fonradar

Yeniden Emeklilik mi?

ceres

Tanınmış Üye
Üyelik
18 Mar 2007
Mesajlar
1,129
Konum
istanbul
aşağıdaki yazı hakkında ne düşünüyorsunuz.yorumlarınızı bekliyorum.
iyi çalışmalar...




Emekliye süper formül
Emekli bir vatandaşımız ikinci kez emekli olarak bir ayda maaşını 828 YTL?den 1060 YTL?ye çıkardı. 2001?de emekli olan okuyucumuz 2007?de tekrar işe girip bir ay çalıştıktan sonra emeklilik dilekçesi verdi ve maaşı 232 YTL arttı

Emekli aylıkları eskiden gösterge sistemine göre hesaplanıyordu. 1 Ocak 2000 tarihinde yapılan değişiklikle artık gelişme hızları yani refah payları da bu hesaba dahil ediliyor. Bu da özellikle 2000 yılından önce emekli olanların maaşının en az yüzde 25-30 artması demek.

2001?de emekli olan ancak iki hesaplama arasındaki farktan yararlanmak isteyen bir okuyucumuz da işin püf noktasını yakalayarak iki kez emekli olarak emekli aylığını bir ayda 232 YTL artırmış. Yani 2007 yılında tekrar işe girerek önce emekli aylığını kestirmiş. Daha sonra bir ay çalıştıktan sonra ikinci kez emekli olmuş ve bir anda maaşını 828 YTL?den bin 60 YTL?ye çıkarmış.

İŞTE İŞİN SIRRI

Bu işin püf noktası ne derseniz; işte özellikle 2001 yılından önce emekli

olanların maaşını artırmasının formülü:

1-Emekli aylığını kestir

2-Bir ay çalış (yüksek ücret olursa daha iyi olur)

3-Yeniden emekli olunca aylığın en az 200 YTL artsın.



SSK?lı olarak 01.04.1976 günü işe giren X bey, (ismi bizde saklı ve yayınlanmasını istemiyor) 21.05.2001 günü işinden ayrılıyor ve 31.05.2001 günü SSK?ya emeklilik dilekçesi veriyor ve toplam 9 bin 12 gün sayısı ile 15125 göstergeden emekli ediliyor. Kendisine Haziran 2001?de 272.518.176 TL. aylık ve 4.690.000 sosyal yardım zammı olmak üzere 283.208.176 TL. emekli aylığı bağlanıyor.


Bu aylık 6 yıldan beridir her ay enflasyon oranı kadar veya son yıllarda olduğu gibi her altı ayda zam görerek (791,77 aylık, 31,67 sosyal destek ödemesi, 4,69 sosyal yardım zammı olmak üzere) 2007 yılı nisan ayında 828,13 YTL?ye ulaşıyor.

AKŞAM?IN FARKI

Kendisinden sonra emekli olan ve kendisinden daha az prim ödeme gün sayısı ile aylık kazancına sahip olanların daha fazla emekli aylığı aldığını gören X, 2007 yılı mart ve nisan aylarında gazetemizde yayınlanan ?Emekli Aylıkları Hesaplama Formülü?nü kendi durumuna uyguladığında şimdi emekliliğe başvursa daha fazla aylık alacağını hesaplıyor.


Emekli aylığını artırmak isteyen X, 01.04.2007 günü bir işe girer ve SSK?ya dilekçe vererek 506 sayılı Kanun?un 63. maddesi gereğince emekli aylığının kesilmesi ve normal işçi gibi prim alınmasını ister. Çalıştığı işyerince de, Nisan 2007 ayı için aylık ücreti tavan sigorta primine esas kazanç tutarı olan 3656 YTL üzerinden primi öder.


Bir ay SSK?ya normal işçi gibi prim ödeyen X, 30 Nisan 2007 günü işinden ayrılıp SSK?ya yeniden emeklilik müracaatı yapar.


Sihirli formül burada ve bu kez emekli aylığı olarak 1015 YTL aylık, 40.62 SDÖ, 4.69 SYZ olmak üzere toplam 1060,31 YTL. emekli aylığı bağlanır. Daha bir önceki emekli aylığı 828 YTL olan X, bir ayda emekli aylığını yüzde 30 oranında artırıyor. Bir aylık çalışma sonrası 232 YTL daha fazla emekli aylığı bağlanıyor.

ARTIŞIN NEDENİ

Bay X?in maaşını yüzde 30 arttırmasını sağlayan neden ?gelişme hızı?, yani bilinen adıyla refah payı. 2001?de X?e bağlanan emekli aylığı her ay enflasyon oranı kadar arttırılıyor ama gelişme hızından yararlandırılmıyordu. Ancak, emekli aylıkları hesaplanırken emekli olduğu 2001 yılı sonrasındaki Gelişme Hızları (GH) dahil edilerek hesaplama yapılıyor. Bay X, hükümetlerin emekli aylıklarına yansıtmadıkları refah payını tersten giderek dahil ettiriyor. Artık her nisan ayında GH açıklandığından bir ay normal çalışıp emekli aylığını kestirip yeniden emekli aylığı istediğinde GH hızını aylığına yansıtması mümkün.

