Kıdem Tazminatı

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan meduzam
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

meduzam

Katkı Sunan Üye
Üyelik
17 Kas 2005
Mesajlar
457
Konum
ankara
işyerimde 10 yıldır çalışıyorum
15 yıl sigortalılık sürem ve 3.600 günü geçen sgk primim var.
Yeni kıdem tazminatı fonu düzenlemesi gelrise ben işyerinden istifa ederek ayrılmak istiyorum buna engel olur mu

Kıdem tazminatı düznelmeden ayrılmam mı gerkiyor yoksa daha sonra bu hakkımı alabilirimiyim yazsa çıksa da. Ona göre işyerinden ayrılmayı düşünüyorum.
Yardımcı olursanız ya da danışabileceğim bir kurum yer vara mı
bu hakkımı kaybetmememem lazım
 
Bence kıdem tazminatı fonu çıkmadan ayrılın.
örneğin şuanda aylık brütünüz 2000 tl olsa 10*2000= 20.000 tl kıdem alırsınız (151,80 tl damga vergisi düşülür tabi)
ama fon geldiğinde kıdeminiz şuanki taslağa göre şu şekilde olacak 10*1000= 10.000 tl kıdem tazminatınız olur.
yani fon uygulaması geldiğinde şuan alacağınız miktarı görmeniz imkansız
işsiz kalma olasılığınızda mevcut tabi
tercih sizin.
 
Ek;
Fon düzenlemesi yürürlüğe girdiğinde(ne zaman gireceği de meçhul.şahsen seçimden önce zor!..)) bu noktanın akibeti ne olur,şimdiden net değil,muhtelif görüşler var.(genel anlamda çalışanlar aleyhine sonuç çıkacağı kuşkuları var)Bu belirsizliğe ilave olarak şahsınıza ait özel şartlar,işyerine dair koşullar birlikte düşünüldüğünde,sizin açınızdan ayrılmak daha isabetli oluyor/olacak ise düşünebilirsiniz.Diğer tarafdan şahsınız ve işyerine ait bir sorunuz yok ,üstelik ilerisi açısından işyerindeki pozisyonunuzda iyileşme olacak,ihtiyacınızda yoksa belki biraz daha beklemekte yarar var denilebilir.
(Ayrıyeten son zamanlarda fon konusu tekrar gündeme gelmeye başladı ama belki olay komisyona da gelmemiş olabilir,taslak da son durum nedir,bilmiyorum,genel kurula bildiğim kadarıyle gelmedi,dolayısyle genel manada fon konusunda şimdilik doğrudan net bir şey söylemek kolay değil)
 
Sıkı bir takiple mecliste onaylanan kanunu görüp c.başkanınca onay aşaması bitmeden ayrılmazı gerektirecek bir durumda işleminizi tamamlamanızdır. Zira geçici bir madde ile halen çalışanlar için kazanılmış hak olarak görülerek 15 yıl şartına bağlı kıdem talebi maddesi korunabilir.
Ancak kimi zaman c.başkanı kanunları kendisine geldiği gün bile onaylayabilmekte olduğundan karar vermek zordur.
 
Bu nedene bağlı olarak ayrılmak isteyenler için sıkı bir takip gerekir.
Son günlerde bu fon konusu hakkında,gün geçmiyor ki bir haber çıkmasın,her gün yazılı,görsel basın ve net de bir şeyler söyleniyor.
Mesela bugün bir haber sitesinde"Kıdem tazminatıyla ilgili nihai kararın bu ay sonuna kadar verilmesi bekleniyor"diye haber çıktı,haberin devamında ise "...komisyonun çalışmalarını son aşamaya getirdiğini söyleyen çsgb müsteşar yardımcısı Fatih Acar,"Çalışmayı gelecek hafta içinde bize iletecekler.Ortak bir nokta bulmaya çalışıyoruz.Çok şey tartışıldı ama henüz otada somutlaşan birşey yok.Konuyla ilgili son kararı Başbakan verecek."dedi,şeklinde.
Şimdi böylesi bir haber sn.yetkili nin ilgisi dışında yapılmaz/yapılmayacağına göre,doğruluk payı var(dır)diye düşünürsek,bundan sonraki süreçler ve zamanlama açısından son nokta ne zaman konulacak belirsiz.
Bu noktada ilgililerin takip etmesi isabetli olacaktır.
 
