Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

blackmoney

Katkı Sunan Üye
Üyelik
14 May 2008
Mesajlar
706
Arkadaşlar sınav sonuçları sonrası her gün yeni ders başlıkarı altında ders çalışmak için açılmıştır.. gereksiz laflara gerek yok sadece madde madde ders çalışacağız.. bilginize.. moderatörlerden ricam ders dışındaki mesajları lütfen siliniz..
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

arkadaşlar denetimden elinde not olan varmı
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

blackmoney ' Alıntı:
Arkadaşlar sınav sonuçları sonrası her gün yeni ders başlıkarı altında ders çalışmak için açılmıştır.. gereksiz laflara gerek yok sadece madde madde ders çalışacağız.. bilginize.. moderatörlerden ricam ders dışındaki mesajları lütfen siliniz..

Bence güzel bir fikir. Bu başlığı sürekli takip edeceğim ve dersle ilgili olmayan mesajları temizleyeceğim. Hepinize zihin açıklığı ve sonraki sınavda başarılar diliyorum.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

GELİR VERGİSİ KANUNU

Mevzu
Madde 1-(4783 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değişen madde Yürürlük; 01.01.2003 tarihinden geçerli olmak üzere 09.01.2003)Gerçek kişilerin gelirleri gelir vergisine tâbidir. Gelir bir gerçek kişinin bir takvim yılı içinde elde ettiği kazanç ve iratların safi tutarıdır.
Gelirin unsurları
Madde 2
Gelire giren kazanç ve iratlar şunlardır :
1. Ticarî kazançlar,

2. Ziraî kazançlar,

3. Ücretler,

4. Serbest meslek kazançları,

5. Gayrimenkul sermaye iratları,

6. Menkul sermaye iratları,

7. Diğer kazanç ve iratlar.

Bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça, yukarıda yazılı kazanç ve iratlar gelirin tespitinde gerçek ve safi miktarları ile nazara alınır


Mükellefler
Madde 3-Aşağıda yazılı gerçek kişiler Türkiye içinde ve dışında elde ettikleri kazanç ve iratların tamamı üzerinden vergilendirilirler:
1. Türkiye'de yerleşmiş olanlar;

2. (202 sayılı Kanunun 1'inci maddesiyle değişen bent) Resmi daire ve müesseselere veya merkezi Türkiye'de bulunan teşekkül ve teşebbüslere bağlı olup adı geçen daire, müessese, teşekkül ve teşebbüslerin işleri dolayısiyle yabancı memleketlerde oturan Türk vatandaşları (Bu gibilerden, bulundukları memleketlerde elde ettikleri kazanç ve iratları dolayısiyle Gelir Vergisi'ne veya benzeri bir vergiye tabi tutulmuş bulunanlar, mezkur kazanç ve iratları üzerinden ayrıca vergilendirilmezler.)

Türkiye'de yerleşme
Madde 4-Aşağıda yazılı kimseler Türkiye'de yerleşmiş sayılır:
1. İkametgahı Türkiye'de bulunanlar ,

2. Bir takvim yılı içinde Türkiye'de devamlı olarak altı aydan fazla oturanlar
Yerleşme Sayılmayan Haller
Madde 5-Aşağıda yazılı yabancılar memlekette altı aydan fazla kalsalar dahi, Türkiye'de yerleşmiş sayılmazlar:
1. Belli ve geçici görev veya iş için Türkiye'ye gelen iş, ilim ve fen adamları, uzmanlar, memurlar, basın ve yayın muhabirleri ve durumları bunlara benzeyen diğer kimselerle tahsil veya tedavi veya istirahat veya seyahat maksadıyla gelenler;

2. Tutukluluk, hükümlülük veya hastalık gibi elde olmayan sebeplerle Türkiye'de alıkonulmuş veya kalmış olanlar.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Madde 6-(2361 sayılı Kanunun 2'nci maddesiyle değişen madde) Türkiye'de yerleşmiş olmayan gerçek kişiler sadece Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve iratlar üzerinden vergilendirilirler.
Kazanç Veya İradın Türkiye'de Elde Edilmesi
Madde 7-(1137 sayılı Kanunun 1'inci maddesiyle değişen bent) Dar mükellefiyete tabi kimseler bakımından kazanç ve iradın Türkiye'de elde edildiği aşağıdaki şartlara göre tayin olunur:
1. (2574 sayılı Kanunun 1'inci maddesiyle değişen bent) Ticari kazançlarda; kazanç sahibinin Türkiye'de işyerinin olması veya daimi temsilci bulundurması ve kazancın bu yerlerde veya bu temsilciler vasıtasıyle sağlanması (Bu şartları haiz olsalar dahi iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlardan, ihraç edilmek üzere Türkiye'de satın aldıkları veya imal ettikleri malları Türkiye'de satmaksızın yabancı memleketlere gönderenlerin bu işlerden doğan kazançları Türkiye'de elde edilmiş sayılmaz.

Türkiye'de satmaktan maksat, alıcı veya satıcının veya her ikisinin Türkiye'de olması veya satış aktinin Türkiye'de yapılmış olmasıdır. İş merkezinden maksat ise, iş bakımından muamelelerin bilfiil toplandığı ve idare edildiği merkezdir.

2. Zirai kazançlarda: Zirai faaliyetlerin Türkiye'de icra edilmesi;

3. Ücretlerde:

a) Hizmetin Türkiye'de ifa edilmiş veya edilmekte olması veya Türkiye'de değerlendirilmesi;

b) (2361 sayılı Kanunun 3'üncü maddesiyle değişen fıkra) Türkiye'de kain müesseselerin idare meclisi başkan ve üyelerine, denetçilerine tasfiye memurlarına ait huzur hakkı, aidat, ikramiye ve benzerlerinin Türkiye'de değerlendirilmesi;

4. Serbest meslek kazançlarında: Serbest meslek faaliyetlerinin Türkiye'de icra edilmesi veya Türkiye'de değerlendirilmesi;

5. Gayrimenkul sermaye iratlarında: Gayrimenkulün Türkiye'de bulunması ve bu mahiyetteki mal ve hakların Türkiye'de kullanılması veya Türkiye'de değerlendirilmesi;

6. Menkul sermaye iratlarında: Sermayenin Türkiye'de yatırılmış olması;

7. (4369 sayılı Kanunun 81/C-1 inci maddesiyle değişen ibare Yürürlük; 1.1.1999) Diğer kazanç ve iratlarda:(*)

Bu kazanç veya iratları doğuran işin veya muamelenin Türkiye'de ifa edilmesi veya Türkiye'de değerlendirilmesi;

Bu maddenin 3'üncü, 4'üncü, 5'inci ve 7'inci bentlerinde sözü edilen değerlendirmeden maksat, ödemenin Türkiye'de yapılması veya ödeme yabancı memlekette yapılmışsa, Türkiye'de ödeyenin veya nam ve hesabına ödeme yapılanın hesaplarına intikal ettirilmesi veya kârından ayrılmasıdır.
(*) (Değişmeden önceki ibare) Sair kazanç ve iratlarda:

İşyeri ve Daimi Temsilci
Madde 8-7'nci maddenin 1 numaralı bendinde yazılı iş yeri, Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tayin olunur.
Aynı maddede yazılı daimi temsilci, bir hizmet veya vekalet akdi ile temsil edilene bağlı olup, onun nam ve hesabına muayyen veya gayrimuayyen bir müddetle veya müteaddit ticari muameleler ifasına yetkili bulunan kimsedir.

Aşağıda yazılı kimseler, başkaca şartlar aranmaksızın temsil edilenin daimi temsilcisi sayılırlar.

1. Ticari mümessiller, tüccar vekilleri ve memurları ile Ticaret Kanunu'nun hükümlerine göre acenta durumunda bulunanlar;

2. (202 sayılı Kanunun 4'üncü maddesiyle değişen bent) Temsil edilene ait reklam giderleri hariç olmak üzere, giderleri devamlı olarak kısmen veya tamamen temsil edilen tarafından ödenenler;

3. Mağaza veya depolarında temsil edilen hesabına konsinyasyon suretiyle satmak üzere devamlı olarak mal bulunduranlar.

Bir kimsenin birkaç kişiyi aynı zamanda temsil etmesi, daimi temsilcilik vasfını değiştirmez.

