Maaş Kesintisi

Üyelik
13 Nis 2016
Mesajlar
3
Konum
Istanbul
Merhabalar, gectigimiz sene Ekim ayinda calismakta oldugum isyerinden ayrildim. Bu hafta isyerimden bana verilen son maas bildirgesi ile banka maas hesabima yatilan miktar arasinda yaklasik 1600TL'lik bir fark oldugunu gorerek firmanin Insan Kaynaklari ile temasa gectim. Verilen bilgiye gore isten ayrilirken sirkete teslim ettigim sirket aracinin yedek anahtarini teslim etmedigim icin yaklasik 1000TL (ki bana boyle bir yedek anahtar verildigini hatirlamiyorum) ve aracin koltuklarinin temizlenmesi gerektigi icin 600TL bir mebla kesilmis (ki tarafima boyle bir bildirimde bulunulmamisti).

Aldigim yanit su sekilde "...Araç politikasına göre aracı temiz, hasarsız ve eksiksiz teslim etmek gerekiyor. Aksi durumda ortaya çıkan her türlü masraf çalışandan kesiliyor.
Burada yapılan normal bir araç temizliği değil, koltuklar oldukça kötü durumdaymış ve özel bir temizlik uygulanmış, tutarı ondan yüksek ve bu tutar şirket tarafından karşılanmıyor. Yedek anahtarların ücretleri de dediğin gibi çok pahalı ama fiyatı ile ilgili pazarlık şansımız yok maalesef. Kesintileri geri ödemek mümkün değil. Zira kişi imzaladıktan sonra ortaya çıkan masrafları (trafik cezası, T&L ve araç ile ilgili diğer masraflar) kesmemiz gerekiyor..."

Bu durum ile ilgili dort sorum var:
1) Yapilmis olan bu kesintiler eger yasal ise sirketin bana bu bilgiyi daha onceden temin etmis olmasi gerekmez miydi? Ornegin araci bana verirken boyle bir tebligati verip bunu aldigima dair bir belge imzalatilmasi seklinde.
2) Calistigim sure boyunca arac ile ilgili yikama/temizleme masraflarini calisanlara geri odeyen bir sirketin, arac tesliminden sonraki temizleme faturasini direkt olarak maasimdan kesmesi yasal midir?
3) Kesinti yapilan meblalarin piyasa raici degerler olmasi gerekmez mi? Bu degerlerin sirket araci temin edilirken calisanlara bildirilmesi gerekmez mi?
4) 4 yildan fazla kullanilan bir aracin koltuklarinda kirlilik gorulmesi normal bir durum (asinma) olarak degerlendirilmemeli mi?

Gorusleriniz/yanitlariniz icin simdiden tesekkur ederim.
 
İşin düzenlenmesi yükümlülüğü işverene ait,bu çerçevede kısaca araç teslimatları yazılı yani tutanak ile yapılır,ayrıca bu tutanakta kısaca aracın mevcut durumu hk.notlar düşülür,daha sonra olası kaza ve diğer bakım vs.araç kartına işlenir,en son teslim edilirken de kontroller yapılır,mevcut durum tutanak altına alınır,noksanlıklar da usülünce giderilir.
Bu tür işlemler yapılmadı ise yok efendim şu vardı yada yoktu,yedek anahtar şoföre verilmişti veya verilmemişti,koltuklar çok veya az kirli yada değildi gibi ihtilaflar doğar,anlaşma sağlanamaz,işveren var ise elindeki imkanı yasal olmasa da kullanır,işci itiraz etse de,git hakkını mahkemede ara der bazı işverenler.

İşverenin mevzuatlara aykırı olmayacak şekilde uygulamaları olabilir ama çalışanları ilgilendiren yönüyle bu hususlar gerek sözleşme,gerek işyeri iç yönetmeliği veya ayrıca düzenlenerek işcilere imza karşılığı tebliğ edilmelidir,özellikle olayımızla ilgili olan "araç politikası"konusu.

