fonradar

Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

Önder68

Katkı Sunan Üye
Üyelik
13 Şub 2009
Mesajlar
394
Merhaba Değerli Forumdaşlar
Forumda konuları iyi sınıflandırır ve doğru başlıklar altında düzenlersek o kadar iyi verim alabiliriz diye düşünüyorum Bilindiği üzere SPK bağımsız denetim ile ilgili düzenlemeler yapmaktadır Bu düzenlemeleri yolu başında olan sınavlara giren genç arkadaşlar dahil tüm bağımsız denetim ile ilgilenen meslektaşlarımızın takip etmesi görüşündeyim Paylaşım her zaman gereklidir Saygılarımla
İyiçalışmalar
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

Sermaye Piyasası Kurulu'nun 2009/53 sayılı haftalık bülteninde bağımsız denetim konusundaki açıklama aşağıdadır:

Kurulumuzun Seri:X, No:22 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?in ?Bağımsız Denetim Sözleşmesi? başlıklı Üçüncü Kısmının 6?ncı maddesinde düzenlenen rotasyon uygulamasına ilişkin olarak Kurulumuza ulaşan bildirimler kapsamında aşağıdaki açıklamanın yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur:
Seri:X, No:22 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?in Üçüncü Kısmının 6?ncı maddesine Seri:X, No:25 Tebliğ ile eklenen dördüncü fıkrada; bir sorumlu ortak başdenetçinin, bir müşteri şirket ile yapılan bağımsız denetim sözleşmesinde, her halükarda en çok 7 hesap dönemi görev alabileceği hükme bağlanmıştır. Bağımsız denetim kuruluşu rotasyonundan amaçlanan faydanın sağlanabilmesini teminen, sorumlu ortak başdenetçilerin yanı sıra denetim ekibinde yer alan diğer denetçilerin de, bir müşteri şirketin bağımsız denetiminde her halükarda (farklı bağımsız denetim kuruluşlarında görev alınsa dahi) en çok 7 hesap dönemi görev almaları gerekmektedir.
Bağımsız denetim kuruluşlarının, bağımsız denetime tabi işletmelerin ve kamuoyunun bilgisine sunulur.
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

4 BÜYÜK ŞİRKET İSTEDİ BAĞIMSIZ DENETİM TEBLİĞ DEĞİŞTİ
Denetim şirketlerinin üst üste aynı şirketi 7 dönemden fazla denetlemesinin önüne geçen tebliğde değişiklik yapıldı. SPK, 25 Ekim 2009'da yaptığı düzenleme ile yeterli kurumsal yapıya ve denetçi bağımsızlığına sahip olduğunu kanıtlayan denetim şirketlerinin 7 dönemde bir şirket rotasyonu yapmak yerine, sadece sorumlu ortak başdenetçiyi değiştirmelerinin önünü açtı. Böylece dev denetim şirketlerinin kaybettiği veya kaybedeceği Garanti, Akbank, İş Bankası, Turkcell gibi büyük müşterileri geri kazanma umudu da belirmiş oldu. Sektör yetkilileri, değişikliğin denetim şirketlerinin talepleri ve Sermaye Piyasası Kurulu'nun piyasanın görüşünü dikkate alması sayesinde gerçekleştiği görüşünde. Son krizde tüm dünyada tartışılan bağımsız denetim şirketleri, Türkiye'de de düzenlemeye tabi tutulmuştu. SPK, 2006'da yayımladığı tebliğ ile halka açık bir şirketin üst üste 7 dönemden uzun süre aynı denetim şirketince denetlenmesinin önüne geçmişti. Ayrıca denetçisini değiştiren şirketin tekrar aynı denetçiyle çalışabilmesi için iki yıl başka bir denetçi tarafından denetlenmesini de zorunlu kılmıştı. Bu uygulama sayesinde 2010'da 300-400 milyon dolarlık bir hacme ulaştığı tahmin edilen sektörde taşlar yerinden oynayacak ve denetim şirketleri pazarında dengelerin değişme olasılığı ortaya çıkacaktı.