Ali TEZEL
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

Sabahtan beri müşteriler arıyor, konu hakkında bilgi istiyorlar.Bende saçma geldiği için, yoktur öyle birşey, olmaz dedim, işiniz gücünüz yokmu dedim adamlara, inanmayın dedim böyle şeylere.Sonra internette araştırınca gerçektende gazetelerde okuyunca şaşırdım.Ali Tezel yazmasa hikaye diyecektim ama şimdi şüpheyle bakıyorum valla.

Gerçi hala inanmıyorum.Saçma geliyor.Sistemde böyle bir açık varsa bile farkına vardıklarında kapatacaklardır.

Maaşların nasıl hesaplandığını bilen arkadaşların bu konu hakkındaki gerçeklik payının ne olacağı ile ilgili fikirlerini bende merak ediyorum.

Gerçekse babam için bende uygulayım. ;D


Kolay gelsin.
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

görülüyor ki bu doğru.fakat en kısa sürede bu yasal boşluğu düzelteceklerinden eminim.düşünsenize ne kadar çok taleple karşılaşacağımızı.ve her sene nisan ayında birçok emeklinin maaşlarını yükseltebelmek için emekliliğini iptal ettirip birz çalışıp sonra tekrar emeklilik işlemleri için başvuracağını.
bizide çok uğraştırırlar emeklilik işlemi yapan kurumlarıda.şimdiden insanların talepleri gelmeye başladı bile.
:)
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

merhaba
Emeklilik nasıl iptal edilir?(prosedür nedir)
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

aktif/emekli hanesinde aktif seçilerek işe giriş bildirgesi verilir.
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

Bu tip uygulama içine girenleri sigorta genel müdürlüğü takip edip inceleyecekmiş.
Binlerce kişiyi nasıl takip eder orası meçhul ::)
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

Bunu yapanlar hakkında suç duyurusunda bulunacaklarmış.

Peki eşitlik ilkesine oldu. Anayasa nerde.
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

suç duyurusunda bulunsunlarda, bunun neresi suç anlamadım ben.
yani önceden emekli olan kişinin suçu önceden emekli olmak değilmi?
yoksa suçu, aynı şartlarda yeni emekli olan kişiyle aynı parayı almayı istemesimi?
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

Sayı : B.13.2.SSK.5.01.07.00.IX.031-805519 12/11/2007
Konu : 5698 sayılı Kanunla 506 ve 2925 sayılı Kanunlara İlişkin Yapılan Değişiklikler.
GENELGE 2007/86

