- Üyelik
- 25 Ağu 2008
- Mesajlar
- 16
e- sorunlarımız
Kamu Kurumlarınca bildirimlerin internet üzerinden yapılmasının zorunlu hale getirildiği son birkaç yılda meslek mensuplarımızın iş yoğunluğunun hafiflemesi beklenirken, tezat bir şekilde artış göstermiştir. Meslek mensuplarımız gerek SGK? na, gerekse GİB? na ait elektronik ortamda verilen e-bildirge ve e-beyannamelerle ilgili birçok sorunla karşılaşmaktadır. Bu sorunlar genel itibariyle iş ve zaman kaybına yol açmakta, dolayısıyla da meslek mensuplarımızın hizmet üretim maliyetlerinin artması neden olmaktadır.
Kamu kurumlarına yapılan bildirimlerin, elektronik ortamda verilmesi zorunluluğu özüne uygun şekilde işlerimizi kolaylaştırıcı, hataları azaltıcı ve zaman kazandırıcı hale getirilmelidir. Çünkü kurumlarının e-beyan ve bildirimleri getirme amaçları genel olarak işletmelerin ödevlerini yerine getirmede, gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak, beyanname ve bildirim ve eklerinin kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde kurumlara intikalini sağlamak, hataları en aza indirmektir
Kamu kurum ve kuruluşlarına karşı sorumlu olana mükelleflerin, bu ödevlerini yerine getiren meslek mensuplarının, e-sorunlarıyla ilgili olarak kullanımı daha pratik hale getirmek, mükerrer bilgi girişini azaltmak, bilgi girişinde hataları en aza indirmek suretiyle çözüm üretilebilmesi için aşağıdaki önerilerimizin ilgili kurumlara iletilmesi amacıyla bu çalışmaya gerek duyulmuştur. Tespit edebildiğimiz aksaklıklar, önerilerimiz doğrultusunda giderildiği takdirde iş ve zaman maliyetlerimizin asgariye indirebileceğine inanmaktayız.
SMMM Mesut TOPÇU
Oda Başkanı
2) E-beyannamelerde sisteme giriş yapılan beyannamelerimizi, onaylamadan önce ?onaysız tahakkuk fişi örneği? ni görmek istiyoruz. Aylık alım ve satım bildirimlerine ait form Ba ve form Bs deki uygulama gibi bir uygulamaya geçilebilir. Böylelikle yapabileceğimiz hatalarımızın en aza inmesi sağlanabilir. Nitekim bu uygulama SGK?nın e-bildirge sisteminde çok başarılı bir şekilde uygulanmaktadır.
3) e-beyanname programında hazırlanan beyannameleri GİB sistemine göndermeden önce de görüntüleme/yazdırma imkânı sağlanmalıdır. Bilgisayarlarımıza indirdiğimiz e-beyanname programına yapmış olduğumuz veri girişlerinin ardından kaydet sekmesini tıkladığımızda aynı anda hazırlanan beyannameyi de bir bütün halinde görülmesi, daha kolay kontrol imkanı sağlayacaktır.
4) E-beyanname programı çok kullanıcılı server/sunucu sistemde çalışabilir hale getirilmelidir. (ağdaki diğer bilgisayarlar da xml dosyaları ve paketleri server/sunucu üzerine kayıt yapabilme imkânı sağlanmalıdır.)
5) Gelir ve Kurumlar Vergisi Beyannamelerinde Önceki Dönem bilgilerinin yeniden girilme gerekliliği çok zaman kaybı oluşturmaktadır. En azından Bu bilgiler otomatik getirilebilir ya da yeniden girmemiz istenmeyebilir
6) Diğer bilgisayar ortamındaki bilgilerin e-beyanname programına aktarılması (Ms Excel, Ms Word vb.) modülü çok aksak ya da kullanımı nerdeyse olanaksız. Daha kullanışlı ve pratik ve sorunsuz çalışır hale getirilmelidir.
7) Yoğun bilgi girişi gerektiren beyannamelerdeki sabit bilgiler örneğin Muhtasar beyannamedeki ödeme/kesinti yapılan kişilere ait sabit alanlar, 2 nolu KDV Beyannamesindeki sabit bilgi alanları vb. alanlar e-beyanname programına kayıt edilerek sonraki dönemlerde versiyon değişse bile kullanılabilmelidir. Yani versiyon değişmesi için sekme eklenebilir.
