6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan ebulur
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
19 Eki 2011
Mesajlar
6
saygıdeğer üstadlarım,
bilindiği üzere 6111 sayılı kanun 11 madde 2 fıkra hükmüne göre 131 ortaklar alacaklar hesabını sıfırladım ve kayıtlarımıda usule uygun yaparak 689 hesaba kaydettim.
gelir tablosunda olağan kar bölümünden itibaren bilgileri aynen kopyalıyorum
---------------------------------------------------------------------------------------
olağan kar veya zarar 853.208,08
ı-olağandışı gelir ve karlar 9.401,84
2-diğer olağandışı gelir ve karlar 9.401,84
j-olağandışı gider ve zararlar (-) -1.988.173,78
3-diğer olağandışı gider ve zararlar (-) -1.988.173,78
dönem karı veya zararı -1.125.563,86
k-dönem karı vergi ve diğer yasal yük.karş.(-) -168.146,67
dönem net karı veya zararı -1.293.710,53
-----------------------------------------------------------------------------------------

689 hesabın dağılımı aynen şöyle
689 01 k.k.e.g. 22.272,49
689 02 bağış ve yardımlar 21.876,57
689 03 6111 s.k.istinaden k.k.e.g. 1.944.024,72

mali kar üzerinden 168.146,67 tl vergi ödedik fakat 6111 sk.gereği kayıtlar yapılınca bilançomuza 1.293.710,53 zarar olarak aktarıldığından kurumlar vergisi beyannasini doldururken 21.876,57 tl'lik bağış ve yardımlar bölümünü kabul etmiyor program.çünkü bilanço karının üzrinden %5 hesaplanması gerekiyor fakat bizim bilançomuza zarar aktarıldığından bu bağış ve yardımlar için nasıl bir yol izlemeyelim acil yardımlarınızı bekliyorum.herkese teşekkür ederim şimdiden.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Normalde programın Mali kar üzerinden hesaplaması gerekiyor. Bunla ilgili olarak 4440435 nolu telefonla görüşün.

Ben buradaki KVK 1.sayılı tebliğe katılmıyorum.
Bilindiği üzere VUK.19. maddeye göre " Vergi alacağı, vergi kanunlarının vergiyi bağladıkları olayın vukuu veya hukuki durumun tekemmülü ile doğar." demektedir.
Diğer tarafdan aynı kanunun 20. maddesinde " Verginin tarhı, vergi alacağının kanunlarında gösterilen matrah ve nispetler üzerinden vergi dairesi tarafından hesaplanarak bu alacağı miktar itibariyle tesbit eden idari muameledir."
Kanunda bir konuda tam hüküm bulunmayan bir halde tebliğ ile mükelleflere vergi salınmaya çalışıyor. İdare yukarıdaki hükümlere göre yalnızca benim beyanıma göre tarh ve tebliğ yapması gerekirken BDP programı vasıtasıyla beyanımı kabul etmiyor.
Programın beyanımı kabul etmemesine de katılmıyorum.Bu durumu 444 0 435 nolu telefonla görüşüp düzeltilmesini talep edebilirsiniz.

Nitekim, Mülga 5422 sayili KVK? nun 14/6?nci maddesinin 4369 Sayili Kanunla degismeden önceki seklinde,%5?lik sinira baz teskil edecek kurum kazancini tespiti 34 no.lu KVK Genel Tebligi ile açiklanmistir. Daha sonra Maliye Bakanligi 67 no.lu Tebligi ile bu konuda anlayis degisikligine gitmis ve istirak kazançlari istisnasi ve geçmis yil zararlarinin, bagis ve indirimin bazinda dikkate alinacagi görüsünü benimsemistir.(34 no.lu Teblige göre eskiden istirak kazançlari %5in bazına dahildi ve geçmis yil zararlari bu bazi küçültmüyordu.)