23/10/2007 tarihli ve 26679 sayılı Resmi Gazete?de yayımlanan 5698 sayılı ?Sosyal Sigortalar Kanunu, Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun?la;
- 506 sayılı Kanuna göre malullük ve yaşlılık aylığı almakta iken aynı Kanuna tabi sigortalı olarak çalışmaya başlayanlardan,
- 2925 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı almakta iken diğer sosyal güvenlik kanunlarına tabi olarak çalışmaya başlayanlardan,
- 1479 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı almakta iken aynı Kanuna tabi olarak prim ödemeye başlayanlardan,
çalışmaya başladıkları işlerden ayrıldıktan sonra tahsis talebinde bulunanlara bağlanacak aylıkların hesaplanmasına ait esaslar yeniden düzenlenmiştir.
Bu düzenlemeye istinaden 506 ve 2925 sayılı kanunlara göre uygulamada meydana gelen değişiklikler aşağıdaki bölümlerde açıklanmıştır.
A- 506 SAYILI KANUNA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
5698 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile, 506 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin (A) bendinde yapılan değişiklikle çalışmaya başlamaları nedeniyle aylıkları kesilenlerden işten ayrılarak yaşlılık aylığı bağlanması için tahsis talebinde bulunanların aylıklarının hesabına ilişkin esaslar yeniden düzenlenmiştir.
Söz konusu düzenlemeye göre;
1- 506 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı almakta iken sigortalı olarak;
a) Özel sektöre ait işyerlerinde çalışmaya başlayanlardan, Kuruma adlarına sigortalı işe giriş bildirgeleri verilenlerin veya sosyal güvenlik destek primi ödemekte iken tercihlerini tüm sigorta kollarına tabi tutulma yönünde kullananların aylıkları, 506 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin (A) bendine göre,
b) Kamu sektörüne ait işyerlerinde hizmet akdiyle çalışmaya başlayanların aylıkları, 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesine göre,
eskiden olduğu gibi çalışmaya başladıkları tarih itibariyle aylıkları kesilecek, varsa, aylığın kesildiği tarihten itibaren yapılan yersiz ödemeler geri alınacaktır.
2- Eski aylıkla emeklilik sonrası çalışma arasındaki bağın kopartılması esasına dayanan yeni aylık hesaplama sistemine ait aşağıdaki açıklamalarda; emeklilik sonrası çalışmanın başlaması nedeniyle kesilen aylık tutarının aylığın kesildiği tarihten, yeni tahsis talebini takip eden ödeme dönemine kadar aylıklara yapılan artışlar uygulanarak bulunacak tutarı ?eski aylık?, emeklilik sonrası çalışma süresi için hesaplanacak tutarı ?kısmi aylık? ve eski aylıkla kısmi aylığın toplamından oluşan aylık da ?yeni aylık? olarak isimlendirilecektir.
Buna göre, 506 sayılı Kanuna tabi sigortalı olarak çalışmaya başlamaları nedeniyle yaşlılık aylıkları gerek 506 sayılı Kanunun 63 üncü, gerekse 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesine göre kesilenlerden işten ayrılarak, yaşlılık aylığı bağlanması için 5698 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 23/10/2007 tarihi ve sonrasında yeniden tahsis talebinde bulunan sigortalıların aylıkları sırası ile aşağıdaki esaslara göre hesaplanacaktır.
a) Sigortalının emeklilik sonrası çalıştığı işinden ayrılması ve tahsis talebinde bulunması halinde, tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi itibariyle eski aylığı; çalışmaya başlaması nedeniyle aylığın kesildiği tarihteki aylık tutarına, tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi başına kadar aylıklara yapılan artışlar uygulanarak belirlenecektir.
Örnek: İlk defa işe başladığı 18/12/1976 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 31/03/2003 tarihi arasında 5850 prim ödeme gün sayısı üzerinden 01/04/2003 tarihi itibariyle aylık bağlanan, 16/11/2006 tarihinde çalışmaya başlayan ve 04/11/2007 tarihinde işinden ayrılarak tekrar tahsis talebinde bulunan Sigortalı A?nın;
Yeniden 506 sayılı Kanuna tabi sigortalı olarak işe başladığı 16/11/2006 tarihinde almakta olduğu 478,45 YTL aylığına, 16/11/2006 tarihi ile sonraki işinden ayrılarak tahsis talebinde bulunduğu 04/11/2007 tarihini takip eden ödeme dönemine kadar emekli aylıklarına yapılan artışlar (2007/Ocak % 5 ve 2007/Temmuz % 3,87) uygulanarak, sigortalının tahsis talep tarihini takip eden ve tahsis numarasının son rakamına (7) göre tespit edilen ödeme dönemi başındaki, diğer bir ifadeyle aylığın yeniden başlayacağı 18/11/2007 tarihi itibariyle eski aylık tutarı 478,45 x 1,05 x 1,0387 = 521,81 YTL olarak belirlenecektir.