En büyükler kazançlı çıktı
Aslında bu değişiklik özellikle dört büyük denetim şirketi için kritik bir önem taşıyor. Çünkü 2006 yılından beri yürürlükte olan tebliğe göre, Pricewaterhous Coopers'ın (PwC) Türkiye'deki denetim şirketi olarak bilinen Başaran Nas denetlediği 41 şirketi, Deloitte&Touch Tohmatsu'nun Türkiye'deki denetim şirketi (DRT Bağımsız Denetim) denetlediği 28 şirketi, Ernst&Young'ın Türkiye'deki denetim şirketi Güney Bağımsız Denetim denetlediği 9 şirketi, KPMG'nin Türkiye'deki denetim şirketi olan Akis Bağımsız Denetim ise denetlediği 4 şirketi elinden kaçırmak riskiyle karşı karşıya. PwC'ın denetimini kaybedeceği şirketler içerisinde Akbank, Eczacıbaşı, Migros, Pınar, Arçelik, Tesco Kipa, Deloitte'un ise Anadolu Hayat, Aygaz, Ereğli Demir-Çelik, Fenerbahçe Sportif A.Ş., Halkbank, İş Bankası gibi dev şirketler bulunuyor. Geçtiğimiz günlerde Garanti Bankası'nın denetimi zaten KPMG'den Deloitte'a geçti. Önümüzdeki günlerde de rotasyon gereği KPMG'nin Turkcell'i başka bir denetçiye kaptırması bekleniyor.

PwC 25 denetçiye ulaştı bile
Yeni düzenleme bu yılki rotasyonları engelleyemese de büyük müşterilerini kaybeden denetçileri geri kazanma ve sonraki dönemde de sınırsız denetleme imkanı veriyor. Bunun için bağımsız denetim şirketlerinin öncelikle 25 kişilik sorumlu ortak başdenetçi ve 75 kişilik de denetçi ile üzeri ünvana sahip denetim kadrosuna sahip olması gerekiyor. Bunun yanında bağımsız denetimlerin kalite kontrolünü garanti altına almak için bir sistem ve sorumlu komite oluşturmak durumunda. Sistemin ve komitenin çalışma esaslarının da bağımsız denetim sözleşmesi imzalanmadan 9 ay önce SPK'ya bildirilmesi zorunluluklardan bir diğeri. Bu şartları sağladığına inanan denetim şirketi SPK'yı ikna etmeyi başarabilirse bu durumda şirketlerde rotasyona gitmekten kurtulacak. Sadece 7 yılda bir o şirketteki sorumlu başdenetçiyi değiştirecek. Bu koşullardan ilkine uyum konusunda henüz Türkiye'deki bağımsız denetim şirketleri çok ileri bir aşamada değil. 25 kişilik sorumlu ortak başdenetçi kriterini karşılamaya en yakın şirket PWC'a bağlı olan ve SPK'nın internet sitesine göre 16 sorumlu ortak başdenetçisi bulunan Başaran Nas. Onu Deloitte'a bağlı DRT Bağımsız Denetim 12 ortak başdenetçiyle izliyor. 95 şirketli pazarda küçük ölçeklilerin sorumlu ortak başdenetçi sayıları 2-5 arasında değişiyor. Fakat yaklaşık iki hafta önce Başaran Nas (PwC) tarafından İMKB'ye gönderilen bir açıklama, denetim şirketlerinin çoktan koşullara uyum konusunda harekete geçtiğini gösteriyor. Başaran Nas ile Kaplamin Ambalaj arasında imzalanan bağımsız denetim sözleşmesinde yapılan değişiklikle denetim şirketinin 25 sorumlu ortak başdenetçiye, 15 başdenetçiye ve 460 denetçi ve denetçi yardımcısı sayısına ulaştığını bildirdi.

