Bakkal İşletiyorum,Ne Ödediğimi Bilmiyorum.

Üyelik
11 May 2020
Mesajlar
3
Konum
İzmir
Merhaba,
Bir yıldır babamın işlettiği bakkala bakıyorum.
Dükkan da ki mala bakıyorum,
Gelir-gider hesabı yapıyorum, işin içinden çıkamıyorum.
6 ayda 1, ya kredi kartı limit arttırıyoruz ya da kredi çekiyoruz.

Çevremdeki kimi esnaf benim sorunumu yaşamıyor.



Teknik bilgim yok ama burada teknik bilgiye ihtiyacım var.
Muhasebecinin çıkardığı vergiler çok yüksek geliyor.

Başlangıç bilgileri olarak şunu vereyim.
Dükkan annemin üzerine kendisi dışında bir fırında çalışmakta. Bağ-Kur u dondurulmuş durumda. Bakkala ben ve babam bakmaktayız.

Sicil bilgilerinde bakkal ve marketlerde yapılan perakende ticaret yazıyor. 4 kalem vergiye tâbi.
Bakkallar odasına bir aidat ödediğimizi biliyorum.
Tapdk tütün ve alkol harcımız var. Muhasebe ücreti ödüyoruz. Kira, elektrik, su var. Daha ne var bilmiyorum.


Çıkan vergiler çok çok yüksek geliyor.
Yeterince fiş kesilmemesi dolayısıyla 150bin üstü alkol stoğumuz görünüyor.
Kira olarak 1000 TL veriyoruz ancak 350 TL gibi birrskam gösteriliyor muş.
Elektrik ve su faturalarının muhasebeciye verilmediğini biliyorum.
Kiranın banka üzerinden gönderilmediğini biliyorum.
Muhasebe ücreti olarak 400 TL ödüyoruz ama ne zaman başladık çalışmaya bilmiyorum.

Sormak istediğim soru şu bu bakkalın gelir giderini nasıl düzenlerim, nasıl denetlerim, haklarım yükümlülüklerim nelerdir.
Muhasebeci işini yapıyor mu, yapmıyor mu, dolandırılıyor muyum çözmek istiyorum.

Bunun için yönlendirmenize ihtiyacım var.
 
Fiş kesmediğinizi, 1000 TL'lik kiranızı 350 TL olarak gösterdiğinizi söylüyorsunuz. Bakkala da siz ve babanız baktığı için bir sigortalı çalışanınız yok.
Muhasebecinize ne veriyorsanız onu bildiriyor. Verdiğiniz bilgiler ışığında ödediğiniz vergiler kiranın ve muhasebe ücretinin stopajı ile beyannamelere ait damga vergileridir. Aylık ödediğiniz vergi 300-400 TL arasıdır. Kira+muhasebeci ücreti 1400 TL.- dir. Ne kadar vergi veriyorsunuz aylık? Ne kadar KDV ödüyorsunuz?

Bence sorununuz Muhasebeciniz değil, ödediğiniz vergiler hiç değil. Veresiye usulu satışlarınızdır muhakkak.
 
En son çıkan vergi miktarlarını yazayım:

0001 yıllık gelir vergisi :01/2019 - 12/2019 = 6000 (2 parça) (aylık ödediğim vergide dediğiniz aralıkta)
---






O zaman anlamak için şöyle bir soru sorayım;

Dükkanda her yıl sadece tek bir ürünü (bira, tekel, ekmek ve gofret) sattığımızı düşünelim.