Buna göre %5?e baz teskil eden kurum kazanci ticari kar degil mali kar olacaktir.Yani ticari kara kanunen kabul edilmeyen giderler ile yapilan bagis ve yardim tutari ilave edilerek,istisnalar düsülecek ve böylece %5 e teskil eden kurum kazanci tespit edilecektir.

KVK 10. maddede "Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:"
denmektedir. Buradaki Kurum kazancı ile ilgili olarak kanunun gerekçesine baktığımızda,
Gerekçe;
"Bağış ve yardımın matrahtan indirimi o yıla ait kurum kazancının yüzde beşi ile sınırlandırılmıştır. İndirime esas kazanç tutarının tespitinde, zarar mahsubu dahil giderler ve iştirak kazançları düşüldükten sonra, indirim ve istisnalar düşülmeden önceki tutar esas alınacaktır. "
Kanunun gerekçesine göre; İndirime esas tutarın tespiti şöyle olmalıydı;
İndirime esas Tutar= (Ticari Bilanço Karı+Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler) - (Zarar mahsubu dahil giderler+İştirak kazançları)
Bakanlık buradaki hükmü yine kendi işine geldiği gibi yorumlamıştır.

Madem sistem böyle kabul ediyor. Bence İhtirazi kayıtla beyanname verin.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Programın kabul etmemesi gayet normal. Çünkü %5'in hesabına esas olan kurum kazancının nasıl hesaplanacağı 1 Seri Nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin 10.3.2.1 bölümünde açıklanmıştır. Buna göre hesaplamaya esas kurum kazancı [Ticari bilanço kârı ? (iştirak kazançları istisnası + geçmiş yıl zararları)] formulü ile hesaplanacaktır.

Sizin ticari bilanço zararınız olduğu için ve KVK md.10'daki indirimler(AR-GE indirimi) hariç ancak kazanç olması halinde indirim konusu yapılabildiği için KVK md.10/c uyarınca yaptığınız bağışı indirmeniz yasal olarak mümkün değildir.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

koray üstadım güzel dediniz ama ben geçici vergi dönemlerinde bağış ve yardımları indirip beyannamedeki bağıış ve yardımlar bölümüne yazdım bu rakamı o zamanda almamalıydı.şu anda kurumlar vergisi beyannamesinde yapamıyorum böyle oluncada bilançodaki dönem karı vergi ve yasal yükümlüklük bölümüyle uyumsuzluk olacak bu kaydı nasıl düzelteceğim peki. acaba diyorum bu bağış ve yardımları 770 hesaplara alıp öyle hazırlasam tekrar bilançoyu uygun olurmu sizce.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Yani geçici vergi dönemleri de yanlış olmuş, program kabul etmeseydi geçici vergi dönemlerinde iyi olurdu, ama etmiş işte. Bu durumda kanuna aykırı olarak hareket etmektense geriye dönüp geçici vergi beyanlarını düzletmek daha uygun bir çözüm. Bağış ve yardımları 770'e atmak ise(böyle olunca KKEG olmayacak) BDP'ye uyacağım derken geçici vergiler için KVK md.10/c'yi ihlal etmek olacak. Unutmayalım ki 217 Seri Nolu GVK Genel Tebliğinin 34'ünüc maddesine göre indirim ve istisnalarda yıllık beyannamedeki esaslar geçerlidir. İkisinin arasında bu bakımdan fark olmaması lazım.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

BDP herşeyi kontrol etmiyor ki! Yeri geliyor saçma uyarılar dahi veriyor. (işletmeden bilançoya geçenin ilk b formunda önceki ay vermedin uyarısı gibi.) Sizin vergi mevzuatına tam hakim olarak kendi kontrollerinizi sağlamanız gerekiyor.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Sizin vergi mevzuatına tam hakim olarak kendi kontrollerinizi sağlamanız gerekiyor.

