Yazarkasa POS Hk.

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan echelon
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
9 Tem 2024
Mesajlar
3
Konum
BURDUR
Merhabalar,

İki adet iş yerimiz mevcut ve şu ana kadar bankanın tahsis ettiği POS cihazlarını kullanmaktaydık. 1 Temmuz itibariyle banka POS cihazları iptal olup, yazarkasa POS'lara geçiş yapıp ilgili bankaların POS'larını yükledik.

Sektörümüz gereği, genelde işlem tutarları 6.900 TL'nin üzerinde oluyor ve fatura ibrazı isteniyor. Şimdi sormak istediklerim şu şekilde:

  1. Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
  2. Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
  3. Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?
  4. Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Şu an aklıma gelen sorular bunlar. Ayrıca, başka arkadaşlar da sorularını konuya ekleyebilir. Bu konuda ciddi bilgi sahibi olan birileri varsa ve bizleri aydınlatabilirse çok teşekkür ederim.

NOT: Kendi muhasebecimiz ve diğer muhasebeciler bulunduğumuz bölge itibarıyla maalesef çok bilgi sahibi değiller.
 
Merhabalar,

İki adet iş yerimiz mevcut ve şu ana kadar bankanın tahsis ettiği POS cihazlarını kullanmaktaydık. 1 Temmuz itibariyle banka POS cihazları iptal olup, yazarkasa POS'lara geçiş yapıp ilgili bankaların POS'larını yükledik.

Sektörümüz gereği, genelde işlem tutarları 6.900 TL'nin üzerinde oluyor ve fatura ibrazı isteniyor. Şimdi sormak istediklerim şu şekilde:

  1. Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
  2. Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
  3. Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?
  4. Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Şu an aklıma gelen sorular bunlar. Ayrıca, başka arkadaşlar da sorularını konuya ekleyebilir. Bu konuda ciddi bilgi sahibi olan birileri varsa ve bizleri aydınlatabilirse çok teşekkür ederim.

NOT: Kendi muhasebecimiz ve diğer muhasebeciler bulunduğumuz bölge itibarıyla maalesef çok bilgi sahibi değiller.
Sayin echelon

Hafta sonu cevap yazacagim. Formu takip edin.
 
Merhabalar,

İki adet iş yerimiz mevcut ve şu ana kadar bankanın tahsis ettiği POS cihazlarını kullanmaktaydık. 1 Temmuz itibariyle banka POS cihazları iptal olup, yazarkasa POS'lara geçiş yapıp ilgili bankaların POS'larını yükledik.

Sektörümüz gereği, genelde işlem tutarları 6.900 TL'nin üzerinde oluyor ve fatura ibrazı isteniyor. Şimdi sormak istediklerim şu şekilde:

  1. Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
  2. Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
  3. Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?
  4. Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Şu an aklıma gelen sorular bunlar. Ayrıca, başka arkadaşlar da sorularını konuya ekleyebilir. Bu konuda ciddi bilgi sahibi olan birileri varsa ve bizleri aydınlatabilirse çok teşekkür ederim.

NOT: Kendi muhasebecimiz ve diğer muhasebeciler bulunduğumuz bölge itibarıyla maalesef çok bilgi sahibi değiller.

Sayın Echelon

Bildiğim kadarı ile sorularınızı cevaplamaya çalışayım. Eksiğim var ise üstadların bilgisinden bende yararlanmak isterim.

1. Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
1. Cevap: Öncelikle kestiğiniz faturaya istinaden alıcılar hesabına alt kayıt açarak 120 hesabı borçlandırıp 600 ve 391 hesabı alacaklandıracaksınız. Sonrasında 120 hesap borç bakiyesi verecektir. Ve her ay ödeme aldığınızda 120 hesabı alacak yapıp ilgili hesabı borçandıracaksınız. gelelim 6.ayı kart ile ödeme durumuna. kartı çektiğinizde postan bilgi fişi düzenleyerek ilk kestiğiniz faturanın numarasını yazıp bilgi fişine istinaden 108 borçlu 120 alacaklı yapacaksınız. eğer ikinci bir fatura düzenlerseniz işlem mükerrer olur.
2. Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
2. Cevap: Ticari kazançlarda gelir vergisi kanununa göre tahakkuk esası benimsenmiştir. Yani satış olduğu anda ödemeye bağlı kalmaksızın faturanızı düzenlemelisiniz. Öncelikle 50.000 dahil faturanızı düzenleyin. Sonrasında postan bilgi fişi ile birlikte fatura numarasını yazarak 25000 tl tahsilatınızı yapın. Bu durumda 120 hesap 50.000 borçlanacak 600 hesap ve 391 hesap alacaklı hale gelecek. Sonrasında bilgi fişine istinaden 108 hesabı 25.000 tl borçlandırın 120 hesabı ise 25.000 tl alacaklandırın. bu durumda 120 alıcılar hesabında kalan bakiye 25.000 tl kalacak. Diğer ay pos ödemek için müşteri geldiğinde yine bilgi fişi çıkartın ve üzerine kestiğiniz faturanın numarasını girin. Bu durumda 120 alacaklı olacak 108 hesap ise borçlu. sonuçta 120 hesapta kalan 25.000 tl bakiyede kendisini sıfırlamış olacaktır.
3. Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?
3. Cevap Mal teslim edilmese dahi faturasını düzenleyeceksiniz ve ilgili ayda 600 lü hesaba intikal ettireceksiniz. Burada siz sadece emanetçi olarak malı deponuzda bekletiyorsunuz. Satış gerçekleştiği için malı sonradan teslim etseniz bu faturayı sonra keseceğiniz anlamına gelmiyor.
Teslimat yapıldığında sevk irsaliyesine başlangıçta kestiğiniz faturanın numarasını yazarak bağlantı kuracaksınız.
4. Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
4. Cevap Kural olarak kredi kartı bir ödeme aracıdır. Vergi usul kanununda 230/3 maddesi uyarınca fatura mal ya da hizmeti alanın adına kesilmektedir. Burada gerçek alıcı diğer bir ifade ile faydalanıcı kim ise ona kesilmelidir. Konu hakkında bir özelge aşağıda paylaşıyorum.
Öte yandan, fatura tahakkuka ilişkin bir belge olduğundan düzenlenmesi bedelin ödenmesine değil, malın teslimine veya hizmetin ifasına bağlıdır. Bu nedenle faturanın düzenlenmesinde fatura bedelinin kimin tarafından ödendiği hususu önemli olmayıp, faturanın malı satın alan veya kendisine iş yapılan gerçek veya tüzel kişi adına düzenlenmesi gerekmektedir. 11395140-105[229-2014/VUK1-17959]-68035
 
Teşekkürler Makbule Hn.

Diğer üstadların görüş ve fikirlerine açığız. Başka soru eklemek isteyen olursa yine buradan ekleyebilirler.
 
Merhabalar,

İki adet iş yerimiz mevcut ve şu ana kadar bankanın tahsis ettiği POS cihazlarını kullanmaktaydık. 1 Temmuz itibariyle banka POS cihazları iptal olup, yazarkasa POS'lara geçiş yapıp ilgili bankaların POS'larını yükledik.

Sektörümüz gereği, genelde işlem tutarları 6.900 TL'nin üzerinde oluyor ve fatura ibrazı isteniyor. Şimdi sormak istediklerim şu şekilde:

  1. Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
  2. Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
  3. Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?
  4. Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Şu an aklıma gelen sorular bunlar. Ayrıca, başka arkadaşlar da sorularını konuya ekleyebilir. Bu konuda ciddi bilgi sahibi olan birileri varsa ve bizleri aydınlatabilirse çok teşekkür ederim.

