fonradar

Dairenin Muhasebe Kaydı

Üyelik
17 Şub 2009
Mesajlar
95
Selam,

1997 yılında alınmış şimdiye kadar kayıtlara alınmamış olan işyeri olarak kullanılan daireyi bugün nasıl kaydedebilirim.

Saygılar.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

------------------------------------------
252 BİNALAR
331 ORTAKLAR BORÇLAR

ORT.TAR.ŞİRKET ADINA ALINAN
VE SEHVEN KAYDEDİLMEYEN İŞYERİ
---------------------------------------------
ilgili işyerini kayıtlara aldıktan sonra, amortisman ayırmada bir konuda dikkatli davranmalısınız. Alım tarihi ile aktife aldığınız tarih arasındaki yıllar için amortisman ayırmayacaksınız. Sonraki yıllar için amortisman ayırabilirsiniz. Tapu da yapılan devirlerle ilgili ödemelerinin bankadan geçme zorunluluğu bulunmamaktadır.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Sayın Mohicans açıklamanız geneli itibariyle doğru olmakla birlikte, ufak bir ayrıntıda size katılmıyorum, o da 1997-2012 yılları arasında amortisman ayrılamayacağı hususudur. Çünkü amortisman ayırmaya başlama tarihi aktife giriş tarihidir. Varsayımsal olarak 1997 yılında daire düzgün bir şekilde deftere kaydedilmiş olsaydı amortisman ayrılacak dönem 1997-2047 yılları arasında her sene %2 oranında olacaktı,ancak 2012'de deftere kaydedilen daire ise 2012-2062 yılları arasında amortisman ayrılacaktır.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Sayın koray bey,
Bende sizin istediğiniz gibi yapmak isterdim. Ancak Vergi müfettişleri bu hususu eleştiriyor. Dikkat ederseniz, daireyi 1997 yılında almışlar. Mükellef kendi kusurundan dolayı daireyi Defter kayıtlarına almamış halbuki daire 1997 yılında şirketin fiilen aktifine girmiş. 2012 yılında bu dairenin kayıtlara olmadığı anlaşılmış. Dolayısıyla burada binanın fiili olarak şirketin aktifine girdiği tarih 1997 yılıdır. Dolayısıyla benim yazdıklarıma göre hareket edilmesinde fayda vardır.
Şöyle olsaydı size katılırdım.
GVK Tabi bir mükellef 1997 yılında kendi namına aldığı işyerini 2011 yılında vergi dairesine bir dilekçe vererek şu adresteki şu işyerini bundan böyle ticari faaliyetlerinde kullanacağını beyan ederek aktife aldığını bildirseydi. Bu dediğiniz olurdu.
Ancak burada durum farklı daire 1997 yılında fiili olarak aktife alınmış ancak kayıtlarda alınmamış bir başka ifadeyle daire zaten şirket adına alınmıştır.
Kolay gelsin.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

O halde burada kilit nokta "aktife girme" kavramı,acaba aktife girmek ne demektir? Ne yazık ki VUK'ta bu konuda bir açık bir hüküm yok ancak konuya ilişkin tek belirleme Hesap Uzmanları Danışma Komisyonunun 291 sayılı kararı,şimdi isterseniz o karara bakalım.

"Aktife girme kavramı sadece VUK?un 320. maddesinde yer almakta olup amortisman süresinin başlangıcını belirlemek için kullanılmış ve tanımı yapılmıştır. Konu ile ilgili olarak genel tebliğlerde veya yargı organlarınca da etraflıca bir tanım yapılmamış, sadece olayların çözümü ile yetinilmiştir........................................................
Amortismana tabi bir iktisadi kıymetin aktife girmesi, o kıymetin iktisap edilerek defter kayıtlarına geçirilmesi, değerleme gününde envantere dahil olması ve kullanılmaya hazır halde bulunması olarak değerlendirilmesi gerekir."

Yukarıda görüldüğü üzere aktife girmenin 3 temel koşulu var bunlardan bir tanesi de "defter kaydedilme". Örnek olayda fiilen kullanma 1997 yılında başlamasına rağmen, deftere kayıt ve envantere giriş tarihi 2012, diğer bir ifadeyle aktife girmiş sayılması için şartların tümü 2012 de tamamlanmış oluyor.Bu nedenle amortisman ayırmaya da 2012'de başlamak lazım.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Bence bu kısmı gözden kaçırıyorsunuz "envantere dahil olması ve kullanılmaya hazır halde bulunması olarak değerlendirilmesi gerekir."
Hesap uzmanların yaptığı tanıma göre zaten bina envantere dahil ve kullanılmaya hazır halde. Yani bu özelliklere göre zaten aktife girmiş durumdadır.
Bu arada envantere zaten girmiş durumda, ancak işletme envantere uygun sayım yapmadığından kayıtların doğruluğunu tespit edemiyor Zaten envanter sayımı yapsaydı bu hatayı yapmazdı.



Bu benim görüşüm siz istediğiniz şekilde hareket edebilirsiniz.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Belki envantere girme konusunda haklısınız,ancak deftere kayıt yapılmamış olduğu kesin. Dolayısıyla aktife girmenin ilk 2 şartı gerçekleşmiş olsa bile,3'üncüsü eksik kalıyor yine de.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Sayın koray bey,
İncelemelerde bu durum eleştiri konusu yapılıyor. SPK Tabi şirketlerde sizin söylediğiniz şekilde SPK göre karı hesaplarken veya Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre ticari kar hesaplanırken sizin söylediğiniz şekilde hareket edilmesine engel bir durum yoktur. Ancak Mali Kar hesaplanırken benim söylediğim şekilde hareket edilmesi sizin yararınıza olacaktır.
Kolay Gelsin.
 
Ynt: Dairenin Muhasebe Kaydı

Sayın mohicans'a katılıyorum.1997 yılında alınmış olan bina fiilen 1997 yılında aktife girmiştir ve 1997-2012 dönemine amortisman ayrılmamalıdır.Bu gibi durumlarda değerlendirme yaparken özün önceliğine yaslanmak her zaman daha makbuldür diye düşünüyorum.
Hesap uzmanları danışma kurulu kararı bence normal şartlar altında aktife girmenin ne olduğunu açıklıyor.
Ben bir araç alayım ama faturasını kayıtlara almayayım.aradan 10 sene geçsin.Ondan sonra pardon diyeyim aracı kayda alayım ve 5 sene amortisman ayırayım.
Böyle bir uygulama mümkün değil maalesef.
 
Üst