Araç Satışı

duygukorkmaz

Katkı Sunan Üye
Üyelik
15 Tem 2005
Mesajlar
182
arkadaşlar merhaba bizim bir aracımızı kamyonetten hususiye çevirdik...
kamyonet olarak aldığımız için %18 kdv indirimi yaptım.. şimdi sattım hususi olarak faturamı %1 olarak mı kesmem lazım sizce...

ruhsatta kamyonet yazıyor.. ama hususi kutucuğu işaretli..

birde aslında bu araç hususiye çevrildiği ay kdv beyanında ilave edilecek kdv olarak beyan etmeliydik bence doğrumudur ? ama yapılmamış tabiki...
 
Ynt: Araç Satışı

Duygu hanım.
Bildiğim kadarı ile aracınızın fabrika çıkışı ticari ise daha sonra hiçbirşekilde hususiye çeviremiyorsunuz.Koltukları ve camları ruhsata işletseniz dahi aracınız ticari niteliktedir.bu nedenle ticari araç kapsamında değerlendirip faturasında kdvsini o şekildde hesaplamalısınız.Kdv beyannamesindede herhangi bir ilave eileeck kdv durumunun yapılması gerekmediğini düşünüyorum.
 
Ynt: Araç Satışı

Selam
kullanım şeklinden ziyade araçta cins önemlidir bence.Cins te kamyonet ise kdv 18 dir.Saygılar.
 
Ynt: Araç Satışı

Koltuk takıldığı için işaretlemiş olabilirler ama araçların fabrika çıkışından sonra hususiye ve ticari ye çevrilmeleri söz konusu değildir.%18 olmalı.
 
Ynt: Araç Satışı

aracın cinsi kamyonet olabilir ve bu kamyonetler hem ticari hemde hususi olabilir sadece bir proje ve muayne bakar.hususiye çevirmeler belirli şartlarda yapılabiliyor.sizin için hususi veya ticariden ziyade işletmeye girişini yaptığınız kdv önemli diye düşünüyorum konuya hakim üstadlardan bizi aydınlatmalarını bekliyoruz
 
Ynt: Araç Satışı

smmmstajeri ' Alıntı:
aracın cinsi kamyonet olabilir ve bu kamyonetler hem ticari hemde hususi olabilir sadece bir proje ve muayne bakar.hususiye çevirmeler belirli şartlarda yapılabiliyor.sizin için hususi veya ticariden ziyade işletmeye girişini yaptığınız kdv önemli diye düşünüyorum konuya hakim üstadlardan bizi aydınlatmalarını bekliyoruz
Araçların hususiye veya ticariye çevrimi mümkün değildir.Proje sadece araçların üzerinde fabrika çıkışından sonra nitelikli değişiklik yapmaya koltuk takmak, cam açmak vb gibi şeyler için gerekli oluyor.Araç fabrika çıkışında hususi ise hususidir ticari ise sonrasındada ticaridir.Proje masrafları ve koltuk cam gibi giderler iktisadi değeri artırıcı unsurdur sadece.
 
Ynt: Araç Satışı

Katma Değer Vergisi Sirküleri/10

Tarih 29/03/2004
Sayı KDVK-10 / 2004-10
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü


KATMA DEĞER VERGİSİ SİRKÜLERİ / 10


Konusu : Fabrika çıkışı kapalı kasa kamyonet olarak imal edilen motorlu araçların binek otomobile çevrilmesi durumunda yüklenilen KDV'nin indirimi hakkında
Tarihi : 29.03.2004
Sayısı : KDV-10 /2004-10
İlgili olduğu maddeler : Katma Değer Vergisi Kanunu Madde 30/b


1.Giriş :Fabrika çıkışı kapalı kasa kamyonet olarak imal edilen motorlu araçlara ( Fiat Doblo Cargo, Peugeot Partner, v.b.) koltuk ilavesinden sonra ruhsatının binek otomobil olarak değiştirilmesi halinde KDV indirimine ilişkin Bakanlığımıza intikal eden bazı tereddütler ile ilgili açıklamalarımız aşağıdadır.

B. İndirim Uygulaması: Fabrika çıkışı kapalı kasa kamyonet olarak imal edilen motorlu araçlar, 87.04 tarife pozisyonunda belirtilen "eşya taşımaya mahsus motorlu araçlar" kapsamına girmektedir. Bu araçların iktisabında yüklenilen KDV genel hükümler çerçevesinde indirim konusu yapılabilecektir.