Örnek verelim 2020 ocak 1 de faaliyete başladım. 2021 ocak 1 de sonlandırdım.
Dükkanda sadece bira satıyoruz ve şişe bira.
Tam faturayı hatırlamamakla birlikte; biranın içi 8.18 e sayıyor. Kasayı 10 tl ye sayıyor. 20 tane de şişe satıyor. (aynısını bende iade ediyorum).
Fatura da %18 kdv var. Sanırım bayi bu kdv yi benim adıma devlete ödüyor. Ben de sattığım biranın fişini kesince müşteri adına ödüyorum.
Ay da 1000 adet bira alıyorum, yılda 12.000 adet yapar.
Bayinin tavsiye edilen satış fiyatı şişe hariç 11 tl. Ancak şişe 25 kuruş. (kdvye girmiyor)

1- Ben kredi kartı ile alışveriş yapan bir müşteriye fiş keserken bir bira için 11 tl mi kesmeliyim / şişe parasını ekleyip 11.25 mi kesmeliyim ? Aralarında ki fark nedir ?
2- Ben 8.18 * 1.18 = 9.65 diye hesapladığım gelişi , () satışı 10 lira olarak yapsam (11 tl yerine) ödeyeceğim vergilerin hangilerinde ve ne kadar değişim olur ?
3- 81.800 tl lik malı 100 tl 'ye satabilir miyim ? Ve bu konumda zarar ediyorsam (bile bile) ne olur ?
4- Yıl boyunca

12.000 bira aldım (8.18 gelişi ) = 98.160 %18 kdv olarak + 17.668 tl = 115.828 tl cebimden para çıktı.
12.000 bira sattım (11 satışı) =132.000 %18 kdv + 23.760 = 155.760 tl cebime para girdi.
Bu 4 kalem vergi bu durumda nasıl belirleniyor ?
Biranın satışını sembolik kar olarak gösterebilir miyim ?

----------------------------------------------

Şimdi tekel;
Gene ay da 1000 tane sigara satıyorum ve yıl başında başlatıp yıl sonunda kapatıyorum.
Sigara 10 tl gelişi olsun ve 10.50 kuruşa göre satılsın. 5 tane sigara bayimiz var bunlardan 4 ü satış üzerinden 0.050 bırakırken, 1 i de 0.045 olarak kar bıraksın.
Yılda aldığım 12.000 *10 tl = 120.000 tl sigaram var.
12.000*10.50 =126.000 tl satışım var ve birebir fiş kestim.(Bu durumda bana çıkan vergi nasıl hesaplanıyor, nasıl değişiyor ? )
120.000 tl malı 180.000 e satamaz mıyım (sigarada )



Muhtemelen vereceğiniz cevaplar uzun ve emek isteyen cevaplar olacak ama şansımı "anlama" adına denemek istiyorum.
Aynı durumu ekmek ve gofret üzerinde yaptığımızda sonuç ne olur sorusunu sormak istiyorum.
Ekmekte merak ettiğim başka bir şey 50 kuruşa bana gelirken ben fırıncılar odasını takmayıp 75 kuruşa satabilir miyim (ya da açıkladığı fiyat listesinin üzerine satabilir miyim)
------------
Gider olarak gösterilen şeyler nelerdir. Pos ta olan komisyon, hesap işletim ücreti, pos bakım ücretleri gider midir ?

Ve en son dediğiniz veresiye sistemine gelmek istiyorum. Gerçekten en büyük sorun kaynağının orası olduğuna eminim.
 
Sayın Nrpxc, siz burada nasıl kazancımı daha az beyan ederimi soruyorsanız, burada bunun cevabını bulamazsınız. Burada bulacağınız cevaplar;

- Kamunun size sunmuş olduğu teşvikler, yardımlar
- Verginin yanlış hesaplanmaması adına yapmanız gerekenler

gibi konular olabilir.

İnanın bize soracağınız soruları, muhasebecinize sorsanız sizi daha iyi aydınlatır. Muhasebecinizi kötü biri olarak görmekten vazgeçin öncelikle.

Muhasebecinize vermediğiniz gider faturaları varsa, bu sizin hatanız. Muhasebecinizle iletişiminizi sıkı tutun sizi en iyi şekilde yönlendirecektir.

Sizin önceliğiniz;
- Veresiye satışlarımı nasıl sürdürebilir bir noktaya taşıyabilirim?
- Peşin satışlarımı nasıl arttırabilirim?
- Gereksiz harcamalarım neler?
- Hangi mallar daha çok talep görüyor?


