Özel Bina Yapım Aşamaları Nasıldır ?

acemismmm

Katkı Sunan Üye
Üyelik
19 Ocak 2010
Mesajlar
270
Konum
ankara
Arkadaşlar,belediye sınırlarında 191 m2 alana oturmak için bina yapımak isteniyor buraya bina yapmaya başlarken nerden nasıl başlamalı nerelere başvurmalıdır bilgisi olanlar yardımcı olursa sevinirim teşkl.
 
Ynt: Özel bina yapım aşamaları nasıldır?

bina yapım prosedürleriyle ilgili olarak forumda çok fazla kişinin bilgisinin olduğunu sanmıyorum... bina yapımdan kastınızın vergisel ve ssk yönünden olduğunu varsayarak bildiklerimi kısaca anlatıcam.

vergi yönünden;

özel binalarda binayı yapan kişi mal sahibi olduğundan ve bu işi ticari amaçla yapmadığından vergi dairesi yönünden bir mükellefiyet söz konusu değildir. fakat bina bittikten sonra daireleri satmaya başlarsa işte o zaman vergi dairesi mükellefiyet açma durumunu gündeme getirebilir. orada da değer artış kazancıyla bu işi çözmeye çalışabilirsiniz.

ssk yönünden;

yapı ruhsatı, tapu fotokopisi, kimlik fotokopisi, ikametgah senedini ssk işyeri bildirgesinin ekinde inşaat adresinin bağlı bulunduğu sgm'ye bildirimde bulunup dosyayı açıyorsunuz. daha sonra yapı ruhsatındaki bina maliyetinin %6,75'ini buluncaya kadar ssk ödemek zorundasınız. biz genelde %7'den hesap yapıyoruz. inşaat tamamlandıktan sonra iş bitirme yazısı alıp belediye ve tapuda iskan için kullanılıyor bildiğim kadarıyla.

inşaatta çalışan amelelerin vergisel olayları;

gerçek usulde vergilendirilmeyen işletmelerde sigortalı olarak çalışan kişiler ev adreslerinin bağlı olduğu vergi dairesine her yıl şubat ayında gidip vergi karnelerini hesaplatmak ve bu süre içinde ödemeyi yapmak zorundalar.

umarım söylediklerim biraz işinize yarar.

benim aklıma gelen bunlar. eksik yanları arkadaşlar lütfen düzeltsinler.

iyi çalışmalar
 
Ynt: Özel bina yapım aşamaları nasıldır?

Arkadışımız söylediklerine ilaveten ; Öncelikle proje çizdirmeniz belediye den onaylatmanız ve belediye ye gerekli haçları ödedikten sonra inşaatın yapım tarihini bildirip yapı ruhsatı alıyorsunuz.eğer özel bina inşaatından kastınız işyeri ise yine bu aşamada ssk inşaat dosyası açtırıp işçilerin sosyal güvencelerini yapıyorsunuz.inşaatı bittikten sonra sgk ilikşik kesme yazısı verecektir.Prim borcunuz varsa fark pirimi peşin tahsil ederek.Bu yazı ile belediyeden yapı kullanım belgesi alıcaksınız.ve Çalışma ruhsatı için gerekli prosüdürleri tamalayarak ilgili ruhsatı alıp,işe başlama içinde sırasıyla ticaret sicili,vergi dairesi,ssk 'ya başvurularınızı yapmanız gerekecektir.
 
Sayın atışalanı

''bina yapım prosedürleriyle ilgili olarak forumda çok fazla kişinin bilgisinin olduğunu sanmıyorum... '' Takıldığınız bir konu olursa ben formdayım.İsterseniz telefonla da yardım verebilirm.


Saygılar
 
Sayin ferhat merhaba nasilsin?

Hangi uyenin sorusuna yada cevabina gore verdin en son mesaj yazan devlet memurunun sorusuna karsilik cevap yazdiysan hem ismini yanlis yazmissiniz hemde farkli kanun basligi altinda ayni soru ayni devlet memuru tarafindan soruldu ben ve sayin koraykarakaya cevapladik.

