1. Hukukun Dalları Nelerdir Açıklayın
Kamu Hukuku : Devletle kişiler arasındaki ve devletle başka devletler arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk dalıdır. Kamu hukukuna dahil olan hukuk dalları ; anayasa hukuku, idare hukuku, ceza hukuku, ceza yargılaması hukuku, devletler genel hukuku ve vergi hukukudur.
Özel Hukuk : Kişiler arasındaki ilişkileri ve devletle kişiler arasındaki ilişkileri düzenler. Özel hukuka dahil olan hukuk dalları ; medeni hukuk, ticaret hukuku, devletler özel hukukudur.
Karma Hukuk ; Bazı hukuk alanları, tam olarak ne kamu hukukuna ne de özel hukuka dahil edilebilir. Bunlar karma hukuk dallarıdır. İş hukuku, icra iflas hukuku, fikri hukuk gibi.
2. Hukukun Yazılı (Bağlayıcı) Kaynakları Nelerdir Açıklayın
(2002-2005-2006 sınav sorusu)
Hukukun kaynakları hukuk kurallarının büründüğü biçimlerdir. Yazılı kaynaklar ; anayasa, yasa, khk, tüzük, yönetmelik, genelge ve tebliğden oluşur.
ANAYASA
Devletin temel yapısını, yönetim biçimini,devlet organlarının birbirleriyle ilişkilerlini, kişilerin temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen temel hukuk kaynağıdır. Anayasada değişiklik yapılması için TBMM üye sayısının en az üçte biri tarafından yazılı olarak önerilmesi ve bu önerinin meclisin üye tam sayısının beşte üç çoğunluğu tarafından kabul edilmesi gerekir. C.başkanı anayasa değişikliklerini tekrar görüşülmek üzere meclise sunabilir, meclis değişiklik yapmadan üçte iki çoğunlukla anayasayı kabul ettiğinde c.başkanı anayasayı halk oyuna sunabilir.
Anayasa hükümleri yasama, yürütme ve yargı oranlarını, idare makamlarını bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Bu anayasanın bağlayıcılığı üstünlüğüdür.
Anayasaya uygunluk denetimi Anayasa mahkemesi tarafından yapılır. Ancak anayasanın bu denetimi yapabilmesi için ya iptal davası açılması, ya da itiraz yolunun kullanılması gerekir. Yani anayasa mahkemesi kendiliğinden bu denetimi yapamaz.
Kanunların, KHK?lerin,TBMM içtüzüğünün şekil ve esas bakımından anayasa aykırılığı iddiasıyla anayasa mahkemesine doğrudan doğruya iptal davası açabilme hakkı, c.başkanına, iktidar ve ana muhalefet partisi meclis gruplarına ve meclis üye tam sayısının beşte biri tutarındaki üyelere aittir. İptal davası açma süresi 60 gündür.
Anayasaya aykırılığın itiraz yoluyla ileri sürülmesi ise görülen bir dava sırasında olaya uygulanacak yasanın anayasaya aykırılığının ileri sürülmesidir.
Y A S A ( KANUN)
Yasa çıkarma yetkisi TBMM ye aittir ve bu yetki hiçbir şekilde devredilemez. Yasa teklif etmeye BK ve milletvekilleri yetkilidir. C.başkanı TBMM tarafından kabul edilen yasaları 15 gün içinde yayımlar. Uygun görmezse meclise geri gönderir.
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME
Olaganüstü dönemlerde TBMM Bakanlar kuruluna KHK çıkarma yetkisi verebilir. Çıkarılacak KHK?nin amacı, kapsamı ve süresi belirtilir. Olağan dönemlerde temel hak ve özgürlükler KHK ile düzenlenemez. KHK ?ler resmi gazetede yayımlandığı gün yürürlüğe girer.
T Ü Z Ü K
Bakanlar kurulu, yasanın uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere, yasalara aykırı olmamak ve Danıştayın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkartır.
YÖNETMELİK (TALİMATNAME)
Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilirler.
Bir başka bağlayıcı kaynak da içtihadı birleştirme kararlarıdır. Bazı yüksek mahkemeler arasındaki görüş ayrılıklarını gidermek üzere içtihadı birleştirme kararı verilir. Resmi gazetede yayımlanan bu kararlar daireleri ve mahkemeleri bağlar.