Bu tarz sorularda elde edeceğiniz başarı sizi refeha ulaştırır. Sıkıntınız yılda ödediğiniz 6000 TL.- sanırım. Ama yukarıda saydığım konularda başarı
sağlayamadığınız için bu sizin gözünüze batıyor. Bu 6000 TL.- sıfıra indirdik diyelim. 6000 TL.- sizi kurtaracak mı? Ayda 500 TL.- sizde neyi değiştirecek?
Ama Vergi idaresine yakalandığınızda her yıl için bunun 10 katını ödemek durumunda kalırsınız, gecikme faizleri hariç. Buna değer mi?

Ama yukarıda saydığım, saymadığım maddelerde yapacağınız başarılı uygulamalar aylık 500 TL.- nin çok çok üstünde olacaktır. Mesainizi yanlış noktalarda
harcıyorsunuz.

İş için katlandığınız tüm giderleri karınızdan düşebilirsiniz tabi. Buna pos masrafları dahil. Özel masraflarınızı düşemezsiniz. Bunları muhasebecinize sorsanız
sizi aydınlatır. Çağırın tüm iş akışınızı hangi aşamada ne masraflar yaptığınızı tek tek anlatın. Yaptığınız tüm harcamaları belgeletin. Ve bunu muhasebecinize
en kısa sürede ulaştırın. Diyebileceğim verdiğiniz masraf belgelerini işleyip işlemediğini sorun, gidin bürosuna defterinize bakın. Yani siz iletişimi keserseniz,
muhasebecinize kötü davranırsanız bir yol alamazsınız ki?

İşlerinizde başarılar dilerim,
 
Teşekkür ederim.
Normalde muhasebeci ile benim aram bozuk.
Arkadaşımın abisi muhasebeci, takıldığım kahveye de bir sürü muhasebeci takılırdı. Birçok konuşmaya kulak misafiri olmuştum. Bazı yaklaşımları sinir bozucuydu. Ben de aynı şeyi acaba bizim muhasebeci de yapıyor olabilir mi diye kontrol etmek istemiştim.

Zamanında bir kaç soru sordum, basit bir toplama işlemi ve malın gelişini sormuştum.(2 tip iskonto vardı ve kdv vardı) (Verdiği cevapta yanlıştı)
Aynı soruyu mal yazan satış temsilcilerine de sormuştum.(emin olun ki 10 toptancıdan sadece 1 i biliyordu, hatta babam malın gelişini hesaplayabiliyordu)

1 yıl önce dedemin dükkanına bakmıştım. Gelen 10 toptancıdan 6 sı eksik mal veriyor veya adet sayısını tutturup yüksek fiyatlı mal yerine düşük fiyatlı malı veriyordu.
Babamın dükkanına gelince de aynı sorunu daha düşük oranda yakaladım.(Bildiğiniz sigara firmaları dahi bilerek ya da bilmeyerek hata yapıyordu)
Ekmekçimiz de günde en az 2 tane, bazen 9 tane çalıyordu.(80-90 ekmek üzerinden)
Bende haliyle bunları birer birer tespit edip, zamana yayarak, emin oldum ve gerekli uyarılarda bulundum.

Geriye sadece bu gedikleri kapamak için muhasebeciyi denetleme ve asgari muhasebe bilgisi kalıyordu. Şu an muhasebecimizle kaç aydır/yıldır çalıştığımızı dahi bilmiyorum. 2 aydır bana çalışma başlangıç tarihini verecek. Veresiyeleri de eskiye nazaran kontrol altına aldım. (son bir adım kaldı)


-----------

Benim sorgulama/araştırma nedenim şu:

Eğer bir hemşire; en basit işlem olan iğne nasıl kullanılır, nereye uygulanır gibi hayati önemi olan bilgileri bilmiyor veya yeterince dikkatli olmuyorsa tehlike vardır.
Ben de aynı şekilde (toplama işlemini es geçiyorum) bir fatura da iki tane iskonto var ve de kdv varsa, muhasebeci bana malın gelişini doğru hesaplayamıyorsa, önemsemiyorsa, düşünüyorsa şüphelenirim.
Bu biraz da çevremde ki bakkalların, şarküterilerin ödediği komik vergileri öğrenince başladı.