Vergiden Muaf Esnaf
Madde 9-


(4369 sayılı Kanunun 26 ncı maddesiyle değişen fıkra Yürürlük; 1.1.1999) Ticaret ve sanat erbabından aşağıda yazılı şekil ve suretle çalışanlar gelir vergisinden muaftır.(*)

1. Motorlu nakil vasıtaları kullanmamak şartı ile gezici olarak veya bir iş yeri açmaksızın perakende ticaret ile iştigal edenler (4369 sayılı Kanunun 26 ncı maddesiyle değişen parantez içi hüküm Yürürlük; 1.1.1999) (Giyim eşyalarıyla zati ve süs eşyaları, değeri yüksek olan ev eşyaları ile pazar takibi suretiyle gıda, bakkaliye ve temizlik maddelerini ve sabit iş yerlerinin önünde sergi açmak suretiyle o iş yerlerinde satışı yapılan aynı neviden malları satanlar hariç) ;(**)

2. Bir iş yeri açmaksızın gezici olarak ve doğrudan doğruya müstehlike iş yapan hallaç, kalaycı, lehimci, musluk tamircisi, çilingir, ayakkabı tamircisi, kundura boyacısı, berber, nalbant, fotoğrafçı, odun ve kömür kırıcısı, çamaşır yıkayıcısı ve hamallar gibi küçük sanat erbabı;

3. Köylerde gezici olarak her türlü sanat işleri ile uğraşanlar ile aynı yerlerde aynı işleri bir iş yeri açmak suretiyle yapanlardan 47'nci maddede yazılı şartları haiz bulunanlar (51'inci madde şümulüne girenler bu muafiyetten faydalanamazlar);

4. Nehir, göl ve denizlerde ve su geçitlerinde toplamı 50 rüsum tonilatoya (50 rüsum tonilato dahil) kadar makinesiz veya motorsuz nakil vasıtaları işletenler; hayvanla veya bir adet hayvan arabası ile nakliyecilik yapanlar (Bu bentte yazılı ölçüler, birlikte yaşayan eşlerle velayet altındaki çocuklar hakkında veya ortaklık halindeki işletmelerde, bu kimselerin veya ortaklığın işlettiği vasıtalar toplu olarak nazara alınmak suretiyle tespit edilir);

5. Ziraat işlerinde kullandıkları hayvan, hayvan arabası, motor, traktör gibi vasıtalar veya sandallarla nakliyeciliği mutat hale getirmeksizin ara sıra ücret karşılığında eşya ve insan taşıyan çiftçiler;

6. (5615 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değişen bent Yürürlük; 04.04.2007) Evlerde kullanılan dikiş, nakış, mutfak robotu, ütü ve benzeri makine ve aletler hariç olmak üzere, muharrik kuvvet kullanmamak ve dışarıdan işçi almamak şartıyla; oturdukları evlerde imal ettikleri havlu, örtü, çarşaf, çorap, halı, kilim, dokuma mamûlleri, kırpıntı deriden üretilen mamûller, örgü, dantel, her nevi nakış işleri ve turistik eşya, hasır, sepet, süpürge, paspas, fırça, yapma çiçek, pul, payet, boncuk işleme, tığ örgü işleri, ip ve urganları, tarhana, erişte, mantı gibi ürünleri işyeri açmaksızın satanlar. Bu ürünlerin, pazar takibi suretiyle satılması ile ticarî, ziraî veya meslekî faaliyetleri dolayısıyla gelir ve kurumlar vergisi mükellefi olanların düzenledikleri hariç olmak üzere; düzenlenen kermes, festival, panayır ile kamu kurum ve kuruluşlarınca geçici olarak belirlenen yerlerde satılması muaflıktan faydalanmaya engel değildir.(****)

7. Yukarıdaki 1-6 numaralı bentlerde sözü edilen işlere benzerlik gösterdikleri, Danıştay'ın muvafık mütalaası üzerine, Maliye Bakanlığınca kabul ve ilan olunan ticaret ve sanat işleri ile iştigal edenler.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Serbest Meslek Kazançlarında
Madde 18-(3239 sayılı Kanunun 40. maddesi ile değişen madde) (4444 sayılı Kanunun 4'üncü maddesiyle değişen fıkra, Yürürlük; 1.1.2000) Müellif, mütercim, heykeltraş, hattat, ressam, bestekâr, bilgisayar programcısı ve mucitlerin ve bunların kanuni mirasçılarının şiir, hikaye, roman, makale, bilimsel araştırma ve incelemeleri, bilgisayar yazılımı, röportaj, karikatür, fotoğraf, film, video band, radyo ve televizyon senaryo ve oyunu gibi eserlerini gazete, dergi, bilgisayar ve internet ortamı, radyo, televizyon ve videoda yayınlamak veya kitap, CD, disket, resim, heykel ve nota halindeki eserleri ile ihtira beratlarını satmak veya bunlar üzerindeki mevcut haklarını devir ve temlik etmek veya kiralamak suretiyle elde ettikleri hasılat Gelir Vergisinden müstesnadır.(*)
Eserlerin neşir, temsil, icra ve teşhir gibi suretlerle değerlendirilmesi karşılığında alınan bedel ve ücretler istisnaya dahildir.

Yukarıda yazılı kazançların arızî olarak elde edilmesi istisna hükmünün uygulanmasına engel teşkil etmez.

Serbest meslek kazançları istisnasının, bu Kanunun 94 üncü maddesi uyarınca tevkif suretiyle ödenecek vergiye şümulü yoktur


Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, malûliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemelerin % 25'i, Türkiye'de kâin ve merkezi Türkiye'de bulunan diğer sigorta şirketlerinden on yıl süreyle prim ödeyenler ile vefat, malûliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemelerin % 10'u ve tek primli yıllık gelir sigortalarından yapılan ödemelerin tamamı gelir vergisinden müstesnadır.
İstisna edilen tutar üzerinden 94 üncü maddenin birinci fıkrasının (15) numaralı bendine göre tevkifat yapılmaz.

2. Tam mükellef kurumlardan elde edilen, 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde yazılı kâr paylarının yarısı gelir vergisinden müstesnadır. İstisna edilen tutar üzerinden 94 üncü madde uyarınca tevkifat yapılır ve tevkif edilen verginin tamamı, kâr payının yıllık beyanname ile beyan edilmesi durumunda yıllık beyanname üzerinden hesaplanan vergiden mahsup edilir.(**)


Ücretlerde
Madde 23-(2361 sayılı Kanunun 17'nci maddesiyle değişen madde) Aşağıda yazılı ücretler Gelir Vergisi'nden istisna edilmiştir:
1. Köylerde veya son nüfus sayımına göre belediye içi nüfusu 5.000'i aşmayan yerlerde faaliyet gösteren ve münhasıran el ile dokunan halı ve kilim imal eden işletmelerde çalışan işçilerin ücretleri;

2. (4369 sayılı Kanunun 28'inci maddesiyle değişen bent Yürürlük; 29.7.1998) Gelir Vergisi'nden muaf olanların veya gerçek usulde vergilendirilmeyen çiftçilerin yanında çalışan işçilerin ücretleri;(1)

3. Toprak altı işletmesi halinde bulunan madenlerde cevher istihsali ve bununla ilgili diğer bütün işlerde çalışanların münhasıran yer altında çalıştıkları zamanlara ait ücretleri;

4. (4369 sayılı Kanunun 82/3-b maddesiyle bent kaldırılmıştır. Yürürlük ; 29.7.1998)(2)

5. Köy muhtarları ile köylerin katip, korucu, imam, bekçi ve benzeri hizmetlilerine köy bütçesinden ödenen ücretler ile çiftçi mallarını koruma bekçilerinin ücretleri;

6. Hizmetçilerin ücretleri (Hizmetçiler özel fertler tarafından evlerde, bahçelerde, apartmanlarda ve ticaret mahalli olmayan sair yerlerde orta hizmetçiliği, süt ninelik, dadılık, bahçıvanlık, kapıcılık gibi özel hizmetlerde çalıştırılanlardır.) (Mürebbiyelere ödenen ücretler istisna kapsamına dahil değildir);

7. Sanat okulları ile bu mahiyetteki enstitülerde, ceza ve ıslahevlerinde, darülacezelerin atelyelerinde çalışan öğrencilere, hükümlü ve tutuklulara ve düşkünlere verilen ücretler;

8. (4108 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle değişen bent) Hizmet erbabına işverenlerce yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatler (İşverenlerce, işyerinde veya müştemilatında yemek verilmeyen durumlarda çalışılan günlere ait bir günlük yemek bedelinin (4369 sayılı Kanunun 28 inci maddesiyle değişen ibare Yürürlük; 29.7.1998) 800 000 lirayı(3) (266 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile 2008 yılında uygulanmak üzere 9,00 YTL.)(4) aşmaması ve buna ilişkin ödemenin yemek verme hizmetini sağlayan mükelleflere yapılması şarttır. Ödemenin bu tutarı aşması halinde, aşan kısım ile hizmet erbabına yemek bedeli olarak nakten yapılan ödemeler ve bu amaçla sağlanan menfaatler ücret olarak vergilendirilir.);(5)
9. (3239 sayılı Kanunun 42'nci maddesiyle değişen bent) Genel olarak maden işletmelerinde ve fabrikalarda çalışan işçilere ve özel kanunlarına göre barındırılması gereken memurlarla müstahdemlere konut tedariki ve bunların aydınlatılması, ısıtılması ve suyunun temini suretiyle sağlanan menfaatler ile mülkiyeti işverene ait brüt alanı 100 m2yi aşmayan konutların hizmet erbabına mesken olarak tahsisi suretiyle sağlanan menfaatler (Bu konutların 100 m2'yi aşması halinde, aşan kısma isabet eden menfaat için bu istisna hükmü uygulanmaz);

10. Hizmet erbabının toplu olarak işyerlerine gidip gelmelerini sağlamak maksadıyla işverenler tarafından yapılan taşıma giderleri;

11. (4697 sayılı Kanunun 2 inci maddesiyle değişen bent Yürürlük; 07.10.2001) Kanunla kurulan emekli sandıkları ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen emekli, malûliyet, dul ve yetim aylıkları (506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen aylıkların toplamı, en yüksek Devlet memuruna ödenen en yüksek ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak vergiye tabi tutulur.) (Genel, katma ve özel bütçelerden ödenen bu nevi aylıklar dahil); (6)

12.(5228 sayılı Kanunun 59/3-b maddesiyle değişen ibare. Yürürlük; 31.07.2004)) 3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanununa tabi çırakların (7) asgari ücreti aşmayan ücretleri.

