Kod/Özel Esaslar Uygulaması Kalktı mı?

SerhanSerhan

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Ara 2013
Mesajlar
1,604
Konum
istanbul
Merhaba
Malum firmalar vergi dairelerince özel esaslara alınıp (sahte fatura düzenleme, sahte fatura kullanma, sahte fatura inceleme sevk olanlar gibi) bu şekilde özel esaslara alıp firmaların kdv iade taleplerinde üst firmaların iade özet raporlarında bu durumları çıkıyordu
Firmalar da kod ile ilgili dava açtıklarında kazanıyorlardı
Uygulamanın kanuni dayanağı yoktu
En son yapılan 52 nolu kdv tebliği işe özel esaslar uygulaması kalkmış mıdır? Artık firmalar maliye kayıtlarında özel esaslar veya genel esaslar diye kategorize edilmemektedirler mi?
Teşekkürler
 
Merhaba
Malum firmalar vergi dairelerince özel esaslara alınıp (sahte fatura düzenleme, sahte fatura kullanma, sahte fatura inceleme sevk olanlar gibi) bu şekilde özel esaslara alıp firmaların kdv iade taleplerinde üst firmaların iade özet raporlarında bu durumları çıkıyordu
Firmalar da kod ile ilgili dava açtıklarında kazanıyorlardı
Uygulamanın kanuni dayanağı yoktu
En son yapılan 52 nolu kdv tebliği işe özel esaslar uygulaması kalkmış mıdır? Artık firmalar maliye kayıtlarında özel esaslar veya genel esaslar diye kategorize edilmemektedirler mi?
Teşekkürler
31 Ekim 2024 tarihinden itibaren, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin "Özel Esaslar" başlıklı (IV/E) bölümü yürürlükten kaldırılmış ve yerine "A2. İadeleri Vergi İncelemesine Tabi Olanlar" başlıklı yeni bir bölüm eklenmiştir.

Boylece sadece adi degismis oldu. Ha Ali, Veli ha Veli, Ali

KDV İadelerindeki Esas Usulün Vergi İncelemesi Olarak Belirlenmesi ve Yeni Eklenen A1, A2 Bölümleri

7524 Sayılı Kanun ile KDV Kanununun 36 ncı maddesinde yapılan değişiklikle, KDV iadelerindeki esas usul, vergi incelemesi olarak belirlenmiştir.

Bu Tebliğ ile konuya ilişkin olarak KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A) bölümünün başına “A1.” ve “A2.” bölümleri eklenmiştir.

A1. GENEL AÇIKLAMA

Bu bölümde, KDV iadesiyle ilgili genel bilgilendirme yapıldıktan sonra, 7524 sayılı Kanun'da yapılan değişiklik doğrultusunda, mükelleflerin KDV iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre sonuçlandırılması gerektiği ifade edilmiştir. Öte yandan Tebliğde, KDV Kanunu'nun 36 ncı maddesiyle Hazine ve Maliye Bakanlığı'na verilen yetki çerçevesinde, mükelleflerin KDV iade taleplerinin, Tebliğ'in ilgili bölümlerinde belirtilen işlem türlerine göre belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde gerçekleştirilmesinin uygun görüldüğü belirtilmiştir.

Bu kapsamda:

  • İade hakkı doğuran işlemler itibarıyla belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde mükelleflerin KDV iade taleplerinin, teminat veya YMM raporu karşılığında yapılması öngörülen işlemler için yürütülen kontrollerde tespit edilen eksiklik ya da uygunsuzlukların verilen süre içinde mevzuata uygun olarak giderilmesi gerekmektedir.
  • Eksiklik veya uygunsuzlukların verilen sürede giderilememesi durumunda, iade talebi 15 gün içinde incelemeye sevk edilir ve düzenlenecek vergi inceleme raporu doğrultusunda işlem yapılır. İncelemeye sevk edilen bu tür iade taleplerinde, talep edilen tutarın %150’si oranında banka teminat mektubu sunulması halinde işlem tamamlanır; teminat ise vergi inceleme raporuna göre çözüme kavuşturulur.
  • Teminat karşılığı yapılan iadelerde, teminatın YMM raporuyla çözülebileceği durumlarda, süresi içinde YMM raporunun ibraz edilmemesi veya ibraz edilmeyeceğinin bildirilmesi halinde, teminat yine vergi inceleme raporu sonucuna göre çözümlenecektir.
A2. İADELERİ VERGİ İNCELEMESİNE TABİ OLANLAR

