımızın konusunu teşkil eden noktalar arasında farklılıklar bulunmaktadır.

I - PROMOSYON ÜRÜNLERİ ;

Bir malın tasarruf hakkının malik veya adına hareket edenlerce , alıcıya veya adına hareket edenlere devri olarak tanımlanan teslim hükümleri kapsamında ticari bir işletmenin bedelsiz olarak yaptığı teslimler katma değer vergisinin konusu olmaktadır.

Ancak ; İşletmenin rakipleriyle rekabet edebilmek veya satışlarını arttırabilmek için bir ürünün yanında promosyon olarak başka bir ürünü vermesinde bedelsiz teslim söz konusu olmamaktadır.

Bu şekilde yapılan teslimlerin karşılığı olan bedel teslimi yapan için pazarlama gideri niteliğinde olmaktadır. Pazarlama gideri niteliğinde olan bu teslimlerin alımında yüklenilen katma değer vergisi de genel hükümler çerçevesinde indirim konusu yapılacaktır.

Yani bir mamulün yanında promosyon olarak başka bir mamul veren ;
a ) bu mamuller için yüklendiği " ödediği " katma değer vergisini indirim konusu yapabilecek
b ) bu mamullerin promosyon olarak verilmesi ise onun için bir pazarlama gideri niteliği taşıyacak
c ) teslim esnasında katma değer vergisi hesaplamayacaktır.

Ancak burada üzerinde durmamız gereken bir husus bulunmaktadır ;
Bilindiği üzere katma değer vergisine tabi mal ve hizmetlerde farklı oranlar uygulanmaktadır. Bu çerçevede promosyon ürünü olarak verilen malın tabi olduğu katma değer vergisi oranının , satışı yapılan ana malın tabi olduğu katma değer vergisi oranından yüksek olama ihtimali vardır. Örneğin satışı yapılan malın tabi olduğu katma değer vergisi oranı % 1 , bunun yanında promosyon olarak verilecek malın katma değer vergisi oranı % 18 olabilir. Bu durumda promosyon olarak verilecek mal için yüklenilen katma değer vergisinin satışı yapılan malın tabi olduğu orana isabet eden kısmı indirim konusu yapılacak , kalan kısmı ise gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınacaktır.

Konuyu bir örnekle açıklayıp muhasebe kayıtlarını da göstermemiz gerekirse ;

Örnek ; A gazetesi okurlarına 200 kupon karşılığı televizyon vermektedir. A gazetesi bu kampanya için tanesi 1.000 YTL + KDV den 20.000 adet televizyon almıştır.
? Promosyon olarak verilen televizyonların tabi olduğu katma değer vergisi oranı % 18 dir.
? Satışı yapılan malın " gazetenin " tabi olduğu katma değer vergisi oranı % 1 dir.

A ) Promosyon için verilecek televizyonların alışına ilişkin muhasebe kaydı ;

----------------------------- / -----------------------------------
150 Televizyon Stok Hesabı 20.000.000
191 İndirilecek KDV. 3.600.000
329 X A.Ş. 23.600.000
---------------------------- / ------------------------------------

B) Televizyonların Promosyon Olarak Verilmesi

Not : İşlem kolaylığı açısından tamamı bir kerede veriliyor kabul edilmiştir.

Öncelikle KDV oranları arasındaki farktan dolayı yüklenilen KDV den indirimi mümkün olmayan , gider veya maliyet unsuru olara dikkate alınacak tutar bulunur .
3.600.000 * ( 1 / 18 ) = 200.000 ( indirimi mümkün olan tutar )
3.600.000 - 200.000 = 3.400.000 ( gider veya maliyet unsuru olan tutar )

--------------------------- / ------------------------------------
760 Pazarlama Satış Dağıtım Gideri 20.000.000
150 Televizyon Stok Hesabı 20.000.000
--------------------------- / --------------------------------------
760 Pazarlama Satış Dağıtım gideri 3.400.000
191 İndirilecek KDV 3.400.000
--------------------------- / ----------------------------------------
Promosyon ürünlerinin verilmesi farklı şekillerde ortaya çıkabilecektir. Bunlardan bir tanesi de ana faaliyet konumuza esas teşkil eden ürünün yanında yine bu üründen verilmesi olabilir. Örneğin ; 10 adet ürün alan kişilere 1 adet ürün bedelsiz olarak verilebilir. Bu durum da 1 adet ürüne tekabül eden maliyet tutarı iskonto olarak değerlendirilecek olup katma değer vergisi hesaplaması söz konu olmayacaktır.

Örnek : A İçecek Ltd. Şti. 10 adet içecek alan müşterilerine 1 adet içeceği bedelsiz olarak vermektedir. 1 Adet içeceğin satış fiyatı 1 YTL + KDV dir.

A LTD. ŞTİ. Bu işlem için satış faturasını şu şekilde kesecektir.
Adet Fiyat Toplam
11 1 11

BÜRÜT TUTAR 11
İSKONTO 1
ARA TOPLAM 10
KDV 1,8
GENEL TOPLAM 11,8

Yapılacak Muhasebe Kaydı da şu şekilde olacaktır ;
----------------------------- / -----------------------------
120 X 11,80
611 1,00
600 Yurt içi Satışlar 11,00
391 Hesaplanan KDV 1,80
------------------------- / ---------------------------------

II - EŞANTİYON VE NUMUNE MALLAR VERİLMESİ

İşletmeler bir pazarlama taktiği olarak var olan ve/veya hedef müşterilerine eşantiyonlar verebilirler. Uygulamada özellikle yılbaşı bayram vb. günlerde takvim ajanda gibi ürünler verilmektedir. Bu ürünler işletmenin bir pazarlama faaliyeti olarak değerlendirilecek olup katma değer vergisi hesaplanmasına gerek bulunmamaktadır. Firmalar hali hazırda satışını yaptıkları ürünleri de eşantiyon olarak verebilirler. Bu tip teslimlerde de katma değer vergisi hesaplanması söz konusu değildir. Sigara firmalarının zaman zaman eğlence yerlerinde tanıtım amacıyla dağıttıkları sigaralar konuya ilişkin örnek niteliğindedir.
Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus yukarıda sayılan ürünlerin dağıtılmasının yapılan işle orantılı ve ticari teamüle uygun olmasıdır.

III - GARANTİ KAPSAMINDA YAPILAN TESLİMLER

İşletmeler gerek yasal zorunluluklarından dolayı gerekse müşteri memnuniyetini sağlamaya yönelik olarak satmış oldukları mamulleri veya bunların eklentilerini satış garantisi kapsamında yenileyebilirler. Bu tip teslimlerde bedelsiz teslim olarak kabul edilip katma değer vergisi hesaplanması söz konusu değildir. Örneğin bir televizyon satıcısı televizyona ait uzaktan kumandanın bozuk çıkması halinde müşterisine yeni bir kumanda verebilir. Satıcının verdiği uzaktan kumandanın teslimi esnasında katma değer vergisi söz konusu olmayacaktır .

SONUÇ :
Her ne kadar 3065 sayılı Katma değer Vergisi Kanunun Teslim ve Teslim Sayılan haller maddelerine göre bir malın tasarruf hakkının bir alıcıya veya alıcı adına hareket edene verilmesi katma değer vergisine tabi olsa da yukarıda izah edilen şekilde yapılan teslimler işletmenin pazarlama taktiği olarak nitelendirilir ve katma değer vergisine tabi değildir.



Kaynak: www.

OZAN USLU S.M.M.M
 
Üst