13. (3239 sayılı Kanunun 42'nci maddesiyle eklenen bent) Yabancı ülkelerde bulunan sosyal güvenlik kurumları tarafından ödenen emekli, malûliyet, dul ve yetim aylıkları;

14. (4962 sayılı Kanunun 5' inci maddesiyle eklenen bent Yürürlük; 01.06.2003 tarihinden geçerli olmak üzere 07.08.2003)Kanunî ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan dar mükellefiyete tâbi işverenlerin yanında çalışan hizmet erbabına, işverenin Türkiye dışında elde ettiği kazançları üzerinden döviz olarak ödediği ücretler;(8)

15. (3239 sayılı Kanunun 42'nci maddesiyle eklenen bent) Yüz ve daha aşağı sayıda işçi çalıştıran işyerlerinde bir, yüzden fazla işçi çalıştıran işyerlerinde iki, amatör sporcu çalıştıranların, her yıl millî müsabakalara iştirak ettiklerinin belgelenmesi ve bu amatör sporculara ödenen ücretler.

(Asgari ücretin iki katını aşmamak kaydıyla)
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

@blackmoney, konuyu bütün dersler için mi açtın yoksa vergiye has olarak mı? Eğer vergi içinse konu başlığını Temmuz Vergi diye düzeltirsen dikkat çekmesi açısından iyi olur kanaatindeyim.

Tabii eğer diğer dönemleri de amaçlayarak çıkması olası soruları sıralamıyorsak.

saygıyla
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

heerdeem ' Alıntı:
@blackmoney, konuyu bütün dersler için mi açtın yoksa vergiye has olarak mı? Eğer vergi içinse konu başlığını Temmuz Vergi diye düzeltirsen dikkat çekmesi açısından iyi olur kanaatindeyim.

Tabii eğer diğer dönemleri de amaçlayarak çıkması olası soruları sıralamıyorsak.

saygıyla

arkadaşım sadece vergi değil.. sınava 15 gün kala maliyet sorularını da ekleyeceğim..
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

kazananlardan sizden başka istekli görünmüyor gibi etüd konusunda da yardımcı olduğunuza göre diğerlerinin sessizliği bayağ uzun sürecek sürüyor..........ne esinti var ne fırtına:):)
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Ben başlayım bir kaç soruyla

a-üreticiden 40.000 YTl ye alınan 1000 kg sütün kremasını çekmek için 4000 YTL gider yapılmış ve sonuçta 960 kg kremasız süt ile 40 kg krema elde edilmiştir.Kremasız sütün piyasa satış fiyatı 50.000 YTL/kg,kremanın fiyatı ise 200.000 kg dır.Buna göre 44.000 TL birleşik giderin dağımını net satış değerleri oranında dağımını yapınız _

*** satış değeri oran birleşik gider pay

kremasız süt (50.000*90= 48.000.000 37.714.285,71
krema 200.000*40= 8.000.000 6 .285.714,286

toplam = 56.000.000 =44.000.000


oranların hesaplanması kremasız süt

48.000.000
--------------=0,857142857
56.000.000


44000.000*0.8571***=37.714.285,71 (birleşik gid.payı)

krema 8.000.000
--------------=0,142857143

56.000.000

44.000.000*0,142857143=6.285.714,286(birleşik gd.payı)
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Denetim-Analiz
1.1 Tekdüzen muhasebe sisteminin amacı

Bilanço usulune göre defter tutan gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin faaliyet ve sonuçlarının sağlıklı ve güvenilir bir şekilde muhasebeleştirilmesi, mali tablolar aracılığıyla ilgililere sunulan bilgilerin tutarlılık ve mukayese edilebilirlik niteliklerini koruyarak gerçek durumu yansıtmasının sağlanması ve işletmelerde denetimin kolaylaştırılması amacıyla düzenlenmiştir.

Yapılan düzenleme ile;
a- Muhasebe bilgilerinin karar alma durumunda bulunan ilgililere yeterli ve doğru olarak ulaştırılmasına,
b- Farklı işletmeler ile aynı işletmenin farklı dönemlerinin karşılaştırılmasına,
c- Mali tablolarda yer alan hesap adlarının tüm kesimler için aynı anlamı vermesine,
d- Muhasebe terim birliğinin sağlanması suretiyle anlaşılabilir olmasına
e- İşletmelerle, ilgililer arasında güven unsurunun oluşturulmasına yöneliktir.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

1.2- Muhasebenin Temel Kavramları
1- Sosyal Sorumluluk
2- Kişilik
3- İşletmenin Sürekliliği
4- Dönemsellik
5- Parayla Ölçülme
6- Maliyet Esası Kavramı
7- Tarafsızlık ve Belgelendirme
8- Tutarlılık Kavramı
9- Tam Açıklama Kavramı
10- İhtiyatlılık Kavramı
11- Önemlilik Kavramı
12- Özün Önceliği Kavramı


1- Sosyal Sorumluluk Kavramı : Sosyal Sorumluk Kavramı gereğince, Muhasebe organizasyonunda, muhasebe uygulamalarında, mali tabloların hazırlanmasında ve sunulmasında belli kişi veya grupların değil tüm toplumun çıkarlarının gözetilmesi ve dolayısıyla bilgi üretiminde gerçeğe uygun, tarafsız ve dürüst davranılması gereğini ifade eder.

2- Kişilik Kavramı : Kişilik Kavramı gereğince, işletmenin sahip ve sahiplerinden,
Yöneticilerinden, personelinden ve diğer ilgililerinden ayrı bir kişiliğe sahip olduğunu ve o işletmenin muhasebe işlemlerinin sadece bu kişilik adına yürütülmesini ifade eder.

3- İşletmenin Sürekliliği Kavramı : İşletmenin sürekliliği kavramı gereğince, işletmelerin faaliyetlerinin belirli bir süreye bağlı olmaksızın sürdüreceğini ifade eder. Bu nedenle işletme sahiplerinin veya hissedarlarının yaşam sürelerine bağlı değildir. İşletmenin sürekliliği kavramı maliyet esasının temelini oluşturur. Bu kavramın işletmeler açısından geçerliliğin bulunmadığı veya ortadan katlığı durumlarda ise, bu husus mali tabloların dipnotlarında açıklanır.

4- Dönemsellik: Dönemsellik kavramı gereğince, işletmenin sürekliliği kavramı gereğince sınırsız kabul edilen ömrünün, belli dönemlere bölünmesi ve her dönemin faaliyet sonuçlarının diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanmasıdır. Gelir ve giderlerin tahakkuk esasına göre muhasebeleştirilmesi, hasılat, gelir ve karların aynı döneme ait maliyet, gider ve zararlarla karşılaştırılması bu kavramın gereğidir. Bu kavramın işletmeler açısından geçerliliğin bulunmadığı veya ortadan kalktığı durumlarda ise, bu husus mali tabloların dipnotlarında açıklanır.

5- Parayla Ölçülme Kavramı : Parayla ölçülme kavramı, parayla ölçülebilen iktisadi olay ve işlemlerin muhasebeye ortak bir ölçü olarak para birimiyle yansıtılmasını ifade eder.Muhasebe işlemleri ulusal para birimine göre yapılır.

6- Maliyet Esası Kavramı : Para mevcudu, alacaklar ve maliyetinin belirlenmesi mümkün ve uygun olmayan alacaklar hariç, işletme tarafından edinilen varlık ve hizmetlerin muhasebeleştirilmesinde, bunların elde edilme maliyetlerinin esas alınması gereğini ifade eder.

7- Tarafsızlık ve Belgelendirme : Bu kavram, muhasebe kayıtlarının gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş objektif belgelere dayandırılması ve muhasebe kayıtlarına esas alınacak yöntemlerin seçilmesinde tarafsız ve önyargısız davranılmasını gereğini ifade eder.

8- Tutarlılık Kavramı : Muhasebe uygulamaları için seçilen muhasebe politikalarının birbirini izleyen dönemlerde değiştirilmeden uygulanmasını, muhasebe politikalarında değişiklik yapıldıysa bilanço dipnotlarında açıklanmasını ifade eder.

9- Tam Açıklama Kavramı : Mali tabloların, bu tablolardan yararlanacak kişi ve kuruluşların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır olmasını ifade eder.

10- İhtiyatlılık Kavramı : Bu kavram, muhasebe uygulamalarında temkinli davranılmasını ve işletmenin karşılaşabileceği risklerin göz önüne alınması gereğini ifade eder. Bu kavramın sonucu olarak, işletmeler muhtemel giderleri ve zararları için karşılık ayırırlar, muhtemel gelir ve karları için ise gerçekleşme dönemlerine kadar herhangi bir muhasebe işlemi yapmazlar. Ancak bu kavram gizli yedekler veya gereğinden fazla karşılıklar ayrılmasına gerekçe oluşturmaz.

11- Önemlilik Kavramı : Önemlik, bir hesap kalemi veya mali nitelikli bir olayın nispi ağırlık ve değerinin, mali tablolara dayanılarak yapılacak değerlemeleri veya alınacak kararları etkileyebilecek düzeyde olmasını ifade eder. Önemli hesap kalemleri, finansal olaylar ve diğer hususların mali tablolarda yer alması zorunludur.