Eger cevabinizi sayin atisalani ya vermisseniz uzerinden yaklasik 1 sene gececek merak ettim bu zamana kadar neden yazmadiniz?

İyi Gunler.
 
Sayın demiral

Ben genelde formda hiç cevap verilmemiş konulara cevap vermeye çalışıyorum.Üzerinden uzun zaman geçtiği halde cevaplanmayan konular oluyor.Bazen de bir konu formun değişik bölümlerinde açılıyor.O konuların birleştirilmesi,silinmesi v.s atlanıyor. Cevaba gelince cevabı Sayın atışalanı için tırank içindeki cümleye istinaden yazdım.

Başka yardımcı olabileceğim konu var mı ? Sayın demiral
 
Degerlı üstadlarım

Yapı ruhsatı aldım inşaatı yaptım sonra tapuya mı gıdecegım her daırenın ayrı ayrı tapusu ıcın? ( iskanı belediyeden aldıktan sonra?)
Yoksa bıtmeden kat ırtıfak tapusu alsam satsam herkes daıresını kendı bıtırıp kat mulkıyetıne cevırebılır mı
 
Sayın Day-dream

Yukardaki yazdıklarınız doğru.Yapı ruhsatı alındı,inşaat yapıldı,iskan sonra tapu buraya kadar doğru.yanlız Kat irtifakından kat mülkiyetine geçiş biraz zahmetli ve paralı izlenecek yol aşağıdaki gibidir;

Binada oturan herhangi bir daire sahibinin tapu yada fotokopisi, yada ada parsel no sunu alıp.

1- Belediye imar Md.lüğü Arşiv'den iskan belgesi + m2 dağıtım cetveli fotokopisi alınıp, iskan şubesinde onaylatılacak.

2- veraset ve harçlar vergi dairesi gidilip , iskan belgesinin harçlarının yattıgına dair belge alınıp.

3- Tapu kadastro müdürlüğüne gidilip, kadastro'dan değişiklik folyası alınıp.

4- Tüm daireler için deprem sigortası yaptırılacak.

5- Tapuya gidilip müracat edilecek. ( Daire sahiplerinden herhangi birisi T.C kimlik belgesi ile müracat edip tüm daireler için işlem yaptıra bilir )

Masraf Daire başına 15.000.-tl kadar çıkıyor.


Saygılar
 
Üstadım çok teşekkür ederim yapmasak ne olur ? Kat irtifaklı kalmanın ne zararı olur bize ? Kredi mi çıkmaz?
 
Özel İnşaat (yap-sat) işletmesinde Geçici Vergi Hazırlama (11.05.2013):
2012 Yılında 2.sınıf İşletme Hesabına göre defter tutan bir mükellef olarak inşaatla ilgili giderleri emtia olarak telakki edip (yani gider göstermeden kar-zarar hesaplayarak geçici ve yıllık gelir vergisi beyannamesini verdim.2012 yılında beyan ettiğim zarar:5.673,45-TL'dir. İnşaat henüz bitmedi ve 2012 yılında hiç satışım olmadı.Bahsettiğim bu inşaat dışında başkaca bir işim yok.
İŞLETME HESABI ÖZETİ
Dönem Başı Emtia Mevcudu : 0,00
Dönem İçinde Satın Alınan Emtia : 570.356,78 (tamamı inşaat maliyet gideri)
Giderler : 5.673,45 (genel gider mahiyetindeki giderler)
Dönem İçinde Elde Edilen Hasılat : 0,00
Diğer Gelirler : 0,00
Dönem Sonu Emtia Mevcudu : 570.356,78
Zarar : 5.673,45
Bu uygulama doğru mudur, eğer yanlış ise doğrusu nasıl olmalıydı ?
--------
Kat karşılığı olmayan yukarıda bahsi geçen inşaat işi 2013 yılında devam etmekte ve henüz bitmedi. 2013'de Bilanço usulüne göre defter tutmaktayım. 2013 açılış kayıtlarını 151 hesap kullanmadan doğrudan 710-720-730 hesaplara kaydettim.
Aşağıda 2012 devirleri dahil olmak üzere 2013 kayıtları hesap bakiyeleri:
710 hesap toplamı = 274.972,00-TL,
720 hesap toplamı = 65.824,00-TL
730 hesap toplamı = 58.297,00-TL
770 hesap toplamı = 708,00-TL

