fonradar

İşletme Defterine KKEG Kaydı ?

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan Ogrenci
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Ogrenci

Katkı Sunan Üye
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
171
merhabalar


İşletme defteri tutan mükelleflerin telefon faturalarındaki ÖİV leri veya başka faturalardaki KKEG türünden giderleri deftere nasıl işleniyor?

Teşekkürler
 
Ogrenci' Alıntı:
merhabalar


İşletme defteri tutan mükelleflerin telefon faturalarındaki ÖİV leri veya başka faturalardaki KKEG türünden giderleri deftere nasıl işleniyor?

Teşekkürler

Sayın öğrenci;
İşletme defterine ÖİV ve diğer KKEG türündeki giderler yazılmıyor. Belge üzerindeki net tutarlar, gider yazılacak kısımlar işletme defterine gider olarak yazılabilir ve ind. kdv. kdv. sutununa yazılır.
Hersese kolay gelsin.
 
ÖİV

Tüketici konumundaki gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri özel işlem vergisini doğrudan gider yazabilirler.Özel işlem vergisi kanununda bu açıkça belirtilmiş...
 
Özel iletişim vergisi

Madde 39 -(5228 sayılı Kanunun 38 inci maddesi ile değişen madde. Yürürlük: 01.08.2004) 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca Telekomünikasyon Kurumuyla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamak veya bu Kurumdan ruhsat veya genel izin almak suretiyle telekomünikasyon alt yapısı kurup işleten veya telekomünikasyon (5281 sayılı Kanunun 43/6-a maddesiyle değişen ibare; Yürürlük; 31.12.2004) hizmeti sunan işletmecilerin (görev sözleşmesi ile ulusal egemenlik kapsamındaki uydu yörünge pozisyonlarının hakları, yönetimi ve işletme yetkisine sahip olanlar hariç);(*)

a) Her nevi mobil telekomünikasyon işletmeciliği kapsamındaki (ön ödemeli kart satışları dahil) tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetleri % 25,

b) Radyo ve televizyon yayınlarının uydu platformu ve kablo ortamından iletilmesine ilişkin hizmetleri % 15,

c) (a) ve (b) bentleri kapsamına girmeyen diğer telekomünikasyon hizmetleri % 15,

Oranında özel iletişim vergisine tâbidir.

Bakanlar Kurulu, % 25 oranını % 10'a, % 15 oranlarını ise ayrı ayrı veya birlikte % 5'e kadar indirmeye ve bu oranları kanunî oranlarına kadar artırmaya yetkilidir.

Mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde (operatör değişiklikleri hariç) yirmi Yeni Türk Lira ayrıca özel iletişim vergisi alınır. Bu tutar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Hesaplanan tutarın yüzde beşini aşmayan kesirler dikkate alınmaz. Bakanlar Kurulu, bu şekilde tespit edilen tutarı % 50'sine kadar artırmaya veya yarısına kadar indirmeye yetkilidir.

Verginin mükellefi; birinci fıkrada sayılan telekomünikasyon hizmetlerini sunan işletmecilerdir. Verginin matrahı, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül eder. Bir aya ait özel iletişim vergisi, izleyen ayın onbeşinci günü akşamına kadar beyan edilerek aynı süre içinde ödenir. Bu verginin beyan ve ödenmesine ilişkin olarak 47 ve 48 inci madde hükümleri uygulanmaz.

Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu hükümleri uygulanır. Telekomünikasyon işletmecilerinin; imtiyaz veya görev sözleşmeleri, ruhsatlar veya genel izinler uyarınca Hazineye ödeyecekleri payın hesaplanmasında özel iletişim vergisi dikkate alınmaz. Özel iletişim vergisi, düzenlenecek faturalarda ayrıca gösterilir.

Bu vergi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmez, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez. Tahsil edilen vergiden, 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile (5281 sayılı Kanunun 43/6-a maddesiyle değişen ibare; Yürürlük; 31.12.2004) 10.7.2004 tarihli ve 5216 sayılı Kanuna(**) göre mahalli idarelere pay verilmez.
 
Sn. Öğrenci;

Özel İletişim Vergisi katma değer vergisi matrahına dahil edilmez, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez.

İşletme defterinde de KKEG niteliğindeki giderler dikkate alınmaz.