İlk başta dediğim teslimat tutanakları olmayıp, sonradan doğan bu tür ihtilaflara bağlı anlaşmazlıklar sonucunda işcinin ücretinden bu şeki,lde zarar karşılığı kesinti yapılamaz.Zararların tazmini noktasında iş yasamızda hüküm bulunmamakta(sadece başkaca yönlerden yani haklı nedenlere dayalı işveren fesihlerinde M.25/II -ı bendi,ayrıca yine işcinin davranışlarından kaynaklanan geçerli nedene dayalı olarak işveren tarafından yapılması muhtemel fesihler sözkonusu ve bu durumlar olayımız dışında)bu nedenle olayın hukuki değerlemesinde genel hükümlere başvurulmalı.Bu bağlamda 6098 sayılı kanun un 396-397-399-400 ve özellikle 407 ci madde(bu maddenin son iki fıkrası) yönünden irdelenmesi gerekir ki ortada objektif tespit,ispat yok,tek taraflı işveren iddiaları var,olay net değil,işcinin rızası zaten yok ve tazmin yöntemi de böyle olmamalıydı,dolayısıyla işveren hatalı düşüncesindeyim.
 
Son düzenleme:
Araç kullanımınız için size bir teslim tutanağı düzenlendiğini anlıyorum İK nın size söylediklerinden.
O teslim tutanağında yedek anahtarın da teslim edildiği açıkça belirtilmemişse, yedek anahtarı teslim etmedin deme şansları yok, bunu diyebilmek için öncelikle o yedek anahtarın da size teslim edildiğini ispatlamaları gerekir.
Teslim tutanağında yedek anahtarın da teslim edildiği ile ilgili açıkça bir tanımlama yoksa;
ben olsam yarın görüştüğünüz o kişiyle tekrar görüşüp,
- yedek anahtarın araç teslimi sırasında size teslim edilmediğini belirtip, zaten size zamanında teslim edilmemiş olan anahtarın bedelini kesemeyeceklerini, haksız şekilde kesilen bu anahtar ücretinin x gün içinde hesabınıza ödenmesini,
- koltuk temizliği ücreti kesintisinin de, aracın kullanımı süresince temizlik / bakım giderlerinin şirket tarafından karşılandığını,aracı geri tesliminiz sırasında bu konuda herhangi bir bilgilendirme yapılmadığını, 4 yıllık kullanım süresi içinde döşemelerde doğal olarak bir yıpranma olacağını, yapılan temizlik işlemi masraflarının sizden tahsil edileceği yönünde hiç bir bilgilendirme yapılmadan, ödemek zorunda bırakılacağınız o rakam için bir onayınızın alınmadığını belirterek, bu temizlik bedeli kesintisinin de haksız kesinti olduğunu,
ilişik kesme sonrası düzenlenen bordroda da bu kesintilerin bilgilerinin yer almadığını, bordroda belirtilen bilgilere göre hesabınıza yapılan ödemenin 1000+600= 1600tl yasal dayanağı olmaksızın haksız şekilde eksik yapıldığını, şahsi hatalarınız nedeniyle ortaya çıkabilecek trafik cezası vb durumlarla , bu belirtilen işlerin aynı kefeye konulamayacağını tekraren belirtip;
1600 tl lik bu haksız kesinti tutarının x gün içinde hesabınıza ödenmesini, aksi halde hakkınızı almak için hukuki süreci başlatacağınızı, zaten 6 ay önce alamadığınız o rakamın tamamını da seve seve davanızı takip edecek avukatınıza bırakmayı seçebileceğinizi belirten bir konuşma yapar , x tarihine kadar size konu ile ilgili geri dönmelerini her iki taraf için de en ekonomik yol olduğunu belirterek iyi günler diler ve telefonu kapatırdım.
X tarihi gelip te ödeme yapılmamışsa, bir avukata gider, vekalet vermeksizin sadece ücreti karşılığında ; yasal dayanağı olmaksızın haksız yapılan o kesintilerin iadesi için noter kanalıyla gönderebileceğiniz bir ihtar hazırlamasını istersiniz, alır o ihtarı işyerine gönderirsiniz.
Gene ödenmezse iş mahkemesinde dava açıp alabilirsiniz.
Elbette , aracın ilk gün size teslim edilirken düzenlenmiş olan teslim tutanağında yedek anahtarın da size teslim edildiğine dair bir ibare yoksa bunları yapabilirsiniz.
 