Asıl büyük rekabet 2010'da
SPK yetkilileri bu düzenlemeden sonra artık kararın tamamen denetim şirketlerine kaldığını söylüyor. Yani denetçiler, SPK tebliğinde getirilen kriterleri karşılamaları durumunda katlanacakları masraf ile 7 dönemde bir kaybedecekleri geliri kıyaslayarak hangi sisteme ayak uyduracaklarına karar verecekler. Eğer şirketler başdenetçi rotasyonuna ayak uydurmaya karar verirse bu kriterleri karşıladıktan sonra yani önümüzdeki yıl eski müşterilerini tekrar kazanabilecekler. Fakat elbette eski müşterilerinin yeni denetçisinin de bunu istemesi halinde. Bu açıdan piyasadaki beklenti denetim kalitesine uyum sağlayacak şirketlerin 2010 yılında büyük bir rekabete girişecekleri yönünde. Rekabetin yönünün ise müşterisini kaybeden denetim şirketlerinin eski müşterileri geri kazanmak, bu müşterileri kapan denetim şirketlerinin ise tekrar kaptırmamak için çaba sarf etmesi şeklinde olacağı tahmin ediliyor.



AMAÇ KALİTEYİ GÜVENCEYE ALMAK
SPK Muhasebe Standartları Daire Başkanı Kürşad Sait Babuçcu, tebliğde yapılan değişikliği şöyle anlattı: "Denetim tebliğiyle ilgili piyasaların da talepleri oldu. Biz 2006 yılındaki düzenlemeyi dünyadaki genel uygulamalara ve Avrupa'daki rotasyon zorunluluğuna uyum amacıyla getirdik. Avrupa'da genel uygulama başdenetçi rotasyonu şeklinde. Bir tek İtalya'da denetim şirketi rotasyonu var. Fakat İtalya sermaye piyasalarının yapısı bizim ülkeye çok benziyordu. Bu nedenle biz İtalya'daki yöntemi uygulamak istedik. Fakat bu uygulamaların ikisi de uluslararası platformda tartışılıyor. Eksileri ve artı yönleri var. Piyasadan gelen talepler başdenetçi yani partner rotasyonu yönlüydü. Biz de tebliğde yaptığımız değişiklikle her iki uygulamanın artı yönlerini daha ön plana çıkaran karma bir uygulamaya gittik. Buradaki amacımız da bağımsız denetimde nicelik yerine niteliğin artması için bağımsızlığı güvence altına almak. Yani tabir yerindeyse yeni düzenlemeyle artık bağımsız denetim şirketlerinde bir kalite kontrol sistemine geçiyoruz. Bu çok önemli bir uygulama. Bu sistemin büyük denetim şirketlerine avantaj sağladığını söylemek doğru değil. Çünkü Türkiye'de dünyanın en büyük dört denetim şirketinin faaliyetlerinde bile bizim bugün istediğimiz nitelikler henüz sağlanmış değil. Biz sadece bu düzenlemeyle bitirmiyoruz meseleyi. Kalite ve bağımsızlığını iddia eden denetim şirketlerini biz denetliyoruz."

ROTASYONA NEDEN GEREK DUYULMUŞTU
Denetim piyasasında büyük bir değişime neden olacak olan rotasyon uygulaması aslında Enron Skandalı'ndan bu yana tartışılan, son krizde ise iyice alevlenen bir tartışmanın sonucu: Bağımsız denetçiler ne kadar bağımsız tartışması. Enron'un batmasından sonra Arthur&Andersen'ın bu şirketi 30 yıldır aralıksız denetlediği ortaya çıkmıştı. Bu da bağımsız denetim şirektlerinin uzun süre aynı şirketlere bağımlı hale gelmesi ve bu şirketlerin cirolarında önemli bir paya sahip olması durumunda bağımsızlığını ve denetim kalitesini kaybettiği tartışmalarını ortaya çıkarmıştı. Son yaşanan krizde ise çok iyi denetlendiği düşünülen dev bankaların batışı ve türev ürünler, özellikle de mortgage, risklerinin denetim şirketlerince yeterli denetlenip denetlenemediği konusu bu eski tartışmanın yeniden gündeme oturmasına neden olmuştu. Bu kapsamda Türkiye'de de Sermaye Piyasası Kurulu, 2006 yılında yaptığı düzenle ile denetim şirketlerinde global görüşlere ve eğilimlere uygun bir düzenlemeye gitme kararı almıştı.