Bu araçlara koltuk konulması ve binek otomobil olarak ruhsat değişikliği yapılması halinde Dünya Gümrük Örgütünün 1977 yılında yaptığı 19. dönem toplantısında aldığı karara ve buna dayalı olarak Gümrükler Genel Müdürlüğü'nün 12.03.1998 tarih ve 1998/9 sayılı genelgesi çerçevesinde araçların değişiklikten sonra sahip olduğu yük ve yolcu kapasitelerinin karşılaştırması yapılacaktır. Bu karşılaştırmada kişi başına 70 kg'lık ağırlık esas alınacaktır. Buna göre aracın değişiklikten sonra şoför hariç 4 kişilik yolcu koltuğu bulunması halinde yolcu taşıma kapasitesi (5x70kg) = 350 kg olarak kabul edilecektir. Değişiklikten sonra araç için öngörülen yük taşıma kapasitesinin 350 kg'dan fazla olması halinde taşıt 87.04 tarife pozisyonu kapsamındaki "eşya taşımaya mahsus motorlu araçlar" olarak mütalaa edilecek ve aracın iktisabında yüklenilen KDV indirim konusu yapılabilecektir. Yolcu kapasitesi yük kapasitesinden fazla olan taşıtlar ise 87.03 tarife pozisyonundaki "binek otomobil" kapsamında değerlendirilecek ve bunların iktisabında yüklenilen vergi indirim konusu yapılamayacaktır.

Bu durumda, taşıtların koltuk ilavesinden sonra ruhsatının da binek otomobili olarak değiştirilmesi halinde indirilen katma değer vergisinin, değişikliğin yapıldığı döneme ait KDV beyannamesinin 20. satırına eklenerek beyan edilmesi gerekmektedir. İndirim hesaplarından bu şekilde çıkarılan ve beyan edilen katma değer vergisinin gelir ve kurumlar vergisi matrahlarının tespiti bakımından gider veya maliyet unsuru olarak değerlendirileceği tabiidir.

Duyurulur.









Osman ARIOĞLU
Bakan a.
Gelirler Genel Müdürü
 
Ynt: Araç Satışı

Ticariden dönme binek araçlara ceza kesilemeyecek

Çarşamba, 21 Ekim 2009 09:33

Binek otoya dönüşen ticari araç vergisi Danıştay?da durdu Maliye itiraz etti

Danıştay; geçmişte aldığı Fiat Doblo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Ford Transit, Citroen Berlingo, Mercedes Vito gibi hafif ticari araçlarla, kapalı kasa ticari oto ve pick-up?larda tadilat yaptırıp binek otomobile dönüştüren vatandaşlara Maliye?nin kestiği cezaları kaldırdı. Vatandaş vergisiz araç fiyatına yaklaşan ÖTV?den kurtulurken, Gelir İdaresi karara itiraz etti.