Örnek: İlk defa işe başladığı 01/03/1974 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 28/02/2000 tarihi arasında 9163 prim ödeme gün sayısı üzerinden 01/03/2000 tarihi itibariyle aylık bağlanan ve 17/01/2005 tarihinde yeniden 506 sayılı Kanuna tabi bir işe başlayan ve 18/12/2007 tarihinde işinden ayrılarak tahsis talebinde bulunan Sigortalı B?nin;
Sigortalı olarak işe başladığı 17/01/2005 tarihinde almakta olduğu 570,89 YTL aylığına, yeni aylığın başlangıç tarihine kadar emekli aylıklarına yapılan artışlar (2005/Ocak ve Temmuz % 6, 2006/Ocak % 3 ve 2006/Temmuz % 4,37, 2007/Ocak % 5 ve 2007/Temmuz % 3,87) uygulanarak, sigortalının tahsis talep tarihini takip eden ve tahsis numarasının son rakamına (6) göre tespit edilen ödeme dönemi başındaki, diğer bir ifadeyle aylığın yeniden başlayacağı 23/12/2007 tarihi itibariyle eski aylık tutarı 570,89 x 1,06 x 1,06 x 1,03 x 1,0437 x 1,05 x 1,0387 = 752,07 YTL olarak belirlenecektir.
Örneklerden de görüldüğü üzere, eski aylık hesaplanırken sigortalı için sonraki çalışması ile birlikte 61 inci maddeye göre yeniden bir aylık hesabı yapılmamakta, aylığın kesildiği tarihteki eski aylık tutarına yeni aylık başlangıç tarihine kadarki aylıklara yapılan artışlar uygulanmaktadır.
b) Sigortalının emeklilik sonrası çalışmasına ait kısmi aylığı; sadece emeklilik sonrası çalışmasındaki prime esas kazançları dikkate alınarak ve emeklilik sonrası çalışmasına ait kazançları 61 inci madde esaslarına göre güncellenmek suretiyle bulunan ortalama yıllık kazancı ile emeklilik öncesi ve sonrası prim ödeme gün sayısı toplamı üzerinden bulunacak aylık bağlama oranı esas alınarak hesaplanacaktır.
Ortalama yıllık kazancın hesabında;
Sigortalının emeklilik sonrası çalışmasındaki kazancının, yeni tahsis talep yılı içerisinde veya bundan bir önceki yıla ait olması halinde bu kazançlarının TÜFE ve GH oranlarına bağlı olarak güncellenmesi söz konusu olmayacaktır.
Emeklilik sonrası çalışmasına ait güncellenmiş kazançların toplamı yine emeklilik sonrası çalışma süresine ait prim ödeme gün sayısına bölünerek bulunacak ortalama günlük kazancın 360 ile çarpılması suretiyle kısmi aylığa esas ortalama yıllık kazancı tespit edilecektir.
Örnek: İlk defa işe başladığı 18/12/1976 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 31/03/2003 tarihi arasında 5850 prim ödeme gün sayısı üzerinden 01/04/2003 tarihi itibariyle aylık bağlanan, 16/11/2006 tarihinde çalışmaya başlayan ve 04/11/2007 tarihinde işinden ayrılarak tekrar tahsis talebinde bulunan Sigortalı A?nın;
Emeklilik sonrasında 16/11/2006-04/11/2007 tarihleri arasında, 2006 yılı için prim ödeme gün sayısı 45 ve prime esas kazancı 1.891,80 YTL, 2007 yılı için prim ödeme gün sayısı 304 ve prime esas kazancı 13.760,88 YTL olmak üzere toplam prim ödeme gün sayısı 349 ve prime esas kazancı da 15.652,68 YTL?dir.
Bu durumda, 506 sayılı Kanunun 61 inci maddesine göre, sigortalının emeklilik sonrası prime esas kazançlarının yeni tahsis talep yılı içerisinde ve bundan bir önceki yılda olması nedeniyle güncellenmesi söz konusu olmadığından, kısmi aylığa ilişkin tam aylığın hesabına esas ortalama yıllık kazancı (15.652,68 / 349) x 360 = 16.146,03 YTL şeklinde olacaktır.
Örnek: İlk defa işe başladığı 01/03/1974 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 28/02/2000 tarihi arasında 9163 prim ödeme gün sayısı üzerinden 01/03/2000 tarihi itibariyle aylık bağlanan ve 17/01/2005 tarihinde yeniden 506 sayılı Kanuna tabi bir işe başlayan ve 18/12/2007 tarihinde işinden ayrılarak tahsis talebinde bulunan Sigortalı B?nin;
Emeklilik sonrasında 17/01/2005-18/12/2007 tarihleri arasında, 2005 yılı için prim ödeme gün sayısı 342 ve prime esas kazancı 13.680,00 YTL, 2006 yılı için prim ödeme gün sayısı 360 ve prime esas kazancı 16.200,00 YTL, 2007 yılı için prim ödeme gün sayısı 322 ve prime esas kazancı 16.810,00 YTL olmak üzere toplam prim ödeme gün sayısı 1024 ve prime esas kazancı 46.690,00 YTL?dir.
Sigortalının ortalama yıllık kazancının hesabında, 2005 yılına ait prime esas kazancının 2006 yılına ait TÜFE ve GH ile güncellenmesi gerektiğinden, 2005 yılına ait kazanç 13.680,00 YTL yerine 13.680,00 x 1,0965 x 1,061 = 15.915,13 YTL olarak dikkate alınacak ve sigortalının ortalama yıllık kazancı; 15.915,13 + 16.200,00 + 16.810,00 = 48.925,13 YTL üzerinden (48.925,13 / 1024) x 360 = 17.200,24 YTL şeklinde hesaplanacaktır.
