fonradar

Garanti Kapsamındaki Mallar Hk.

Üyelik
3 Haz 2010
Mesajlar
1
garanti kapsamında satmış olduğumuz mallar bozuk çıkmıştır. bozuk çıkan mallar kullanılamaz durumda olduğu için geri alınmamıştır. bozuk mallara istinaden yeni mallar bedelsiz gönderilmiştir.

vergisel açıdan ne yapmamız gerekiyor ve muhasebe kayıtları nasıl olmalıdır. garanti kapsamında bedelsiz giden bu mallar gidermi yazılacak.

bilgilerinizi bekliyorum.

tşk.
 
Ynt: Garanti Kapsamındaki Mallar Hk.

Sayın paladin
Müşterinin talebi halinde;iz bedel ile (0,01 TL gibi bir bedel üzerinden ) fatura veya benzeri bir belge düzenleminiz düzenlemeniz mümkündür.
Bu durumda düzenlenecek fatura veya benzeri bir belge üzerine de Garanti kapsamında yapılan satıştır şeklinde bir açıklama yazmanız gerekmektedir.
213 sayılı Vergi Usul Kanunu?nun 213 sayılı Vergi Usul Kanunu?nun 288. Maddesi hükmüne göre gider ve zarar karşılığı ayırmanız da yasal mevzuata göre mümkün görülmektedir.
 
Ynt: Garanti Kapsamındaki Mallar Hk.

Sayın paladin

Telef olan malların defter kayıtlarına geçirilebilmesi için bunların taktir komisyonu tarafından değerlendirilip bir rapora bağlanması gerekir. Diğer taraftan bu mallara ait KDV indirimi kabul edilmediğinden düzeltme işlemi yapılmalıdır.

Bu mallar yerine yeni mal gönderilmesi halinde de tekrar fatura kesilmesi gerekir. Zira bu mallar için KDV tahakkuk ettirilecektir.

Muhasebe sisteminde bütün işlemler kayda tabidir. Eğer yapılan bir işlem hatalı ise veya bu olayda olduğu gibi bir sonuç doğurmuyorsa daha önce yapılan kayıtlar ters mahsup işlemi ile kayda alınarak düzeltilir.

Bir örnek verelim:
100 TL+%18 KDV ile bir mal satılmış ancak mal kabul görmeyip iade edilmiştir. Bu durumda yapıalacak işlemler şöyle olur:

----------------------------- / ------------------------------
100 KASA 118,-
153 TİCARİ MALLAR 100,-
391 HESAPLANAN KDV 18,-
Peşin parayla mal satıldı
-------------------------------- / ------------------------------
153 TİCARİ MALLAR 100,-
391 HESAPLANAN KDV 18,-
100 KASA 118,-
Mal satış işlemi iptal edildi
--------------------------------- -----------------------------
Bu kaydı yaptıktan sonra aynı mal tekrar gönderildiğinde satış kaydı tekrar yapılır.:

----------------------------- / ------------------------------
100 KASA 118,-
153 TİCARİ MALLAR 100,-
391 HESAPLANAN KDV 18,-
Peşin parayla mal satıldı
-------------------------------- / ------------------------------

Telef olan malın gider olarak kaydının yapılması için daha önce bahsettiğim gibi taktir komisyonun kararı gerekir. Bu karar dayanak alınarak aşağıdaki kayıtlar yapılır.

Örnek :

Maliyet bedeli 100,--TL (+ %18 KDV) olan emtia her hangi bir sebeple tamamen telef olmuş, bu durum ilgili Takdir Komisyonu'nca da karara bağlanmıştır. Telef olan mallar için ödenen KDV?nin indirilmesi bu malların yangın, sel, deprem gibi afetlere maruz kalması halinde mümkündür
(KVK. Madde 30). Bu olayda indirim mümkün olmadığı gibi, ödenen KDV?nin düzeltme işlemine tabi tutularak kayıtlardan çıkarılması gerekir.

Bununla ilgili muhasebe kayıtları aşağıdaki gibi olacaktır:

---------------------------------------- / ----------------------------------------
157 Diğer Stoklar 100,-
153 Ticari Mallar 100,-

Hasara uğrayan malların diğer stoklara alınması
---------------------------------------- / ----------------------------------------
689 Diğer Olağan Dışı Gid. Ve Zar. 100,-
157 Diğer Stoklar 100,-

Zayiatın giderleştirilmesi
---------------------------------------- / ----------------------------------------
191 İndirilecek KDV 18,-
391 Hesaplanan KDV 18,-
Zayiata ilişkin KDV'nin düzeltilmesi
---------------------------------------- / ----------------------------------------
 

Benzer konular

Üst