Müstahsil Makbuzu Düzenlemesi Hakkında

SerhanSerhan

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Ara 2013
Mesajlar
1,682
Konum
istanbul
Firma limited şirketi Çifçilerden meyve-sebze alıp bunları satacaklar Alımlarla ilgili olarak müstahsil makbuzu düzenlenmesi gerekiyormuş - Müstahsil makbuzu hangi alımlar için düzenlenir - Hangi kesintiler veya eklemeler yapılmalıdır ve oranları nedir Saygılar
 
[h=1]MÜSTAHSİL MAKBUZU[/h]1. Müstahsil Makbuzunun Tanımı: Defter tutan çiftçilerin veya toptancıların, defter tutmayan çiftçilerden satın aldıkları ürünler karşılığında düzenledikleri ticari belgeye müstahsil makbuzu denir. Çiftçiye imzalatılan belgenin kopyası işletmecide, aslı ise çiftçide kalır.


2. Müstahsil Makbuzunun Tarafları: Müstahsil makbuzunda ürünü satan ve ürünü satın alan taraf vardır. Buna göre yapılan satış işlemindeki tarafları aşağıdaki gibi belirlemek mümkündür:


2.1. Satıcı (Üretici Çiftçi):
- Ticari belge veremez.
- Müstahsil makbuzunu imzalar.
- Belgenin aslını alır.
- Satış bedelini alır.
2.2. Alıcı (Defter Tutan Çiftçi):
- Müstahsil makbuzunu düzenler.
- Ticari belge verebilir.
- Belgenin kopyasını alır.
- Satış bedelini öder.


3. Müstahsil Makbuzunun Şekli:
Müstahsil makbuzunun da belirlenmiş şekli yoktur. Ancak Vergi Usul Kanunu Madde 235’te bulunması gereken şartları yer alır.
4. Müstahsil makbuzu düzenleme esasları ve zamanı: Müstahsil makbuzu bedelin ödenmesi sırasında iki nüsha olarak düzenlenmeli ve en az şu bilgileri içermelidir.
- Makbuzun tarihi,
- Malı satın alan tüccar veya çiftçinin soyadı, adı, ünvanı ve adresi,
- Malı satan çiftçinin soyadı, adı ve ikametgâh adresi,
- Satın alınan malın cinsi, miktarı ve bedeli.
5. Müstahsil Makbuzunun Temini: Müstahsil makbuzunu temin işlemleri gider pusulasında uygulanan kurallara göre iki şekilde temin edilir.
- Noterlerden,
- Maliyenin anlaşmalı matbaalarından,

Vergi Usul Kanunu temin zamanını tüm fatura ve yerine geçen belgeler için tek şekilde belirlemiştir.Yeni işe başlayacak işletmeler, işe başlamadan önce, ellerinde kullandıkları koçanları bitenler bu belgeleri bitmeden önce müstahsil makbuzlarını temin ederler.
6. Müstahsil Makbuzunda Gelir Vergisi Kesintisi (Stopaj Yapma): Defter tutmayan çiftçilerden alınan ürünler üzerinden Gelir Vergisi Kanunu Madde 94’e göre gelir vergisi kesilerek kalan satıcıya ödenir.

Müstahsil Makbuzu ile alım,satım yapanlar muhtasar Beyannamelerini aylık olarak düzenlerler.Diğer bir deyişle 3 aylık Muhtasar Beyanname düzenleyemezler. Eğer Muhtasar Beyannameleri üç aylık olarak veriliyorsa aylık Muhtasar Beyannameye dönerler.Burda 10 kişinin altında işçi çalıştırmanın bir önemi bulunmamaktadır.





 
Firmanın soruımlu meslek mensubu bunları bilir halleder diye düşünüyorum ondan habersiz iş yapmamak lazım.Ticaret borsasına kayıt olarak ödenecek stopajların %4 yerine %2 olarak kesinti yapılması gerekir.Bağ-kur primleri için sorumluluk var kurumdan bir belge örneği getirirse bağkur kesintisi olmaz emekli olanlarda ve başka kuruluşlara kayıtlı olanlar 4 lı 4c li gibi kesinti olmaz.Bu konuda güzel makaleler var onlardan bulup okumakta yarar var.Bu tip meyva sebze gibi ürünler hal yasasına tabidir halden geçmesi gerekir haller borsa vasfındadır komisyonculuk belgeside aranır.Hal kanununu da incelemek lazım yani konu biraz komplike bir iş.Benzer iş yapanlardan bilgi almakta tatbik edenlerden hizmet almakta yarar var.Kolay gelsin.
 
Konu burada iken, bilindiği üzere hem idare hem de mevzuat müstahsil alışları için ödenecek stopajın beyanını üç aylık olamaz demekte. Benim müşterimin bu şekildeki beyanlarını üç aylık veriyorum. Fakat dayanak noktam müstahsil alışları için kesilen stopaj borsada işlem gördükten hemen sonra peşin olarak ödeniyor olması. Zaten stopajın aylık istenmesinin sebebide vergi alacağının peşin olarak tahsil edilmesi olduğundan Bu şekilde bir dönüş olursa idareden karşıt tezim bu olacaktır. doğru yaptığımı düşünüyorum. Yorumlarınız nedir.?
 
sayın urum79
İdare stopaj çok oluyor ödeme güçlüğü olur diye zirai ürün alımlarında aylık istiyor.Seninkinde hangi koda yazıyorsun91-93 arası zirai ürün alımlarıdır idare anlayınca değişiklik ister aylıka çevirir eskileri düzettlme yaptırır borsaya kayın olunca stopaj ödenmiyor borsa sadece kendi payını alıyor.
Soru sahibi mustafagulsen.com'a ziyaret ediyor orada özkan rumuzlu bir arkadaşımız var halde alım satım yapan müşterileri var tatbikat yapan olarak onun yazılarını bulabilirse faydalanır.Kolay gelsin.
 
91 nolu kod ile üç aylık beyan ediyorum. Şayet vergi dairesinden aylığa çevirme ile ilgili dönüş alırsam itiraz edip stopajlarımı aylık olarak peşin ödediğimi söyleyeceğim. Zaten müstahsil alımlarımın stopajını aylık olarak ödüyorum. Sistemdede beyanı aylık vermediğimden fazla ödeme olarak gözüküyor beyan edincede birbirini kapatıyor.
 
İdare zirai ürün alanlar aylık vermek zorundadır tezi ile haraket eder vergisi ödensede usul eksikliği der muhtasarı 3 ayda verip stopajı aylık nasıl ödüyorsun anlayamadım borsa sorumlu sıfatı ilemi sizden alıp yatırıyor borsa biz size idare nezdinde kefil oluyoruz yatırıp makbuzu getirin de onaylıyayım diyebilir hatta açık senet alıp dosyalıyor.Kolay gelsin.
 
Sanırım Borsa veznesinden Maliye onaylı olarak tahsildar alındısı olarak makbuz karşılığı ödeme yapılıyor. Ve GİB sisteminde de yapılan ödeme aynen ve anında gözüküyor.
 
Üst