Tesekkurler

Her ikiniz de vermis oldugunuz bilgiler icin cok tesekkur ederim. Firmaya cevaben yazdim. Gelismeleri paylasacagim.
 
Firmaya paylastiginiz gorusler isiginda bir yazi yollayip geri donmelerini taelp etmistim. Az evvel sirket 2012 yilinda kendilerine yolladigim bir emailin kopyasini iletti. Burada "arac ruhsati, yedek anahtar ve ilkyardim setini teslim aldim" diye yazmisim.

Ayrica bana geri donuslerinde "Maaşından yapılmış olan kesinti, imzalamış olduğun sözleşmenin 7. Maddesine (aşağıda) ve Araç Politikasının aşağıda belirtilen maddelerine istinaden yapılmıştır ve daha önce de belirttiğim gibi iadesi söz konusu değildir" demisler. Is sozlesmesinde Calisanin Yukumlulukleri bolumu altinda 7. maddede su yaziyormus: "ÇALIŞAN, İŞVEREN’e kasıtlı olarak veya ihmalinden dolayı verdiği tüm zararlardan dolayı sorumludur. Böyle bir durumda ÇALIŞAN bu zararları tazmin etmek yükümlülüğü altındadır."

Yine emaillerinde bana arac politikasinin bir kismini iletmisler (ingilizce metin). Su sekilde tercume edilebilir: " Madde 5: Araclarin Teslimi - Calisanlar araclari iyi, temiz ve calisir durumda teslim etmekle yukumludurler. Anahtarlari, yakit karti ve dokumanlarin iadesi calisanlarin sorumlulugundadir." Yine baska bir alinti: Park cezalari, trafik cezalari, guvenlik ihmalleri, trafik kayit yenileme cezalari, calisanin kotu kullanimdan dogan maddi zararlar ve ilgili masraflar calisanin sorumlulugu ve odeme yukumlulugudur ve calisanlarin maaslarindan kesilecektir".

Goruluyor ki bana bir tarihte bir yedek anahtar verilmis. Lakin bahsedilen arac politikasinin bana verildigini ve bunu imzaladigimi hatirlamiyorum. Bana ise giris yilim olan 2011de verilen Annex dokumanlarda boyle bir ifade yok. Bu Annex te "benzin ve arac yikama masraflarinin yillik izin ve dogum izni sureleri haricinde sirketce karsilanacagi" seklinde bir ifade de var.

Bu durumda asagidaki sorularim uzerine yorumlarinizi rica edebilir miyim:
1) Firmadan arac politikasina imza atti isem bunun ornegi rica etmeyi dusunuyorum. Imza atmamissam yukarida yazilmis olan bilgilerin bana yaptirimi olur mu?
2) Maasimdan yapilan kesinti yukaridakiler isiginda habersiz yapilmis sayilir mi?
3) Eger firma bana arac teslimi oncesi bu sekilde bir hatirlatma da bulunmus olsaydi, isten ayrilmadan once ve arac tesliminden once araci kesinlikle temizletir (ve herzamanki gibi sirkete masraf olarak teslim ederdim ki bu kesinlikle 600TL tutmazdi), ayrica bir de yedek anahtar temin ederdim (ki bunun da 1200Tl tutacagini hic sanmiyorum). Burada sirketin uygulamada ihmali ve hatasi yok mu? Bu masrafin ne kadar olacagi onceden bildirilip arac leasing firmasi ile beni temas ettirmesi gerekmez miydi?
4) Firmadan bir de arac teslim tutanaginin kopyasini rica edecegim (benden teslim aldiklarinda). Burada yedek anahtar eksigi var denmemisse, durum degisir mi?

Ilginiz ve yardiminiz icin tekrar cok tesekkurler.
 