BDDK VE SPK FARKLI MODELİ BENİMSEDİ
Denetçi rotasyonuna ilişkin düzenlemeler iki düzenleyici kuruluşun farklı modelleri benimsemesine neden oldu. Rotasyon uygulaması aslında Avrupa Birliği'nin hemen hemen her ülkesinde bulunuyor. Fakat Avrupa Birliği'nde uygulama belirli bir süre sonunda aynı şirkette denetim yapan sorumlu ortak başdenetçilerin değiştirilmesi anlamında partner rotasyonu uygulaması. Avrupa içerisinde tek istisnayı ise İtalya oluşturuyor. İtalya'da belirli bir sürenin sonunda başdenetçinin değil tüm denetim şirketinin değiştirilmesi uygulaması var. SPK'nın ve BDDK'nın rotasyon modelini de İtalya oluşturdu. Fakat SPK piyasalardan gelen tepkilere kulak vererek Avrupa'nın geri kalanındaki uygulamayı da içerecek yeni bir karma modele geçti. BDDK ise geçtiğimiz haftalarda yayımladığı nihai kararla, 'İtalya modeline devam' dedi. SPK yetkilileri iki piyasa arasındaki ihtiyaç farklılıklarının bu model farklılığına neden olduğu inancında.

BAĞIMSIZ DENETÇİLER NEYİ DENETLİYOR?
Uluslararası bağımsız denetim şirketleri, halka açık olan veya halka açık değilse bile kredi kuruluşlarının taleplerini yerine getirmek amacıyla bağımsız denetim talebi isteyen şirketlerin mali tablolarını, bilançolarını ve faaliyet raporlarını denetliyor. Borsaya kote olan şirketlerde her yılın haziran ve aralık aylarında yapılan bağımsız tam denetim ile bazı şirketler için mart ve eylül aylarında yapılan sınırlı denetimler bağımsız denetim şirketlerinin faaliyetlerini oluşturuyor.
27.10.2009 Referans Gazetesi
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

SPK'NIN 12.02.2010 tarih ve 3/106 Sayılı Kararı aşağıdadır:

12.06.2006 tarihli ve 26196 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Seri: X, No: 22 "Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ"in Geçici 3'üncü maddesi uyarınca, bu Tebliğ'in yayımı tarihi itibariyle sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyeti ile yetkili olan bağımsız denetim kuruluşları ile bu Tebliğin yayımı tarihi itibariyle Kurula başvurmuş olup yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşlarının yöneticileri ve bağımsız denetçilerinin, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 3 yıl içerisinde Tebliğin 2 nci Kısmının (Bağımsız Denetim Faaliyetinde Bulunma Şartları) "Yönetici ve bağımsız denetçiler" başlıklı 4'üncü maddesinin (d) bendinde sayılan koşulu yerine getirmek zorunda oldukları hükme bağlanmıştır.
Söz konusu sürenin uzatılması yönündeki talepleri değerlendiren Kurulumuz; 2009 yılı finansal raporları için imzalanan bağımsız denetim sözleşmeleri ile ilgili olarak şirketler ve bağımsız denetim kuruluşları açısından bir sıkıntı oluşmaması ve kamunun aydınlatılmasında bir zafiyete neden olunmaması amacıyla 22.04.2009 tarih ve 12/292 sayılı Kararı ile geçiş sürecini yeniden belirlemiş ve bu Karar, 22.04.2009 tarih ve 2009/18 sayılı SPK Haftalık Bülteni ile kamuya duyurulmuştur.
Ancak sermaye piyasası mevzuatı uyarınca 2010 yılında düzenlenecek ilk lisanslama sınavlarının, 27-28 Mart 2010 tarihinde yapılacak olması nedeniyle, yukarıda belirtilen Kurul Kararı ile belirlenen tarihlerin yeniden gözden geçirilmesi gereği ortaya çıkmıştır.
Bu çerçevede Kurulumuz Karar Organı?nın 12.02.2010 tarih ve 3/106 Sayılı Kararı ile;
a) Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetime Yetkili Kuruluşların yönetici ve bağımsız denetçilerinin, bağımsız denetim lisans belgesi olmaksızın çalışabilecekleri son tarihin 31.12.2010 olarak belirlenmesine,
b) 01.01.2010 tarihinden sonra sona erecek hesap dönemlerine ait finansal raporların bağımsız denetimine yönelik düzenlenecek sözleşmelerde, "Sermaye piyasasında bağımsız denetim lisans belgesi" bulunmayan bağımsız denetçilerin 2010 yılında yapılacak lisanslama sınavlarına gireceklerini belgelemek koşuluyla sözleşmelerde yer alabileceklerine, ancak söz konu denetçilerin 31.12.2010 tarihine kadar bağımsız denetim lisanslarını alamamaları halinde, bağımsız denetim kuruluşlarının denetim kadrolarından çıkartılmaları ve bu denetçiler yerine ek sözleşme ile yeni denetçi belirlenmesi gerektiği hususlarında bağımsız denetim kuruluşlarının bilgilendirilmelerine,
c) 01.01.2010 tarihinden sonra sona erecek hesap dönemlerine ait finansal raporların bağımsız denetimine yönelik düzenlenecek sözleşmelerde görev alacak sorumlu ortak başdenetçi ve denetçilerin "Sermaye piyasasında bağımsız denetim lisans belgesi" sicil numaralarının bağımsız denetim sözleşmelerine yazılmasına ve sözleşme düzenlenme tarihi itibariyle lisans belgesi bulunmayan denetçilerin 2010 yılında yapılacak lisanslama sınavlarına gireceklerine dair bilgi ve belgelerin sözleşme ile birlikte Kurulumuza iletilmesine
karar verilmiştir.
Paylaşım her zaman gereklidir
Saygılarımla
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

Kurulumuz Karar Organı?nın 20/01/2011 tarih ve 3/80 Sayılı Kararı:
12/06/2006 tarihli ve 26196 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Seri: X, No: 22 "Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ"in Geçici 3'üncü maddesi uyarınca, bu Tebliğ'in yayım tarihi itibariyle sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyeti ile yetkili olan bağımsız denetim kuruluşları ile bu Tebliğ?in yayımı tarihi itibariyle Kurula başvurmuş olup yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşlarının yöneticileri ve bağımsız denetçilerinin, bu Tebliğ?in yayımı tarihinden itibaren 3 yıl içerisinde Tebliğ?in 2 nci Kısmının (Bağımsız Denetim Faaliyetinde Bulunma Şartları) "Yönetici ve bağımsız denetçiler" başlıklı 4'üncü maddesinin (d) bendinde sayılan koşulu yerine getirmek zorunda oldukları hükme bağlanmıştır.
Söz konusu sürenin uzatılması yönündeki talepleri değerlendiren Kurulumuz, şirketler ve bağımsız denetim kuruluşları açısından bir sıkıntı oluşmaması ve kamunun aydınlatılmasında bir zafiyete neden olunmaması amacıyla Kurulumuzun 22/04/2009 tarih ve 12/292 sayılı Kararı ile geçiş sürecinin son tarihini 31.12.2009 tarihli finansal raporların kamuya açıklanacağı son tarihe kadar; daha sonra ise 12/02/2010 tarih ve 3/106 sayılı Kurul Kararı ile 31/12/2010 olarak yeniden belirlemiş ve bu Kararlar, sırasıyla 22/04/2009 tarih ve 2009/18 sayılı ile 15/02/2010 tarih ve 2010/6 sayılı SPK Haftalık Bültenleri ile kamuya duyurulmuştur.
Bu çerçevede Kurulumuz Karar Organı'nın 20/01/2011 tarih ve sayılı 3/80 Kararı ile;
a) Sermaye piyasasında bağımsız denetime yetkili kuruluşlarda 31.12.2010 tarihi itibariyle çalışmakta olan yönetici ve bağımsız denetçilerinin, bağımsız denetim lisans belgesi olmaksızın çalışabilecekleri son tarihin 31.12.2012 olarak belirlenmesine,
b) 31.12.2011 ve sonraki tarihlerde sona erecek hesap dönemlerine ait finansal raporların bağımsız denetimine yönelik düzenlenecek sözleşmelerde, "Sermaye piyasasında bağımsız denetim lisans belgesi" bulunmayan bağımsız denetçilerin lisanslama sınavlarına başvurduklarını belgelemek koşuluyla yer alabileceklerine, ancak söz konu denetçilerin 31.12.2012 tarihine kadar bağımsız denetim lisanslarını alamamaları halinde, bağımsız denetim kuruluşlarının denetim kadrolarından çıkartılmaları ve bu denetçiler yerine ek sözleşme ile yeni denetçi belirlenmesi gerektiği hususlarında bağımsız denetim kuruluşlarının bilgilendirilmelerine
karar verilmiştir.
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