12- Özün Önceliği Kavramı: İşlemlerin muhasebeye yansıtılmasında ve onlara ilişkin değerlendirmenin yapılmasında biçimlerinden çok özlerinin esas alınması gereğini ifade eder.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

slm arkadaşlar benim de katkım olsun..


KDV?SİNDE VERGİYİ DOĞURAN OLAY

? KDV Konusuna Giren İşlemler; (kdv.1.md)
Mal Teslimleri,
Hizmet İfaları,
Mal ve Hizmet İthalatı,
Diğer Teslim ve Hizmetler
Mal teslimi ve Hizmet ifalarının KDV ye tabi tutulabilmesi için;
1. Ticari ,Sınai , Zirai ve Mesleki nitelikte ve faaliyet çerçevesinde olması
2. Türkiye ?de yapılması gerekmektedir.
- Teslim ve hizmetler; (KDV.6.md) , Malların teslim anında Türkiye? de bulunması,
- Hizmetin Türkiye? de yapılması veya Hizmetten Türkiye? de faydalanılması hallerinde Türkiye?
de yapılmış sayılır.

? Mal Teslimleri (KDV.2.md);
Bir mal üzerindeki tasarruf hakkının malik veya onun adına hareket edenlerce alıcıya, alıcıya veya adına hareket edenlere devir edilmesidir.
Bir malın alıcı veya onun adına hareket edenlerin gösterdiği yere veya kişilere tevdii teslim hükmündedir.
Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesinin başlatılması veya nakliyeci veya sürücüye tevdi edilmesi de mal teslimidir.
Mal üzerindeki tasarruf hakkının devredilmesi ile teslim gerçekleşmektedir.

Teslimin bir bedel karşılığı yapılması şart değildir. İstisnai durumlar ( promosyon vb.) hariç , bedelsiz teslimler de (hibe vb.) emsal değerle (KDV.27.md.) vergiye tabidir.

Bir mal üzerindeki tasarruf hakkının iki veya daha fazla kimse tarafından zincirleme akit yapılmak suretiyle , malın bu arada el değiştirmeden doğrudan sonuncu kişiye devredilmesi halinde , son alıcıya kadar ki teslimlerin her biri ayrı birer teslimdir.

Kap ve ambalajlar ile döküntü ve tali maddelerin geri verilmelerinin mutad olduğu hallerde teslim, bunlar dışında kalan şeyler itibariyle yapılmış sayılır.
Geri verilmesi mutad olmayan kap ve ambalaj maddeleri, asıl madenin tabi olduğu şartlara (orana ) göre vergilendirilir. (Teneke ve plastik kutularda satıla yağ ve meşrubat satışları vb.)

? Teslim Sayılan Haller (kdv.3.md.);
Vergiye tabi malların her ne surette olursa olsun vergiye tabi işlemler dışındaki amaçlarla işletmeden çekilmesi (Pazar payı arttırma amaçlı promasyonlar hariç) , vergiye tabi malların personele ücret, pirim, ikramiye, hediye, teberru gibi namlarla verilmesi teslim sayılır, (kdv.27.md.emsal bedelle) vergiye tabi tutulur.
Promasyon malların KDV ye tabi tutulmaması için ( 50 no KDV tebliğ)

1. Bir malın yanında verilmesi,
2. Promosyon malı için ayrıca bir bedel alınmaması gerekir.

Gerek numune, gerek eşantiyon adı altında teslim edilen malların;
? Ticari teemmüllere uygun nitelikte ve miktarda olması,
? Ayrıca bir satışa konu olmayacak şekilde verilmesi, halinde KDV hesaplanmaz.

Vergiye tabi malların ,üretilip teslimi vergiden müstesna edilmiş olan malların imalinde kullanılması veya sarfı da teslim sayılır.

Mülkiyeti muhafaza kaydıyla yapılan satışlarda zilliyetliğin devri anında teslim ve vergiyi doğuran olay meydana gelmiş sayılır.

? Hizmet ve Hizmet Sayılan Haller;
KDV 1.1 md ticari, sınai,zirai ve mesleki nitelikteki hizmetler KDV ye tabidir.

Teslim ve teslim sayılan haller ile mal ithalatı dışında kalan işlemlerdir. Bu işlemler;
Bir şeyi yapmak, işlemek,meydana getirmek,imal etmek,onarmak,temizlemek,muhafaza etmek,
hazırlamak,değerlendirmek,kiralamak,bir şeyi yapmamayı taahhüt etmek gibi şekillerde gerçekleşebilir.











Garantili mal ve hizmet satışlarında, garanti süresi içinde bedelsiz yapılan tamir, bakım onarım ve yenileme hizmetleri de KDV ?ye tabi değildir.

Adi ortaklıklarda ; ortaklığın hisse devri sonunda ortaklık olarak faaliyetine aynen devam etmesi ile ortaklığın sona ermemesi sonucunu doğurmayan hisse devirleri KDV ?ye tabi değildir.
Hisse devri sonucu ortak sayısı 1? e düşerse ortaklık fesih olup şahsi işletme faaliyeti söz konusu olacağı için bu hisse devri KDV? tabi olur.

Ortak sayısının 2 den fazla olduğu ortaklıklarda ortaklardan birinin ölümü halinde , ortaklık faaliyeti aynen devam edeceğinden mirasçıların hisselerini diğer ortaklara veya 3. kişilere devretmeleri işlemi KDV?ye tabi değildir.

Ortak sayısının 1?e düştüğü, ortaklık faaliyetinin sona erdiği hallerde ortaklığın tüm mal varlığı üzerinden devralan ortağa fatura düzenlenir KDV hesaplanır.

Kar ortaklığı şeklinde kurulan ortaklıklarda, kar ortağının adi ortaklıktan ayrılması halinde, bir mal teslimi ve hizmet ifası olmadığından işlem KDV ?ye tabi değildir. MB özelgesi -1-
Koll. Şti. hisse devirleri de KDV ? ye tabi değildir.

Depozito ve Teminatlar bir teslim ve hizmetin karşılığını oluşturmamaları nedeniyle KDV ?ye tabi değildir.

İşin zamanında bitirilmemsi ,kaza ve benzeri nedenlerden dolayı gecikme cezaları ve tazminatlar bir teslim ve hizmet karşılığı olmadığından KDV ?ye tabi değildir.

Ancak; Mal ve hizmet bedelinin geç ödenmesi nedeniyle uygulanan zam ve faizler KDV ?ye tabidir. (Elektrik +su faturaları gibi)

Devre mülk Hakkının satışı müşterek mülkiyet payının satışını ifade ettiğinden Satış işlemi ticari faliyet kapsamında KDV ? ye tabidir.

Türkiye?de vergi mükellefi olan gerçek veya tüzel kişilerin; yurt dışından satın aldıkları malları Türkiye? ye getirmeden yine yurt dışında satmaları Transit Ticaret kapsamında satılan mallar işlemi Türkiye?de gerçekleşmediğinden KDV? ye tabi değildir. KDV.1.1md.

Banka ve Sigorta muameleleri kapsamına giren işlemler KDV ?den istisnadır. Kdv.17.4.e

Alınan toplam bedel üzerinden belli yüzde oranında komisyon karşılığı Türkiye?den yurt dışına hasta ve öğrenci gönderilmesine aracılık eden işletmeler; Hasat ve öğrencilerden alınan bedelle , hastane veya okula transfer edilen bedel arasındaki hizmet verilen öğrenci veya hasta adına fatura düzenlenip KDV hesaplanır.

Türkiye ?de yerleşik seyahat acentelerince organize edilerek yurt dışına düzenlenen turlara katılanlara yurt dışında verilen yeme,içme,konaklama,ulaştırma,rehberlik,gezi,sağlık vb. hizmetler ; yurt dışında verildiğinden ve yolcular bu hizmetlerden yurt dışında faydalandığından Türkiye?de ayrıca KDV tabi değildir. Türkiye ile Yabancı ülkeler arasında yapılan yolcu ve yük taşımacılığı faliyeti de KDV den istisnadır.

Yurt Dışında Yapılan ve Yurt dışında Faydalanılan hizmetler, bedelleri Türkiye? den gönderilse ve Türkiye? de gider yazılsa dahi KDV ye tabi değildir. ( pazarlama ,reklam,otel,motel vb.) Kdv.6.b. md

Yurt dışından temin edilen kredilere ilişkin ödenen faiz,komisyon,kur farkları KDV tabi değildir. Kdv.17.4.e

GV.61.md. tanımlanan ücretler KDV tabi değildir. Kdv.1.1
İşletmeye dahil malların personele ayni ücret olarak verilmesi halinde (kdv.3.a) teslim nedeniyle verilen malların emsal bedeli üzerinden KDV hesaplanır.

İşletmeye dahil olan gayri menkullerin kamulaştırılması KDV tabidir. Kdv.1.1

Başkası adına yapılan masrafların aktarımında aktarılan masraf nedeniyle KDV ödenmişse, masrafın gerçek yüklenicisine KDV indirim hakkı verilmesi bakımından masraf aktarımı faturası KDV tabidir.

KDV ye tabi olmayan veya istisna edilen işlemlerden doğan masraf aktarımı için düzenlenen faturalarda KDV hesaplanmaz. Tek kişi adına kayıtlı elektrik+su ortak giderlerin masraf aktarımı Fatura düzenlenerek KDV hesaplanır.










