Şirket Dışı Çalışma

Üyelik
28 Eki 2011
Mesajlar
83
Konum
Kocaeli
Merhaba, sevgili meslektaşlarım fikirlerinizi almak istediğim bir konu var.

Yaptığımız çalışmalarda teknik ekibimizden yada bilgi işlem çalışanlarından bir yada bir kaçı bazı durumlarda iş gördüğümüz fimanın bünyesinde çalışması gerekiyor, şu an imzaladığımız bir sözleşmeye göre işi yaptığımız firma istediği takdirde, personelimiz tam zamanlı olarak 2-3 yıllığına firmanın adresinde çalışacak, sabah şirkete gelmek yerine müşteriye gidecek, onların bünyesinde onların personeli ile iş yapacak...
- bu durumda sosyal güvenlik kurumuna yapmamız gereken bir bildirim var mı ? iş kanunu açısından personel ile sözleşme yapılırken şirket dışında çalışma yapılacağı, işgücü temini hizmetleri göreceği belirtilmemiş, firma teknik işler yapıyor faaliyet konusunda, ana sözleşmede iş gücü temin hizmetleri diye bir madde de yok.
- vergi dairesine bir bildirim yapılması gerekmiyor şeklinde anladım, fakat faturalar tevkifatlı kesilecek, iş gücü temini olarak 9/10 kesilecek.
konunun ikinci kısmında, yaptığımız bazı işlerde personel 2-3 ay gibi sürelerde o firmanın işyerinde çalışıyor bulunduğumuz şehirde de olabilir anadolu'da bir şehirde olabilir, mesela adana'da bir müşteriye iş yapılacak, personel orada otelde kalıyor ve tam zamanlı sürekli bir şekilde firmanın adresinde çalışıyor. bu gibi kısa zamanlı şirket dışındaki işlerde nasıl bir evrak hazırlamak gerekir.

yardımlarınız için çok teşekkür ederim.

NOT: Konu sgk başlığına taşınmıştır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Merhaba, sevgili meslektaşlarım fikirlerinizi almak istediğim bir konu var.

Yaptığımız çalışmalarda teknik ekibimizden yada bilgi işlem çalışanlarından bir yada bir kaçı bazı durumlarda iş gördüğümüz fimanın bünyesinde çalışması gerekiyor, şu an imzaladığımız bir sözleşmeye göre işi yaptığımız firma istediği takdirde, personelimiz tam zamanlı olarak 2-3 yıllığına firmanın adresinde çalışacak, sabah şirkete gelmek yerine müşteriye gidecek, onların bünyesinde onların personeli ile iş yapacak...
- bu durumda sosyal güvenlik kurumuna yapmamız gereken bir bildirim var mı ? iş kanunu açısından personel ile sözleşme yapılırken şirket dışında çalışma yapılacağı, işgücü temini hizmetleri göreceği belirtilmemiş, firma teknik işler yapıyor faaliyet konusunda, ana sözleşmede iş gücü temin hizmetleri diye bir madde de yok.

Bu olayda siz alt işveren misiniz?
 
Asıl işveren-alt işveren ilişkisi yönünden;