bagimsiz denetim filan bunlar hikaye. goruldugu gibi gemisini yuruten kaptan ben size deyim spk nin diger sinavlari 2001 yilinda basladi 10 sene oldu daha la uzatiyorlar sureleri bunun anlami 2030 yilina gel daha la uzatirlar. bakin keyfinize ugrasmayin sinavlarla.
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

kaan atalay ' Alıntı:
bagimsiz denetim filan bunlar hikaye. goruldugu gibi gemisini yuruten kaptan ben size deyim spk nin diger sinavlari 2001 yilinda basladi 10 sene oldu daha la uzatiyorlar sureleri bunun anlami 2030 yilina gel daha la uzatirlar. bakin keyfinize ugrasmayin sinavlarla.
Merhaba Kaan Arkadaş dışarıdan bakınca öyle fakat fiilen çalışanlar açısından somut farklılıklar var Birinci sözleşmelerde lisansız kişinin yazılması bence her zaman bir risk çünkü diyelimki süre sonunda sınavı veremedi kadroyu ek sözleşme ile değiştirmek zorunda kalıyorsunuz Bu bir İkincisi 31.12.2012 tarihi Ticaret kanunu ve Denetim ve Muhasebe Standartları bakımından anlamlı tarih Üçüncüsü de dikkat ederseniz bu muafiyetler 31.12.2010 tarihinde kadroda bulunanlar için geçerli yani artık eskiden olduğu gibi dışarıdan lisansız biri gelip kadroya giremiyor
Saygılarımla
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

Bugün yayımlanan değişikliği de ben paylaşayım.

26 Mart 2011 CUMARTESİ
Resmî Gazete
Sayı : 27886

TEBLİĞ

Sermaye Piyasası Kurulundan:

SERMAYE PİYASASINDA BAĞIMSIZ DENETİM STANDARTLARI HAKKINDA
TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ

(SERİ: X, No: 26)

MADDE 1 ? 12/6/2006 tarihli ve 26196 sayılı mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Seri: X, No: 22 sayılı Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğin Üçüncü Kısmının 6 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"(3) Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan bağımsız denetim kuruluşlarının seçimine yönelik 7 yıllık azami süre ve ikinci fıkra hükmü, 1/1/2011 tarihinden itibaren sona erecek hesap dönemlerinde geçerli olmak üzere, aşağıdaki şartları haiz sermaye piyasası araçları bir borsada işlem gören işletmeler ve bağımsız denetim kuruluşları için uygulanmaz.

a) Sermaye piyasası araçları bir borsada işlem gören işletmelerin;

