Ynt: Doblo Satışında Kdv Oranı
Şükrü KIZILOT
[email protected]
9 kişilik minibüsü olanlar yandı
RUHSATINDA, istiap haddi 8+1 yazılı olan minübüs sahipleri, bu yazıyı dikkatle okusunlar. Farkında olmadıkları ciddi bir sorunla karşı karşıyalar... Diğer minübüs sahipleri de benzer sorunu yakında yaşayabilirler.
Bilindiği gibi son zamanlarda, minübüslerin binek aracı olarak kullanılması yaygınlaştı.
Özellikle iş adamları, lüks otomobiller yerine, makam aracı olarak minübüsü tercih etmeye başladılar. Duruma göre, çalışma masası ve bilgisayarın da kullanılmasına uygun olabilen, çok kişinin seyahat edebildiği minübüsler, şehir içi ya da şehirlerarası yolculuklarda, son derece kullanışlı ve pratik oluyor. Ayrıca "Düşük oranlı ÖTV ödenmesi", "KDV'nin indirilebilmesi" ve "tam amortisman ayırma" gibi avantajları da var.
SORUN NEREDE?
Sorun, "Minübüs" olarak nitelendirilen taşıtların, daha sonra vergi dairesince "otomobil" kabul edilip, minübüsün vergili fiyatından çok vergi, ceza ve faiz istenmesiyle ilgili...
Kafanız karıştı galiba... Haklısınız, karışacağı kadar var.
Olayı, baştan alıp anlatalım.
Bir şahıs ya da şirket, bir minübüsü beğenip alıyor.
Minübüsün ruhsatında, "İstiap haddi 8+1 kişi" yazıyor çünkü minübüsün tanımı bu...
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'nunda da "minübüs; sürücüsü dahil dokuz ile onbeş oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan, motorlu araçtır" diye tanımlanıyor yani 8+1 minibüs kabul ediliyor.
Karayolları Trafik Kanunu'na göre hazırlanan yönetmelikte bu yönde...
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nca verilen "Araç Tip Onay Belgesi" için aranılan koşullar da aynı yönde yani 8+1 oturma yeri olan taşıt, "minübüs" kabul ediliyor.
O da ne?
Maliye, bunları kabul etmiyor. Gümrük tarife cetvelini esas alıyor ve "Şoför dahil en az 10 ve daha fazla kişi taşımaya mahsus motorlu taşıtlar, minübüs sayılır" diyor. Ardından, "5 yıl içinde aracınızı 8+1 otomobil olarak tadilat yaptırdığınızdan" denilmek suretiyle, yüzde 75 ya da 84 oranına göre ÖTV, vergi kadar ceza ve ayrıca gecikme faizi istiyor.
NE OLACAK ŞİMDİ?
Bundan sonrası çok karışık.
Öncelikle, 1 Ağustos 2003'ten 31 Aralık 2005 tarihine kadar satılan minübüsler tespit ediliyor. Ardından bunlarla ilgili işlemler başlatılıyor.
ÖTV Yasası'nın 15/2-b maddesine göre, konuyu zorlayıcı ilginç bir yorum yapılıyor.
Yüzde 9 yerine, yüzde 75 ya da 84 ÖTV, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi isteniyor.
2006'dan itibaren minübüsler 9+1 oturma yeri esas alınarak ruhsat aldıkları için, şimdilik bunlara ek vergi ve ceza yok. Ancak, bir süre sonra minübüslerin yolda çevrilip, koltuk sayısı 10'dan aşağı diye tespit yapılması durumunda, bunlara da ek vergi ve cezalar kesilebilir.
Ticari işletmelere, KDV indirimi ve amortisman yönüyle de işlem yapılabilir.
ÇÖZÜM NE OLABİLİR?
1- Maliye Bakanlığı, olaya müdahale edip, 8+1 oturma yeri olan minübüslerin, otomobil kabul edilmesi uygulamasına, son verebilir.
2- Maliye, çözüme yanaşmazsa, olay yargı kararı doğrultusunda çözümlenir.
Elimizde, bir vergi mahkemesinin; ÖTV Kanunu'na ekli listede, koltuk sayısına bağlı olarak bir ayırıma gidilmemişken, iç genelge ile koltuk sayısının esas alınarak, aracın tarife pozisyonunun değiştirilmesini yerinde bulmayarak, vergi ve cezayı kaldıran, yakın tarihli bir kararı var.
3- Konu Anayasa Mahkemesi'ne de intikal etmiş. Mahkeme, olayı çözümleyebilir.
Kaynak:Hürriyet Gazetesi