Emeklilik sonrası çalışmaya ait aylık bağlama oranı; sigortalının eski aylığına esas prim ödeme gün sayısı ile yeni çalışmasındaki prim ödeme gün sayısı toplamına göre 506 sayılı Kanunun 61 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları dikkate alınarak tespit edilecektir.
Örnek: Sigortalı A?nın; emeklilik öncesi ve sonrası çalışmalarındaki toplam prim ödeme gün sayısı (5850 + 349 =) 6199 olduğundan, aylık bağlama oranı, toplam prim ödeme gün sayısının ilk 3600 günü için % 35, sonraki 2599 (6199-3600) güne tekabül eden % 14 olmak üzere toplam % 49 olarak belirlenecektir.
Örnek: Sigortalı B?nin; emeklilik öncesi ve sonrası çalışmalarına ait toplam prim ödeme gün sayısı (9163 + 1024 =) 10187 olduğundan, aylık bağlama oranı toplam prim ödeme gün sayısının ilk 3600 günü için % 35, sonraki 5400 gün için % 30, 9000 günden sonraki 1187 gün için % 4,5 olmak üzere toplam % 69,5 şeklinde hesaplanacaktır.
Emeklilik sonrası çalışmaya ait kısmi aylığın hesabında; öncelikle yukarıdaki esaslara göre belirlenecek ortalama yıllık kazancın, yine yukarıda belirtildiği şekilde tespit edilen aylık bağlama oranı ile çarpımının 1/12?si alınarak yeni tahsis talep yılının Ocak ayı itibariyle, kısmi aylığa esas teşkil eden tam aylık hesaplanacaktır.
Bu tutar, 506 sayılı Kanunun 4447 sayılı Kanunla değişik 96 ncı maddesinin birinci fıkrasına göre prime esas günlük kazanç alt sınırının 30 katının % 35?inden az olamayacağından, bu tutar üzerinden alt sınır aylık kontrolü yapılacaktır.
Bu şekilde hesaplanan kısmi aylığa esas teşkil eden tam aylık tutarına, tahsis talep yılının Ocak ayından aylık başlangıç tarihine kadar aylıklara yapılan artışlar uygulanacaktır.
Bulunan bu tutar, emeklilik sonrası çalışma süresine ait prim ödeme gün sayısının toplam prim ödeme gün sayısına oranı ile çarpılmak suretiyle sigortalının kısmi aylığı hesaplanacaktır.
Örnek: Sigortalı A?nın; emeklilik sonrası çalışmasına ait 2007/Ocak ayı itibariyle kısmi aylığa esas tam aylığı 16.146,03 x % 49 / 12 = 659,30 YTL?dir. Bu tutar (18,75 x 30 x % 35 = 196,88 YTL) ile mukayese edilir.
2007 yılı Ocak ve Temmuz ödeme dönemlerinde yapılan artışlar da uygulanmak suretiyle aylığın başlayacağı 18/11/2007 tarihindeki kısmi aylığa esas tam aylığı 659,30 x 1,05 x 1,0387 = 719,06 YTL olarak hesaplanır. Aynı tarih itibariyle 16/11/2006 - 04/11/2007 süresine ait kısmi aylığı 719,06 x 349 / 6199 = 40,48 YTL olarak belirlenecektir.
Örnek: Sigortalı B?nin; emeklilik sonrası çalışmasına ait 2007/Ocak ayı itibariyle kısmi aylığa esas tam aylığı 17.200,24 x % 69,5 / 12 = 996,18 YTL?dir. Bu tutar (18,75 x 30 x % 35 =) 196,88 YTL ile mukayese edilir.
2007 yılı Ocak ve Temmuz ödeme dönemlerinde yapılan artışlar da uygulanmak suretiyle aylığın başlayacağı 23/12/2007 tarihindeki kısmi aylığa esas tam aylığı 996,18 x 1,05 x 1,0387 = 1.086,47 YTL olarak hesaplanır. Aynı tarih itibariyle 17/01/2005 - 18/12/2007 süresine ait kısmi aylığı 1.086,47 x 1024 / 10187 = 109,21 YTL olarak belirlenecektir.
c) Sigortalıya yeni tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi itibariyle ödenecek yeni aylığı; yukarıda (a) bendine göre bulunan eski aylık tutarına (b) bendindeki açıklamalara göre hesaplanan kısmi aylık tutarı ilave edilmek suretiyle hesaplanacaktır.
Örnek: Sigortalı A?nın 18/11/2007 tarihindeki yeni aylığı 521,82 + 40,48 = 562,30 YTL?dir.
Örnek: Sigortalı B?nin 23/12/2007 tarihindeki yeni aylığı 752,07 + 109,21 = 861,28 YTL?dir.
3- Bilindiği üzere, 04/07/2002 tarih, 12-118.Ek sayılı Genelgenin (B) ve 13/05/2004 tarih, 12-133.Ek sayılı Genelgenin (A-3) bölümleri gereğince 506 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı almakta iken sigortalı olarak çalışmaya başlayarak tercihini sosyal güvenlik destek primi ödeme yönünde kullandıkları için aylıkları kesilmeyenlerden anılan Kanunun 63 üncü maddesinin (B) fıkrasının son paragrafında öngörülen statü değişikliği hakkını kullanarak tüm sigorta kollarına prim ödemeyi tercih edenler hakkında, bu tercihlerine ilişkin ?Sigorta Kolu Tercih Bildirim?lerinin ya da dilekçelerinin Kurum kayıtlarına geçtiği tarih itibariyle tüm sigorta kolları uygulanarak, aylıkları aynı tarih itibariyle kesilmektedir.
Bu şekildeki statü değişikliğine bağlı olarak tüm sigorta kollarına tabi çalışmalarını sürdürürken, işinden ayrılarak yeniden tahsis talebinde bulunanların aylıkları da, yukarıdaki (2) nci maddeye göre hesaplanacak ve tahsis talep tarihini izleyen ödeme dönemi başından itibaren ödenmeye başlanacaktır.
