12-18 Aralık tarihleri eskilerde, Tasarruf ve Yerli mallar Haftası olarak kutlardık. Zamanla unuttuk.
1929 yılında Atatürkün önerisiyle kurulan Türkiye Ekonomi Kurumunun amaçlarının biri tasarrufun ve yerli malların kullanılmasının teşviki idi. Kurum her yıl 12-18 Aralık haftasının Tasarruf ve Yerli Malı Haftası olarak kutlamayı kararlaştırmıştı.
Türkiye Ekonomi Kurumunun şimdiki Başkanı Prof. Dr. Ercan Uygur, tasarruf ve yerli mallar haftasının öneminin günümüzde de devam ettiğini hatırlatıyor.
Türkiye Ekonomi Kurumu 88 yıldır;
A- Halkı israfla mücadele etmeye, tutumlu yaşamaya ve tasarruf etmeye teşvik etmek.
B- Yerli malların kullanımını teşvik etmek için bu malları tanıtmak ve sevdirmek.
C- Yerli malların üretimini çoğaltmak, bunların dayanıklılığını, kalitesini ve beğenilirliğini yabancı mallar düzeyine getirmek ve fiyatlarını düşük tutmak için çaba göstermek.
D- Yerli malların sürümünü arttırmak suretiyle toplumun refahını yükseltmek için çalışmalar yapıyor.
Kurum, kuruluş yıllarında, tasarrufu ve yerli malların kullanımını teşvik ederek, "Büyük Buhran"a ve Türkiyenin giderek bozulan dış dengesine karşı, sanayileşmeyi, sanayiyi yaratacak yatırım için tasarruf etmeyi, kaynak biriktirmeyi, diğer yandan da sanayi üretimine talep yaratmak için yerli malı kullanmayı savunuyordu.
Tasarruf ve Yerli Mallar Haftasının adı 12 Aralık 1934te Milli Ekonomi ve Yerli Mallar Haftası olarak değiştirildi. Kurumun öncülüğünde 1930larda ve 1940larda tüm Türkiyede yaygın olarak kutlanan haftanın adı, 1946 yılında Yerli Malı Haftası olarak kısaltıldı.
1950 yılında Ekonomi ve Yerli Malı Haftası olarak değiştirildi. 1983 yılında bir kez daha değiştirilip Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası oldu. Daha sonraki yıllarda, hafta, kısaca Yerli Mallar Haftası olarak anılmaya başlandı ve gündemden düştü.
Prof. Dr. Ercan Uygur diyor ki; tasarruf konusu tüm ülkelerde hep önemsenmiştir, bugün de çok önemseniyor. Örneğin; 31 Ekim 1924te ilan edilen Dünya Tasarruf günü her 31 Ekimde hemen her ülkede kutlanıyor. Ayrıca, gelişmiş ülkeler de dahil olmak üzere, her ülke kendi sanayisini ve istihdamını ve dolayısıyla yerli malını teşvik etmek üzere önlemler alıyor. Örneğin ABDde Amerikan malı al (Buy American) kampanyası, halen canlı biçimde süren ve federal yasalarla güvence altına alınan bir kampanyadır. Tasarrufun ve yerli malı kullanmanın önemli bir boyutu da istihdamı arttırabilme çabasıdır.
Prof. Dr. Ercan Uygur hatırlatıyor;
1) Bugün ülkemizde tasarrufu arttırmak ve teknolojiye dayalı yerli üretimi teşvik etmek için öneriler ve çabalar öne çıkmaya başladı.
2) Son yıllarda yüksek borçlu ülkelerin düştüğü zor durum, yetersiz tasarrufun ortaya çıkardığı yüksek borçlardan korkmak gerektiğini gösteriyor.
3) Tasarruf artarsa tüketim azalır, büyüme düşer söylemi, yatırım ve ihracatı talep unsurları olarak dikkate almıyor.
Daha fazla tasarruf, genel olarak daha çok yatırım ve ihracat anlamına gelir. Asyada Çin, Kore, Malezya, Singapur; Avrupada Almanya, Hollandada tasarruf oranları ve haliyle yatırım ve ihracat oranları oldukça yüksektir. Bu ülkelerde görece daha yüksek büyüme ve daha da önemlisi, daha fazla istikrar vardır.
Tasarruf ve yerli mallar haftalarının tekrar ilgi görmeye başlaması, hükümetin bu konuya sahip çıkması ile mümkün olabilecek.