İş aldığınız tüzel kişilik işin sahibi veya işin sahibinden iş alıp sizin işverenliğinize taşere eden (asıl)işveren olsun farketmez,bahsekonu işciler sadece ve sadece taşere edilerek aldığınız bu iş(ler)de çalışabilir,haricen işini aldığınız tüzel kişiliğin diğer işlerinde çalışamaz/çalıştırılamaz,yine "o" işverenliğin diğer işlerinde beraber aynı işleri yapamazlar.
(Diğer tarafdan aldığınızın bu iş, işini aldığınız tüzel kişiliğin yardımcı işlerinden bir iş olmayıp,o işverenliğin asli ve sürekli işlerinden bir iş olduğu anlaşılıyor.)
İş yasamızın 2 ve 3 ncü maddeleri çerçevesinde,alt işverenlik ilişkisi bulunan bu tür işlerin başdan sgk ile ilişkilendirilmesi(yani alınan işe ait sözleşmenin ve diğer belgelerin kuruma bildirimi,ibrazı)gerekir.Bu durumda aldığınız işe ilişkin bağımsız işyeri dosyası açılamıyacağı,muhtemelen işini aldığınız işverenliğin bu işe ilişkin işyeri sicil numarası altında aracı no verileceğini düşünmekteyim,tabi buna Kurum kara verir.
Tarafınızdan alınan bu işin görülmesine yönelik sözleşme hükümleri bağlayıcı olup, buna uyulması gerekir.Bu itibarla aldığınız bu iş(ler)i görecek işcilerin sözleşme hükümleri önemli ,olaya ilişkin değişikliklerin de M.22 doğrultusunda çözümlenmesi gerekir.dışardaki işlere ilişkin görevlendirme yapılabilir.
 
Şeref Bey, kesin olarak alt işveren olduğumu söyleyemiyorum, şu an işletmeye bir personel gönderdik, diğer iki personel işyerimizden bilgisayar ile o işletmenin bilgisayarlarına bağlanıp işi yapmaya başladılar, işletmenin yer durumu müsait değilmiş bilgisayar bağlantısı ile işi çözecekler, fakat personel onlardan gelen talimatları uygulayacak çalışma yerleri kendi işyerimiz olacak...

bu durumda alt işveren olur muyuz olursak ne tür bir işlem yapmalıyız ?

kolay gelsin.
 
Asıl işveren-alt işveren ilişkisi yönünden;


İş yasamızın 2 ve 3 ncü maddeleri çerçevesinde,alt işverenlik ilişkisi bulunan bu tür işlerin başdan sgk ile ilişkilendirilmesi(yani alınan işe ait sözleşmenin ve diğer belgelerin kuruma bildirimi,ibrazı)gerekir.Bu durumda aldığınız işe ilişkin bağımsız işyeri dosyası açılamıyacağı,muhtemelen işini aldığınız işverenliğin bu işe ilişkin işyeri sicil numarası altında aracı no verileceğini düşünmekteyim,tabi buna Kurum kara verir.

Benim düşüncem bu yöndedir.

Anladığım:
Aldığınız bu iş, iş aldığınız firmanın asıl işi olup, bu firma kendisi de bu iş de işci çalıştırmaktadır,siz bu işverenliğin asıl işlerinden(asıl işin bölümlerinden)bir iş aldınız (yani işin tamamını almadınız)aldığınız bu iş ,diğer ifadeyle aranızdaki sözleşme kapsamında olan bu iş(ler) dir ve bu işlerde sadece sizin işcileriniz çalışacak,ne o firmanın işcisi sizin aldığınız işde,ne de sizin işciniz iş aldığınız firmanın diğer işlerinde çalışamaz.

Bu olayda sizin firmanız alt işveren konumunda,bu nedenle işini aldığınız firma ile görüşerek ,(hiç değilse muhasebeciniz öncülüğünde) bu işlemlere başlamanız uygun olur.

Not.Bu olaya ilişkin, ayrıca farklı açılardan farklı görüşler sunulur ise paylaşabiliriz.
 
Şirketin mali müşaviri olduğum için konuyu araştırıyorum farklı fikirleriniz var ise rica ederim.
 
Yazınızda teknik ekip ve bilgi işlem dediğinize göre durum Şeref Bey' in belirttiğinden biraz farklı. Karşı firma için siz teknik destek hizmeti veriyorsunuz ve bu hizmeti belirli periyotlarda kendi firmanız veya hizmet yerinde vermeniz gerekiyor. Siz kendi personeliniz açısından sorduğunuza göre iş sözleşmelerinde mutlaka çalışma yeri bulunmak zorunda. Eğer çalışma yeri sadece kendi firmanız ise işçiye ek bir protokol ile madde 22 ye göre çalışma yeri değişikliği muvafakatnamesi imzalatmalısınız. Aksi durumda işçinin gitmeme hakkı vardır.