Örneğin; 133 liralık bir telefon faturasını ele alalım. Bunun 100 lirası kullanım bedeli (yani matrah), 18 lirası KDV, 15 lirası da ÖİV dir. Bu durumda işletme defterinde gider satırına 100, KDV satırına da 18 yazmak suretiyle bu fatura işletme defterine kayıtlanmış olacaktır. Görüldüğü gibi; 15 lira da hiç bir suretle (işletme defterinde) kayda alınmayacaktır.
 
Onursal TAŞTAN' Alıntı:
Sn. Öğrenci;

Özel İletişim Vergisi katma değer vergisi matrahına dahil edilmez, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez.

İşletme defterinde de KKEG niteliğindeki giderler dikkate alınmaz.

Örneğin; 133 liralık bir telefon faturasını ele alalım. Bunun 100 lirası kullanım bedeli (yani matrah), 18 lirası KDV, 15 lirası da ÖİV dir. Bu durumda işletme defterinde gider satırına 100, KDV satırına da 18 yazmak suretiyle bu fatura işletme defterine kayıtlanmış olacaktır. Görüldüğü gibi; 15 lira da hiç bir suretle (işletme defterinde) kayda alınmayacaktır.

merhaba sayın Onursal TAŞTAN,

kanunu tam tetkik ettinizmi. Bence KKEG. değil, tam aksine gider yazılabilir.

aşağıdaki linkte daha önce bu konu görüşülmüştü, sayın Öğrenci, bir incele istersen.

http://forum.alomaliye.com/viewtopic.php?t=369&highlight=telekominikas*

kolay gelsin
 
Arkadaşlar bu konu Sayın sonert`in belirttiği gibi çok tartışıldı
Özel iletişim vergisi

Madde 39 -(5228 sayılı Kanunun 38 inci maddesi ile değişen madde. Yürürlük: 01.08.2004) 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca Telekomünikasyon Kurumuyla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamak veya bu Kurumdan ruhsat veya genel izin almak suretiyle telekomünikasyon alt yapısı kurup işleten veya telekomünikasyon (5281 sayılı Kanunun 43/6-a maddesiyle değişen ibare; Yürürlük; 31.12.2004) hizmeti sunan işletmecilerin,

kanun maddesinin başlangıcında da belirttiği üzere telekomünikasyon hizmeti veren işletmelere yönelik olarak,

Bu vergi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmez,gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez. Tahsil edilen vergiden, 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile (5281 sayılı Kanunun 43/6-a maddesiyle değişen ibare; Yürürlük; 31.12.2004) 10.7.2004 tarihli ve 5216 sayılı Kanuna(**) göre mahalli idarelere pay verilmez.

yukarıdaki maddenin sadece telekomünikasyon hizmeti veren firmaları kısıtladığı düşüncesindeyim.
 
Dinçer KUM' Alıntı:
yukarıdaki maddenin sadece telekomünikasyon hizmeti veren firmaları kısıtladığı düşüncesindeyim.

Merhaba,
Sayın Kum, bu kanıya nasıl vardığınızı anlayamadım. 39. madde açık;
Birincisi Telekomünikasyon şirketleri mükellef olarak Özel işlem Vergisini tahsil edecekler ve maliyeye ödeyecekler
İkinci olarak ise, bu vergiyi esas ödeyen son kullanıcılar da vergi matrahlarının tesbitinde indirim konusu yapamayacaklar.
 
Merhabalar,

Anladığım kadarıyla bu konuda mutabakata varmak çok zor olacak. Çünkü bir çok yerde bu konu ile alakalı görüşler okudum malesef bıradaki gibi tam bir hemfikirlik söz konusu değil.
Arkadaşlar şu an çalışmakta olduğum büroda telefon fat. gelen öiv ler gider olarak kayda alınmaktadır ve bugüne kadar bir çok önemli inceleme geçirmemize rağmen herhangi bir problem(öiv den kaynaklanan) yaşamadık.

Saygılar...
 