4- 5698 sayılı Kanunun 1 nci maddesi ile 506 sayılı Kanunun 58 inci maddesi değiştirilerek, 506 sayılı Kanuna göre çalışmaya başlaması nedeniyle malullük aylıkları kesilenlerden, işten ayrılarak malullük aylığı bağlanması için tahsis talebinde bulunanların aylıklarının hesabı, yaşlılık aylığında olduğu gibi 63 üncü maddenin (A) fıkrasında yer alan esaslara bağlanmıştır. Düzenlemeye göre, bu durumdaki sigortalıların aylıklarının hesabında da yukarıdaki (2) nci maddede açıklanan esaslar uygulanacaktır.
Bu sigortalılar için;
a) 506 sayılı Kanuna göre malullük aylığı almakta iken yeniden bu Kanuna tabi çalışmaya başlayan sigortalıların aylıkları kesilmeksizin sosyal güvenlik destek primine devam etmelerine imkan bulunmadığından, bunlar hakkında sadece 506 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin (A) bendi hükümleri uygulanacaktır.
b) Malullük aylıkları kesilenlerden işten ayrılarak malullük aylığı bağlanması için yazılı talepte bulunan sigortalılara aylık bağlanması, kontrol muayenesi sonunda malullüğünün devam ettiğinin anlaşılması şartına bağlı olduğundan, yeni aylığı bağlanmadan önce sigortalının ilgili sağlık kuruluşuna sevki yapılarak alınacak sağlık kurulu raporunun Devredilen SSK Tedavi Hizmetleri ve Maluliyet Daire Başkanlığı tarafından incelenmesi sağlanacak ve anılan birimce yapılan inceleme sonucunda 506 sayılı Kanunun 53 üncü maddesine göre malullük durumunun devam ettiği hususu tespit ettirilecektir.
c) Sigortalının emeklilik sonrası çalışmaya ait kısmi aylığına esas aylık bağlama oranı; % 60 olarak uygulanacak, sigortalı başkasının bakımına muhtaç ise bu oran % 70 olarak alınacaktır.
B- 2925 SAYILI KANUNA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
2925 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasının değiştirilmesi ve üçüncü fıkrasının yürürlükten kaldırılmasıyla, sosyal güvenlik kanunlarına tabi çalışma nedeniyle aylıkları kesilenlerden, işlerinden ayrılarak tekrar yaşlılık aylığı için tahsis talebinde bulunanların aylıklarının hesabına ilişkin esaslar, 506 sayılı Kanunun 5698 sayılı Kanunla değişik 63 üncü maddesi paralelinde yeniden düzenlenmiştir.
Buna göre;
1- 2925 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca, bu Kanuna tabi sigortalı iken yaşlılık aylığı bağlananların yeniden anılan Kanuna tabi olarak sigortalı sayılmaları söz konusu olmadığından, bunların aylıkları kesilmek suretiyle kendi istekleriyle tekrar 2925 sayılı Kanuna tabi sigortalılıklarını sürdürmelerine imkan bulunmamaktadır. Bunların aylıkları, sadece diğer sosyal güvenlik kanunlarına (506, 1479, 2926 ve 5434 sayılı kanunlar ile 506 sayılı Kanunun Geçici 20 nci maddesine tabi sandıklar mevzuatı) tabi bir işte çalışmaya başlamaları halinde, çalışmaya başladıkları tarih itibariyle kesilmektedir.
2- 5698 sayılı Kanunun getirdiği yeni düzenleme ile; 2925 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı almakta iken sosyal güvenlik kanunlarına tabi çalışmaya başlamaları nedeniyle aylıkları kesilenlerin işlerinden ayrılarak yeniden 2925 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı bağlanması talebinde bulunmaları halinde, bu genelgenin (A) bölümünün (2) nci maddesinde açıklanan esaslar dahilinde yeni aylıkları hesaplanacaktır. Ancak, bu sigortalılar için 506 sayılı Kanuna tabi sigortalılara uygulanan asgari aylık kontrolü yapılmayacaktır.
C- ORTAK HUSUSLAR
1- Emeklilik sonrası çalışmaya başlayanların çalışmaya başladığı tarih ile bu çalışma sonunda işinden ayrıldıkları tarih 23/10/2007 tarihinden önce olanlara tahsis talep tarihi esas alınarak aylıkları bağlanacaktır. Bu durumda, tahsis talep tarihi 5698 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce olanlara 506 ve 2925 sayılı Kanunların 5698 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki hükümlerine göre, tahsis talep tarihi 5698 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 23/10/2007 ve bu tarihten sonra olanlara ise 506 ve 2925 sayılı Kanunların 5698 sayılı Kanunla değiştirilen ve bu genelgede açıklanan esaslara göre aylıkları hesaplanacaktır.
2- Sosyal güvenlik primine tabi çalışmakta iken tüm sigorta kollarına tabi çalışmayı tercih edenler de dahil olmak üzere (1) inci maddede belirtilen sigortalıların aylık bağlama işlemlerinde 09/10/2007 tarihli talimat esasları da ayrıca dikkate alınacaktır.
3- Emeklilik sonrası çalışmalarda 5698 sayılı Kanunun öngördüğü aylık hesabına ilişkin diğer örnekler ektedir.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.
Birol AYDEMİR Kurum Başkanı