1) Bağımsız denetim komitelerinin iki üyeden oluşması halinde tümünün, ikiden fazla olması halinde ise çoğunluğunun Kurumsal Yönetim ilkeleri'nde tanımlanan bağımsız yönetim kurulu üyelerinden oluşması ve bağımsız denetim kuruluşlarının seçiminin ve ücretlendirilmesinin bu komite tarafından yerine getirilerek doğrudan genel kurulun onayına sunulması; denetim kuruluşlarının raporlamalarını doğrudan denetim komitesine yapmaları; komitenin, bağımsız denetçiden alınacak denetim dışı hizmetlerin onay yetkisine sahip olması,

2) Esas sözleşmelerinde, "Şirket sermayesinin %5 ine sahip pay sahipleri, seçilmiş denetçinin şahsına ilişkin haklı bir sebebin gerektirmesi, özellikle de onun taraflı davrandığı yönünde bir kuşkunun varlığı hâlinde Kurula başvurarak başka bir denetçi atanmasını isteyebilir." hükmünün bulunması.

b) Bağımsız denetim kuruluşunun;

1) Bu Tebliğin Dördüncü Kısım (Bağımsız Denetim Kalitesinin Kontrolü) hükümleri uyarınca, özellikle bağımsızlık ilkesi olmak üzere, kalite kontrol sisteminin işleyişinden ve gözetiminden sorumlu en az 1 sorumlu ortak başdenetçi, 1 başdenetçi ve tam veya yarı zamanlı görevlendirilecek yeterli sayıda denetçiden oluşan bir "Kalite Kontrol Güvence Komitesi"ne sahip olması ve söz konusu komitenin faaliyetleri hakkında dönemsel olarak Kurula bildirimde bulunması,

2) Sorumlu ortak başdenetçi rotasyonuna imkân verecek sayı ve nitelikte, her unvan kademesinde yeterli sayıda denetçiden oluşan ve en az bu Tebliğin İkinci Kısım 19 uncu maddesi kapsamında yedekleri ile birlikte 3 denetim ekibi kurmaya yeter sayıda bir denetim kadrosuna sahip olması,

3) Sorumlu ortak başdenetçi rotasyonunda, sorumlu ortak başdenetçiler arasında karşılıklı müşteri değişimlerine engel olacak tedbirleri almaları.

(4) Bir sorumlu ortak başdenetçi, bir müşteri şirket ile yapılan bağımsız denetim sözleşmesinde, her halükarda en çok 5 hesap dönemi görev alabilir. Sorumlu ortak başdenetçinin aynı müşteri Şirketin denetim çalışmalarında görev alabilmesi için en az 2 hesap döneminin geçmesi zorunludur."

MADDE 2 ? Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3 ? Bu Tebliğ hükümlerini Sermaye Piyasası Kurulu yürütür.
 
Ynt: Sermaye Piyasası Kurulu'nun Bağımsız Denetimle ilgili Düzenleme ve Açıklamaları

SPK Danıştay'ın bir tebliğ ile ilgili yürütmeyi durdurma kararına ilişkin aşağıdaki duyuruyu yayınladı

29.12.2011 tarih ve 44/1181 sayılı Kurul Kararı:
26.03.2011 tarih ve 27886 sayılı Resmi Gazete?de yayımlanan Seri:X, No:26 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ?in(*) 1. maddesi ile değişik Üçüncü Kısmının 6?ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinin yürütmesinin durdurulmasına ilişkin Danıştay 13?üncü Dairesi?nin E.2011/1978 sayılı dosyası üzerinden açılan davada Danıştay 13?üncü Dairesi?nin E.2011/1978 sayılı Kararı ile yürütmenin durdurulması kararı verilmiştir. Bu çerçevede, anılan Mahkeme Kararı ile yürütmesi durdurulan hükümler, Mahkemece yeni bir karar alınıncaya kadar uygulanmayacaktır. Uygulama Tebliğ?in diğer hükümlerinde yer alan esaslar çerçevesinde yürütülmeye devam edecektir.
(*)26.03.2011 tarihli Resmi Gazete?de, Tebliğ numarası sehven 26 olarak yayımlanmış ancak 28.03.2011 tarihli Resmi Gazete?de Tebliğ numarası 27 olarak düzeltilmiştir.
 
Üst