fonradar

Kısmi Süreli İstihdam Soruları

BSEdanismanlik

Katkı Sunan Üye
Üyelik
18 Ağu 2011
Mesajlar
343
Konum
İstanbul
Merhaba,

ilk defa kısmi süreli istihdam gerçekleştireceğiz.
bazı konuları netleştirmek istiyoruz.
aşağıdaki konulara doğru/yanlış şeklinde düzeltilmesi gereken bir durum var ise açıklayarak anlatabilir misiniz?

1. Kısmi süreli çalışanın haftalık çalışma saati işyerinde belirlenen bir haftalık çalışma süresinin 3'te 2'sini aşmamalı. belirlenmiş süre 45 saat ise 30 saati, 40 saat ise 26 saati aşamaz.
2. Verilebilecek en düşük saatlik net ücret 2014 sonuna kadar geçerli olmak üzere 3,61 TL'dir.
3. SGK gün sayısı, aylık toplam çalışma saati / 7,5'tur. Kesirli sayı yukarı yuvarlanır.
4. çalışma süresi günde 11 saati, gece de 7,5 saati geçemez. geçer ise fazla mesai'ye girer ve saatlik ücret %50 arttırılarak ödenir.
5. günlük 7 buçuk saatin üzerinde çalışma yaptırılacak ise bir saat ara dinlenme verilmelidir ve bu ara dinlenme ücreti ödenmez.
6. eksik gün kodu 06 - kısmi istihdam ile verilir ise kişiye gss borcu çıkar eğer 07 puantaj kaydı şeklinde verilir ise gss ödenmez. 07 kodu ile bildirim yapmak için kişinin ve işverenin imzaladığı puantaja ihtiyaç duyulur ve ek 10 ile gönderilir.
7. işe giriş bildirgesine kısmı süreli bölümüne evet denir ve aylık çalışma süresi ne kadar ise yazılır.
8. gelir vergisinden hareketle agi ödenir ve net maaşa eklenir.
9. sözleşmede belirtilmiş ise işe giriş tarihinden itibaren 2 ay deneme süreleri vardır.
10. kıdem ve ihbar tazminatları normal işçiler gibi hesaplanır ancak brüt ücret olarak son aydaki brüt ücreti üzerinden hesaplama yapılır.
11. işe giriş tarihinden itibaren 365 gün doldurulduğunda yıllık izin hak edilir. süresi 14 gündür. dolayısıyla 2 hafta içinde hangi günler gelmesi gerekiyor ise o günler işe gelmediğinde izin formu da doldurulmak suretiyle yıllık izin kullanmış olunur.
12. 2 gün üst üste belirtilen mesaisine geçerli bir mazereti yoksa ya da mazeretsiz gelmemesi durumunda iş sözleşmesi devamsızlıktan feshedilebilir.
13. isg açısından eğitim verilmesi zorunludur. işe girişte işe giriş muayene formu alınmalıdır.
14. eğer kişi haftada 2 ya da 3 gün çalışıyor ise hafta tatili ücreti ödenmez.

emin olduğum konuları da belirttim ileride ihtiyaç duyabilecek kişilere de rehberlik etmesi açısından.
eklemek ve dikkat çekmek istediğiniz konular var ise lütfen yazınız.

teşekkürler.
 
Zaman zaman bazı noktalar burada paylaşıldı ama bence toparlayarak paylaşıma sunmanız yerinde olmuş(teşk.)
Yine bazı maddelerde tartışma olacak ama başlangıç yapalım.
Bildiklerimi paylaşıyorum,yanlış veya noksanımız var ise(ki olabilir) paylaşabiliriz...

Cevaplar:
1.evet
2.bu noktada işyeri ücret uygulaması daha önemli ve temel asgari ücretin altına tekabül edecek ödeme yapılmamlı
3.evet(çalışma süresinin 7.5 a bölünmesiyle,prim gün sayısı bulunur)
4.belirtilen süreleri geçmemelisiniz,bu olayda f.sürelerle ve f.çalışma sözkonusu değil(sorun çıkabilir)
5.evet
6.bu noktada sosyal sgorta işlemleri yönetmeliğinde son kez değişiklikler yapıldı biliyorum(2013 de)teferruta bakınız
7.evet
8.evet
9.evet(yazılabilir)
10.yazılan çizilen böyle! ama paylaşalım
11.paylaşalım
12.M.25/II-g burada da geçerli(tabi iş günlerinde)
13.evet,gerekiyorsa koruyucu malzeme teslimatı yapılmalı,(malumher bir işlemde imzası da alınmalı)
14.paylaşalım
 
10-kıdem ihbar tazminatına esas brüt ücret, sözleşmede belirlenen haftalık çalışma saatine uygun olarak (haftalık çalışma saati X saat ücreti X 4=aylık brüt ücret) şeklinde hesaplanır diye biliyorum.
11-evet
14-hafta tatili ücreti ödenmesi için "kesintisiz" çalışma gerekiyor, kanunda da böyle geçiyor, sgk'yla görüştük onlar da aynısını dedi. Örneğin haftanın tüm çalışma günleri 2 saatlik bir çalışma varsa pazar günü için de 2 saatlik ücret ödenmeli, ama haftada 2 gün (örneğin salı ve perşembe) 6şar saatlik çalışma varsa arada kesinti olduğu için hafta tatili ücreti ödenmez.
 