Ortaklara cari hesap yoluyla Borç para kullandıran Sermaye şirketleri banker,ikrazatçı değildir.
Kdv.1.1. md. Göre vergiye tabi hizmetten işletme sahibinin,personelinin ,diğer şahısların karşılıksız yararlandırılması hizmet sayılmakta,17.4.e BSMV si KDV den istisnadır.

Sermaye şirketlerinin Ortaklara cari hesap yoluyla Borç para kullandırması işlemi BSMV işlemi değildir.
Bir finas hizmeti olması nedeniyle KDV ye tabidir. Kdv.1.1

Ortak şirketten faizsiz aldığı ödünç parayla finasman gereksinimini karşılamakta, Şirket ise; İşletmede atıl buluna parayı ortağına ödünç olarak vermekle elde edebileceği bir gelirden mahrum kalmaktadır.
KDV yönünden vergilendirme için; faiz alınıp alınmamasının ödemi olmayıp işlemin gerçekleşmiş olması yeterlidir.
Borç para verme ve tasil işlemi birden fazla yıla tekabül etmesi halinde, her yıl veya hesap dönemi sonunda vergiyi doğuran olay (dönemsellik ilkesi ) meydana gelir.

Ortaklar cari hesabında çekilen ve ödenen sürelere göre (çarpılmak suretiyle) Borçlu ve alacak adat hesabı yapılır.
Fark Net adat tır. Hesaplanacak faiz oranı MB veya şirketin o dönemde finans için ödediği yüksek faiz oranı alınır. ( Faiz = net adat x Faiz / 365 ) formülle faiz hesaplanır fatura edilir KDV hesaplanır.
Vergi idaresi; Şirketlerin Faiz karşılığı birbirlerine kredi vermesi veya birinin bankadan aldığı krediyi diğer şirkete vermesi devamlı yapılıyorsa BSMV, devamlı yapılmıyorsa finans hizmeti olarak KDV tabi olacağı görüşündedir.

Yurt dışından Sağlanan Hizmetler; ( kdv.1.2 - 6.b.md ). Her türlü mal ve hizmet ithali KDV ye tabidir.
Hizmetlerin Türkiye?de yapılması veya faydalanılması hallerinde; hizmetler Türkiye?de yapılmış sayılır.
Hizmetin yapılması,faliyetin tüm unsurlarının Türkiye?de gerçekleşmesi,Sonuçlarının Türkiye?deki faliyet lerle ilgili olması ve burada oluşması faydalanma kriterleridir.

Hizmet karşılığı düzenlenen fatura tarihinde KDV doğar .( kdv.10.md) MB kuru ile matrah hesaplanır.
Dar mükellef ise 2 nolu beyanname ile sorumlu sıfatıyla (net ödeme bürüte çevrilir.) KDV ödenir.

GVK.70.md. mal ve hakların kiralanması işlemleri KDV ye tabidir. Kdv-1.3..f
İktisadi işletmelere ait olmayan gayrimenkullerin kiralanması işlemleri vergidan istisnadır. Kdv-17.4.d

? Vergiyi Doğuran Olay ; ( kdv.10.md)

Mal teslimi veya hizmetin yapılması ile vergiyi doğuran olay meydana gelir.
Ay sonlarında yapılan(sevk irsaliyeli) mal teslimlerinde VUK göre 10 günlük fatura kesimi süresi nedeniyle fatura gelecek Ay (döneme) kesilmiş olsa bile Teslim döneminde KDV beyan edilir.

Kapıdan satışlarda tecrübe ve muayene sonucu teslimin yapıldığı tarihte meydana gelir.

Malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura ve benzeri belgeler verilmesi halinde bu belgelerin düzenlendiği anda ,

Kısım kısım mal teslimi veya hizmet yapılması mutad olan veya mutabık kalınan hallerde herbir kısmın teslimi veya bir kısım hizmetin yapılması ile,

Komisyoncular vasıtasıyla veya konsinyasyon suretiyle yapılan satışlarda, malın konsinyi tarafından alıcıya teslimi anında,

Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesine başlanılması veya nakliyeci veya sürücüye teslimi anında,

Su ,elektrik,gaz,ısıtma vb.enerji dağıtım ve kullanımlarında ,ilgili kurumlarca bedellerinin tahakkukunda,

İthalatta; Gümrük vergisi ödeme mükellefiyetinin başladığı, Gümrük vergisine tabi olmayan işlemlerde gümrük beyannamesinin tescil edildiği tarihte,

Dar mükellefler tarafından yapılan Uluslar arası Tarnsit taşımacılıkta ,Gümrük bölgesine girilmesi ve çıkılması anında,

Konaklama ve buna bağlı hizmetlerde; müşterinin tesislerde kaldığı süreyi kapsamak üzere tesisten ayrıldığı tarihte,

Eğitim hizmetlerinde; -Eğitim ve öğretimin dönem sonunda, -Hizmet bedelinin dönem başında faturayla peşin tahsilinde, -Taksitler halinde tahsili halinde her taksit bedelinin tahsiline ilişkin faturanın düzenlendiği tarihte,

Mal ve hizmet bedelinin geç ödenmesi nedeniyle uygulanan vade farkının tahahkkuk edip faturalandığı tarihte,





Avanslar KDV tabi değildir. İnşaat devam ederken yapılan satışlarda KDV uygulanmaz.Daire veya işyerinin sahiplerine teslimi anında ,

Ticari işletmenin aktifinde kayıtlı olmayan mal ve hakların kira bedellerinin tahsil edildiği tarihte, (kdv.GT.25)
Ticari işletmeye dahil mal ve hakların kiralanması işlemlerinde takvim yılının aylık dönemleri itibariyle, Vergiyi Doğuran Olay meydana gelir.

dikkat:alıntıdır..
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Etüt Odası süper olmuş.Şimdiden kolay gelsin..
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

uygulamaya yönelik soru örnekleri bulabilirmiyiz arkadaşlar ezberleyeceğimizi ezberledik ama soru gelince unutuyoruz hersini. :(ben maalesef kuramıyorum da :-[
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Giriş:
01.10.2008 Tarihinde yürürlüğe giren 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) çatısı altında toplanmıştır. SS ve GSS Kanununun 4. Maddesi gereği artık SSK?lılar 4/a, Bağ-Kur?lular 4/b ve Devlet Memurları 4/c? li olarak ifade edilecek olup, söz konusu yasa ile aşağıda sıralanan önemli düzenlemeler yapılmıştır.

1. Sigorta kolları temelde 3?e ayrılmaktadır:
a) Kısa vadeli sigorta kolları
b) Uzun vadeli sigorta kolları
c) Genel sağlık sigortası

2. Ekim 2008 den itibaren aylık prim ve hizmet belgeleri takip eden ayın 23. Günü akşamına kadar kuruma verilecektir. Ödeme gününde bir değişiklik olmayıp takip eden ayın son gününe kadar yapılacaktır.

3. İlk defa işyeri bildirgesi verilen işyerlerinde, ilk defa sigortalı çalışmaya başladığı tarihten itibaren 1 ay içinde işe girenler en geç söz konusu 1 aylık sürenin sonuna kadar cezasız bildirilebilecek. (5510/8. Madde)

4. Pazar ve Pazartesi günü işe başlayan personel Pazartesi günü cezasız bildirilebilir.

5. T.C.Kimlik Numarası, aynı zamanda sigortalıların sosyal güvenlik sicil numaralarını oluşturur.
Sigortalıların tescil, hizmet ve her türlü bilgisayar kayıtları ile diğer sosyal sigorta işlemleri, sosyal güvenlik sicil numarası (T.C.Kimlik No) altında tutulur.
Yabancı uyruklulara Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünce verilecek kimlik numaraları aynı zamanda bunlar için sosyal güvenlik sicil numarası olarak kullanılır.

6. 1.10.2008?den itibaren sosyal güvenlik numarası olarak sigortalıların T.C.Kimlik numaraları esas alınacağından, aylık prim ve hizmet belgesinin ?sosyal güvenlik sicil numarası? bölümüne, sigortalının 11 haneli T.C.Kimlik numarası kaydedilecektir.

7. 01.10.2008 tarihinden itibaren ilk işe girişler de E-bildirge sisteminden T.C. kimlik numarası ile verilebilecek. Bunların sigorta numaralı T.C. kimlik numaraları olacak. 1.12.2008?den itibaren ilk işe girişler zorunlu olarak e-bildirge sisteminden verilecek.

8. Sigortalı tekrar işe girişler 1.11.2008?den itibaren zorunlu olarak e-bildirge sisteminden verilecek.
9. SSK, BAĞ-KUR, EMEKLİ SANDIĞI emeklisi olup 4/b sigortalısı olmayı gerektirecek bir iş yapanların maaşlarından 01.10.2008 tarihinden itibaren %12 prim kesilir. Bu oran her yıl 1 puan artırılarak %15? e kadar çıkarılır. (5510/30. Madde)

10. İşyeri bildirgesi, sigortalı çalıştırılan bir işin veya işyerinin devri halinde, yeni işveren tarafından, en geç işin veya işyerinin devralındığı tarihi takip eden on gün içinde; gerçek kişi olan işverenin ölümü halinde ise, mirasçılarınca, ölüm tarihinden itibaren en geç üç ay içinde işyerinin işlem gördüğü Kurumun ilgili ünitesine verilecektir.