Selamlar,
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
Gider Vergileri Sirküleri/4
Konusu : 5228 sayılı Kanunla Özel İletişim Vergisinin kapsamında yapılan değişiklik.
Tarihi : 13.09.2004
Sayısı : Gider Vergileri Kanunu - 4 / 2004 - 4 / ÖİV - 1
İlgili olduğu maddeler : Gider Vergileri Kanunu (Özel İletişim Vergisi) Madde 39.
1- Giriş :
31/07/2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5228 sayılı Bazı Kanunlarda ve 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 38 inci maddesi ile 13/07/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun(1) özel iletişim vergisi başlıklı 39 uncu maddesi yeniden düzenlenmiştir.
5228 sayılı Kanunla değişik 6802 sayılı Kanunun özel iletişim vergisi başlıklı 39 uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca; Telekomünikasyon Kurumuyla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamak veya bu Kurumdan ruhsat veya genel izin almak suretiyle telekomünikasyon altyapısı kurup işleten veya telekomünikasyon hizmeti sunan işletmecilerin özel iletişim vergisi uygulaması karşısındaki durumuna ilişkin açıklamalar, bu sirkülerin konusunu oluşturmaktadır
3 - Özel İletişim Vergisinin Uygulamasına İlişkin Açıklamalar
6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesindeki hükümler ile aynı Kanunun 39 uncu maddesinin 5 inci fıkrasında yer alan, “Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu hükümleri uygulanır.” hükmüne göre özel iletişim vergisi uygulaması aşağıdaki usul ve esaslara göre yapılacaktır.
3.1- Özel iletişim vergisi mükellefi olan işletmecilerin; nihai tüketici durumundaki kurum, kuruluş ve şahısların yanısıra özel iletişim vergisi mükellefi olmayan bayilere ve firmalara yapacağı hizmet satışlarında özel iletişim vergisi hesaplanacaktır. Özel iletişim vergisi mükellefi olmayan bayiler tarafından verilen telekomünikasyon hizmetlerinde ise özel iletişim vergisi hesaplanmayacaktır. Bayilerin ödemiş olduğu özel iletişim vergisinin maliyet unsuru olarak dikkate alınabileceği tabiidir.

Bayilerce bir maliyet unsur olarak ele alıp maliyete atılmaktadır. Dolayısıyla nihai tüketici durumunda olanlar için de bir gider unsuru olarak ele alınıp kanunen kabul edilen bir gider olması gerekir düşüncesindeyim.
Sayın Dinçer Kum'un da belirttiği gibi burada kastedilen(Bu vergi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmez,gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez.) Özel İletişim Vergisi tesis edilen mükelleflerdir.
Saygılar... :D
 
Merhaba,
Arkadaşlar, Özel İletişim Vergisi zaten faurayı kesen tarafından gider olarak görülmüyor neden onlar için KKEG, tüketici için Kanunen Kabul Edilen gider olmalı deniyor bunu anlayamaıyorum.

Size gelen bir AVEA veya TELSİM faturasında gördüğümüz ÖİV faturayı kesenin gideri değil bir kanuni yükümlülüğüdür. Çalışanın ücretinden kesilen bir Gelir Vergisi veya aynı faturadaki KDV gibidir. Faturayı kesen bize borç yazarken 360 hesaba alacak yazacak ve beyan ederek ödeyecektir. Yani sadece tahsildarlık yapıyorlar.

Not : Gazetelerde okuduğumuza göre bu tahsildarlık olayınada çok bozuluyorlar. :)
 
Sayın Tamer Başkan
Ö.İ.V. ile ilgili mukteza örneklerinde gider olarak dikkate alınmaması gerektiği belirtilmiştir.

Ancak bunun mantığını açıklanması zor görünmektedir.

Bir giderin gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider olarak kabul edilmesi ancak vergiye tabi gelirin elde edilmesi ile ilgili olmasına bağlıdır. Vergiye tabi gelirin elde edilmesi ile ilgili olmayan giderler hiçbir gelir unsurunda matrahın saptamasında indirilmez.
Takıldığım nokta sizin değindiğiniz cep telefonlarından tahsil edilen ö.i.v. leri lüks tüketim olarak kabul edilebilir ve gider olarak dikkate alınmaz diyelim.Ancak sabit işyerindeki telefondan tahsil edilen ö.i.v nin safi gelirin saptanmasında gider olarak kabul edilmemesinin amacını anlamak mümkün görünmüyor.
 
Dinçer KUM' Alıntı:
Sayın Tamer Başkan
Ö.İ.V. ile ilgili mukteza örneklerinde gider olarak dikkate alınmaması gerektiği belirtilmiştir.

Ancak bunun mantığını açıklanması zor görünmektedir.