Bilindiği üzere, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin 'Özel Esaslar' başlıklı (IV/E) bölümü, iade edilecek KDV tutarının doğruluğunu tespit etmeye yönelik bir çerçeve sunmaktadır. Bu düzenleme, Hazine’ye intikal etmemiş veya hayali olarak oluşturulmuş ve gerçek bir yüklenime dayanmayan tutarların KDV iadesi kapsamında suistimal edilmesini önlemeyi amaçlamaktadır.

31 Ekim 2024 tarihinden itibaren, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin "Özel Esaslar" başlıklı (IV/E) bölümü yürürlükten kaldırılmış ve yerine "A2. İadeleri Vergi İncelemesine Tabi Olanlar" başlıklı yeni bir bölüm eklenmiştir. Bu değişiklikle birlikte, Tebliğ'in (IV/E) bölümüne yapılan atıflar, yürürlük tarihinden itibaren (IV/A2) bölümüne yapılmış sayılacaktır.

“A2” bölümünde, hakkında olumsuz rapor ve tespitler bulunan mükelleflerin iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirileceği belirtilmiştir.

Olumsuz rapor ve tespitlerin niteliğine göre belirlenen teminatların verilmesi halinde bu mükelleflerin iade talepleri yerine getirilecek, ancak teminatlar vergi inceleme raporu sonucuna göre çözülecektir.

Kapsam:

KDV Kanunu’nun 36. maddesine göre, iade hakkı doğuran işlemlerle ilgili iade talepleri vergi inceleme raporuna dayanılarak yerine getirilir. Olumsuz rapor veya tespitleri bulunan mükelleflerin iade taleplerinde, teminat sağlanması durumunda talep karşılanır ancak teminat, vergi inceleme raporu sonucuna göre çözümlenir.

Belge Kavramı:

İadeye esas belgeler, YMM ve vergi inceleme raporu haricinde KDV içeren faturalar ile iade hakkı doğuran işleme göre gereken diğer belgelerdir. Sahte veya yanıltıcı belgeler kapsam dışıdır.

İade Talepleri Vergi İnceleme Raporuna Göre Yerine Getirilecek Mükellefler

Haklarında, düzenledikleri veya kullandıkları belgelerin gerçek duruma aykırı olduğuna ilişkin delil ve karineleri içeren rapor veya tespit bulunan veya bu mükelleflerle ilişkili olan aşağıdaki mükelleflerin iade talepleri vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilecektir:

  • 213 sayılı Kanunun (153/A) maddesi kapsamına giren mükellefler,
  • Sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme fiiline iştirak eden mükellefler de dâhil olmak üzere sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme ya da kullanma konusunda haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükellefler,
  • Sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme konusunda haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükelleflerin raporun ait olduğu dönemdeki ortakları, kanuni temsilcileri, bunların kurdukları veya ortak oldukları mükellefler ile kanuni temsilcisi oldukları mükellefler,
  • Haklarında beyanname vermeme, defter ve belge ibraz etmeme ve adresinde bulunamama konusunda tespit bulunan mükellefler,
  • Haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükelleflerden doğrudan mal ve/veya hizmet alan mükellefler.
5018 sayılı Kanun eki cetvellerde yer alan kamu kurum ve kuruluşları, il özel idareleri, köyler, belediyeler ve bunların teşkil ettikleri birlikler, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan emekli ve yardım sandıkları ile sermayelerinin (%51) veya daha fazlası yukarıda sayılanlara ait mükellefler hakkında bu bölüm hükümleri uygulanmaz.