Bu ifadenize aynen katılıyorum.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

bunun mevzuata hakim olayla ilgisi yok ustalarım. sonuçta 6111 s.k.'na göre bu işlemi yapmak zorundaydık yaptık aynı zamanda bağış ve yardım kalemlerimizde var bu olay kaçınılmaz durumda yani siz olsaydınız ne yapardınız peki geçici vergidede göstermedik diyelim ne olacak bu bağış ve yardımları indrimeyecekmiyiz yani her türlü.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Sayın ebulur bağış ve yardımları neden indiremeyeceğinizi ve hangi yolu izlemeniz gerektiğini daha önceki mesajlarımda anlattım sanırım.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

tamam koray üstadım sizin dediğinizi yapıyorum şimdi en mantıklısı sizin dediğiniz gibi geçici vergiyi düzeltmek sanırım. ama bu defada 4.000 tl civarı vergi çıkacak buna bide vergi ziyaı kesecek al başına belayı gelde mükellefe izah et şimdi
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Düzeltme beyannamenizi pişmanlık ve ıslah hükümlerine göre verin, vergi ziyaı cezası çıkmaz, sadece pişmanlık zammı ödersiniz. Bir de bu bağış ve yardımların indirimi konusunda yapılan hatalar çok yaygın. Kimisi doğrudan gider yazıyor, kimi KKEG yazıyor ama beyanname üzerinde ayrıca göstermeyi unutuyor, kimi bağış ve yardımının 10/c-10/ç-10/d-10/e bentlerinden hangisine girdiğini karıştırıyor. Siz de böyle ufak bir hata yapmışsınız sonuçta, üzmeyin kendinizi.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

eyvallah üstadım saolun,arada bilginize başvururum sakıncası yoksa bizde yavaş yavaş pişeceğiz böylece siz üstadlardan alığımız bilgilerle:)
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Bir de kurumlar vergisinde ödeme çıkmayacağı için ödeyeceğiniz geçici vergiyi nakden ve mahsuben iade alma hakkınız da olacak, böylece mükellefin üzerinde kalan ekstra tek yük pişmanlık zammı olacak ki, o da bence ihmal edilebilecek ufak bir tutar.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Elbette, herkese olduğu gibi size de bilgilerim dahilinde elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım. Kolay gelsin.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Değerli arkadaşlar benim de bir sorum olacak.2011 Nisan ayında 6111 s.kanundan faydalanarak ortaklar cari hesabındaki tutarı 689a atıp ilgili muhasebe kayıtlarını yaparak %3 vergimizi de ödedik. İlgili kurumlar geçici vergi beyannamelerinde şirket zarar beyan etti, 689 hesaptaki tutarı beyannamede KKEG olarak matraha ekledik vergimizi ödedik, 193 hesaba yazdık. Beyannamedeki sunumla ilgili bir sorunumuz yoktur. Şimdi 31.12.2011 yılsonu kayıtlarını yapmak istiyoruz, 370 vergi karşılığını ayıracağız. Ancak 690 da zarar var. 691 ile 370 i nasıl çalıştıracağız? Cevabınız olursa sevinirim, hepinize kolay gelsin
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Ebru Hanım rakamları tam olarak yazar mısınız? Daha net bir cevap verilebilir böylece.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Ticari zararımız 41.231,15
689 KKEG 263.413,05
mali kar 222.181,90 bu matrahın vergisini 44.436,38 geçici vergi şeklinde ödedik. yılsonu itibariyle 370 karşılık ayıracağım, ancak 690 da zarar var. Nasıl bir muhasebe kaydı oluşturmalıyım? İlginize teşekkür ederim. Kolay gelsin
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

__________/___________
371 44.436,38
193 44.436,38
______________________
691 44.436,38
370 44.436,38
________________________
692 85.667,53
691 44.436,38
690 41.231,15
_______________________
591 85.667,53
692 85.667,53
_______________________
370 44.436,38
371 44.436,38
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

Bilançodaki zararım ödenen vergi kadar artacak, peki ortaklara kar dağıtımı yapılacağı zaman bu zararı geçmiş yıl karlarından mahsup edip kalan karın dağıtımını mı yapacağım? Tekrar teşekkür ederim.
 