Ek: Örnekler (3 sayfa)
DAĞITIM :
Gereği : Bilgi :
Merkez ve Taşra Teşkilatına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına
 
Ynt: Yeniden Emeklilik mi?

5698 SAYILI KANUNA GÖRE EMEKLİLİK SONRASI ÇALIŞMALARLA YENİDEN AYLIK BAĞLANMASINA İLİŞKİN ÖRNEKLER

ÖRNEK 1- İlk defa işe başladığı 01/02/1978 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 30/02/2005 tarihleri arasında 5020 gün prim ödeyen bir sigortalıya 506 sayılı Kanuna göre 01/03/2005 tarihi itibariyle alt sınır üzerinden aylık bağlanmıştır.
Bu sigortalının 521,81 YTL aylık almakta iken 29/09/2007 tarihinde yeniden 506 sayılı Kanuna göre tüm sigorta kollarını tercih ederek çalışmaya başlaması nedeniyle aylığı aynı tarih itibariyle kesilmiştir.
25/10/2007 tarihinde işinden ayrılarak aynı gün yeniden tahsis talebinde bulunan ve prim ödeme gün sayısı 26 gün prime esas kazancı 856,44 YTL, tahsis numarasının son rakamı ?9? olan bu sigortalının; yeni aylığı tahsis numarasına göre tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi başı olan 17/11/2007?dir.
Aylığın kesildiği 29/09/2007 tarihi ile yeni aylığın başlayacağı 17/11/2007 tarihleri arasında emekli aylıklarında herhangi bir artış uygulanmadığından aylığın başlayacağı 17/11/2007 tarihindeki eski aylığı yine 521,81 YTL?dir.
Bu sigortalının 29/09/2007 tarihinden sonraki çalışmasına ait;
- Kısmi aylığının hesabına esas ortalama yıllık kazancı; (856,44 / 26) x 360 11.858,40 YTL?dir. (Bu sigortalının emeklilik sonrası çalışması ile bu çalışma sonrasındaki tahsis talep tarihi aynı yıl içerisinde bulunduğundan, TÜFE ve GH ile ayrıca güncellenmeyecektir.)
- Kısmi aylığına esas aylık bağlama oranı; ilk emekliliğine esas prim ödeme gün sayısı 5020 ile sonraki çalışma süresine ait prim ödeme gün sayısı olan 26?nın toplamı olan 5046 prim ödeme gün sayısının tekabül ettiği aylık bağlama oranı % 43?dür.
- 2007/Ocak ayına ait kısmi aylığa esas tam aylığı 11.858,40 x % 43 / 12 = 424,93 YTL?dir.
- Kısmi aylığına esas tam aylığa uygulanan asgari aylık kontrolü; hesaplanan bu tutar 506 sayılı Kanunun 4447 sayılı Kanunla değişik 96 ncı maddesine göre bulunan asgari aylık tutarı (18,75 x 30 x % 35 = 196,88 YTL) ile mukayese edilmesi sonucunda, asgari aylık tutarının altında olmadığı görülecektir.
- 17/11/2007 tarihindeki kısmi aylığa esas tam aylığı ise 2007 yılı Ocak ayından tahsis talep tarihine kadar verilen aylık artışları uygulanmak suretiyle 424,93 x 1,05 x 1,0387 = 463,44 YTL?dir.
- Sonraki 26 günlük çalışma süresine ait kısmi aylığı 463,44 x 26 / 5046 = 2,39 YTL
- Sigortalının yeni aylığı 521,81 + 2,39 = 524,20 YTL?dir.

ÖRNEK 2- İlk defa işe başladığı 01/05/1972 tarihinden tahsis talebinde bulunduğu 30/05/1998 tarihi arasında 5732 gün prim ödeyen bir sigortalıya 506 sayılı Kanuna göre 01/06/1998 tarihi itibariyle alt sınır üzerinden aylık bağlanmıştır. Bu sigortalı 521,81 YTL aylık almakta iken 24/10/2007 tarihinde kamu sektöründe yeniden 506 sayılı Kanuna göre tüm sigorta kollarını tercih ederek çalışmaya başlaması nedeniyle aylığı aynı tarih itibariyle kesilmiştir.
24/11/2007 tarihinde işinden ayrılarak aynı gün yeniden tahsis talebinde bulunan ve prim ödeme gün sayısı 30 gün ve prime esas kazancı 1.584,00 YTL, tahsis numarasının son rakamı ?0? olan bu sigortalının; yeni aylığı tahsis numarasına göre tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi başı olan 26/11/2007?dir.
Aylığın kesildiği 24/10/2007 ile yeni aylığın başlayacağı 26/11/2007 tarihleri arasında emekli aylıklarında herhangi bir artış uygulanmadığından, aylığın başlayacağı 26/11/2007 tarihindeki eski aylığı yine 521,82 YTL?dir.
Bu sigortalının 24/10/2007 tarihinden sonraki çalışmasına ait;
- Kısmi aylığın hesabına esas ortalama yıllık kazancı; (1.584,00 / 30) x 360 = 19.008,00 YTL?dir. (Bu sigortalının emeklilik sonrası çalışması ile bu çalışma sonrasındaki tahsis talep tarihi aynı yıl içerisinde bulunduğundan, TÜFE ve GH ile ayrıca güncellenmeyecektir.)
- Kısmi aylığına esas aylık bağlama oranı; ilk emekliliğine esas prim ödeme gün sayısı 5732 ile sonraki çalışma süresine ait prim ödeme gün sayısı olan 30?un toplamı olan 5762 prim ödeme gün sayısının tekabül ettiği aylık bağlama oranı % 47?dir.
- 2007/Ocak ayına ait kısmi aylığa esas tam aylığı 19.008,00 x % 47 / 12 = 744,48 YTL?dir.
- Kısmi aylığına esas tam aylığa uygulanan asgari aylık kontrolü; hesaplanan bu tutar 506 sayılı Kanunun 4447 sayılı Kanunla değişik 96 ncı maddesine göre bulunan asgari aylık tutarı (18,75 x 30 x % 35 = 196,88 YTL) ile mukayese edilmesi sonucunda, asgari aylık tutarının altında olmadığı görülecektir.
- 26/11/2007 tarihindeki kısmi aylığa esas tam aylığı 2007 yılı Ocak ayından tahsis talep tarihine kadar verilen aylık artışları uygulanmak suretiyle 744,48 x 1,05 x 1,0387 = 811,96 YTL?dir.
- Sonraki 30 günlük çalışmaya ait kısmi aylığı 811,96 x 30 / 5762 = 4,23 YTL?dir.
- Sigortalının yeni aylığı 521,81 + 4,23 = 526,05 YTL?dir.