Bir giderin gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider olarak kabul edilmesi ancak vergiye tabi gelirin elde edilmesi ile ilgili olmasına bağlıdır. Vergiye tabi gelirin elde edilmesi ile ilgili olmayan giderler hiçbir gelir unsurunda matrahın saptamasında indirilmez.
Takıldığım nokta sizin değindiğiniz cep telefonlarından tahsil edilen ö.i.v. leri lüks tüketim olarak kabul edilebilir ve gider olarak dikkate alınmaz diyelim.Ancak sabit işyerindeki telefondan tahsil edilen ö.i.v nin safi gelirin saptanmasında gider olarak kabul edilmemesinin amacını anlamak mümkün görünmüyor.

Merhaba,
Bu görüşe katılmamak mümkün değil. Ortaya yasa ile bir vergi çıkarıyor ve bunun matrahın tesbitinde gider olarak kabul edilmemesini istiyorlar.

Kaldıki ben ne cep ne sabit telefon giderinin lüks tüketim olduğu görüşünde değilim. Günümüzde her işin başı iletişim, iletişim ne kadar güçlüyse işler o kadar hızlı yürütülüyor ve buna göre daha fazla kazanç, karşılığında da daha fazla vergi doğmaktadır.

Kısacası tam bir Deli Dumrul örneği.
 
Değerli meslekdaşlar;

ÖİV nin vergisel yönden gider olup olmadığı ilgili yasa hükmünden anlaşılmaktadır. Buradaki hüküm sadece ÖİV mükelleflerini değil, gerçek usulde vergilendirilen tüm mükellefleri kapsamaktadır. Maddede geçen nihai tüketiciler açısından gider olup olmadığı konusu olayı büsbütün karıştırmaktadır. Nihai tüketiciler açısından zaten böyle bir şey sözkonusu olamazki.

Yakın geçmişte özel işlem vergisi, EKP, vs. gibi vergi ve fonlar da gider kabul edilmiyordu. Bunun diğerlerinden farkı nedir?

Vergi yasalarında ne yazıkki dayanaksız bir yığın hüküm vardır. Bu da onlardan biridir.

Ödenmeyen SSK primlerinin gider kabul edilmemesi, bazı vergi ve fonların gider kabul edilmemesi dayanaksızdır. Vergisel yönden kabul edilen veya edilmeyen giderlerden gerek GVK da (40, 41 ve 68.md.) ve gerekse de KVK da (14 ve 15.md.) bahsedilmiştir. Bu maddelerin hiçbirinde yukarıda bahsedilen prim, fon ve gider vergilerinin vs. vergisel yönden gider kabul edilemeyeceği ile ilgili bir hüküm mevcut değildir. Sadece diğer yasalardan atıfta bulunularak bu tür ödemelerin vergisel yönden gider kabul edilemeyeceğinden bahsedilmektedir. Oysa bu konu tamamen GVK ve KVK nin ilgili maddelerinde açıkça belirtilmelidir.

Sonuç olarak bana göre de bu türden gider vergileri, fonlar, MTV, ödenmeyen SSK primleri vergisel yönden de birer giderdir. Ve vergi matrahından inidirilmelidir. Ancak dolaylı yasalar ve netleşmemiş uygulamalar böyle demiyor.

Vergi dairesi ile mükellef arasında yukarıda bahsettiğim giderlerden dolayı bir ihtilaf olursa ve yargıya intikal ederse sağlam bir dava metni ile bütün bunlar mükellef lehine dönecektir diye düşünüyorum.

Sonuç olarak yürülükte dolaylı yasa ve netleşmemiş uygulamalar nedeniyle ÖİV vergisel yönden gider olarak dikkate alınmamalıdır.
 
Onursal TAŞTAN' Alıntı:
Özel İletişim Vergisi katma değer vergisi matrahına dahil edilmez, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider kaydedilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez.

İşletme defterinde de KKEG niteliğindeki giderler dikkate alınmaz.

Örneğin; 133 liralık bir telefon faturasını ele alalım. Bunun 100 lirası kullanım bedeli (yani matrah), 18 lirası KDV, 15 lirası da ÖİV dir. Bu durumda işletme defterinde gider satırına 100, KDV satırına da 18 yazmak suretiyle bu fatura işletme defterine kayıtlanmış olacaktır. Görüldüğü gibi; 15 lira da hiç bir suretle (işletme defterinde) kayda alınmayacaktır.
 