Tekrar teşekkür ederim iyi günler.
 
"Yeterince" fiş kesmediğiniz için fazla stok göründüğünü söylemişsiniz. Yeterince diye birşey yoktur, sattığınız malın fişini kesmelisiniz. Kesmezseniz neden vergi yüksek diye düşünürsünüz.

Çünkü fiş kesmediğiniz zaman stoklarınızda kalan malların birim maliyeti giderek düşer (ortalama maliyet esas alındığı için). Enflasyona bağlı olarak 1 birim malın satış fiyatı her gün artarken sizin alış maliyetiniz göreceli olarak hep daha düşük kalacağından karınızın da yüksek çıkmasına sebep olur.

Aslında muhasebe, fiiliyatta olanın hesaba dökülmesi için yapılmış bir şeydir. Siz fiiliyatta satıp fiş kesmezseniz, masraf yapıp gider yazmazsanız, gerçek işlem ile muhasebeniz farklı olursa, sonuçlar da gerçek dışı kar, yüksek vergi, kasa açığı/fazlası gibi olmaması gereken durumlar olur.
 
Sayın Nrpxc merhaba
Derdiniz büyük,bunu inkar edemeyiz,sizi gayet iyi anlıyorum.
Ancak takdir edersiniz ki,buradan soru cevap şeklinde yada çok teknik detaylara girerek size bilgi verebilmemiz ya da sorununuza çözüm bulabilmemiz mümkün değil. Sizi ya da meslektaşımızı da eleştirmek doğru olmaz.
Tavsiyem şudur ki;muhasebecinizle aranızı düzelteceksiniz.Eğer bu işlerle siz ilgilenecek ya da ilgileniyor iseniz,bunu yapacaksınız.Nasıl yaparsınız bilmem ama aranızda diyalog problemi varsa,bu sorunları mümkün değil çözemezsiniz,neyin nasıl olduğunu da anlayamazsınız.Eğer aramız düzelmez diyorsanız bu işbirliğini yürütmek kimseye bir fayda sağlamaz,aksine daha da fazla zarar edersiniz.
Bu bir ticari ilişkidir.Aranız bozukta olsa,bu ilişki devam ettiği sürece herkes görevini yapmalıdır.Siz sormalısınız kendisi de cevaplamalıdır.Sonuçta ücret alıp hizmet veriyorsa bu bilgileri size pekâla verebilir.Ha, diyorsanız ki o anlatıyor ama ben hiçbirşey anlamıyorum.O zaman anlatabilecek ve anlayabileceğiniz başka bir müşavir bulacaksınız.
Teknik bilgim yok diyorsunuz ama yazdıklarınızdan aslında çokta bilgisiz olmadığınızı seziyorum.Yani yüzyüze görüşebilseniz yaklaşık 1 saatte bütün sorularınızın cevabını alabileceğinizi düşünüyorum.
Müşavirinizle bu konuda toplantı yapmayı ciddi olarak düşünmenizi nacizane tavsiye ederim.
Ayrıca bir hususun daha altını çizmek isterim.Sizin, diğer esnaflara nazaran daha çok vergi ödüyor olmanız sizin yada meslektaşımızın bir yerlerde hata yapıyor anlamını taşımaz.Bu çok yanlış bir düşüncedir.Benim ayarımdakiler daha az vergi veriyor düşüncesi de onların doğru yaptığını göstermez.Kimin nasıl ve ne şekilde çalıştığını muhasebe ve işleyişin nasıl takip edildiğini bilemezsiniz.(Bunu çok kötü niyetle yazıyorum) belkide sahte fatura alıp vergi kaçırıyorlardır.Bundan ne kadar emin olabilirsiniz. Umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir.
Saygılarımla
 

Benzer konular

Üst