3. Hak Kavramını Açıklayıp Hakkın Türlerini Sayın(2003 SS)
Hak, hukuken korunan ve sahibine bu korumadan yararlanma yetkisi tanınan menfaattir. Türleri bakımından 2 ye ayrılır. Kamu hakları ve özel haklar.
Kamu hakları kişiler ile devlet arasındaki ilişkilire düzenleyen haklardır.
Kişisel haklar : Kişinin maddi ve manevi varlı ile bu varlığın gelişimini sağlayan haklardır.
Sosyal ve ekonomik haklar : Kişinin sosyal ve ekonomik faaliyetleriyle ilgi hak ve hürriyetlerdir.
Siyasi haklar : Devlet yönetimine ve siyasi kuruluşlara katılmaya yönelik haklardır.
Özel haklar kişilerin birbirleriyle olan ilişkilerinden doğan ve özel hukuku ilgilendiren haklardır. Kamu haklarından sadece ülke vatandaşları yararlanırken, özel haklardan yerli yabancı fark etmeksizin herkes yararlanabilir (genellik ilkesi)
Özel hakların alt grupları şunlardır :
i. Mutlak ve nispi haklar
ii. Malvarlığı ve şahısvarlığı hakları
iii. Yenilik doğuran ve doğurmayan haklar
iv. Kişiye bağlı olan ve olmayan haklar
i. Mutlak ve Nisbi Haklar : Mutlak haklar, hak sahibi tarafından herkese karşı ileri sürülebilen haklardır. Herkes bu haklara uymakla yükümlüdür. Mutlak haklar; mallar üzerindeki mutlak haklar ve kişiler üzerindeki mutlak haklar olarak ayrılır. Mallar üzerindeki mutlak haklar mülkiyet hakkı, irtifak hakkı, rehin hakkı gibi haklardan oluşur. Kişiler üzerindeki mutlak haklar ise kişilik hakkı, velayet hakkı gibi haklardır.
Nisbi haklar ise mutlak hakların aksine ancak belli kişilere karşı ileri sürülebilen ve belli bir süre içinde ileri sürülmezse zaman aşımına uğrayan haklardır. Alacak hakları nisbi haklara örnektir. Bir sözleşmeden doğan alacak hakkı nisbi haktır ve bu hakka uyulması herkesten değil de sadece borçlusundan beklenir. Alacaklı bu hakkını kanunda belirtilen zaman aşımı süresi olan 10 yıl içinde kullanmalıdır.
ii. Malvarlığı ve şahıs varlığı hakları : Mal varlığı hakları kişinin para ile ölçülebilen hakladır (alacak hakkı gibi). Şahıs varlığı hakları ise kişinin para ile ölçülemeyen manevi bir değer taşıyan haklarıdır. Bu haklar malvarlığı haklarının aksine devredilemez haklardır.
iii. Kişiye bağlı olan haklar : Kişiye bağlı haklar mutlak hak sahibi tarafından kullanılabilen, temsilci tarafından kullanılması mümkün olmayan, devredilemeyen haklardır. Evlenme, boşanma, manevi tazminat hakkı gibi.
iv.Yenilik doğuran haklar : Hak sahibine tek taraflı irade beyanı ile yeni bir hukuki ilişki kurmak, mevcut bir hukuki ilişkiyi değiştirmek veya sona erdirmek yetkisi veren haklardır.
4. Hukukun uygulanmasını türleri bakımından sayın, anlam bakımından uygulamada yorumu açıklayın. (Hukukun uygulanması dediğimiz zaman hangi bakımdan uygulamadan söz ediliyor.) (2003-2006 SS)
Hukukun uygulaması nitelik, yer , zaman ve anlam bakımından uygulama olarak ayrılır.
Anlam bakımından uygulamada yorum; hakimin yasa maddesini somut olaya uygularken maddenin sadece sözünü dikkate almayarak özünü, ruhunu da dikkate almasıdır. Yorum; deyimsel, tarihsel ve amaçsal olarak ayrılır.
Deyimsel yorumda yasa maddesinin deyimsel ve mantıksal anlamı araştırılır.
Tarihsel yorumda yasa koyucunun yasayı koyarken izlediği amaç araştırılır.
Amaçsal yorumda yasa koyucunun bugünkü koşullarda nasıl bir kural koyacağı araştırılır.