İş Kanunu madde 22 size yardımcı olacaktır.

Ayrıca Ana Sözleşmede işçilik hizmetinin yer almamasına rağmen işçilik hizmeti vermeniz de size sıkıntı yaratacaktır. Bu konuya da dikkat edip sözleşme tadili yapabilirsiniz.

Saygılar.
 
şöyle düşünelim,


çalıştığımız bina kendi mülkümüz bunun yanında çeşitli hizmetleri şirket dışından temin ediyoruz.

örnek verelim, catering hizmeti veren firmanın çalışanları sabah 9 akşam 6 firmamızda çalışıyor.

sabah çay demliyorlar, bunları servis ediyorlar filan, öğlen yemek dağıtıyorlar, öğleden sonra yine çay-kahve servisi ile uğraşıyorlar.

fakat bu firmanın çalışanları için asıl işveren olduğum halde, benim ssk sicilimden işlem görmüyorlar ? firmanın yaptığı işe göre ben asıl işverenim firma da alt işveren oluyor.

sözleşmeyi bulamadım, fakat maddelerde personel temin edilecektir tarzında bir ifade vardı.

sevk-idare-yönetim idari işler müdürü ile personeli tarafından yapılıyor, bu ekibin içinde temizlik işi yapanlarda var.

ayrıca faturalar 9/10 kdv tevkifatı ile kesilmekte ve fatura üzerlerinde personel iş gücü temini açıklaması var.

fakat bizim teknik ekip karşı firmanın işyerine hiç gitmeden sadece oradan istekler tarafımıza iletiliyor hatta bazen teknik ekip müdürüne o diyor ki sen şunu sen şunu şeklinde, bunun yanında şu an 5 kişi bu işe ayrılmış durumda başka hiç bir iş yapmıyorlar. 1 tanesi karşı firmada 4 kişi bizim şirketin içinde görev alıyor.
 
".....iş gördüğümüz fimanın bünyesinde çalışması gerekiyor, şu an imzaladığımız bir sözleşmeye göre işi yaptığımız firma......."
İfade bu,geriye kalan burdan anladığınıza bağlı.
Bu tür işlerde de, iş taşere edilirse ,alt işverenlik ilişkisi mümkün olabilir.


" x" firma-işverenlik, siz "y"den hizmet alıyor(hizmet veriyorsunuz)bu iş yazılım veya teknik işler vs. faaliyetleri üzerine olabilir,bu hizmeti verecek,bedelini de alacaksınız.
Bu hizmet, bu noktalarda ,hizmet verdiğiniz firmanın her yerde ki (diğer ifadeyle hizmetin verildiği yerdeki) işi için verilebilir,verilememesinin gerekçesi olmalı,verilmesi veya verilmesinin gerekmesi, hizmet veridikleri teknik işin mahiyetinden veya sözleşmeden yahut her iki durumdan kaynaklanabilir.
Bahsekonu işciler sizin sgortalı çalışanlarınız,firmanızın faaliyeti olan bu işin görülmesi amacıyle görev tanımlarına uygun olarak günlük,haftalık çalışmalarını sürdürebilirler,iş hareketli, bu alanda bazı sorunlar çıkabiliyor,bu nedenle çalışanlarınızla anlaşarak,( işciler iş sözleşmelerini değiştirmek istemeyebilirler-istemezler,ne olur ne olmaz mantığı)İş Kanunu M.22 doğrultusunda işlem yapılabilir(taraflar anlaşıyorsa sorun yok demektir)
Çalışanlarınızın karşı firmaya ait hizmet verilecek iş ve işyerlerinde "iş sağlığı ve güvenliği"hizmetleri noktasında eğitimli olmaları,çalışacakları yerlerde çalışma koşulları,çevre şartları,çalışanlar ile münasebetler ve işveren talimatlarına riayet etmeleri uygun olacaktır.
Tabi gerekiyorsa ana sözleşmede değişiklik yapılmalı.
 
Üst