Yukarıda belirttiğim gibi zarar karşılığı kesinti yapılabileceğine dair iş kanununda hüküm bulunmamakta olup,çözüm 6098 M.407. Burada da "rıza"ve "kasıt"unsuru sözkonusu,tarafınızın anahtar ve koltuk meselesinde bir kastı var mı,siz yok diyor olduğunuza göre bu durumda yargı kararı veya sizin açık rızanız olmadıkça işveren bu kesintiyi yapamaz,yapılan işlem hatalı,
Yine de olumlu yönden/çözüm odaklı bakalım,
a-tamam yedek anahtarı teslim almışsınız ama kesilen miktar anahtar bedelinin üzerinde ise fazlası talep edilebilir(yedek anahtar orjinal miydi,araçların yedek anahtarlarının orjinal olup,olmadığını öğrenerek ona göre hareket ediniz,
b-koltuklar sn.Keremcem beyin dediği gibi kirlilik gayet doğal ancak tarafınızı dediği gibi farklı bir temizlik işi var(biliyorum bende yaptırdım)buna gerek yok,her zamanki gibi olağan temizlik yeterli olurdu ve bu kadar bedel doğmazdı,olağan temizlik bedelini öğrenin,kıyaslayın buna göre fazlası talep edilebilir(yalnız burada ispat sorunu var,araç tesliminde koltuklar hk.yazılı bir şey varmı,yok mu,arac teslim tutanağı önemli.
c-anlaşmazlık var,davacı olmaya gerek var mı?tespitleri yaptıktan sonra,fazlası kesilmiş ise talep edebilir,,yine hayır derlerse konuyu yargıya taşıyabilirsiniz düşüncesindeyim,tabi takdir sizlerin.
 
Taşeron olarak elektrik sayaç okuma elemanı olarak bir şirkette çalışıyorum Önceki ay bana zimmetlenen optik okuyucuyu sayaç okuma yaptığım esnada panonun arkasındaki boşluğa düşürdüm ogün alamadım ve durumu şeflerime bildirdim daha sonra cihazı mıknatısla alıp şeflerime teslim ettim. Ancak şirket cihazın parasını 110 doları benden kesti cihaz herhangi bir hasar almadı ve çalışıyor ama işveren cihazı kaybettiğimi öne sürerek parayı iade etmeyeceklerini söyledi ne yapabilirim bu konuda yardımcı olursanız sevinirim.
 
İşci elbette işverenin malını(araç gereç makina vs.)korumakla mükelleftir.
Olayınızda ise cihaz daimi surette yok olmayıp/kaybedilmeyip,daha sonta teslimi yapıldı derken maaş ödeme gününden sonra mı teslim ettiniz de bu arada kesinti yapıldı bilmiyorum ama velev ki böylede olsa sonuçta işcinin işverene verdiği zararların tazmini noktasında bu şekil kesinti yapılmamalıydı,kaldı ki cihaz sonradan da olsa sağlam çalışır vaziyette teslim de edilmiş,buna rağmen kesintinin iade edilmemesi de işverenin ikinci bir hatası olsa gerek.İşveren hatasını görmeyip/gidermeyim diretiyor,siz de bu haksızlık deyip talepte ısrarcı olursanız,aranızda çekişme başlar ki bunun sonucunun nereye varacağını biliyor olmalısınız...
 
Şeref bey cevap için teşekkürler. Bu konu iş mahkemesine kadar uzayacak gibi. Peki bilginiz var mi bu kesinti sebebiyle iş sözleşmemi fesh edip yasal olarak haklarımı alabilir miyim ?
 
06.06.2014 ten beri çalışıyorum 21 gün yıllık iznim var içerde. Cihaz olmasına rağmen kayıp diyerek parayı kesmeleri zoruma gidiyor 320 tl az para değil.
 
Az değil ama iş ilişkisinin devamı açısından yani işe devam etmeniz yönünden çok da değil.
Maaşınızdan yapılan bu kesintiden ne Zaman haberiniz oldu demiştim?
 
Maaşı alınca yani 9 Eylül de. Maaştan bir hafta önce cihazı teslim etmiştim oysa. Bana herhangi bir fatura veya yeni bi cihaz temin edilmedi kesintinin neye istinaden yaptıklarını belirten bişey yok. Ayrıca benim adıma “cihazı düşürdüm cihaz bedelini maaşımdan kesmenizi talep ediyorum” diyerek bi dilekçe doldurup maaş bordrosundaki imzamı taklit etmişler altınada.
 