Kamu Hukuku : Devletle kişiler arasındaki ve devletle başka devletler arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk dalıdır. Kamu hukukuna dahil olan hukuk dalları ; anayasa hukuku, idare hukuku, ceza hukuku, ceza yargılaması hukuku, devletler genel hukuku ve vergi hukukudur.
Özel Hukuk : Kişiler arasındaki ilişkileri ve devletle kişiler arasındaki ilişkileri düzenler. Özel hukuka dahil olan hukuk dalları ; medeni hukuk, ticaret hukuku, devletler özel hukukudur.
Karma Hukuk ; Bazı hukuk alanları, tam olarak ne kamu hukukuna ne de özel hukuka dahil edilebilir. Bunlar karma hukuk dallarıdır. İş hukuku, icra iflas hukuku, fikri hukuk gibi.
2. Hukukun Yazılı (Bağlayıcı) Kaynakları Nelerdir Açıklayın
(2002-2005-2006 sınav sorusu)
Hukukun kaynakları hukuk kurallarının büründüğü biçimlerdir. Yazılı kaynaklar ; anayasa, yasa, khk, tüzük, yönetmelik, genelge ve tebliğden oluşur.
ANAYASA
Devletin temel yapısını, yönetim biçimini,devlet organlarının birbirleriyle ilişkilerlini, kişilerin temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen temel hukuk kaynağıdır. Anayasada değişiklik yapılması için TBMM üye sayısının en az üçte biri tarafından yazılı olarak önerilmesi ve bu önerinin meclisin üye tam sayısının beşte üç çoğunluğu tarafından kabul edilmesi gerekir. C.başkanı anayasa değişikliklerini tekrar görüşülmek üzere meclise sunabilir, meclis değişiklik yapmadan üçte iki çoğunlukla anayasayı kabul ettiğinde c.başkanı anayasayı halk oyuna sunabilir.
Anayasa hükümleri yasama, yürütme ve yargı oranlarını, idare makamlarını bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Bu anayasanın bağlayıcılığı üstünlüğüdür.
Anayasaya uygunluk denetimi Anayasa mahkemesi tarafından yapılır. Ancak anayasanın bu denetimi yapabilmesi için ya iptal davası açılması, ya da itiraz yolunun kullanılması gerekir. Yani anayasa mahkemesi kendiliğinden bu denetimi yapamaz.
Kanunların, KHK?lerin,TBMM içtüzüğünün şekil ve esas bakımından anayasa aykırılığı iddiasıyla anayasa mahkemesine doğrudan doğruya iptal davası açabilme hakkı, c.başkanına, iktidar ve ana muhalefet partisi meclis gruplarına ve meclis üye tam sayısının beşte biri tutarındaki üyelere aittir. İptal davası açma süresi 60 gündür.
Anayasaya aykırılığın itiraz yoluyla ileri sürülmesi ise görülen bir dava sırasında olaya uygulanacak yasanın anayasaya aykırılığının ileri sürülmesidir.
Y A S A ( KANUN)
Yasa çıkarma yetkisi TBMM ye aittir ve bu yetki hiçbir şekilde devredilemez. Yasa teklif etmeye BK ve milletvekilleri yetkilidir. C.başkanı TBMM tarafından kabul edilen yasaları 15 gün içinde yayımlar. Uygun görmezse meclise geri gönderir.
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME
Olaganüstü dönemlerde TBMM Bakanlar kuruluna KHK çıkarma yetkisi verebilir. Çıkarılacak KHK?nin amacı, kapsamı ve süresi belirtilir. Olağan dönemlerde temel hak ve özgürlükler KHK ile düzenlenemez. KHK ?ler resmi gazetede yayımlandığı gün yürürlüğe girer.
T Ü Z Ü K
Bakanlar kurulu, yasanın uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere, yasalara aykırı olmamak ve Danıştayın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkartır.
YÖNETMELİK (TALİMATNAME)
Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilirler.
Bir başka bağlayıcı kaynak da içtihadı birleştirme kararlarıdır. Bazı yüksek mahkemeler arasındaki görüş ayrılıklarını gidermek üzere içtihadı birleştirme kararı verilir. Resmi gazetede yayımlanan bu kararlar daireleri ve mahkemeleri bağlar.
