Yangında Yanan Resmi Evrak ve Defterler

Üyelik
1 Haz 2005
Mesajlar
140
Konum
İSTANBUL
merhaba arkadaşlar. bir mükellefımın defterleri şirket merkezınde tutulmakta. pazar gecesi yangın çıkıyor. ve şirket resmen kül oluyor. itafaiye raporuna resmi evraklar ve belgeler şirket merkezinde tutulmaktadır die yazdırıldı. gerekli başvurular vs.yapıldı. yanan malların kdv siyle ilgili yapılması gerekenleri biliyorum. fakat yanan 2005-2006 yılı gelır gıder faturaları ve yevmıye defteri???? muhasebe müdürü her gün yedek alıyordu fakat oyedekler cd ye alınıyordu ve yine şirket te saklanıyordu :!: araştırma yaparken şükrü kızılotun yanan defterle ilgili yazısını okudum.yazıyı aşağı kopyalıyorum ve neyapmam gerektiği hakkında yorumlarınızı beklıyorum. teşekkürler




İşyerinde yangın çıktığında, defter ve belgeler de yanmışsa, asıl felaket o zaman başlıyor. Defterlerin ve belgelerin yandığına ilişkin, Ticaret Mahkemesi’nden ‘zayi belgesi’ şeklinde karar alınsa dahi o defterlere yani yanan defterlere yazılmış olan mal alış, demirbaş ve masraf faturalarının, kimlerden alındığı soruluyor. Örneğin son üç yılın defterleri ve belgeleri yanmışsa, son üç yılın tüm alış ve masraf faturalarının listesi hatta karşı taraftan alınacak fatura fotokopileri isteniyor. Aksi halde, belgelendirilemeyenlerin, KDV’si faiziyle isteniliyor.

Danıştay’ın süregelen kararlarına göre de; defter ve belgelerin yanmış olması, mükellefin mal alımlarına ilişkin belgelerin örneklerini, satıcıdan temin ederek, ibraz etmesine engel değil (Dn. 7.D. 19.11.2001 Tarih ve E.2000/6105, K.2001/3521, Bkz. Yaklaşım Dergisi, Sayı:119, s.252-253).

Aman dikkat, malları çaldırmamaya, defter ve belgeleri de korumaya, en azından bilgisayardan bir kopya alıp saklamaya özen gösterin... Aksi takdirde, çalınan malın ve yanan defterlerin, vergisi var.. Bir anda herşey bitebilir!..
 
Üyelik
1 Haz 2005
Mesajlar
140
Konum
İSTANBUL
arkadaşlar bu konu hakkında yorumda mı yapamıyorsunuz?benzer olay başınıza gelse ne yapardınız????
 
Üyelik
18 Şub 2006
Mesajlar
560
Mükellefin,muhafaza ve ibraz zorunda oldukları defter ve belgelerin, yangın, sel felaketi, yer sarsıntısı, su basması ve deprem gibi afetler nedeni ile zayi olmaları halinde Türk Ticaret Kanununun 68’nci maddesinin son fıkrası hükmü gereğince 15 gün içerisinde ticari işletmesinin bulunduğu yerin salahiyetli mahkemesine başvurarak kendilerine Zayi Belgesi verilmesini talep etmelidirler.

Defter ve belgelerin zayi olduklarına dair ispat külfeti mükellefe ait olduğundan ilgili birimlerden alınacak ekspertiz raporu, itfaiye raporu, emniyet raporu veya muhtarlıktan alınacak yazı ve/veya raporlarda bu durumlar tevsik edilerek mahkeme ibraz edilmelidir. Bilinmelidir ki bu raporlar kendi başlarına hüküm ifade etmezler.