8) Kurumlar Vergisi ve Kurum/Gelir geçici vergi beyannamelerindeki dipnot giriş alanı çok dar, kullanışsız ve girilen bilgi kontrol edilemez durumdadır. Bu alanın genişletilmesi dipnotlarımızın kontrolünü de kolaylaştıracaktır. Ayrıca bilgisayar ortamından kopyalayıp bu alana yapıştırdığımız dipnot bilgilerinin düzeni/formatı bozulmakta ve okunması zorlaşmaktadır. Bu aksaklık giderilmelidir.
9) GİB? in elektronik sisteminde firmalarımız için almak istediğimiz e-borcu yoktur yazılarımıza cevaplar geç verilmektedir. Bu sürenin minimum seviyeye indirilmesi için gerekli çalışmaların yapılmasını istemekteyiz. Ayrıca bu işlemin on-line yapılabilmesi mükemmel olacaktır.
10) Müşterilerimizin vergi levhalarını e-beyanname programından ya da GİB veritabanından tahakkuk bilgisi sorgulamak suretiyle e-vergi levhası çıktısı olarak yazdırabilmeliyiz. Bu sayede her yıl alınacak çıktılar sayesinde sürekli olarak mükellefin son üç yıl tahakkuk bilgisi levhada yer alması ve tek tip vergi levhası kullanılması sağlanmış olur.
11) Firmalarımızın ticari ilişkide bulundukları firmalara ait e-vergi levhası kontrolü sırasında kimlik bilgilerimizin kayıt altına alınmasının engellenmesini istemekteyiz. e-Vergi levhası sorgulamanın daha pratik şekilde yapılarak bu işlemin yaygınlaşmasını istemekteyiz.
12) Firmalarımıza ait vergi dairesi şifrelerini alırken, meslektaşlarımızdan tekrar tekrar evrak istenmesinin gereksiz olduğuna inanmaktayız. Çünkü işyeri açılışı sırasında mükelleflerimizle yapmış olduğumuz sözleşmelerimizi de işyeri açılışında vermekteyiz. Bu işyeri açılış evrakları verilip yoklaması tutulduktan sonra vergi dairesi tarafından bir talep olmaksızın bu şifrelerin meslektaşlarımıza verilmesini istemekteyiz. Bu sayede firmalarımızın özellikle borçlarını öğrenebilmek, mükellefiyet yazılarını alabilmek ve borcu yoktur yazılarını alabilmek için vergi dairesine gidilmemiş, memurların işleri engellenmemiş olacağı kanaatindeyiz.
13) Mükelleflerimiz için aldığımız şifreler aracılığı ile borçlarını sorguladığımız esnada, borçlarının tamamını, dönem bilgilerini girmeden görebilmeliyiz. Firmalarımız, bizlerden vergi dairesine olan borçlarını sorarken, belli dönemlere ait olan borçlarından ziyade toplam borçlarını istemektedirler. Bu durumda seçilen dönemlerde hata yapmamız durumunda ilgili kişileri yanlış bilgilendirme durumları ortaya çıkabilmektedir.
14) SGK?dan özellikle hak edişler için talep edilen e-borcu yoktur yazılarının da bir an önce aktif hale getirilmesini istemekteyiz. Bunun yanında firmalarımızın SGK dan alacakları bu borcu yoktur yazıları için yeni bir başvurunun gereksiz olduğuna inanmaktayız. Çünkü bu firmalarımız için zaten şifrelerimiz alınıyor, bu sırada borcu yoktur yazıları da alabilmek için gerekli aktivasyonun yapılması gerekmektedir. Bu durumun düzeltilmesi hemen hemen yarım günümüzü kurtaracağı kanaatindeyiz.
Bu hazırladığımız 14 maddelik sorunlarımız listesi meslektaşlarımızı yakından ilgilendirmektedir. Bu sorunların giderilmesi, en çok şikayet ettiğimiz zamansızlık kavramını bir nebze de olsa ortadan kaldıracaktır.
Bu listemizin hazırlanması sırasında aklımıza gelmeyen eksiklikler de olabilir. Bu eksiklikler için fikri olan meslektaşlarımızın da önerilerini sunmasını istemekteyiz.
http://www.bursa-smmmo.org.tr/index.php?gid=17.1&HabId=265
Kamu Kurumlarınca bildirimlerin internet üzerinden yapılmasının zorunlu hale getirildiği son birkaç yılda meslek mensuplarımızın iş yoğunluğunun hafiflemesi beklenirken, tezat bir şekilde artış göstermiştir. Meslek mensuplarımız gerek SGK? na, gerekse GİB? na ait elektronik ortamda verilen e-bildirge ve e-beyannamelerle ilgili birçok sorunla karşılaşmaktadır. Bu sorunlar genel itibariyle iş ve zaman kaybına yol açmakta, dolayısıyla da meslek mensuplarımızın hizmet üretim maliyetlerinin artması neden olmaktadır.