3. Hak Kavramını Açıklayıp Hakkın Türlerini Sayın(2003 SS)
Hak, hukuken korunan ve sahibine bu korumadan yararlanma yetkisi tanınan menfaattir. Türleri bakımından 2 ye ayrılır. Kamu hakları ve özel haklar.
Kamu hakları kişiler ile devlet arasındaki ilişkilire düzenleyen haklardır.
Kişisel haklar : Kişinin maddi ve manevi varlı ile bu varlığın gelişimini sağlayan haklardır.
Sosyal ve ekonomik haklar : Kişinin sosyal ve ekonomik faaliyetleriyle ilgi hak ve hürriyetlerdir.
Siyasi haklar : Devlet yönetimine ve siyasi kuruluşlara katılmaya yönelik haklardır.
Özel haklar kişilerin birbirleriyle olan ilişkilerinden doğan ve özel hukuku ilgilendiren haklardır. Kamu haklarından sadece ülke vatandaşları yararlanırken, özel haklardan yerli yabancı fark etmeksizin herkes yararlanabilir (genellik ilkesi)
Özel hakların alt grupları şunlardır :
i. Mutlak ve nispi haklar
ii. Malvarlığı ve şahısvarlığı hakları
iii. Yenilik doğuran ve doğurmayan haklar
iv. Kişiye bağlı olan ve olmayan haklar
i. Mutlak ve Nisbi Haklar : Mutlak haklar, hak sahibi tarafından herkese karşı ileri sürülebilen haklardır. Herkes bu haklara uymakla yükümlüdür. Mutlak haklar; mallar üzerindeki mutlak haklar ve kişiler üzerindeki mutlak haklar olarak ayrılır. Mallar üzerindeki mutlak haklar mülkiyet hakkı, irtifak hakkı, rehin hakkı gibi haklardan oluşur. Kişiler üzerindeki mutlak haklar ise kişilik hakkı, velayet hakkı gibi haklardır.
Nisbi haklar ise mutlak hakların aksine ancak belli kişilere karşı ileri sürülebilen ve belli bir süre içinde ileri sürülmezse zaman aşımına uğrayan haklardır. Alacak hakları nisbi haklara örnektir. Bir sözleşmeden doğan alacak hakkı nisbi haktır ve bu hakka uyulması herkesten değil de sadece borçlusundan beklenir. Alacaklı bu hakkını kanunda belirtilen zaman aşımı süresi olan 10 yıl içinde kullanmalıdır.
ii. Malvarlığı ve şahıs varlığı hakları : Mal varlığı hakları kişinin para ile ölçülebilen hakladır (alacak hakkı gibi). Şahıs varlığı hakları ise kişinin para ile ölçülemeyen manevi bir değer taşıyan haklarıdır. Bu haklar malvarlığı haklarının aksine devredilemez haklardır.
iii. Kişiye bağlı olan haklar : Kişiye bağlı haklar mutlak hak sahibi tarafından kullanılabilen, temsilci tarafından kullanılması mümkün olmayan, devredilemeyen haklardır. Evlenme, boşanma, manevi tazminat hakkı gibi.
iv.Yenilik doğuran haklar : Hak sahibine tek taraflı irade beyanı ile yeni bir hukuki ilişki kurmak, mevcut bir hukuki ilişkiyi değiştirmek veya sona erdirmek yetkisi veren haklardır.
4. Hukukun uygulanmasını türleri bakımından sayın, anlam bakımından uygulamada yorumu açıklayın. (Hukukun uygulanması dediğimiz zaman hangi bakımdan uygulamadan söz ediliyor.) (2003-2006 SS)
Hukukun uygulaması nitelik, yer , zaman ve anlam bakımından uygulama olarak ayrılır.
Anlam bakımından uygulamada yorum; hakimin yasa maddesini somut olaya uygularken maddenin sadece sözünü dikkate almayarak özünü, ruhunu da dikkate almasıdır. Yorum; deyimsel, tarihsel ve amaçsal olarak ayrılır.
Deyimsel yorumda yasa maddesinin deyimsel ve mantıksal anlamı araştırılır.
Tarihsel yorumda yasa koyucunun yasayı koyarken izlediği amaç araştırılır.
Amaçsal yorumda yasa koyucunun bugünkü koşullarda nasıl bir kural koyacağı araştırılır.