NOT: Kendi muhasebecimiz ve diğer muhasebeciler bulunduğumuz bölge itibarıyla maalesef çok bilgi sahibi değiller.
  • 1- Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
Urunun faturasini hemen kesmeniz dogru. Ancak odemeleri duzenli olarka elden almaniz dogru degil . Nedenini yazacagim. Sayin Makbule hn. yazmis ben tekrar edeyim. Bu islem icin alinan her odemeye fatura kesmeyeceksiniz. Zira yapilan bu odemeler daha once kesilen urunun fatura tutari oldugu icin elden aldiginiz odemeler icin duzenlediginiz tahsilat makbuzlarina bu faturanin numarasini yazmaniz yeterliydi. Ancak ben islemi onaylamiyorum.
Simdi bu yazdigim Ancak odemeleri duzenli olarka elden almaniz dogru degil ve benim bu islemlerimi neden dogru bulmadigima;
Faturasi kesilen urunun tutari yuksek oldugundan ilk 5 taksiti elden parca, parca odese dahi bu islem usulsuz olup bir inceleme esnasinda usulsuzluk cezasi ile karsilasabilirsiniz. Zira fatura duzenleme sinirinda bakilmaksizin bu bedellerin bankadan odenmesi gerekmektedir. Siz Musterinize bedelleri bankadan gondermesini, gondeririken adini soyadini, fatura numarasini (sisteminizden nasil kolay bulacaksaniz.) yazmasini isteyin. Banka kayitlarini aldiginizda bu islem icin gelen her bedeli 340 avans hesabinin altinda toplayin, hatta son odemeyi (kartla yapilanida 108 hesaba borc 340 hesaba alacak seklinde isleyin. (Daha sonra 108 hesap 102 340 hesapta 120 kapanacak) En sonunda kesilen faturanin tamami odenince 340 hesapla 120 hesabi kapatin. Mizaniniz biraz kabarik olacak ancak yarin bir gun bir musterinizle problem yasadiginizda defterler delil olarak istenildiginde faydasini gorursun.

  • 2- Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
Simdi urun satisi yani Gelir ile Odemeyi karistirmayalim. Sen urunun satisinda faturani kestigin surece Vergiye kayip vermedigin icin sorun yok. Odeme ise bambaska konu istersen adama on taksit yap. Yukarida bende yazdim. Makbule hn belirttigi gibi urun faturalari tek olacak. Sen odemeyi tahsil edeceksin. Ikinci, ucuncu, vb odemelerde satilan urun icin tekrar fatura duzenlenmez. Yukarida dedigim gibi hem usulsuzluk cezasindan kurtulmak icin hemde bir uyusmazlikta ispat acisindan yukarida onerdigim banka kanali ile tahsilat iyi bir yol.

  • 3- Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?

Simdi bu soru cok hassas onun icin bu soruya hem KDV acisindan hemde Vergi Usul Kanunu acisindan cevaplamak gerekir.

KDV acisindan
3065 Sayili KDV Kanunu'nun 10/B maddesinde Malin tesliminden yada hizmetin yapilmasindan once, fatura veya benzeri belgeler verilmesi durumunda, faturadaki miktarla sinirli olmak uzere fatura veya benzeri belgelerin duzenlenmesi aninda meydana geldigi hukun altina alinmistir. Bundan dolayi Kanun koyucu Malin tesliminden yada hizmetin yapilmasindan once fatura duzenlemesine izin verdigi sonucuna varabiliriz. KDV Kanunu’nda vergiyi doğuran olay meydana geldiğine göre, alıcı ve satıcının mal tesliminden veya hizmet ifasından önce düzenlenen fatura ve benzeri belgeyi yasal defterlerine kayıt edip beyannamelerine yansıtmaları gerekir.
Vergi Usul Kanunu Acisindan

213 sayılı Vergi Usul Kanununun;

- 229’uncu maddesinde faturanın, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olduğu;

- 231/5 inci maddesinde faturanın, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği ve bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş sayılacağı;

hüküm altına alınmıştır.