Kamu kurumlarına yapılan bildirimlerin, elektronik ortamda verilmesi zorunluluğu özüne uygun şekilde işlerimizi kolaylaştırıcı, hataları azaltıcı ve zaman kazandırıcı hale getirilmelidir. Çünkü kurumlarının e-beyan ve bildirimleri getirme amaçları genel olarak işletmelerin ödevlerini yerine getirmede, gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak, beyanname ve bildirim ve eklerinin kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde kurumlara intikalini sağlamak, hataları en aza indirmektir
Kamu kurum ve kuruluşlarına karşı sorumlu olana mükelleflerin, bu ödevlerini yerine getiren meslek mensuplarının, e-sorunlarıyla ilgili olarak kullanımı daha pratik hale getirmek, mükerrer bilgi girişini azaltmak, bilgi girişinde hataları en aza indirmek suretiyle çözüm üretilebilmesi için aşağıdaki önerilerimizin ilgili kurumlara iletilmesi amacıyla bu çalışmaya gerek duyulmuştur. Tespit edebildiğimiz aksaklıklar, önerilerimiz doğrultusunda giderildiği takdirde iş ve zaman maliyetlerimizin asgariye indirebileceğine inanmaktayız.
SMMM Mesut TOPÇU
Oda Başkanı
GİB E-BEYANNAME VE E-BİLDİRGE İLE İLGİLİ SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ
1) Paketlenerek toplu olarak elektronik ortamda gönderilen e-beyannamelerimizi ve tahakkuk fişlerini toplu halde tek bir işlemle döküm alamıyoruz ve bilgisayarımıza indiremiyoruz. Elektronik ortamda verilen beyannamelerimizi ve tahakkuk fişlerini kullanmak için tek tek seçerek indirmek zorunda kalıyoruz. Buraya ?tümünü seç? şeklinde bir sekme eklenmesi halinde hazırlanan beyanname tahakkuk fişlerini tek hamlede alabilmemiz mümkün olacaktır.2) E-beyannamelerde sisteme giriş yapılan beyannamelerimizi, onaylamadan önce ?onaysız tahakkuk fişi örneği? ni görmek istiyoruz. Aylık alım ve satım bildirimlerine ait form Ba ve form Bs deki uygulama gibi bir uygulamaya geçilebilir. Böylelikle yapabileceğimiz hatalarımızın en aza inmesi sağlanabilir. Nitekim bu uygulama SGK?nın e-bildirge sisteminde çok başarılı bir şekilde uygulanmaktadır.
3) e-beyanname programında hazırlanan beyannameleri GİB sistemine göndermeden önce de görüntüleme/yazdırma imkânı sağlanmalıdır. Bilgisayarlarımıza indirdiğimiz e-beyanname programına yapmış olduğumuz veri girişlerinin ardından kaydet sekmesini tıkladığımızda aynı anda hazırlanan beyannameyi de bir bütün halinde görülmesi, daha kolay kontrol imkanı sağlayacaktır.
4) E-beyanname programı çok kullanıcılı server/sunucu sistemde çalışabilir hale getirilmelidir. (ağdaki diğer bilgisayarlar da xml dosyaları ve paketleri server/sunucu üzerine kayıt yapabilme imkânı sağlanmalıdır.)
5) Gelir ve Kurumlar Vergisi Beyannamelerinde Önceki Dönem bilgilerinin yeniden girilme gerekliliği çok zaman kaybı oluşturmaktadır. En azından Bu bilgiler otomatik getirilebilir ya da yeniden girmemiz istenmeyebilir
6) Diğer bilgisayar ortamındaki bilgilerin e-beyanname programına aktarılması (Ms Excel, Ms Word vb.) modülü çok aksak ya da kullanımı nerdeyse olanaksız. Daha kullanışlı ve pratik ve sorunsuz çalışır hale getirilmelidir.
7) Yoğun bilgi girişi gerektiren beyannamelerdeki sabit bilgiler örneğin Muhtasar beyannamedeki ödeme/kesinti yapılan kişilere ait sabit alanlar, 2 nolu KDV Beyannamesindeki sabit bilgi alanları vb. alanlar e-beyanname programına kayıt edilerek sonraki dönemlerde versiyon değişse bile kullanılabilmelidir. Yani versiyon değişmesi için sekme eklenebilir.