BİNEK otomobillere motor hacmine göre yüzde 37-84 aralığında uygulanan ÖTV, tüketicileri yüzde 4-10 aralığında ÖTV uygulanan hafif ticari araçlar veya çift kabinli pick-up?lara yönlendirirken; geçmişte özel araca çevrilen ticari araçlar için yüklü vergi ve cezalar kesen Maliye?ye; Danıştay ?dur? dedi. Danıştay 7?nci Dairesi, aldığı ticari aracı (87.04 GTİP-gümrük tarifesi istatistik pozisyonu?ndan beyan edilen araçlar) daha sonra özel araca (87.03 GTİP numarası?ndan beyan edilen araçlara) dönüştürenleri, yüklü miktarlardaki vergi ve cezalardan kurtardı.
Yasa çıktı, tartışma bitmedi
Bu yıl şubat ayı içinde Meclis?te yasalaşan ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapan 5838 sayılı Torba Kanun ile ?1 Ağustos 2002-21 Temmuz 2005 tarihleri arasında, 2 sayılı ÖTV listesinde yer alan ve 87.03 GTİP numarasından beyan edilmesi gerekirken, beyannamesi 87.04 GTİP numarasından verilen motorlu araçlar için Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemler için ek ÖTV tarhiyatı yapılmaması? hükme bağlanmıştı. Buna göre; motorlu araç ticareti yapanların 1 Ağustos 2002-21 Temmuz 2005 tarihleri arasında teslim ettiği 87.03 tarifesindeki araçlar için 87.04 tarifesinden ÖTV beyan edip ödemiş olmaları halinde, ek ÖTV çıkarılmayacak, çıkarılanlar da silinecekti...
Gelir İdaresi farklı düşünüyor
Bu araçlar için ek ÖTV tutarı üzerinden KDV tarhiyatı yapılmışsa o da terkin edilecek, yani silinecekti. Düzenleme ile, daha önce yapılan tarhiyatlardan (ödenecek vergi miktarı) vazgeçilmesi, tahakkuk eden tutarların da silinmesi öngörülmüştü. Böylece; binek otomobil (GTİP numarası 87.03) beyannamesi vermesi gerekirken, eşya taşımaya mahsus motorlu araç (GTİP numarası 87.04) şeklinde beyanda bulunarak düşük vergi ödeyen otomotiv firmalarına af getirilmişti. Söz konusu düzenlemenin ardından Gelir İdaresi Başkanı Mehmet Kilci imzasıyla ÖTV Sirküleri yayımlandı.
Binlerce kişi ?Oh? dedi
Sirkülerde, ?kapalı kasalı kamyonet olarak alınıp, kayıt ve tescil ettirilmeden önce veya sonra tadilat yapılarak binek otoya çevrilen araçlar kapsam dışı? denilmişti. Sonra konu mahkemeye taşındı. Sadece Ankara?da 900 kişi vergi mahkemesine giderek aracını tadil edenlerin de yasadan yararlanmasını talep etti. Vergi mahkemeleri bunu geri çevirirken Danıştay 7?nci Dairesi, bir vatandaşın başvurusu üzerine binlerce kişiyi yüklü miktarlardaki bu vergi ve cezalardan kurtardı. Tadilat ile özel, binek araca dönüştürenlerden ÖTV farkını tahsil etmeye çalışan Gelir İdaresi Başkanlığı, Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı kanalıyla hemen Danıştay?a itirazda bulundu.

Ağır vergilerle binek oto fiyatı nasıl katlanıyor

Distribütör firma tarafından 48 bin 210 TL liste fiyatı ile satılan 4+1 kişilik Mercedes Vito?nun vergisiz fiyatı 36 bin 411 lira. Bu fiyata önce yüzde 10 ÖTV (3 bin 641 TL) ekleniyor.
Sonra yüzde 18 KDV (7 bin 209 TL) ekleniyor ve ardından da bandrol ve plaka masrafları ile anahtar teslim fiyatı belirleniyor.
Oysa, 2.2 litre silindir hacmine sahip bu araca binek otomobillerdeki gibi yüzde 84 vergi uygulansa, ÖTV?si 30 bin 585 TL?yi bulacaktı.
Yani, bu motor hacmindeki bir araçta, yüzde 10 ÖTV, tüketiciye yaklaşık 23 bin 400 lira avantaj sağlıyor.

Gelir İdaresi ?Yanlışlık düzelecek? dedi

BİNEK otomobillere uygulanan yüzde 37-84 aralığındaki ağır vergilere rağmen, ticari araç olarak üretilen Mercedes Vito, Fiat Doblo, Ford Transit, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, yüzde 10 ÖTV?ye tabi. Kapalı kasa kamyonet olarak geçen hafif ticari araçları alarak tadil ettiren ve binek olarak kullanan vatandaşlar, Danıştay?ın kararı ile vergi ve cezadan kurtuldu ancak; Gelir İdaresi Başkanlığı; Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı kanalıyla Danıştay?a itiraz etti. Bir yetkili ?Torba kanundaki vergi düzenlemesi, büyük bölümü gümrükteki yanlış anlama ve algılamalar sonucu hatalı düzenlenen ÖTV beyannameleriyle ilgili olarak gerçekleştirilmişti. Bu düzenleme, tamamen beyan sahiplerini yani araç ticareti yapanları kapsıyordu. Araç sahiplerine yönelik düzenleme değildi. Danıştay, kanuna aykırı karar verdi. Uygulamada vatandaş düşük ÖTV ödeyerek Mercedes Vito ya da benzeri aracı alıyor. Daha sonra hemen gidip koltuklarını, camlarını değiştirerek bunu binek araca dönüştürüyor. İtirazımızın ardından bu yanlışlığın düzeltileceğini düşünüyoruz.?

Hürryet
 
Üst