Sahte belge düzenleme veya kullanma gibi olumsuz raporlara sahip mükellefler, belirli koşulları yerine getirerek teminat karşılığında iade alabilirler.
 
31 Ekim 2024 tarihinden itibaren, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin "Özel Esaslar" başlıklı (IV/E) bölümü yürürlükten kaldırılmış ve yerine "A2. İadeleri Vergi İncelemesine Tabi Olanlar" başlıklı yeni bir bölüm eklenmiştir.

Boylece sadece adi degismis oldu. Ha Ali, Veli ha Veli, Ali

KDV İadelerindeki Esas Usulün Vergi İncelemesi Olarak Belirlenmesi ve Yeni Eklenen A1, A2 Bölümleri

7524 Sayılı Kanun ile KDV Kanununun 36 ncı maddesinde yapılan değişiklikle, KDV iadelerindeki esas usul, vergi incelemesi olarak belirlenmiştir.

Bu Tebliğ ile konuya ilişkin olarak KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A) bölümünün başına “A1.” ve “A2.” bölümleri eklenmiştir.

A1. GENEL AÇIKLAMA

Bu bölümde, KDV iadesiyle ilgili genel bilgilendirme yapıldıktan sonra, 7524 sayılı Kanun'da yapılan değişiklik doğrultusunda, mükelleflerin KDV iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre sonuçlandırılması gerektiği ifade edilmiştir. Öte yandan Tebliğde, KDV Kanunu'nun 36 ncı maddesiyle Hazine ve Maliye Bakanlığı'na verilen yetki çerçevesinde, mükelleflerin KDV iade taleplerinin, Tebliğ'in ilgili bölümlerinde belirtilen işlem türlerine göre belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde gerçekleştirilmesinin uygun görüldüğü belirtilmiştir.

Bu kapsamda:

  • İade hakkı doğuran işlemler itibarıyla belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde mükelleflerin KDV iade taleplerinin, teminat veya YMM raporu karşılığında yapılması öngörülen işlemler için yürütülen kontrollerde tespit edilen eksiklik ya da uygunsuzlukların verilen süre içinde mevzuata uygun olarak giderilmesi gerekmektedir.
  • Eksiklik veya uygunsuzlukların verilen sürede giderilememesi durumunda, iade talebi 15 gün içinde incelemeye sevk edilir ve düzenlenecek vergi inceleme raporu doğrultusunda işlem yapılır. İncelemeye sevk edilen bu tür iade taleplerinde, talep edilen tutarın %150’si oranında banka teminat mektubu sunulması halinde işlem tamamlanır; teminat ise vergi inceleme raporuna göre çözüme kavuşturulur.
  • Teminat karşılığı yapılan iadelerde, teminatın YMM raporuyla çözülebileceği durumlarda, süresi içinde YMM raporunun ibraz edilmemesi veya ibraz edilmeyeceğinin bildirilmesi halinde, teminat yine vergi inceleme raporu sonucuna göre çözümlenecektir.
A2. İADELERİ VERGİ İNCELEMESİNE TABİ OLANLAR

Bilindiği üzere, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin 'Özel Esaslar' başlıklı (IV/E) bölümü, iade edilecek KDV tutarının doğruluğunu tespit etmeye yönelik bir çerçeve sunmaktadır. Bu düzenleme, Hazine’ye intikal etmemiş veya hayali olarak oluşturulmuş ve gerçek bir yüklenime dayanmayan tutarların KDV iadesi kapsamında suistimal edilmesini önlemeyi amaçlamaktadır.

31 Ekim 2024 tarihinden itibaren, KDV Genel Uygulama Tebliği'nin "Özel Esaslar" başlıklı (IV/E) bölümü yürürlükten kaldırılmış ve yerine "A2. İadeleri Vergi İncelemesine Tabi Olanlar" başlıklı yeni bir bölüm eklenmiştir. Bu değişiklikle birlikte, Tebliğ'in (IV/E) bölümüne yapılan atıflar, yürürlük tarihinden itibaren (IV/A2) bölümüne yapılmış sayılacaktır.