ÖRNEK 3- İlk defa 01/01/1984 tarihinde 506 sayılı Kanuna tabi çalışmaya başlayan, 01/01/1985 tarihinden itibaren de 2925 sayılı Kanuna tabi prim ödemeye devam edip 26/02/2004 tarihinde tahsis talebinde bulunan ve sigortalılık süresince 3615 gün prim ödeyen bir sigortalıya 2925 sayılı Kanuna göre 01/03/2004 tarihi itibariyle 280.550.000 TL aylık bağlanmıştır. Bu sigortalı 308.605.000 TL aylık almakta iken 15/11/2004 tarihinde 506 sayılı Kanuna tabi çalışmaya başlaması nedeniyle yaşlılık aylığı kesilmiştir.
506 sayılı Kanuna tabi işinden 10/11/2007 tarihinde ayrılarak aynı gün yeniden tahsis talebinde bulunan sigortalının 15/11/2004-10/11/2007 tarihleri arasında prim ödeme gün sayısı 1043 ve 2004, 2005, 2006 ve 2007 yıllarında toplam prime esas kazancı 21.760,71 YTL?dir. Tahsis numarasının son rakamı ?4? olan bu sigortalının; yeni aylığının başlangıç tarihi tahsis talep tarihini takip eden ödeme dönemi başı olan 24/11/2007?dir.
Aylığının kesildiği 15/11/2004 ile yeni aylığın başlayacağı 24/11/2007 tarihleri arasında emekli aylıklarına yapılan artışlar uygulanarak aylığın başlayacağı 24/11/2007 tarihindeki eski aylığı 308,61 x 1,06 x 1,06 x 1,03 x 1,0437 x 1,05 x 1,0387 = 406,55 YTL?dir.
Bu sigortalının 15/11/2004 tarihinden sonraki çalışmasına ait;
- Kısmi aylığın hesabına esas ortalama yıllık kazancı; emeklilik sonrası 15/11/2004-10/11/2007 tarihleri arasındaki çalışmalarında, 2004 yılına ait prim ödeme gün sayısı 46 ve prime esas kazancı 685.000.000 TL olup bu prime esas kazancın 2005 ve 2006 yılları TÜFE ve GH?leriyle güncellenmiş tutarı 685,00 x 1,0772 x 1,074 x 1,0965 x 1,061 = 921,97 YTL, 2005 yılında prim ödeme gün sayısı 360 ve prime esas kazancı 6.480,00 YTL olup bu prime esas kazancın 2006 yılı TÜFE ve GH?si ile güncellenmiş tutarı 6.480,00 x 1,0965 x 1,061 = 7.538,74 YTL?dir. 2006 yılında prim ödeme gün sayısı 357 ve prime esas kazancı 7.140,00 YTL, 2007 yılında prim ödeme gün sayısı 280 ve prime esas kazancı 6.160,00 YTL olmak üzere toplam prime esas kazancı 21.760,71 YTL?dir. Buna göre, ortalama yıllık kazancı (21.760,71 / 1043) x 360 = 7.510,89 YTL?dir.
- Kısmi aylığına esas aylık bağlama oranı; ilk emekliliğine esas prim ödeme gün sayısı 3615 ile sonraki çalışma süresine ait prim ödeme gün sayısı olan 1043?ün toplamı olan 4658 prim ödeme gün sayısının tekabül ettiği aylık bağlama oranı % 39?dur.
- 2007/Ocak ayına ait kısmi aylığa esas tam aylığı 7.510,89 x % 39 / 12 = 244,10 YTL?dir.
- 24/11/2007 tarihindeki kısmi aylığa esas tam aylığı, 2007 yılı Ocak ayından tahsis talep tarihine kadar verilen aylık artışları uygulanmak suretiyle 244,10 x 1,05 x 1,0387 = 266,22 YTL?dir.
- Sonraki 1043 günlük çalışmaya ait kısmi aylığı 266,22 x 1043 / 4658 = 59,61 YTL?dir.
- Sigortalının yeni aylığı 406,55 + 59,61 = 466,16 YTL?dir.

NOT: 506 sayılı Kanunla ilgili örneklerde sosyal yardım zammı ve ek ödeme, 2925 sayılı Kanunla ilgili örneklerde de ek ödeme miktarları dikkate alınmamış
 
Üst