600 hesap toplamı = 0,00-Tl (satış yok)
602 hesap toplamı = 1.175,00-TL

NOT: İnşaatım Kat Karşılığı değil ve henüz bitmedi. Hiç daire veya dükkan satışım yok. Yap-sat inşaat dışında başka bir işim yok.

Bu uygulamam doğru mudur, eğer yanlış ise doğrusu nasıl olmalı?
Geçici vergi matrahım ne olacak ? Bu ve benzeri konularda bilgi verir paylaşırsanız memnun olurum. Hayırlı işler dileğimle...
(mümkünse mail ile bilgi daha iyi olur)
 
Üstadım çok teşekkür ederim yapmasak ne olur ? Kat irtifaklı kalmanın ne zararı olur bize ? Kredi mi çıkmaz?

Sayın Day-Dream

Lütfen kusura bakmayın.Sorunuzu şimdi gördüm. Kat irtifakında kalmak daire sahiplerini rahatsız etmiyorsa sorun yok.Kat mülkiyeti olmadığı için kredi çıkmayacağı gibi ileride satışı da zor olur.Çünkü kimse peşin para daire alamıyor.Herkes kredi ile daire alıyor.
 
Sayın Day-Dream

Lütfen kusura bakmayın.Sorunuzu şimdi gördüm. Kat irtifakında kalmak daire sahiplerini rahatsız etmiyorsa sorun yok.Kat mülkiyeti olmadığı için kredi çıkmayacağı gibi ileride satışı da zor olur.Çünkü kimse peşin para daire alamıyor.Herkes kredi ile daire alıyor.

Ferhat Bey ufak bir düzeltme yapmak istiyorum, kat mülkiyeti olmasa da kat irtifakı varsa konut kredisi tahsis ediliyor. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun 30.12.2010 tarih ve 4005 sayılı Kurul Kararına göre proje aşamasında olan konutlar için irtifak hakkı üzerine rehin tesis edilerek konut kredisi kullandırılması mümkündür, ki inşaatı sona ermiş ancak henüz kat mülkiyetine dönüştürülmemiş konutlarda çok daha fazla mümkündür.
 
Sayın MEGE

2012 yılındaki uygulamanız doğru.2013 yılı ise yanlış.Aşağıya örnekleri ile yapıyorum.

2012 Yılında 2.sınıf İşletme Hesabına göre defter tutan bu mükellefiniz için inşaatla ilgili giderleri emtia olarak telakki etmeniz . (yani gider göstermeden kar-zarar hesaplayarak geçici ve yıllık gelir vergisi beyannamesini vermeniz doğru .2012 yılında beyan ettiğiniz zarar:5.673,45-TL'dir. İŞLETME HESABI ÖZETİ


Dönem Başı Emtia Mevcudu : 0,00

Dönem İçinde Satın Alınan Emtia : 570.356,78 (tamamı inşaat maliyet gideri)
Giderler : 5.673,45 (genel gider mahiyetindeki giderler)
Dönem İçinde Elde Edilen Hasılat : 0,00
Diğer Gelirler : 0,00
Dönem Sonu Emtia Mevcudu : 570.356,78
Zarar : 5.673,45

Bu uygulama doğru buraya kadar sorun yok.Gelelim 2013 yılına

Kat karşılığı olmayan yukarıda bahsi geçen inşaat işi 2013 yılında devam ediyor ve henüz bitmedi diyorsunuz. 2013'de Bilanço usulüne göre defter tuttuğunuzu belirtmişsiniz. 2013 açılış kayıtlarını 151 hesap kullanmadan doğrudan 710-720-730 hesaplara kaydettim. Bu yanlış.Siz Zaten 2012 yılınızı doğru kapatmışsınız Açılış Fişinizde 151 hesabınız işçilikler dahil olarak gelecek daha sonra bu rakamlara ilave olarak 2013 kayıtları aşağıdaki gibi gelecek

150 hesap toplamı = 274.972,00-TL,

720 hesap toplamı = 65.824,00-TL
730 hesap toplamı = 58.297,00-TL
770 hesap toplamı = 708,00-TL

600 hesap toplamı = 0,00-Tl (satış yok)
602 hesap toplamı = 1.175,00-TL

daha sonra varsayalım yapılan inşaatın kaba işi bitmiş olsun.