Mahkemeden alınacak zayi belgesi mükellefin 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 359 ve 373’uncu maddeleri gereğince kaçakçılık ve vergi cezalarına muhatap olmaktan kurtaracak ancak ilgili dönemlerde indirime konu belgeleri inceleme elemanı veya gelir idaresine ibraz etme zorunluluğunu ortadan kaldırmayacaktır,

Deprem, sel felaketi ve Maliye Bakanlığının yangın sebebiyle mücbir sebep ilân ettiği yerlerdeki yangın sonucu zayi olanlar hariç olmak üzere, zayi olan mallara ait katma değer vergisi indirim konusu yapılamayacak ancak gelir veya kurumlar vergisi açısından gider olarak kabul edilecektir.

Yangın, deprem ve su basması gibi afetler yüzünden veyahut bozulmak, çürümek, kırılmak, çatlamak, paslanmak gibi haller neticesinde iktisadi kıymetlerinde önemli bir azalış vaki olan emtia ile maliyetlerin hesaplanması mutad olmayan hurdalar ve döküntüler, üstüpü, deşe ve ıskartalar emsal bedeli ile değerlenecek bu malların değerlerinin takdiri için takdir komisyonuna başvurulacaktır.

Kolay gele..
 
Üyelik
18 Ağu 2005
Mesajlar
306
Sn. SAYBEL Merhaba,

Öncelikle mükellefinize geçmiş olsun size de kaly gelsin. Mükellefin kayıtlarının kendi işyerinde tutulması olayını tam anlamamakla birlikte işleyişinizle ilgili size yorum yapacak pozisyonda değilim fakat bu mükellefinizin beyanlarını hazırlarken sıkıntı çektiğinizi tahmin ediyorum hele birde mükellef uzağınızdaysa işniz daha da zor olmalı.

Fakat gerek kayıtların şirkette tutulması ve gerekse de itfaiye raporunda peşinen kayıtların burada tutulduğunun yazdırılması olaya idarenin kuşkulu yaklaşacağını düşünüyorum.

Eğer anlattığınız gibi işlem ve kayıtlarla ilgili hiç bir şekilde ulaşamıyorsanız Sn. Andaç' ın belirttiği prosedürleri yerine getirmelisiniz. Bu da yeterli olmayacaktır ve sizden ispat istenecektir. Bu aşamada düzenlemiş olduğunuz Ba ve Bs formlarından yararlanarak gerek satışlarınızın gerekse de alışlarınızın önemli bir kısmına ulaşabileceğinizi düşünüyorum.
 
Üyelik
1 Haz 2005
Mesajlar
140
Konum
İSTANBUL
ortada kuşkuya mahal verecek bır durum yok. mukellefımın iş yeri kül oldu tamamen batmış durumda ve (işini bilmeyen muhasebeci) şirketin sigortasını bile yaptırmayı unutmuş. her hafta gıdıyorum şirkete ve her defasında yedek alınıyor dımı die soruyorum. ama yedeklerin hepsininde şirkette saklanacağını düşünemedim. cd ye yedek alınıyor insan 1 tane cd yi eve alıp götürmez mi :!: :!: :!: muhasebeci arkadaş hırsızlığa karşı yedek alıyormuş. şirketin içinde değişik yerlere saklıyormuş yedek cd lerini :!: yangın ihtimali hiç aklına gelmemiş.(mükellefım şirketin sigortasınında yapılmadığını duyunca bu adamı vurmaya karar verdi :twisted: )

şu saatten sonra -tabiri caiz ise- ölmüş eşşeğe kurşun sıkmanın anlamı yok.sayın andaç ın yazısından çıkan sonuca göre mahkemeye başvurup zayi belgesi alacağım. ama bu defterler incelemeye istenirse ibraz zorunluluğu olduğu yazıyor. olmayan birşeyi nasıl ibraz edeceğim :?:
 
Üyelik
18 Tem 2006
Mesajlar
627
Konum
istanbul
arkadaşlarda burda şu konuda dikkatinizi çekmek istedim bir çok kişidende duydum dalgınlığımıza gelip bizlerde bazen yapabiliyoruz aldığımız yedekleri maalesef yine ofisimizde tutuyoruz o zaman yedek almamızın bir anlamı kalmıyor yedeklerimizi lütfen başka yerlerde saklamaya özen gösterelim.
 
Üst