Pardon;

En son alıntı yanlışlıkla gönderilmiştir. Bir başka soruya yanıt vermek için göndermiştim. Ama sanıyorum bunu başaramadım. Aşağıdaki adreste yer alan TÜRK TELEKOM FATURALARININ MUHASEBELEŞTİRİLMESİ? başlıklı soru ile ilgilidir.
http://forum.alomaliye.com/viewtopic.php?t=2755

Bu arada Alomaliye yetkililerinden bir ricam var. Benim gibi bu tür özellikleri kullanma özürlüler için açıklayıcı bir yazının sitenin sabit bir yerinde yayınlanması yararlı olacaktır diye düşünüyorum.
 
Sayın TAŞTAN demişki

'' İşletme defterinde de KKEG niteliğindeki giderler dikkate alınmaz
.

Peki Sayın TAŞTAN,

İşletme Esasına göre defter tutan tacir, eşini yanında çalıştırıyorsa eşine ödediği ücret ve işveren payını defter de göstermiyeceksek ne yapacağız?
Ssk yönünden idari para cezası ile karşı karşıya kalmazmıyız?

İşletme defterinin Gider kısmına Kanunen kabul edilmeyen gideri yazıp, gelir kısmınada Kanunen Kabul edilmeyen ücret gideri, SSK işveren Payı, ÖİV yazamazmıyız? Neden?

Saygılarımla,
 
Sn. Kapadokya50;

İşverenin eş ve çocuklarına ödediği ücret ve SSK primi ve normal süresinde ödenmeyen SSK primi işveren payı her halükarda işletme defterinin ve diğer yevmiye, serbest meslek defterlerinin gider kısmına elbetteki yazılmalıdır. Aksi halde sizin de belirttiğiniz gibi SSK yönünden ipc ve kayıt geçersizliği sözkonusu olabilir.

Burada kkeg lerin işletme defterine yazılmaması savım sadece gelir vergisi yönündendir. Aslında burada anlatmak istediğim kkeg lerin işletme hesabı özetindeki gider rakamı içinde görülmemesidir. Bu tür SSK vb. kanun ve uygulamalar yönünden gider yazılması zorunlu olan kalemler işletme defterinin gider kısmına yazılmakla beraber işletme hesabı özetinda dikkate alınmamalıdır. ÖİV nin veya kkeg niteliğindeki diğer gider vergilerinin, MTV nin işletme defterine yazılması ise gereksizdir. Çünkü işletme defteri gelir vergisi yönünden kar zararın doğru hesaplanması espirisi üzerine kuruludur.İşletme defterinin başka da bir espirisi yoktur.
 
Sayın TAŞTAN demişki
''Burada kkeg lerin işletme defterine yazılmaması savım sadece gelir vergisi yönündendir. Aslında burada anlatmak istediğim kkeg lerin işletme hesabı özetindeki gider rakamı içinde görülmemesidir. Bu tür SSK vb. kanun ve uygulamalar yönünden gider yazılması zorunlu olan kalemler işletme defterinin gider kısmına yazılmakla beraber işletme hesabı özetinda dikkate alınmamalıdır. ÖİV nin veya kkeg niteliğindeki diğer gider vergilerinin, MTV nin işletme defterine yazılması ise gereksizdir. Çünkü işletme defteri gelir vergisi yönünden kar zararın doğru hesaplanması espirisi üzerine kuruludur.İşletme defterinin başka da bir espirisi yoktur.''

Sayın TAŞTAN;
İşletme Hesap özeti, işletme defterinin toplamıdır. İşletmeyle ilgili bütün maliyet unsurları ve giderlerle her türlü hasılat bu tabloda gösterilir. Hasılatla maliyet ve giderler arasındaki fark dönemi faaliyet sonucunu (kar-zarar) gösterir. Bu kar- zarar ticari'dir. Sizinde belirtiğiniz gibi maalesef amaç vergi için muhasebe tutulmaktadır.İşletme esasına göre defter tutanlar için ticari kardan mali kara geçiş tablosuda olmadığına göre beyannamedeki kar-zarar nasıl mali Kar-zarar olacakdır ? Bence; Hesap özeti (Hesap Hülasası) ile işletme defteri toplam dengesini bozmadan mali kar-zarar ulaşmanın tek yolu, kanunen kabul edilmeyen giderler kadar defterin gelir kısmına yazılabilir. Kanunen Kabul edilmeyen gelir açısından da defterin gider kısmına ilave yapılarak mali kar-zarara ulaşılabilir diye düşünüyorum.

Saygılarımla,
 
Üst