Vergi Usul Kanununa göre fatura ve benzeri belgelerin mal tesliminden veya hizmet ifasından sonra düzenleneceği sonucuna varabiliriz.. Fakat aynı kanunda ve konuyla ilgili diğer mevzuatta fatura ve benzeri belgelerin malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce düzenlenemeyeceğine ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.
VUK'tan sonra KDVK'nun 10/B maddesi ile malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura düzenlenemeyeceğine ilişkin genel ve ceza hükmü olmadığı icin, malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura kesilebilmesinin mümkün olduğu sonucuna ulasabiliriz.
Yukaridaki aciklamalar gozonune alindiginda siz faturanizi keseceksiniz, Faturanizin uztune "Bu faturada gosterilen mal daha sonra teslim edileceginden teslim tarihi ve irsaliye numarasi yazilmamistir" diye not duseceksiniz. KDV'nizi beyan edeceksiniz. Mali 6 ay sonra ikinci bir fatura kesmeden "SEVK IRSALIYESI" duzenleyerek gonderecek, O irsaliyenin uzerine Kesilen Satis Faturasinin bilgilerini yazacaksiniz.
Bununla ilgili muhasebe kayitlariniz ise Gelir olarak 600 hesabi degil 380 Gelecek Aylara Ait Gelirler hesabini kullancaksiniz. (KDV beyaninizi yaparken bu 380 hesabi 600 hesaba ilave ederek KDV'nizi yapip beyan edeceksiniz.) Daha sonra mali teslim ettiginizde 380 hesabi 600 hesaba devredekciniz. Boylece Gelir ve KDV yonunden Ziyaa olusmayacak.
Ornek: Sizin isletmeniz.

---------------------------05.08.2024----------------------------------------

120 Alıcılar 120.000

380 Gelecek Aylara Ait Gelirler 100.000

391 Hesaplanan KDV 20.000

Mal satisin islenmesi
---------------------------------------------------------------------------------



-----------------------------05.12.2024---------------------------------------

380 Gelecek Aylara Ait Gelirler 100.000

600 Yurtiçi Satışlar 100.000

Gelecek Aylara Ait Gelirler hesabinin ilgili yurtici Gelir hesabina alinmasi
----------------------------------------------------------------------------------
  • 4- Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Bu konuda Sayin Makbule hn. yazmis benim burada ancak bir tavsiyem olabilir. (Bilirkisilikten de gelen) Musterilenize (Bunu kapiya ilan mi asarsiniz, Sitenizdemi yaparsiniz. bilemem ama) Soyle bir belge alabilirsiniz. Zira kotu niyetli bir alici islemi iptal ettirebilir. Ban ait degil diyebilir. Kartim calindi diyebilir. Iste ispat acisindan soyle bir yazi sizin icin kurtarici olabilir.

Üçüncü kişilere ait kredi kartı ile fatura bedelinin ödenmesi ancak satıcı – alıcı – kredi kartı sahibi (üçüncü şahsın) bir arada ve fiilen satış esnasında bulunması halinde veya kredi kartı sahibi ile birlikte düzenleyecekleri bir talimatname veya form ile mümkün olabilecektir. Bu formda veya talimatta :

“……………..… şirketi yetkililerine ……………….. Şirketine ait …………. TL’lik ………..…. Nolu fatura toplam bedelinin ………………………… kredi kartımdan ödenmesini talep ederim.”

Fatura Borçlusu: Kart sahibi:

Ad Soyad ve Kaşe Ad Soyad

İMZASI İMZASI

(Kendi El yazısı ile imzalayacak) (Kendi El yazısı ile imzalayacak)

Sonuc olarak, geçmiş yıllarda vergi idaresi POS cihazları ile KDV beyanları arasındaki ortaya çıkacak uyumsuzluklarla ilgili cezalı tarhiyatlar yapmaktadır. Yargı aşamasında da bu gibi durumlarda kredi kartının mükellefin yakınlarına ait olduğu ve bu kartlardan çekilen nakitlerin nerelerde ve hangi amaçla kullanıldığının ilişkilendirilmesi zorunludur. Bunula ilgili Izmir 4. Vergi Mahkemesindeki bir karar'da'
İzmir 4. Vergi Mahkemesince verilen 16/2/2006 gün ve E:2005/120-K:2006/160 sayılı kararda: mükellefin finansman ihtiyacını karşılamaya yönelik bir fiktif işlem nedeniyle açılan dava kabul edilmiş ve yapılan tarhiyat kaldırılmıştır.

Yukaridaki yazdiklarima ilave olarak bir kismini parasal bir kismini Kredi Kartlari ile yaptigin satislarda Kredi Kartlari olanlari Nazim Hesaplarda'da takip et. Zira KDV beyaninda KREDi KARTLI SATISLARI beyan ederken Nazim hesaplarda takip ettigin rakamlar sana yardimci olur.
 