“A2” bölümünde, hakkında olumsuz rapor ve tespitler bulunan mükelleflerin iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirileceği belirtilmiştir.

Olumsuz rapor ve tespitlerin niteliğine göre belirlenen teminatların verilmesi halinde bu mükelleflerin iade talepleri yerine getirilecek, ancak teminatlar vergi inceleme raporu sonucuna göre çözülecektir.

Kapsam:

KDV Kanunu’nun 36. maddesine göre, iade hakkı doğuran işlemlerle ilgili iade talepleri vergi inceleme raporuna dayanılarak yerine getirilir. Olumsuz rapor veya tespitleri bulunan mükelleflerin iade taleplerinde, teminat sağlanması durumunda talep karşılanır ancak teminat, vergi inceleme raporu sonucuna göre çözümlenir.

Belge Kavramı:

İadeye esas belgeler, YMM ve vergi inceleme raporu haricinde KDV içeren faturalar ile iade hakkı doğuran işleme göre gereken diğer belgelerdir. Sahte veya yanıltıcı belgeler kapsam dışıdır.

İade Talepleri Vergi İnceleme Raporuna Göre Yerine Getirilecek Mükellefler

Haklarında, düzenledikleri veya kullandıkları belgelerin gerçek duruma aykırı olduğuna ilişkin delil ve karineleri içeren rapor veya tespit bulunan veya bu mükelleflerle ilişkili olan aşağıdaki mükelleflerin iade talepleri vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilecektir:

  • 213 sayılı Kanunun (153/A) maddesi kapsamına giren mükellefler,
  • Sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme fiiline iştirak eden mükellefler de dâhil olmak üzere sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme ya da kullanma konusunda haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükellefler,
  • Sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme konusunda haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükelleflerin raporun ait olduğu dönemdeki ortakları, kanuni temsilcileri, bunların kurdukları veya ortak oldukları mükellefler ile kanuni temsilcisi oldukları mükellefler,
  • Haklarında beyanname vermeme, defter ve belge ibraz etmeme ve adresinde bulunamama konusunda tespit bulunan mükellefler,
  • Haklarında “olumsuz rapor” veya “olumsuz tespit” bulunan mükelleflerden doğrudan mal ve/veya hizmet alan mükellefler.
5018 sayılı Kanun eki cetvellerde yer alan kamu kurum ve kuruluşları, il özel idareleri, köyler, belediyeler ve bunların teşkil ettikleri birlikler, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan emekli ve yardım sandıkları ile sermayelerinin (%51) veya daha fazlası yukarıda sayılanlara ait mükellefler hakkında bu bölüm hükümleri uygulanmaz.

Sahte belge düzenleme veya kullanma gibi olumsuz raporlara sahip mükellefler, belirli koşulları yerine getirerek teminat karşılığında iade alabilirler.
Aynen üstat sistemde özel esaslar diye yazmıyor maliye sisteminde onun yerine yeni bir sutün açılmış ve incelemeye tabi olanlar kısmına yazılmış ancak ÖZEL ESASLAR diye bir bölüm kalmamış bu şekilde dava kaybetmekten bıkmış ve sürekli vekalet ücreti ödemesinden kurtulmuş olacak bu şekilde dava açıp milyoner olan avukatlar var
 
Aynen üstat sistemde özel esaslar diye yazmıyor maliye sisteminde onun yerine yeni bir sutün açılmış ve incelemeye tabi olanlar kısmına yazılmış ancak ÖZEL ESASLAR diye bir bölüm kalmamış bu şekilde dava kaybetmekten bıkmış ve sürekli vekalet ücreti ödemesinden kurtulmuş olacak bu şekilde dava açıp milyoner olan avukatlar var
Evet. Haklisin
 
Üst