Ynt: 6111 s.k.ortaklar hesabının düzeltilmesinin bilançoda yarattığı sorunlar

koraykarakaya ' Alıntı:
Programın kabul etmemesi gayet normal. Çünkü %5'in hesabına esas olan kurum kazancının nasıl hesaplanacağı 1 Seri Nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin 10.3.2.1 bölümünde açıklanmıştır. Buna göre hesaplamaya esas kurum kazancı [Ticari bilanço kârı ? (iştirak kazançları istisnası + geçmiş yıl zararları)] formulü ile hesaplanacaktır.

Sizin ticari bilanço zararınız olduğu için ve KVK md.10'daki indirimler(AR-GE indirimi) hariç ancak kazanç olması halinde indirim konusu yapılabildiği için KVK md.10/c uyarınca yaptığınız bağışı indirmeniz yasal olarak mümkün değildir.

Ben buradaki KVK 1.sayılı tebliğe katılmıyorum.
Bilindiği üzere VUK.19. maddeye göre " Vergi alacağı, vergi kanunlarının vergiyi bağladıkları olayın vukuu veya hukuki durumun tekemmülü ile doğar." demektedir.
Diğer tarafdan aynı kanunun 20. maddesinde " Verginin tarhı, vergi alacağının kanunlarında gösterilen matrah ve nispetler üzerinden vergi dairesi tarafından hesaplanarak bu alacağı miktar itibariyle tesbit eden idari muameledir."
Kanunda bir konuda tam hüküm bulunmayan bir halde tebliğ ile mükelleflere vergi salınmaya çalışıyor. İdare yukarıdaki hükümlere göre yalnızca benim beyanıma göre tarh ve tebliğ yapması gerekirken BDP programı vasıtasıyla beyanımı kabul etmiyor. :)
Programın beyanımı kabul etmemesine de katılmıyorum.Bu durumu 444 0 435 nolu telefonla görüşüp düzeltilmesini talep edebilirsiniz.

Nitekim, Mülga 5422 sayili KVK? nun 14/6?nci maddesinin 4369 Sayili Kanunla degismeden önceki seklinde,%5?lik sinira baz teskil edecek kurum kazancini tespiti 34 no.lu KVK Genel Tebligi ile açiklanmistir. Daha sonra Maliye Bakanligi 67 no.lu Tebligi ile bu konuda anlayis degisikligine gitmis ve istirak kazançlari istisnasi ve geçmis yil zararlarinin, bagis ve indirimin bazinda dikkate alinacagi görüsünü benimsemistir.(34 no.lu Teblige göre eskiden istirak kazançlari %5in bazına dahildi ve geçmis yil zararlari bu bazi küçültmüyordu.)

Buna göre %5?e baz teskil eden kurum kazanci ticari kar degil mali kar olacaktir.Yani ticari kara kanunen kabul edilmeyen giderler ile yapilan bagis ve yardim tutari ilave edilerek,istisnalar düsülecek ve böylece %5 e teskil eden kurum kazanci tespit edilecektir.

Yürürlükte bulunan, 5520 sayılı KVK 10. maddede "Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:"
denmektedir. Buradaki Kurum kazancı ile ilgili olarak kanunun gerekçesine baktığımızda,
Gerekçe;
"Bağış ve yardımın matrahtan indirimi o yıla ait kurum kazancının yüzde beşi ile sınırlandırılmıştır. İndirime esas kazanç tutarının tespitinde, zarar mahsubu dahil giderler ve iştirak kazançları düşüldükten sonra, indirim ve istisnalar düşülmeden önceki tutar esas alınacaktır. "
Kanunun gerekçesine göre; İndirime esas tutarın tespiti şöyle olmalıydı;
İndirime esas Tutar= (Ticari Bilanço Karı+Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler) - (Zarar mahsubu dahil giderler+İştirak kazançları)
Bakanlık buradaki hükmü yine kendi işine geldiği gibi yorumlamıştır.

Madem sistem böyle kabul etmiyor. Bence İhtirazi kayıtla beyanname verin. Daha sonra dava açın.
 
Üst