Olayın çözümü mümkün iken, çözüm odaklı hareket etmeyen işverenin bu davranışını anlamış değilim.
Olay günü ve bulunduktan daha doğrusu düştüğü yerden alındıktan sonraki teslimat dan,işinden ve kullandığı cihazdan dahası bu personelden sorumlu şefin haberi var,cihaz sağlam çalışır vaziyette,sorun yok,
sorun,
cihazın varlığına rağmen işverenin yok farzedip tabiri caizse kendi lehine olacak şekilde karar verip işlem yapması,üstelik yeni cihaz fiyatı üzerinden usülsüz ve haksız ücret kesintisi yapmış olmasıdır.İşci olayı ifade etmiş olmasına rağmen,iş ilişkisi zedelenecek şekilde işveren ısrarcı tavrını sürdürüyor.
Bu olayı borçlar kanunu M.407/son fıkra,iş kanunu M.24/II-e bendi ve 26 cı maddeler kapsamında değerlendirmek mümkün.
Olayın şahitleri ve kesilen ücret,cihaz ortada var,işçide konuşmuş vs. ama şahitler belki doğru şahitlik yapmayabilirler!..Bu nedenle işcinin önce bu işlemin düzeltilmesini yazılı olarak talep etmesi,yapılan kesintiye Zaman'ında razı olmayıp itiraz ve talep de bulunmuş olduğunu gösterir ki işveren bu olaya yani kesintiye işcinin razı olduğunu iddia edemesin,hatta işveren "ben kesintiyi düzeltecektim ama işci fesih yoluna gitti"diyebilir ki, diyemesin,aynı Zaman'da işçi de bir noktaya kadar hukuk yollarını tüketmiş,ancak işveren çözüme kavuşturmadığından son çare olarak işcinin fesih yoluna gitmek zorunda kaldığı anlaşılmış olur.
Şahsi düşüncem odur ki,bu usülsüz ve haksız ücret kesintisi durumuna ilişkin işveren uygulaması,işci yönünden haklı fesih halini doğurur düşüncesindeyim.
Sağlıklı sonuca ulaşmak adına,olaya ilişkin düşüncesi olan sn.üyelerin paylaşımlarını rica ederim.
 
a-Maaşı alınca yani 9 Eylül de.
b-Maaştan bir hafta önce cihazı teslim etmiştim oysa.Bana herhangi bir fatura veya yeni bi cihaz temin edilmedi kesintinin neye istinaden yaptıklarını belirten bişey yok. Ayrıca benim adıma “cihazı düşürdüm cihaz bedelini maaşımdan kesmenizi talep ediyorum” diyerek bi dilekçe doldurup maaş bordrosundaki imzamı taklit etmişler altınada.
a-bugün ay 21,buna göre 26 ncı maddeye göre hak düşürücü süre geçmiş ise de,olay devam ettiği için yani ücret alacağınız bulunduğu/halen ödenmemiş olduğu için bu noktada hak düşürücü sürenin işlemiyeceği düşüncesindeyim!..
b-eğer böyle ise külliyen hata..
 
Bizim kullandığımız cihazlar eski acaba sıfır cihazın parasını bize mi ödetmeye çalışıyorlar diye düşünüyorum hem cihaz yenilenmiş hemde hiç masraf yapmamış olacaklar ve eski cihazda ellerinde olacak. Bilmiyorum ne yapacağımı bilemedim son çare yazılı olarak talep edicem aksi halde çalışma bakanlığı na müracaat edicem. Yardımlarınız için teşekkürler.
 
Bu konuda işverenle uzlaşamadık. Eğer bir ihtimal başka bir çalışan cihazını kaybederse onun parasını bana verebileceklerini söylediler. Fazla uzatmamam konusunda uyarıldım. Ben bu durumda haksız maaş kesintisi sebebiyle noterden ihtarname çekip sözleşmemi fesh edip tazminat talep edebilir miyim ? Yardımcı olursanız sevinirim.
 
Son düzenleme:
Bu konuda işverenle uzlaşamadık Eğer bir ihtimal başka bir çalışan cihazını kaybederse onun parasını bana verebileceklerini söylediler. Ama bunun garantisi yok yani kimse kaybetmezse para onlarda kalıcak ve bu olaydan sonra kimse kolay kolay kaybetmez. Haksız maaş kesintisi sebebiyle noterden ihtarname çekip sözleşmemi tek taraflı fesh edip tazminat talep edebilir miyim? Yardımcı olursanız sevinirim.
 

Benzer konular

Üst