Basından...


Kıdem'de İlk Resmi Görüş Geldi

Aktif 31 Ekim 2013.

Kıdem tazminatının yeniden yapılandırılmasına yönelik, hükümet tarafı ilk kez sosyal taraflara resmi bilgilendirme yaptı. Yazılı olarak verilen bilgide, kıdem tazminatının kaldırılmasına yönelik düzenleme önerilmesi dikkat çekti. Daha önce kamuoyuna sadece Çalışma Bakanlığı tarafından kabullenilmeyen bir metin yansımıştı.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı; yıl sonuna kadar özel istihdam büroları aracılığıyla geçici işçi temini, kıdem tazminatı, taşeron işçiliğin yeniden tanımlanması ve geçici sürelerle çalışmayı kolaylaştıran bir iş yaşamı düzenlemesi hazırladığını açıklamış ve yeni düzenlemenin fon esasına dayalı olacağını belirtmişti.

Hükümet kanadından olası düzenlemeye ilişkin ilk resmi bilgi geçen hafta sosyal taraflara verildi. Üzerinde çalışılan düzenlemenin 6 sayfalık bir özetinde yer alan unsurlar şöyle:

“İkinci sütun emeklilik”

Önerilen sistem literatürde “ikinci sütun emeklilik” olarak adlandırılan, zorunlu prime dayalı bir sistemi öngörüyor. İşçinin çalışma süresince, herhangi bir prim karşılığı olmadan kazandığı mali hak, prime bağlı hale getirildi. Kıdem tazminatının, önerilen şekle dönüştürülmesi halinde Türkiye bütün emeklilik modellerini uygulamaya koymuş olacak.

“Tazminat” unsuru kalkıyor

Önerilen düzenlemede, işçilerin korunmasına yönelik olarak işleyen ve işverenin, İş Kanununda yazılı, sözleşmeyi haklı nedenler dışında bir gerekçeyle feshetmesi durumunda ödeme yapılmasına yönelik tazminat unsuru kaldırıldı.

İhbarın durumu belirsiz

Metinde, kıdem tazminatı kurallarına benzer işleyen “ihbar tazminatı”na ilişkin yeni bir düzenleme olup olmayacağı hakkında bilgi verilmedi. Bu metinle, hükümet kanadı ilk kez kıdem tazminatının kaldırılması yönündeki niyetini beyan etmiş oldu.

Tüm çalışanları kapsayacak

Emeklilik fonu sistemi bütün çalışanları kapsayacak ve geçmiş dönemde işe başlayanlar dahil herkes bu düzenleme kapsamında olacak. Geçmiş dönemde çalışmaya başlayanlardan kıdem tazminatı kapsamında hakkı olanların bu hakları devam edecek. Ancak, işçi ve işveren anlaşmasına bağlı olarak, yeni kurulacak fona kaynak aktarılmak şartıyla çalışanlar fon sistemine geçmekte serbest olacak.

İşveren işçi adına yatıracak

Her işçi adına, özel emeklilik şirketlerinde bir adet emeklilik fonu oluşturulacak. Bu fon, diğer bireysel emeklilik fonlarında olduğu gibi bireysel olarak takip edilebilecek. İşverenler SGK primleriyle birlikte, belirlenen zorunlu emeklilik primini işçi adına yatıracak.