11. 4/b kapsamında prim ödeyenlerde basamak sistemine göre değil SSK taban ile tavan arasında istedikleri rakam üzerinden prim ödeyecekler. Prim oranı %32 + %1,5-6,5 arasında iş kazası oranıdır. Yalnız bu kişiler çalıştırdıkları işçilerden en yüksek ücret alan kişiden aşağı matrah üzerinden prim ödeyemezler. Eski basamak sistemine göre prim ödeyenler 01.10.2008 ile 31.12.2008 tarihleri arasında SGK?ya hangi rakam üzerinden prim ödeyeceklerini bir dilekçe ile bildirmek zorundadırlar yoksa 01.01.2009?dan itibaren BAĞ-KUR primi ödedikleri basamağın geliri tutarı üzerinde ödemek zorundalar. (Beyanda bulununcaya kadar) (5510/80. Maddesi ve Yönetmelik Geçici Madde7/5)

12. Emekli olup 4/a kapsamında çalışan ve emekli maaşının kesilmemesi yönünde tercihte bulunanlardan %30 + İş kazası oranında SGDP kesilir. Bunun %7,5?u işçiye geri kalanı işverene aittir.

13. Kanunun yürürlük tarihinden önce A.Ş. Kurucu ortağı olduğu için BAĞ-KUR Primi ödeyen ortaklar 01.10 2008 tarihinden itibaren Bağ-Kur primi ödemeyi istemeleri halinde durumu 6 ay içinde SGK?ya yazılı olarak bildirmek zorundadırlar, Yoksa 4/b sigortalılığı iptal edilecektir.

14. 18 yaşını doldurmayanlar 4/b (Bağ-Kur) ve 4/c (Emekli Sandığı) statüsünden sigortalı olamazlar. (5510/6-h) 4/b sigortalıların giriş bildirgelerini sigortalının kendisi değil de ilgili vergi dairesi, Ticaret sicil memurluğu vs. kurum ve kuruluşlar kuruma 15 gün içinde bildirmek zorundadır. (5510/8. Madde)

15. İşten ayrılan işçiler, işverenleri tarafından 10 gün içerisinde SGK?ya Ek-5 ?Sigortalı İşten ayrılış Bildirgesi? e-sigorta ile kuruma bildirilecek. Ancak, on günlük süre dolmadan aylık prim ve hizmet belgesi verilmiş ise ayrıca Ek-5 verilmez. Sigortalılığı sona eren 4/b?liler de 10 gün içinde bildirimde bulunmak zorunda olup bu bildirimleri kuruma kendileri veya ilgili kurumlar tarafından yapılacaktır. (5510/9. Madde)

16. 5763 Sayılı kanun ile 50 veya daha fazla işçi çalıştıran işverenlerin terör mağduru ve eski hükümlü çalıştırma zorunluluğu kaldırılmıştır. Bunların %3 özürlü çalıştırma yükümlülüğü devam etmektedir.

17. 4/a kapsamında sigortalı olanların sigortalılıkları 18 yaşın bitiminden başlar. 5510/38.Madde)

18. Sigortalının ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin sağlık hizmetlerinden yararlanabilmesi için son bir yıl içerisinde 30 gün prim ödenmiş olması yeterlidir. (Her statü için geçerli bir hüküm) (5510/67.Madde)

19. 4/b?lilerin (eski Bağ-Kur?lular) 60 günlük prim borcu olsa dahi sağlık hizmetinden yararlanabilecekler.

20. Zorunlu sigortalılığın sona ermesinden itibaren 10 gün süre ile genel sağlık sigortasından yaralanılır, bu kişiler sigortalılık niteliğini yitirdikleri tarihten geriye doğru bir yıl içinde 90 gün zorunlu sigortalılıkları varsa, sigortalılık niteliğini yitirdikleri tarihten itibaren 90 gün sağlık hizmetlerinden yararlanır. (5510/67. madde)

21. Yeşil Kart uygulaması 01.10.2008 tarihinden itibaren 2 yıl süre ile daha devam edecek sonrasında kalkıyor. (5510/Geçici 12.Madde)

22. Malulen emekli olabilmek için çalışma gücünün %60?ını kaybetmiş olmak (rapor ile tespit edilecek) 10 yıldan beri sigortalı olmak ve 1800 gün prim ödemiş olma şartları aranıyor. (5510/25 - 26 Maddeler)

23. Prim oranları: Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası Prim oranı %20?dir.(9 işçi + 11 İşveren) ancak işveren payına bazı şartlara uymak kaydıyla 01.10.2008?den itibaren 5 puan indirim tanınıyor. (devlet karşılıyor) Bu şartlar prim borcu bulunmamak, primlerini düzenli ve zamanında ödemek, sigortasız işçi çalıştırdığı ile ilgili tespit bulunmamak gibidir. (5510/81 ? I)

24. Ödenmemiş İPC? ler %5 prim indiriminden faydalanmaya manidir.

25. Prim borçları KDV iade alacağından mahsup edilmek suretiyle de ödenebilir. Bu takdirde KDV iade hakkı sahibi kendisinin, mal veya hizmet satın aldığı veya iştirak veya ortaklık ilişkisi içinde bulunduğu işverenlerin prim borçları için de mahsup talep edebilir. Ancak 107 nolu KDV Genel Tebliği ile Maliye Bakanlığı, Ocak 2008?den itibaren mal veya hizmet satın aldığı veya iştirak veya ortaklık ilişkisi içinde bulunduğu işverenlerin prim borçlarına mahsup uygulamasını kaldırdı. Bu konuda ya maliyenin ya da SGK?nın bir düzenleme yapması gerekmektedir.

26. Sigortalıların prime esas tutulacak kazançlarının hesaplanması sırasında, ücret ve ücret niteliği dışındaki kazançlar öncelikle ödendiği ayın kazancına dahil edilecektir. Ancak PEK?e dahil edilmesi gereken bu nitelikteki (ücret dışı ödemeler) ödemelerin yapıldığı ayda PEK?in üst sınırının aşılması nedeni ile prime tabi tutulmaması halinde, söz konusu ödemeler, ödemenin yapıldığı ayı takip eden aydan başlayarak 2 ayı geçmemek üzere PEK?in üst sınırının altında kalan tutarlar sonraki ayların PEK?e ilave edilerek prime tabi tutulacaktır.

27. İdari para cezalarına karşı itiraz 15 gün içinde önce kuruma yapılır.. Kuruma itirazı reddedilenler kararın kendilerine tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yetkili idare mahkemesine başvurabilir. Kuruma itiraz takibi durdurur. Mahkemeye yapılan itiraz idari para cezasının takip ve tahsilini durdurmaz. (5510/102.Madde)

28. BAĞ-KUR?luların sağlık hizmetlerinden yararlanabilmesi için en fazla 60 günlük borçlarının bulunması halinde bile sağlık imkânlarından yararlanmaları imkânı getiriliyor. İş kazası, meslek hastalığı ve acil hallerde borcu olup olmadığına bakılmayacaktır. (5510/67.Madde)

29. 01 Ekim 2008?den sonra 18 yaşını dolduran kız çocukları okumuyorsa anne babalarının sağlık yardımlarından yararlanamayacak. Ancak, 1 Ekim 2008?den önce 18 yaşını doldurmuş olup anne - basının sigortalılığı nedeniyle sağlık hizmetlerinden yararlanmakta olanların, çalışma ve evlenme gibi hallerle durumları değişmezse bu hakları sürecek.

30. SGK ile anlaşması olsun veya olmasın özel hastaneler acil hallerde hastalara bakmak zorundalar. Anlaşma yok diyemezler. Fark ücret talep edemezler. Hizmet bedelini daha sonra SGK?nın belirlediği tarife üzerinden SGK?ya fatura edeceklerdir.

31. İşçi çalıştırmaya ara verilmesi halinde, işveren İşçi çalıştırılmadığına ilişkin dilekçeleri 15 gün içinde kuruma bildirilmek zorundadır. (5510/86.Madde)

32. 01.10.2008? den itibaren Avukat ve Noterlerin Topluluk Sigortası uygulaması kaldırılıyor. Bunlar 4/b kapsamında prim ödeyecekler.

33. Sağlık raporu olmaksızın çalıştırma halinde rücu : İlgili kanunları gereğince çalışacağı iş için sağlık raporu alınması gerektiği halde, sağlık raporuna dayanmaksızın veya alınan raporlarda çalıştığı işte tıbbi yönden çalışmasının elverişli olmadığı belirtildiği halde, genel sağlık sigortalısını çalıştıran işverenlere, bu nedenlerle kurumca yapılan sağlık hizmetine ilişkin giderler ile yol gideri, gündelik ve refakatçi giderleri tazmin ettirilir.

34. Sigortalıların yol ve refakatçi giderleri de SGK?dan karşılanacak.

35. Tüm genel sağlık sigortalılarının ve bakmakla yükümlü oldukları kişilerin yurtiçinde yapılamayan tetkiklerin yurtdışında da yapılabilmesine imkan sağlandı.

36. Sağlık hizmeti sunucularının (özel hastaneler) vatandaşlardan alabilecekleri fark ücretine %30 sınırlaması getirildi.

37. Acil durumlardan, yoğun bakımdan, 18 yaşından küçüklerden, bakıma muhtaç olanlardan, iş kazası ve meslek hastalıkları ve bulaşıcı hastalıklardan hiçbir şart aranmadan ve fark alınmadan sağlık hizmeti verilecek.

