fonradar

Yabancı Firma Adına Çalışan Personelin Vergi Ve Sosyal Güvenlik Mevzuatı Açısından Durumu

Üyelik
26 Mar 2013
Mesajlar
3
Konum
Ankara
Merhabalar,

Forumu uzun süredir takip ediyordum fakat yeni üye oldum. Katkısı bulunan herkese teşekkür ediyorum.

Benim sorum şu: Diyelim ki, yabancı ülkede bulunan bir firma, Türkiye'de bununan müşterisine bir tesis satışı gerçekleştirdi. Tesisi oluşturan makina/ekipman Türkiye'ye sevk edildi, Türkiye'de bulunan firma (müşteri) tarafından makina/ekipman'ın fatura bedeli ödendi ve ithalatı yapıldı. Sözleşme gereği, tesisin kurulumunu yabancı firma gerçekleştirecek ve ayrıca tesisin işletilmesiyle ilgili bir haftalık eğitim verecek. Yabancı firma, "tesis kurulumu" ve "eğitim" hizmetleri için ayrı ayrı fatura düzenleyecek.

Söz konusu kurulum ve eğitim hizmetleri için yabancı firma, gerekli çalışma izinlerini alarak, Türkiye'ye 100 adet personel (mühendis ve işçi) gönderecek. Bu personel, bir yıl süresince Türkiye'de kalıp tesisin kurulumunu gerçekleştirecekler. Benim sorularım söyle:

1. Söz konusu 100 adet personelin maaşları yabancı firma tarafından normal şekilde ödenmeye devam edecek. Yani, personel yabancı firma nam ve hesabına çalışmaya devam edecek, sadece makinanın kurulumu amacıyla 1 yıl süresince Türkiye'de bulunacak. Bu durumda, söz konusu personel Türkiye'de çalışmakta olduğu için, maaşları üzerinden stopaj ödenmesi veya KDV beyan edilmesi gerekecek mi?
2. Söz konusu personel, kendi ülkelerinde sigortalı. Bu durumda, ayrıca Türkiye'de herhangi bir SGK beyanı veya ödemesi yapılması gerekecek mi?
3. Firma, 100 adet personeli için yaklaşık 20 adet daire kiralayacak. Bu mümkün müdür? Kira bedeli üzerinden stopaj uygulaması nasıl olacak?
4. Yukarıda belirttiğim gibi, firma, "tesis kurulumu" ve "eğitim" hizmetleri için ayrı fatura düzenleyecek. Hizmetlerin verildiği yer doğal olarak Türkiye olacak. Bu durumda gelir vergisi ve KDV yönünden uygulama nasıl olacak?

Sorumun biraz uzun olduğunun farkındayım fakat ileride pek çok kişinin işine yarayacak hususlar içerdiğini düşünüyorum. Cevaplarınız için şimdiden çok teşekkür ederim.
 
O zaman sorunuza net bir cevap verebilmek için ben de size bazı sorular sorayım

1-Yurtdışındaki firma hangi ülkede kain?

2-Ücretleri yurt dışındaki firma ödüyor anladığım kadarıyla, gelen personel yabancı firmanın sevk ve idaresi altında mı çalışacak?

3-Kiralanan dairelerin kira bedelini kim ödeyecek?

4-"Tesis Kurulumu" ile kast edilen tam olarak nedir? Sadece makina ve ekipmanın montajı ve çalışmaya hazır hale getirilmesi, yoksa bina inşaatı gibi hususlar da var mı?
 
Koray Bey, merhaba. Sorularınızın cevaplarını aşağıda iletiyorum:

1. Firma Hindistan'da bulunmaktadır.

2. Gelen personel tamamen yabancı firmanın sevk, iadre ve sorumluluğu altında çalışacaktır. Ücretleri yabancı firma tarafından ödenecektir.

3. Kiralanan dairelerin kira bedelini yabancı firma ödeyecektir. Eğer bu mümkün değilse, Türkiye'de bulunan müşteri ile anlaşma yapılabilir. Bu durumda daireleri müşteri kiralar, bedeli yabancı firma tarafından bilahare ödenir.

4. Tesis kurulumu ile kast edilen sadece makina ve ekipmanın montajı ve çalışmaya hazır hale getirilmesidir. Herhangi bir inşaat, hafriyat vb. hususu kapsamamaktadır. Sadece kurulum yapılacak ve eğitim verilecektir. Fakat, ilk mesajımda belirttiğim gibi, kurulum ve eğitim hizmetleri makinadan ayrı olarak faturalandırılacaktır.
 
1-Bu personelin ücretleri üzerinden gelir vergisi tevkifatı yapmak gibi bir sorumluluğunuz bulunmamaktadır.

2-Yabancı firma Hindistan vergi mevzuatına göre kesinti yapacaktır. Türkiye-Hindistan ÇVÖ Anllaşmasının 15/1 maddesine göre Türkiyede vergilendirme yapılabilir. Bu nedenle elde edilen ücret gelirleri bu hizmet erbabı tarafından Türkiyede yıllık beyanname ile beyan edilecektir. Beyan edilen matrah üzerinden tahakkuk edecek vergi üzerinden Hindistanda ödenen vergiler GVK md.123 uyarınca mahsup edilecektir.

3-Eğer bu bir fabrika ise ve gelen personel fabrikada çalışıyor ise konu kira bedelleri GVK md.23/9 uyarınca gelir vergisinden müstesnadır.

4-Gerek tesisi kurulumu gerekse eğitim faaliyeti ÇVÖ madde 15/4'te tanımlanan teknik hizmetler kapsamında değerlendirilmelidir. Bu nedenle KVK md.30/1-b maddesi uyarınca %20 oranında stopaja yapılması gerekmekle beraber, ÇVÖ madde 15/2 uyarınca stopaj oranu %15'i geçemeyecektir.

5-KDV açısından hizmet Türkiyede ifa edildiği ve hizmetten Türkiyede faydalanıldığı için KDV Kanunu madde 6/b,9/1 ve 117 Nolu KDV Genel Tebliğinin 2.1 bölümü uyarınca sorumlu sıfatıyla beyan edilecek, 2 nolu beyanname ile beyan edilen tutar 1 nolu KDV beyannamesinde indirilecek KDV olarak dikkate alınacaktır.
 
Üst