_________________________________/______________________________________

711-274.972,00-TL

721- 65.824,00-TL

731- 58.297,00-TL


151-399.093,00.-

_________________________________/_________________________________

711-274.972,00-TL

721- 65.824,00-TL

731- 58.297,00-TL



710-274.972,00-TL

720- 65.824,00-TL

730- 58.297,00-TL
_________________________________/___________________________________

Yine varsayalım.Bu inşaat tamamen bitmiş olsun


_________________________________/___________________________________

152-Mamuller 845.328,78







151-Yarı Mamuller

01-2012 yılından Gelen=570.356,78


02-2013 yılından Gelen= 399.093,00.-

______________________________/_____________________________________________

şeklinde olmalıdır.








 
Sayın Ferhat, açıklamanız güzel ve net olmuş. Çok teşekkür ederim.
yazdığınız cevaptan alıntıladığım aşağıdaki kısıma devamla
daha sonra varsayalım yapılan inşaatın kaba işi bitmiş olsun.
_________________ /_____________________
711-274.972,00-TL
721- 65.824,00-TL
731- 58.297,00-TL
151-399.093,00.-
_________________ /______________________
711-274.972,00-TL
721- 65.824,00-TL
731- 58.297,00-TL
710-274.972,00-TL
720- 65.824,00-TL
730- 58.297,00-TL
________________ /________________________

İnşaatın tamamen bitmesi durumundaki işlemlerde sıkıntım yok. Beyanım geçici vergi olması nedeniyle tereddüdüm var.
Yukarıdaki aktarma kayıtları 31/03/2013 itibariyle mi yapılacak ? Bu durumda inşaatın kabasının 31.03.2013'de bittiğini var sayarsak 2013 yılı 1. dönem geçici vergi beyannamesinde beyan edilecek zarar
ne kadar çıkacak ? ( 2012'den devir gelen 151-570.356,78- + 2013 yılı 151-399.093,00.- + 770- 708,00-TL= 970.157,78-TL mi olacak ? (2013'deki 151-399.093,00.-tl'nin tamamını 2013 gideri olarak düşünelim)
 
Sayın MEGE

Sizinde dedğiniz gibi bu kayıtlar 151 hesapta inşaatın kabasının tamamlandığı zaman olacak.Geçici vergide ise tereddüde düşmeyin.Çünkü sizin kar veya zararınız 710,720,730 hesabın dışında kaynaklanan 740,760,770,780 vb.diğer hesaplardan gelen rakamlar olacak.(burda ufak bir ayrıntı veriyorum 740,760,770,780 vb.hesaplardan inşaat maliytine pay da verebilirsin ozaman bu rakamların giderleri vereceğin pay kadar düşer.Bu ihtiyaridir.) Zarar durumuna gelince 710,720, ve 730 hesapta birikenler senin zararın değil onlar senin inşaat maliyetlerin.Senin 2013 yılı I.Dönem Geçici Vergi Zararın veya Karın bu hesapların dışında karşılaştırcağın Gelir ve Gider hesaplarının arasındaki farktır.151 hesaba gelince İnşaat tamamen bitince yani ince işleri de birinde oturu duruma gelince 151 hesaptan 152 hesaba alacaksın.
 
[FONT=Arial, Helvetica, Tahoma, Verdana, sans-serif]Sayın Ferhat, cevaplarınız oldukça güzel oldu, tekrar çok teşekkür eder, hayırlı işler dilerim.[/FONT]
 

Benzer konular

Üst