38. Tarım sigortalıları ve köy muhtarlarından 15 günlük prim almak suretiyle 30 gün hizmet alma imkanı getirildi. 15 günlük esas alınan prim tutarı her yıl bir gün artırılarak 15 yıl sonra 30 gün üzerinden prim alınmaya başlanacak.

39. İsteğe bağlı sigortalılık için daha önceden aranan şartların tamamı kaldırıldı. Herhangi bir şart aranmadan isteğe bağlı sigortalı olunabilir. Ancak isteğe bağlı sigortalılık yalnızca 4/b?li olarak değerlendirilir. (emeklilik hesabında yaş, 9000 gün prim ödeme ve 25 yıl sigortalılık süresi aranır.)

40. Sürekli başkasının bakımına muhtaç derecede özürlü çocuğu bulunan kadın sigortalılara 1.10.2008?den sonra geçen hizmet sürelerinin dörtte birinin hem prim ödeme gün sayılarına eklenmesi hem de emeklilik yaşının indirilmesi sağlandı.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

41. Kadın sigortalıların doğumdan sonra işten ayrılmış olmaları ve çocuğun yaşaması şartıyla en fazla iki defaya mahsus olmak üzere azami dört yıllık sürelerini borçlanabilecekler.

42. Memurların ölümü halinde eş ve çocuklarına ölüm aylığı bağlanması için en az 10 yıllık hizmet şartı süresi 5 yıla düşürüldü.

43. İşveren çocukları (burada kastedilen şahıs firmalarıdır.) 18 yaşından küçük ise anne ? babasının yanında sigortalı olamaz. (Medeni kanunun 4721/345.Madde)

44. İşçi Çalışmıyor dilekçesi verilip 2 yıldan beri hiç hareket olmayan işveren dosyaları SGK tarafından iptal edilip işverene bildirilecek. (İnşaat ve ihale konusu işler hariç)

45. İş kazası ve meslek hastalığı, işyerinin bağlı bulunduğu yetkili kolluk kuvvetlerine ya da kendi mevzuatları gereği yetkili mercilere derhal, SGK?ya en geç kazadan veya kazanın işverence öğrenildiği tarihten sonraki 3 iş günü içinde ?İş kazası ve meslek hastalığı Bildirgesi? ile e-sigorta veya doğrudan ya da taahhütlü posta ile bildirilecek.

46. Artık sadece toplu işe gidip getirilen araçla değil de işveren tarafından sağlanan araç ile yapılan kazalar da iş kazası sayılacak.

47. Kadın çalışanın doğumdan dolayı iş görmezlik ödeneği alabilmesi için doğumdan önceki 1 yıl içerisinde 90 gün prim ödemiş olması gerekir.

48. İşveren tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen ve aylık toplamı asgari ücretin %30?unu geçmeyen özel sağlık sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı paylarından SSK primi kesilmez. (5510/80.Madde)

49. İşyeri adres değişiklikleri 10 gün içinde kuruma (yani ilgili Müdürlüğe) bildirilecek. Aynı il içerisindeki değişiklikleri de artık sadece dilekçe ile yeni kuruma (yeni Müdürlüğe) bildirmek yeterli olacaktır. (5510/11. Madde)

50. İşyerinin faaliyette bulunduğu ilden başka bir ile nakledilmesi halinde, işyeri bildirgesi, işyerinin nakledildiği adresin bağlı bulunduğu üniteye, en geç işyerinin nakledildiği tarihi takip eden on gün içinde verilecektir.

51. İşyerinin, aynı il içinde olmakla birlikte, başka bir ünitenin görev alanına giren bir adrese nakledilmesi halinde, işyeri bildirgesi verilmeyecek, ancak nakil tarihini takip eden tarihten itibaren on gün içinde nakledilen işyerinin sicil numarasını içerir yazı ile durum eski ve yeni üniteye bildirilecektir. Çalışan sigortalılar için çıkış ve giriş işlemi yapılmayacaktır.

52. İşyerinin başka bir ünitenin görev alanına giren adrese nakledilmesi halinde, durum yeni ünite tarafından bildirim kendisine yapıldığı tarihten itibaren onbeş gün içinde eski işyeri dosyasının bulunduğu üniteye bağlı olarak bildirilecek ve yapılan bildirim üzerine eski işyeri dosyası Kanun kapsamından çıkartılacaktır.

53. İşyerinin aynı ünitenin görev alanına giren başka bir adrese nakledilmesi halinde, yeni adres, işyerinin nakledildiği tarihten itibaren on gün içinde işyerinin işlem gördüğü üniteye yazı ile bildirilecektir. Bu durumda yeni işyeri dosyası tescil edilmeyecektir.

54. İşverenin ölümü ile işyerinin mirasçılarına intikali halinde ise mirasçılarınca ölüm tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde işyeri bildirgesi verilir.

55. Asıl işverenden iş alan ve kendi adına sigortalı çalıştıran alt işverenler, bu işlerinden dolayı Kuruma işyeri bildirgesi vermeyecektir. Bu kişiler, çalıştırdıkları sigortalıları, asıl işverenle yapmış oldukları sözleşmenin Kuruma ibraz edilmesi kaydıyla asıl işveren adına tescil edilmiş olan işyerinden alacakları numara ile Kuruma bildireceklerdir.

56. 5510 Sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce 506 Sayılı Kanuna göre tescil edilmiş bulunan işyerleri için işyeri bildirgesi verilmez ve ayrıca tescil işlemi yapılmaz. 5510 Sayılı Kanunun 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına giren sigortalılara ilişkin işlemler, tescilli olan bu işyerleri dosyalarından sürdürülür.

57. İşyeri bildirgesinin, belirlenen şekle ve belirtilen usule uygun verilmemesi veya belirtilen sürelerde Kuruma verilememesi hallerinde Kanunun 102. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre,
? Kamu idareleri ile bilanço esasına göre defter tutmak zorunda olanlar için aylık asgari ücretin üç katı tutarında,
? Diğer defterleri tutmak zorunda olanlar için aylık asgari ücretin iki katı tutarında,
? Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için aylık asgari ücret tutarında, İdari para cezası uygulanacaktır.

58. Ekim 2008?den itibaren yıllık ücretli izin süreleri de iş kazaları ve meslek hastalıkları primlerini içine alan kısa vadeli sigorta kolları primlerine tabi olacaktır.(5510/80.md.)

59. %1,5-7 arasında olan iş kazası ve meslek hastalıkları prim oranları %1,5-6,5 arası olmuştur.

60. Sigortalının otuz günden az çalıştığını gösteren bilgi ve belgeler Ek-10 ?Eksik Gün Bildirimi? ile ait olduğu ayı takip eden ayın 23. Günü akşamına kadar Kuruma verilmemesi veya verilen bilgi ve belgelerin Kurumca geçerli sayılmaması halinde, otuz günden az bildirilen sürelere ait primler Kurumca re?sen tahakkuk ettirilerek tahsil edilecektir.

61. Yapılan yeni düzenleme ile 30 günden az süreli işlerde çalışanlara eksik sürelerini isteğe bağlı sigortalı olarak tamamlamaları imkânı getirilmiştir.

62. Kısmi süreli çalışan işçiler ay içinde 30 günden eksik ödenen Genel Sağlık Sigortası primini kendisi, yoksulluğunu kanıtlarsa devlet ödeyecek.

63. Kurumun prim ve diğer alacakları süresi içinde ve tam olarak ödenmezse, ödenmeyen kısmi sürenin bittiği tarihten itibaren ilk üç aylık sürede her bir ay için %3 oranında gecikme cezası uygulanarak artırılır. Ayrıca, her ay için bulunan tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten başlamak üzere borç ödeninceye kadar her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait Yeni Türk Lirası cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık ortalama faizi bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı hesaplanır. Ancak, ödemenin yapıldığı ay için gecikme zammı günlük hesaplanır.

64. Kurumun prim ve diğer alacaklarının süresi içinde ödenmemesi halinde, kamu idarelerinin tahakkuk ve tediye ile görevli kamu görevlileri, tüzel kişiliği haiz diğer işverenlerin şirket yönetim kurulu üyeleri de dahil olmak üzere üst düzeydeki yönetici ve yetkilileri ile kanuni temsilcileri Kuruma karşı işverenleri ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulmuşlardır. Dolayısıyla, sigorta primlerinin haklı bir neden olmaksızın ödenmemesi halinde, işveren ile birlikte kamu idarelerinin tahakkuk ve tediye ile görevli kamu görevlileri, tüzel kişiliği haiz diğer işverenlerin ise şirket yönetim kurulu üyeleri de dahil olmak üzere üst düzeydeki yönetici veya yetkilileri ile kanuni temsilcileri aleyhine icra takibine geçilecektir.

65. Prim ve İPC alacaklarında zamanaşımı 10 yıla çıkarılmıştır.

66. İşyeri defter ve belgelerinin saklanma süresi 10 yıla çıkarılmıştır.

67. Kanunun yürürlülük tarihinden önce SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığından emekli aylığı almakta olanların mevcut gelir ve aylıklarının aynen ödenmesine devam edilecektir. Aylıklarda herhangi bir azalma söz konusu değildir. SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin aylıkları, Kanun yürürlüğe girdikten sonra altı aylık dönemlerde gerçekleşen enflasyon oranında artırılacak, memur emeklilerinin aylıkları ise eskiden olduğu şekilde artırılmaya devam edilecektir.

68. Esnaf kadınlarımıza bu Kanunla ilk defa doğum öncesi ve doğum sonrasında iş göremezlik ödeneği verilmesi imkanı getirilmektedir.

