Yeni Bir İşyerinde SMMM Olarak İşe Başlayacaklara Tavsiyeler

Burak Tanyeri

Katkı Sunan Üye
Üyelik
3 Nis 2013
Mesajlar
123
Konum
Antalya
merhaba,

Sayın meslekdaşlar,

Son başladığım işyerinde başarısız oldum. Önceki muhasebeci arkadaş sağolsun arkasında bayağı zorlu işler bırakmış. Firma kısa sürede 3-4 ay içinde sonuç istiyormuş fakat bu durumu mülakatta belirtmedi netice itibari ile işden ayrıldım.

Deneyimli mali müşavirlerden lütfen buraya yeni bir şirkete bordrolu başlayan veya başka bir smmm'den defterini aldıkları mükellefler için nasıl bir soruşturma, araştırma, inceleme, kontrol ve değerleme yaptıklarını yazmalarını rica ediyorum.

Kendim bir takım mali analiz tekniklerini uygulamaya çalışıyordum, rasyo ve trendler kullanıyordum fakat bunların net bir açıklama veremediklerini finans kurumu için uygun olabileceğini fakat bir smmm için tam açıklama ve bilgi vermediğini fark ettim.

saygılarımla.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Merhaba
Finansal analizler tabi çok önemlidir ancak sizler gibi işe yeni başlayıp kontrolu ele alacaklar için bu analiz uygulaması işin ikinci hatta üçüncü sıralamasındadır.Mali müşavirler analizler yapabilir ancak bu analizler sonucunda işletmelerin nasıl bir politika gütmesi gerektiği konusu mali müşavirlerin görev ve sorumluluğunda değildir.En azından benim düşüncem budur.Onun içindir ki, kurumsal firmalar ayrıca bünyelerinde veya dışarıdan özellikle finansal yönetim konusunda danışmanlık alırlar.Hoş bu danışmanlık mevzusu özellikle kobi tabir ettiğimiz küçük yerli firmalarda pek geçerliliğini bulamamıştır.Biz,parayı nasıl verimli kullanma yada işletmeyi nasıl büyüteceğimiz konusunda kimseden akıl almayız,bunun için para ödemeyiz :) Ben aptal mıyım ki parayı nasıl kullanacağımı bana öğretecek,der işin içinden çıkarız,sonra batağa saplanırız tabiki ,o da ayrı bir konu..
Mali müşavirin öncelikle görev ve sorumluluğu bellidir.Burada girmeye gerek yok,siz gayet iyi biliyorsunuzdur.Benim tavsiyem şunlar olabilir.
En başta herkes (yönetim de dahil) görev ve sorumluluğunun bilincinde çalışmalıdır.Bu anlamda göreve ve yönetim planlaması yapılabilir.Ayrıca işe başladığınız firmayı değil faaliyette bulunduğunuz sektörü tanıyın.Sektörün özelliklerini ince noktalarını zor yanlarını vs araştırın.Sonrasında görev aldığınız kurumun,yönetimini ortaklık yapısını,görev dağılımını vs.öğrenin.Kısaca siz kiminle muhatapsınız ve sorumlu olduğunuz kaç kişi var? Bunu belirleyin. Görevi devraldığınızda ekip arkadaşlarınızı da tanıyın(tabiki böyle bir ekip var ise).Kim,hangi görevi üstlenmiş ve konuya ne kadar vakıf? Muhasebe evrak düzen ve tertibini kontrol edin.Öncelikle evrak ve belgelerin hepsine hakim olmalısınız.Bu dosyalama arşiv ve belge düzenini sağlayın. Aradığınızda ya da istediğinizde bir evraka hemen ulaşabilmelisiniz.Geçmişten gelen,hatalı,eksik yada düzeltilmesi gereken işleri yani sorunlu işleri sıralayın.İşyerinin düzgün bir muhasebe departmanı yoksa,bir sürü sorunla karşılaşacağınız muhakkaktır.İŞyerinin sorumlu olduğu ve çalıştığı devlet dairelerini tesbit edin.Oralarda bekleyen işler var mı belirleyin.herhangi bir yetki belgesi,ruhsat vs var mı araştırın.Bunların sürelerini takip edin.Mesela yine işin adliye tarafını ilgilendiren, takip eden bekleyen sonuçlanan davalar var mı,araştırabilirsiniz.Hatta firmanın avukatı var ise istişare yapmalısınız. Güncel işleri takip etmek kolaydır,önemli olan, varsa geçmişten gelen sorunları çöze çöze günceli yakalayabilmektir.Bazı sorunlar sizin yetki ve haddinizi de aşabilir,haliyle onlara dokunamayacaksınız ancak ne tür sorunlar olduğunu en azından belirleyin ve yönetime sunun.Yarın bu sorunlar önünüze geldiğinde en azından hazırlıklı olmuş olursunuz.Tabiki burada önemli sorumluluk yönetime düşüyor.Yönetimde bu anlamda size kendini ve firmayı tamamen açmalı.Sizin bilginiz dışında işlem yapılacaksa veya yapılıyorsa bunu da bilmelisiniz.
Güncele gelirsek, sorumlu olduğunu devlet kurumlarından borç araştırması yapın,vergi dairesi,ssk,belediye vs.herşeyden önce önünüze mutlaka bir mizan gelecektir.O mizandaki her bir kalemi, tek tek incelemelisiniz.Cari hesaplardan tutupta mizanda yer alan tüm kalemlere ait envanter çalışması yapıp fiili ve kaydi değer veya varlıkları karşılaştırmalısınız.Tabiki bu uzun bir süreçtir.Hemen ,firmanın herşeyine hakim olmanızı zaten kimse beklemiyor,beklememelidir de.Ama bunu o kişilere hissettirmeli hatta dillendirmelisiniz.Kimsenin elinde sihirli değnek yok sonuçta.Bütün bu çalışmalarla ilgili rapor hazırlayıp yönetime sunun.
Varsa ekip arkadaşlarınızla yeni bir görevlendirme veya iş bölümü içine girebilirsiniz.
Tabiki bu yazdıklarımın ne kadarını başarabilirsiniz ya da yönetim başarmanıza ne kadar izin verebilir,bunlar soru işareti? Ancak en azından gayret gösterip,yollar ayrılsa bile,vicdanınız rahat bir şekilde ayrılırsınız.
İşin muhasebe kısmını yürütebileceğinizden o konulara girme gereği duymadım.
Şimdilik ilk etapta söyleyebileceklerim bunlardır,sürçü lisan ettiysek affola.
İyi çalışmalar
 
Üst