SPK'nın sitesinde "açık mektup" a cevap var....Aşağıda...
Çeşitli Gazetelerde 13.Mart.2006 Tarihinde Yayınlanan “SPK’nun Denetim Standartlarını Yayınlama Yetkisi” ile İlgili Yazılar Hakkında Açıklama :
TÜRMOB dahil ilgili çevrelerin aktif katılımlarının sağlanması suretiyle sonuçlandırılan, AB ile uyumlaştırma çalışmalarının önemli bir aşamasını oluşturan ve Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu (IFAC) tarafından yayımlanan "Uluslararası Bağımsız Denetim Standartları (UDS)" ile Avrupa Birliği’nin ilgili direktiflerinde öngörülen esaslarla tam uyumlu ve halen yayım aşamasında bulunan “Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ” (Tebliğ) hakkında TÜRMOB tarafından yapılan ve basına yansıyan açıklamalarda geçen bazı ifadeler nedeniyle, aşağıda yer alan açıklamanın yapılması kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi bakımından gerekli ve faydalı görülmüştür.
I. Sermaye Piyasası Kurulu’nun Yetkisini Aşarak Bağımsız Denetim Standartlarını Yayınlamaya Çalıştığı İddiası:
Bilindiği üzere, sermaye piyasasında işlem yapan tüm kişi ve kuruluşların (yatırımcıların) korunması, Kurulumuzun ana görevlerinden biridir. Bu kapsamda yatırımcıların korunması, halka açık şirketler ile sermaye piyasası kurumlarının, kamuya zamanında, yeterli ve doğru bilgi açıklamalarının sağlanması suretiyle gerçekleştirilmektedir. Kamuya açıklanan bilgilerin doğruluğunun sağlanmasında ise, bağımsız denetim çok önemli bir güvence mekanizması oluşturmaktadır. Dolayısıyla bağımsız denetim, sağlıklı bir sermaye piyasasının oluşumu açısından olmazsa olmaz bir fonksiyon üstlenmektedir.
Bu çerçevede, Kurulumuzun Görev ve Yetkilerinin düzenlendiği, Sermaye Piyasası Kanunu’nun 22/d maddesinde “Sermaye piyasasında, gerektiğinde elektronik ortam da dahil bağımsız denetim faaliyetine ilişkin esasları belirlemek; 1.6.1989 tarih ve 3568 sayılı Kanuna göre denetlemeye yetkili olanların, sermaye piyasasında bağımsız denetleme faaliyetlerinde bulunacak kuruluşların kuruluş şartlarını ve çalışma esaslarını Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği ile istişarede bulunarak belirlemek ve bu şartları taşıyanları listeler halinde ilan etmek” şeklindeki hükümle Kanun; Kurulumuza, sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyetini düzenlemek konusunda görev ve yetki vermiştir.
Kurulumuz, sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyetini, 3568 sayılı yasa henüz yürürlüğe girmeden önce, 1987 yılında, Sermaye Piyasası Kanunu’nun o tarihte yürürlükte olan 16 ncı maddesinin ikinci fıkrası hükmündeki yetki çerçevesinde “Sermaye Piyasasında Bağımsız Dış Denetleme Hakkında Yönetmelik”le düzenlemiş, bu düzenlemeyi, 1988 yılında yürürlüğe konulan “Bağımsız Denetim Kuruluşları ve Denetçilerine İlişkin Esaslar Tebliği” ile “Bağımsız Denetim Çalışması ve Raporlamasına İlişkin Esaslar Tebliği” izlemiştir. Halen yürürlükte bulunan daha geniş kapsamlı ve ayrıntılı hükümleri içeren “Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Hakkında Tebliğ” ise, yukarıda belirtilen Sermaye Piyasası Kanunu’nun 22/d maddesindeki yetki çerçevesinde, o günün koşullarındaki gelişmeler de dikkate alınarak 1996 yılında yürürlüğe konulmuştur.