69. Yeni düzenleme ile Bağ-Kur sigortalılarının iş kazası geçirmeleri halinde, bu sigorta kolundan Kanunda öngörülen tüm yardımlar yapılacaktır. Bunlar, sağlık yardımlarının yapılması, geçici iş göremezlik ödeneği verilmesi, sürekli iş göremez durumuna düşmesi halinde, sigortalının kendisine, ölümü halinde de hak sahiplerine gelir bağlanması ve cenaze ödeneği verilmesidir.

70. 506 sayılı Kanununda, hastalık sigortasından geçici iş göremezlik ödeneği alabilmesi için gerekli olan 120 gün prim ödeme şartı aranırken bu Kanunla 90 güne indirilmiştir. Ayrıca mevcut uygulamada SSK? da olduğu şekilde iş göremezlik ödeneği;
? Yatarak tedavilerde günlük kazancın yarısı,
? Ayakta tedavilerde ise üçte ikisi,
Oranında 3. Günden itibaren verilmesi yönündeki düzenleme korunmuştur.

71. %30 oranında hesaplanan SGDP?ye ilave olarak işyeri tehlike ve derecesine göre işveren tarafından %1,5-6,5 oranları arasında iş kazası ve meslek hastalığı primi de ödenecek.

72. Asgari İşçiliğin hesaplanmasında ve dosyanın kapatılmasında ?uzlaşma müessesesi? getirildi.

73. Yükseköğretim kurumlarında okuyan ve kanunları gereği zorunlu staj yapan öğrencilerin kuruma bildirilmesi ve kısa vadeli sigorta kolları primlerinin ödenmesi işlemleri okulları tarafından yapılacak. Zorunlu olmayan sürelerin işveren tarafından bildirilmesi ve ödenmesi tabiidir.

74. İşin mahiyeti ve niteliği gereği dışında, sosyal yardım amacıyla sigortalıya yapılan ayni yardımların asgari ücretin %30?unu aşan kısmı PEK olarak dikkate alınır.

75. İşveren tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sitemine ödenen primlerin asgari ücretin %30?unu aşan kısmı PEK olarak dikkate alınır. Bu ödemelerin asgari ücretin %30?una kadar olan kısmı prim hesabından muaftır.

76. 18 yaşından küçük çocuklar, anne veya babalarının sigortalı olup olmadığına bakılmaksızın genel sağlık sigortası kapsamında olacaklar ve sağlık yardımlarından yararlanacaklardır.

77. Yeni düzenleme ile brüt asgari ücretin üçte birinin üzerinde ve asgari ücret arasında kişi başına düşen geliri olan ailenin okuyorsa 25, okumuyorsa 18 yaşını doldurmuş olan çocukları (kız ve erkek) için 24 YTL GSS primi yatırılacak.

78. Aile içinde kişi başı geliri asgari ücretin üçte birinden az olması nedeniyle genel sağlık sigortası primini ödeme gücü olmayan vatandaşlarımızın primleri Devlet tarafından karşılanmak suretiyle sağlık hizmetlerinden yaralandırılmaları sağlanmaktadır.

79. 1479 Sayılı Kanunda esnaf ve sanatkarlar ile ailelerinin sağlık yardımlarından yararlanabilmeleri için hiç prim borcu olmaması gerekmekte iken tasarı ile prim ödeme yükümlülükleri, takip eden aydan başlatılmak ve 1 ay prim borcunu aksatmaları durumunda dahi sağlık yardımlarından yararlanma imkanı getirilmiştir.

80. Bu kanunla ücretlerin bankalar vasıtasıyla ödenmesi öngörülerek, Kuruma da bankalardan bilgi ve belge isteme hakkı getirilmiştir. Bu durumda, işverenlerin çalıştırdıkları işçilerin prime esas kazançlarını olduğundan daha az göstermeleri imkânı ortadan kalkacaktır.

81. 1 Ocak 2009?dan itibaren 10 ve üzerinde işçi çalıştıran işverenler maaşları bankadan ödemek zorundadır. (Bakan tarafından yapılan bu açıklama ile ilgili uygulama için yönetmelik bekleniyor.)

82. Bankalarca kayıt dışı çalıştırıldığı tespit edilen kişilerin SGK?ya bildirilmesi zorunlu hale getirildi.

83. Önceki uygulamada işsizlik ödeneği ödenen sürelerde sigortalılar hastalık sigortası yardımlarından yararlanmaktadırlar. Kanunda işsizlik ödeneği ödenen sigortalılar genel sağlık sigortalısı sayılmakta ve bunların bakmakla yükümlü olduğu kişiler de genel sağlık sigortasından yararlanabilme imkanına kavuşmaktadırlar.

84. Ölüm sigortasından aylığa hak kazanma koşulu; SSK?lılar için 5 yıldan beri sigortalı olup en az 900 gün, Bağ-Kur?lular için 5 tam yıl hizmet, kamu görevlileri açısından ise 10 tam yıl hizmet süresinin bulunmasını gerektirmektedir.

85. Sigortalılar sözleşmeli kamu ve özel sağlık hizmeti sunucularından istediklerine müracaat edebileceklerdir. Kaldı ki bugün acil hallerde sözleşmesiz sağlık kuruluşlarına da gidilebilecektir.




Sonuç:

Ülkemizde yarım asırdan fazla bir süredir anayasanın eşitlik ilkesine aykırı bir şekilde sosyal güvenlik uygulamalarında vatandaşlar arasında bizzat devlet tarafından ayırımcılık yapılmış olup çalışanlar 3 gruba ayrılmıştır. Sigortalılar arasında mevcut uygulamada görülen ayırım ve eşitsizlikler bu Kanun ile önemli ölçüde ortadan kaldırılmaktadır.

Genel sağlık sigortası ile tüm vatandaşlar sağlık hizmetlerinden yararlanmada eşit haklara sahip olmuştur.

Kanunla, ilk defa devletin sosyal güvenlik sistemine doğrudan prim katkısı yapması öngörülmekte, Kadınların ev hizmetleri sosyal güvenlik kapsamına alındığı gibi isteğe bağlı sigorta şartları da büyük ölçüde kolaylaştırılmaktadır.

Sigortalıların daha uzun süre sistemde kalmalarını teşvik etmekte ve prim matrahlarını genişletmesi itibariyle, gelir ve aylıkların azalması gibi bir sonuç da ortaya çıkarmamaktadır.

İsteğe bağlı sigorta kolaylaştırmakta, part-time çalışanların eksik günlerini tamamlama imkânı getirilmekte ve genel sağlık sigortası ile tüm nüfus sağlık güvencesi anlamında sosyal güvenlik kapsamına alınmaktadır.

Önceki uygulamada Bağ-Kur? da herhangi bir geçici iş göremezlik ödeneği olmamasına rağmen yeni düzenlemede iş kazası ve meslek hastalığı ile analık halleri için de geçici iş göremezlik ödeneği imkânı getirilmektedir.

Başarı ile tamamlanan T.C.Kimlik numarası uygulamasının arkasından vergi kimlik numarasının T.C.Kimlik numarası ile eşleştirilmesinden sonra T.C.Kimlik numarasının Sosyal Güvenlik numarası olarak da kullanılmasına başlanmış olup vatandaşların yalnızca nüfus cüzdanları ile sağlık hizmetlerinden faydalanmaları sağlanmıştır.

Yeni getirilen düzenleme ile işverenler üzerindeki yükler azaltılırken, sigortalılar yönünden, bunların ve bakmakla yükümlü oldukları kişilerin sağlık güvencelerine kavuşmaları sağlanmıştır.

Yeni kanunun ilgili kurum yöneticileri ve birim çalışanları tarafından kısa sürede anlaşılarak uygulanmasını ve ülkemize hayırlı olmasını dilerim.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

merhaba, arkadaşlar hakikaten güzel düşünmüşsünüz. benim bir fikrim var her dersi ayrı başlık altında açarsak nasıl olur...diğer arkadaşlar da aradığına daha cabuk ulaşabilir.
 
Ynt: Etüd Odası (SMMM Yeterlilik)

Arkadaşlar benim takıldığım iki soru var vergiden. yardımcı olursanız çok sevinirim. 2 vergi hocası zıt şeyler söyledi kafam karıştı.

1- GV.md.41 İndirilemeyecek giderler.
"Her türlü alkol ve alkollü içkiler ile tütün ve tütün mamüllerine ait ilan ve reklam giderlerinin %50'si. (indirilemez) (BKK ile (0)sıfır)" birisi diyor ki; hiç indirilmez. birisi diyor ki burdaki sıfır %0'ı indirilmez yani tamamı indirilir. Hatta özellikle sordum "hocam o zaman bu maddeyi indirilecek giderlere yazsak olur diye olur tabii dedi.

2- GV md.89 Diğer indirimlerde "yapılan Ar-Ge harcamalarının %100 beyannamede indirilecek." burda sorun yok. Birisi diyor ki Ar-Ge harcamalarını yıl içinde gider yazarsın bi de gelip burda tekrar indirim konusu yaparsın yani 2 kez gider yazarsın. Diğeri de bi yerde gider yazdıysan burda bi daha indiremezsin diyor.

kafam karıştı. Sınavda örnek GV hesaplaması falan sorarlarsa yanlış yapmayalım. Bilenler cevap verirse sevinirim. Kolay gelsin...
 
Üst