1929 yılında Atatürkün önerisiyle kurulan Türkiye Ekonomi Kurumunun amaçlarının biri tasarrufun ve yerli malların kullanılmasının teşviki idi. Kurum her yıl 12-18 Aralık haftasının Tasarruf ve Yerli Malı Haftası olarak kutlamayı kararlaştırmıştı.
Türkiye Ekonomi Kurumunun şimdiki Başkanı Prof. Dr. Ercan Uygur, tasarruf ve yerli mallar haftasının öneminin günümüzde de devam ettiğini hatırlatıyor.
Türkiye Ekonomi Kurumu 88 yıldır;
A- Halkı israfla mücadele etmeye, tutumlu yaşamaya ve tasarruf etmeye teşvik etmek.
B- Yerli malların kullanımını teşvik etmek için bu malları tanıtmak ve sevdirmek.
C- Yerli malların üretimini çoğaltmak, bunların dayanıklılığını, kalitesini ve beğenilirliğini yabancı mallar düzeyine getirmek ve fiyatlarını düşük tutmak için çaba göstermek.
D- Yerli malların sürümünü arttırmak suretiyle toplumun refahını yükseltmek için çalışmalar yapıyor.
Kurum, kuruluş yıllarında, tasarrufu ve yerli malların kullanımını teşvik ederek, "Büyük Buhran"a ve Türkiyenin giderek bozulan dış dengesine karşı, sanayileşmeyi, sanayiyi yaratacak yatırım için tasarruf etmeyi, kaynak biriktirmeyi, diğer yandan da sanayi üretimine talep yaratmak için yerli malı kullanmayı savunuyordu.
Tasarruf ve Yerli Mallar Haftasının adı 12 Aralık 1934te Milli Ekonomi ve Yerli Mallar Haftası olarak değiştirildi. Kurumun öncülüğünde 1930larda ve 1940larda tüm Türkiyede yaygın olarak kutlanan haftanın adı, 1946 yılında Yerli Malı Haftası olarak kısaltıldı.
1950 yılında Ekonomi ve Yerli Malı Haftası olarak değiştirildi. 1983 yılında bir kez daha değiştirilip Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası oldu. Daha sonraki yıllarda, hafta, kısaca Yerli Mallar Haftası olarak anılmaya başlandı ve gündemden düştü.
Prof. Dr. Ercan Uygur diyor ki; tasarruf konusu tüm ülkelerde hep önemsenmiştir, bugün de çok önemseniyor. Örneğin; 31 Ekim 1924te ilan edilen Dünya Tasarruf günü her 31 Ekimde hemen her ülkede kutlanıyor. Ayrıca, gelişmiş ülkeler de dahil olmak üzere, her ülke kendi sanayisini ve istihdamını ve dolayısıyla yerli malını teşvik etmek üzere önlemler alıyor. Örneğin ABDde Amerikan malı al (Buy American) kampanyası, halen canlı biçimde süren ve federal yasalarla güvence altına alınan bir kampanyadır. Tasarrufun ve yerli malı kullanmanın önemli bir boyutu da istihdamı arttırabilme çabasıdır.
Prof. Dr. Ercan Uygur hatırlatıyor;
1) Bugün ülkemizde tasarrufu arttırmak ve teknolojiye dayalı yerli üretimi teşvik etmek için öneriler ve çabalar öne çıkmaya başladı.
2) Son yıllarda yüksek borçlu ülkelerin düştüğü zor durum, yetersiz tasarrufun ortaya çıkardığı yüksek borçlardan korkmak gerektiğini gösteriyor.
3) Tasarruf artarsa tüketim azalır, büyüme düşer söylemi, yatırım ve ihracatı talep unsurları olarak dikkate almıyor.
Daha fazla tasarruf, genel olarak daha çok yatırım ve ihracat anlamına gelir. Asyada Çin, Kore, Malezya, Singapur; Avrupada Almanya, Hollandada tasarruf oranları ve haliyle yatırım ve ihracat oranları oldukça yüksektir. Bu ülkelerde görece daha yüksek büyüme ve daha da önemlisi, daha fazla istikrar vardır.
Tasarruf ve yerli mallar haftalarının tekrar ilgi görmeye başlaması, hükümetin bu konuya sahip çıkması ile mümkün olabilecek.