Söz konusu düzenlemeler, sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyetini düzenlemekte olup, halka açık şirketler ile aracı kuruluşlar ve borsalar dahil sermaye piyasası kurumları bu düzenlemelere tabidir. Bu kapsamda, 1987 yılından bu yana sermaye piyasasında bağımsız denetimle yetkili kuruluşlar listeler halinde Kurulumuzca ilan edilmiştir. Son durum itibariyle yaklaşık 2.000 Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirin görev aldığı 92 adet bağımsız denetim kuruluşu, Kurulumuzca sermaye piyasasında bağımsız denetimle yetkilendirilmiş bulunmaktadır. Kurulumuz, ayrıca Kanunun verdiği yetki çerçevesinde söz konusu bağımsız denetim kuruluşlarının faaliyetlerini de denetlemektedir.
Uluslararası Bağımsız Denetim Standartları ile uyumlu “Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ” de, yukarıda belirtilen ve 1987 yılından bu yana sermaye piyasamızda yürürlükte bulunan, sermaye piyasasında bağımsız denetimle ilgili bir düzenlemedir. Bu Tebliğin yürürlüğe konulmasındaki amaç, 2000’li yıllarda dünyada yaşanan muhasebe ve şirket skandalları üzerine, bağımsız denetim standartlarında meydana gelen gelişmelere, AB düzenlemelerini de dikkate alarak uyum sağlamaktır. Dolayısıyla, daha önceki Tebliğlerimizde 1 ya da 2 madde olarak yer alan olan bağımsız denetim standartları, dünyadaki gelişmeler çerçevesinde son Tebliğimizde daha detaylı olarak düzenlenmiştir.
Kurulumuz tarafından yürütülmekte olan sermaye piyasası alanına özgü tüm düzenleme çalışmalarında olduğu gibi, “Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ”in hazırlanması sürecinde de sektör temsilcisi olan kuruluşlar ve akademisyenler başta olmak üzere, ilgili tüm çevrelerin görüşleri de dikkate alınarak Tebliğ’e son hali verilmiştir. Bu kapsamda, halen yayım aşamasında bulunan söz konusu Tebliğ hakkında öncelikle görüşü alınan bir kurumun sergilediği tutumun kamunun düzenleme anlayışı çerçevesinde kabul edilebilmesi mümkün görünmemektedir. Bu durum, aynı zamanda kamuyu aydınlatma yaklaşımı içinde büyük bir özveriyle yapılan çalışmanın mevzuatımızdaki yerini alması ve ilgili çevrelerin yeni standartlara uyum için yapacakları çalışmaları da geciktirmektedir. Kaldı ki, AB ile uyum çalışmalarının hızlandığı günümüzde uluslararası düzenlemelere uyum ve piyasaların geliştirilmesi her zamankinden daha çok önem arz etmektedir.
Sonuç olarak, Kurulumuz, Sermaye Piyasası Kanunu’nun verdiği açık yetki ve görev çerçevesinde, 1987 yılından bu yana yürürlükte olan “sermaye piyasasında bağımsız denetim mevzuatını”, dünyadaki gelişmeler ile AB düzenlemelerine uyumlu hale getirmek üzere son Tebliğ’i hazırlamıştır. Dolayısıyla, Sermaye Piyasası Kurulu’nun yetkisini aşarak Bağımsız Denetim Standartlarını yayınlamaya çalıştığı iddiası gerçekle bağdaşmayan, dayanaksız bir iddiadır.
II. Sermaye Piyasası Kurulu’nun “Yeni Bir Meslek Örgütü” Yaratma Gayretine Düştüğü İddiası:
2000’li yıllarda başta ABD’de olmak üzere dünyada yaşanan muhasebe ve şirket skandalları üzerine muhasebe ve bağımsız denetim alanında yeni düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda, bağımsız denetim alanında yaşanan güncel gelişmeleri aşağıdaki şekilde özetlemek mümkündür.