İlk kullanıma 15 yıl şartı

Fonda biriken paralardan ilk kullanım hakkı 15 yıl sigortalılık ve en az 3600 gün (10 yıl) prim ödenmesi şartının birlikte gerçekleşmesi halinde olabilecek. Biriken paranın yarısı çekilebilecek. İşçi 1800 gün (5 yıl) daha çalışmadan ikinci bir para çekemeyecek. Ölüm, emeklilik ve kendi işini kurma durumlarında biriken paranın tamamı çekilebilecek.

Devlet garantör olmayacak

İşverenlerin yatırmadığı primler varsa, bireysel emeklilik şirketi bu yatırılmayan primlerin tutarı ve yatırılması halinde ne kadar nema elde edileceğini hesaplayarak işçiye bildirecek, işçi de işverenden tahsil edecek.

Prim oranı yüzde 3-6 arasında belirlenecek

Mevcut kullanım süre ve şartları çerçevesinde, 1 yılda bir aylık ücret birikimini sağlamaya imkan verecek prim oranının, işçilerin brüt ücretlerinin yüzde 3-6’sı aralığında prim kesilmesinin yeterli olacağı hesaplandı. İşverenlerin yükünün azaltılması amacıyla işsizlik sigortası priminde düşüş yapılabileceği belirtildi.

Fon projeksiyonları

Taraflara verilen metinlerde, fon birikim senaryoları da yer aldı. Buna göre, 100 birimlik bir maaşın yüzde 4 prim yatırılması halinde 15 yıl sonunda, yüzde 3 reel faiz elde edildiği varsayımı altında, ücretin yüzde 9,3’ü ile yüzde 9,6’sı tutarında birikim sağlandığı hesaplandı. Yüzde 4,5-5 oranında prim kesilmesi halinde ise birikim aylığın yüzde 9,7 birim ile 11,7’si arasında değişti. Bu hesaplamalarda reel ücret artışının gerçekleştiği (yüzde 1,5-2,5) bir senaryo baz alındı. 25 yılın sonunda ise birikim tutarı ise aylık ücretin yine bu değişkenlere bağlı olarak yüzde 16,4’ü ile yüzde 23,5’i arasında oluştu. 35 yılda ise yüzde 26,2 ile yüzde 40,1 arasında birikim oluştu. Kıdem tazminatının yerine önerilen fon sisteminin, verimliği ve esnekliği artıracağı, tasarrufları artırarak cari işlemler açığının düşürülmesine katkı vereceği savunuldu.
 
Sn.Ferruh bey
Bilgilendirme için teşekkürler

Şimdilik düşüncem:
Son günlerde,bu konuda yazılı ve görsel basında,net de bir çok haber yorum gündeme gelmektedir.Taraflar veya bakanlık adına resmi açıklama yapılmadıkca yada somut sonuç/tasarı ortaya çıkmadığı sürece ihtiyatlı olmak daha isabetli olacaktır.Şu veya bu şekilde gündeme gelen haber ve yorumların, tamamı için doğrudur yada yanlıştır demek de doğru olmaz.Sözün kısası teyit edilmiş sağlıklı bilgilere sahip değiliz,bu nedenle ihtiyat...ihtiyat...ihtiyat........kanunlaşmadan önce son şekil verilene ,son nokta konulana kadar.Bir süre önce o tarihde ortaya çıkan taslak üzerinde paylaşımımız olmuş idi,sanırım üzerinde değişiklikler olmuş,bu defa yapılan değişiklikler sonucu ortaya çıkan tasarıyı bi görelim,sonrasında enine boyuna tartışalım/paylaşalım.
 
Son düzenleme:
Elbette bekleyelim Sayın. Şeref Bey,

Fakat açıklamaların bir an önce yapılması hususundada baskı yapmak önemlidir diye düşünüyorum. Ortada bilgi kirliliği oluşuyorsada, bunu gerekli açıklamaları yaparak temizleyecek olanlar elllerini çabuk tutabilirler belki. Zira konu yaklaşık 13 milyon çalışanı ve onların ailelerini ilgilendiriyor.
 
Üst