8) Kurumlar Vergisi ve Kurum/Gelir geçici vergi beyannamelerindeki dipnot giriş alanı çok dar, kullanışsız ve girilen bilgi kontrol edilemez durumdadır. Bu alanın genişletilmesi dipnotlarımızın kontrolünü de kolaylaştıracaktır. Ayrıca bilgisayar ortamından kopyalayıp bu alana yapıştırdığımız dipnot bilgilerinin düzeni/formatı bozulmakta ve okunması zorlaşmaktadır. Bu aksaklık giderilmelidir.
9) GİB? in elektronik sisteminde firmalarımız için almak istediğimiz e-borcu yoktur yazılarımıza cevaplar geç verilmektedir. Bu sürenin minimum seviyeye indirilmesi için gerekli çalışmaların yapılmasını istemekteyiz. Ayrıca bu işlemin on-line yapılabilmesi mükemmel olacaktır.
10) Müşterilerimizin vergi levhalarını e-beyanname programından ya da GİB veritabanından tahakkuk bilgisi sorgulamak suretiyle e-vergi levhası çıktısı olarak yazdırabilmeliyiz. Bu sayede her yıl alınacak çıktılar sayesinde sürekli olarak mükellefin son üç yıl tahakkuk bilgisi levhada yer alması ve tek tip vergi levhası kullanılması sağlanmış olur.
11) Firmalarımızın ticari ilişkide bulundukları firmalara ait e-vergi levhası kontrolü sırasında kimlik bilgilerimizin kayıt altına alınmasının engellenmesini istemekteyiz. e-Vergi levhası sorgulamanın daha pratik şekilde yapılarak bu işlemin yaygınlaşmasını istemekteyiz.
12) Firmalarımıza ait vergi dairesi şifrelerini alırken, meslektaşlarımızdan tekrar tekrar evrak istenmesinin gereksiz olduğuna inanmaktayız. Çünkü işyeri açılışı sırasında mükelleflerimizle yapmış olduğumuz sözleşmelerimizi de işyeri açılışında vermekteyiz. Bu işyeri açılış evrakları verilip yoklaması tutulduktan sonra vergi dairesi tarafından bir talep olmaksızın bu şifrelerin meslektaşlarımıza verilmesini istemekteyiz. Bu sayede firmalarımızın özellikle borçlarını öğrenebilmek, mükellefiyet yazılarını alabilmek ve borcu yoktur yazılarını alabilmek için vergi dairesine gidilmemiş, memurların işleri engellenmemiş olacağı kanaatindeyiz.
13) Mükelleflerimiz için aldığımız şifreler aracılığı ile borçlarını sorguladığımız esnada, borçlarının tamamını, dönem bilgilerini girmeden görebilmeliyiz. Firmalarımız, bizlerden vergi dairesine olan borçlarını sorarken, belli dönemlere ait olan borçlarından ziyade toplam borçlarını istemektedirler. Bu durumda seçilen dönemlerde hata yapmamız durumunda ilgili kişileri yanlış bilgilendirme durumları ortaya çıkabilmektedir.
14) SGK?dan özellikle hak edişler için talep edilen e-borcu yoktur yazılarının da bir an önce aktif hale getirilmesini istemekteyiz. Bunun yanında firmalarımızın SGK dan alacakları bu borcu yoktur yazıları için yeni bir başvurunun gereksiz olduğuna inanmaktayız. Çünkü bu firmalarımız için zaten şifrelerimiz alınıyor, bu sırada borcu yoktur yazıları da alabilmek için gerekli aktivasyonun yapılması gerekmektedir. Bu durumun düzeltilmesi hemen hemen yarım günümüzü kurtaracağı kanaatindeyiz.
Bu hazırladığımız 14 maddelik sorunlarımız listesi meslektaşlarımızı yakından ilgilendirmektedir. Bu sorunların giderilmesi, en çok şikayet ettiğimiz zamansızlık kavramını bir nebze de olsa ortadan kaldıracaktır.
Bu listemizin hazırlanması sırasında aklımıza gelmeyen eksiklikler de olabilir. Bu eksiklikler için fikri olan meslektaşlarımızın da önerilerini sunmasını istemekteyiz.
http://www.bursa-smmmo.org.tr/index.php?gid=17.1&HabId=265