-Amerika Birleşik Devletlerinde Sarbanes Oxley (2002) yasasıyla kurulan Halka Açık Şirketler Muhasebe İzleme Kurulu (Public Company Accounting Oversight Board-PCAOB) ile İngiltere’de 2003 yılında yapılan bir düzenleme ile oluşturulan Muhasebe Mesleğini İzleme Kurulu (Professional Oversight Board of Accountancy-POBA) ve Kanada’da faaliyet gösteren Kanada Muhasebe Kurulu (Canadian Public Accountibility Board-CPAB), bağımsız denetim mesleğinin etik ve mesleki diğer standartları açısından uygunluğunun kamu adına gözetimini yaparak bağımsız denetimin kalitesini yükseltmek ve kamunun güvenini sağlamak amacıyla kurulmuş meslek örgütü niteliğinde olmayan ve meslekten tamamen bağımsız kurullardır.
-Bağımsız denetim mesleğinin bağımsız bir organ tarafından gözetimi yalnızca ülkeler düzeyinde değil, daha geniş kapsamda uluslararası bir kurum olan Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu (International Federation of Accountants-IFAC)nun standart oluşturma sürecinin bile izlenmesi ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu ihtiyacı karşılamak üzere meslekte aktif olarak çalışmayan, mesleki konuların bir ya da birkaçında akademik düzeyde yeterliliğini ispatlamış kişiler ile düzenleyici kuruluşların çalışanlarından oluşan 10 üyeli Kamu Menfaatini İzleme Kurulu (Public Interest Oversight Board-PIOB); sermaye piyasaları ile ilgili olarak IOSCO, bankacılıkla ilgili olarak Basel Komite, Dünya Bankası, Avrupa Komisyonu ve IFAC gibi kuruluşların ortak çabalarının sonucunda kurulmuştur.
Yukarıdaki örneklerden de anlaşılacağı üzere, mesleğin kendi kendini düzenlemesinin yeterli olmadığı, kamu yararı gözetilerek bağımsız bir gözetim kurulu tarafından bağımsız denetim mesleğinin izlenerek, yapılan işin kalitesinin yükseltilmesi yönündeki uygulamaların benimsenmesi gerekliliği uluslar arası alanda son döneme damgasını vuran bir gelişmedir.
Yukarıda açıklandığı üzere, Kurulumuz, 1987 yılından bu yana, kamu menfaatini göz önünde bulundurarak, sağlıklı bir sermaye piyasasının oluşumu ve yatırımcıların doğru bilgilendirilerek korunması amacı çerçevesinde sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyetini düzenlemekte ve bağımsız denetim kuruluşlarının faaliyetlerini denetlemektedir. Ancak bu faaliyet, sermaye piyasasında faaliyet gösteren halka açık şirketler ile sermaye piyasası kurumlarının bağımsız denetimi ile sınırlıdır. Halka açık şirketler ile sermaye piyasası kurumları dışındaki şirketlerin bağımsız denetimi Kurulumuz düzenlemeleri dışında kalmaktadır.
Dünyadaki gelişmeleri yakından izleyen Kurulumuz, aktif olarak bağımsız denetim faaliyetinde bulunanların minimum sayıda görev aldığı ve meslek örgütünden bağımsız kurulların, sadece sermaye piyasasındaki şirketlerin değil bütün şirketlerin bağımsız denetimini yapan bağımsız denetim kuruluşlarının gözetimini üstlenmesi yönündeki söz konusu gelişmeyi desteklemektedir.
Dünyadaki gelişmeler çerçevesinde böyle bir örgütlenmenin desteklenmesi, Sermaye Piyasası Kurulu’nun “Yeni Bir Meslek Örgütü” yaratma gayretine düştüğü şeklinde değerlendirilemez. Dolayısıyla, SPK’nın “Yeni Bir Meslek Örgütü” yaratma gayretine düştüğü iddiası dünyadaki gelişmelerle bağdaşmayan dayanaksız bir iddiadır.
Kamuoyuna önemle duyurulur.