10-kıdem ihbar tazminatına esas brüt ücret, sözleşmede belirlenen haftalık çalışma saatine uygun olarak (haftalık çalışma saati X saat ücreti X 4=aylık brüt ücret) şeklinde hesaplanır diye biliyorum.
11-evet
14-hafta tatili ücreti ödenmesi için "kesintisiz" çalışma gerekiyor, kanunda da böyle geçiyor, sgk'yla görüştük onlar da aynısını dedi. Örneğin haftanın tüm çalışma günleri 2 saatlik bir çalışma varsa pazar günü için de 2 saatlik ücret ödenmeli, ama haftada 2 gün (örneğin salı ve perşembe) 6şar saatlik çalışma varsa arada kesinti olduğu için hafta tatili ücreti ödenmez.

Şahsen sn.smmm-ankara ya teşekkür ederim.
Şahsi görüşlerimi aynı yerde"alıntı"içinde belirtmek isterim ki,sözkonusu hususların daha net anlaşılması,kıyaslanması ve diğer sn üyelerinde görüş belirtmesi kolay olsun.

10-sanırım çok da farklı düşünmüyoruz)
a.Kıdem tazminatına esas süre:aynen tam süreli çalışan işcilerde olduğu gibi,yani iş sözleşmesinin başlangış ve bitiş tarihi arasındaki süre
10-b.Kıdem tazminatına esas ücret bu noktada net de bir çok bilgi ve karar mecuttur)
"Kısmi süreli çalışan işcinin ücret ve paraya ilişkin bölünebilir menfaatleri,tam süreli emsal işciye göre,çalıştığı süreye orantılı olarak ödenir."M.13
".......her geçen tam yıl için işverence işciye 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenir."1475/M.14
Şimdi bu noktada sabit(yani haftada kaç saat çalışacağı baştan belli olan ve gerçekten haftada belirli saat/süre)çalışanlar var,bir de farklı(yani haftada 30 saati aşmamak kaydıyla değişik süre/saat)çalışanlar var,buna göre belirli/sabit çalışanların hesabı 30 günlük/bir aylık zaman zarfında toplam çalışılan sürenin karşılığı olan toplam ücretin yani bu 30 günlük brüt ücretin baz alınması,,değişik/farklı çalışanların hesabının ise orantı kurularak ortalama 30 günlük brüt ücretin belirlenmesi,

11-Evet.

12-Sn.smmm-ankara ya katılıyorum,ancak haftada 2 gün işe gelene ödenmemesi çok da hakkaniyetli olmasa gerek,örneğin bir işcimiz var ayrı ayrı 4-5 işyerinde,ayrı ayrı gün ve saatlerde çalışıyor ve tüm işyerlerindeki toplam haftalık çalışma süresi de 45 saat,sonuca bakıldığında h.tatili ücretinden mahrum,oysa yukarıda belirttiğim gibi 13 cü maddede ki husus dikkate alındığında, burada da orantı hesabının yapılması gerektiği düşüncesindeyim.(yanılıyor olabilirim ama doğrusu bu olsa gerek.)
 
Son düzenleme:
'' HAFTA TATİLİ ÜCRETİ

Bu Kanun kapsamına giren işyerlerinde, işçilere tatil gününden önce 63 üncü maddeye göre belirlenen iş günlerinde çalışmış olmaları koşulu ile yedi günlük bir zaman dilimi içinde kesintisiz en az yirmidört saat dinlenme (hafta tatili) verilir.

Çalışılmayan hafta tatili günü için işveren tarafından bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücreti tam olarak ödenir. ''

Yasa 45 saatten bahsetmiyor, işveren tarafından belirlenen iş günlerinde çalışmış olma şartını öngörüyor.
Arada boşluk olması durumu değiştirmese gerek.
Günlük 9 saat net çalışma yapılan bir işyerindeki hafta tatilini çarşamba olarak belirleyen bir işveren, pazar gününü de haftalık 45 saat tamamlandığı için akdi tatil olarak ilan edemez mi? Bu durumda bu şekilde çalışma olan bir yerde de hafta tatili ödemesi yapılmasa olur mu?
 
Görüşlerinize aynen katılıyorum.

Benim örnekleme içindeki "45 saat"ifadem, farklı bir yönden olayın daha net anlaşılması içindir.
Şöyleki 4-5 işyerinde kısmi süreli işci de toplamda 45 saati tamamlıyor,ANCAK hafta tatili ücreti ödenmiyor,oysa 13 cü madde deki nokta(yani işcinin çalıştığı süreye orantı noktası) dikkate alınarak,uygulama yapılmış olsa neden böyle( işci lehine) uygulama yaptınız denilebilir mi?(bence denilemez)
 
Herkese merhabalar,

Aynı site alanı içinde gayrımenkulleri bulunan 3 gerçek kişi,kısmi süreli istihdam edeceği emekli çalışan(bahçıvanlık ve bekçilik yapacak ve çalışması günde 2-4 saat arası olacak.) ile ilgili firma sahibimize vekalet verecekler.
Halihazırda firma sahibimiz ev hizmetlerinde çalıştırdığı personeli ile ilgili olarak e-bildirge veriyor.

1-Yukarıda açıkladığımız iş tanımına göre emekli statüsündeki bu işçiyi kısmi süreli sözleşme ile çalıştırılabilir mi?
2-Firma sahibimiz mevcut SGK işyeri numarası ile emekli statüsündeki işçinin bildirimini yapabilir mi?
Teşekkürler...
 
Üst