  • 1- Soru: Genelde satışlarımız elden taksitle oluyor ve müşteri örneğin 10 taksitli bir ürün alıyor. Bu ürünün faturası da hemen kesiliyor. Müşteri bu taksitleri her ay düzenli olarak iş yerine gelip ödemesini yapıyor. Örneğin, ilk 5 taksitini işyerine getirip elden vermiş fakat 6. taksitte diyor ki "Ben bu ayki taksitimi kart ile ödeme yapacağım" ve taksit tutarı da 6.900 TL'nin üzerinde, örneğin 15.000 TL. Yazarkasa POS'tan geçtiğimizde ilgili kişi adına yeniden 15.000 TL'lik fatura mı düzenlenmesi gerekiyor yoksa ilk satın aldığında kestiğimiz fatura numarasını mı gireceğiz? Eğer fatura numarasını girersek, fatura tutarı örneğin 150.000 TL fakat biz 15.000 TL geçiyoruz. Bu sistem nasıl olmalı?
Urunun faturasini hemen kesmeniz dogru. Ancak odemeleri duzenli olarka elden almaniz dogru degil . Nedenini yazacagim. Sayin Makbule hn. yazmis ben tekrar edeyim. Bu islem icin alinan her odemeye fatura kesmeyeceksiniz. Zira yapilan bu odemeler daha once kesilen urunun fatura tutari oldugu icin elden aldiginiz odemeler icin duzenlediginiz tahsilat makbuzlarina bu faturanin numarasini yazmaniz yeterliydi. Ancak ben islemi onaylamiyorum.
Simdi bu yazdigim Ancak odemeleri duzenli olarka elden almaniz dogru degil ve benim bu islemlerimi neden dogru bulmadigima;
Faturasi kesilen urunun tutari yuksek oldugundan ilk 5 taksiti elden parca, parca odese dahi bu islem usulsuz olup bir inceleme esnasinda usulsuzluk cezasi ile karsilasabilirsiniz. Zira fatura duzenleme sinirinda bakilmaksizin bu bedellerin bankadan odenmesi gerekmektedir. Siz Musterinize bedelleri bankadan gondermesini, gondeririken adini soyadini, fatura numarasini (sisteminizden nasil kolay bulacaksaniz.) yazmasini isteyin. Banka kayitlarini aldiginizda bu islem icin gelen her bedeli 340 avans hesabinin altinda toplayin, hatta son odemeyi (kartla yapilanida 108 hesaba borc 340 hesaba alacak seklinde isleyin. (Daha sonra 108 hesap 102 340 hesapta 120 kapanacak) En sonunda kesilen faturanin tamami odenince 340 hesapla 120 hesabi kapatin. Mizaniniz biraz kabarik olacak ancak yarin bir gun bir musterinizle problem yasadiginizda defterler delil olarak istenildiginde faydasini gorursun.

  • 2- Soru: Müşteri 50.000 TL'lik ürün satın aldı ve yine kart geçeceğiz fakat müşteri parçalı ödeme istiyor. Yani ilk 25.000 TL'sini hemen, daha sonraki 25.000 TL'sini önümüzdeki ay kartla ödeyeceğim diyor. Bu durumda 25.000 TL'lik iki adet fatura mı oluşturulması gerekiyor yoksa 50.000 TL'lik tek fatura yeterli oluyor mu? Eğer yeterli ise, önceden düzenlenmiş fatura numarası girerek mi yapmalıyız?
Simdi urun satisi yani Gelir ile Odemeyi karistirmayalim. Sen urunun satisinda faturani kestigin surece Vergiye kayip vermedigin icin sorun yok. Odeme ise bambaska konu istersen adama on taksit yap. Yukarida bende yazdim. Makbule hn belirttigi gibi urun faturalari tek olacak. Sen odemeyi tahsil edeceksin. Ikinci, ucuncu, vb odemelerde satilan urun icin tekrar fatura duzenlenmez. Yukarida dedigim gibi hem usulsuzluk cezasindan kurtulmak icin hemde bir uyusmazlikta ispat acisindan yukarida onerdigim banka kanali ile tahsilat iyi bir yol.

  • 3- Soru: Müşteri 25.000 TL'lik ürün satın aldı ve kartla ödeyeceğiz. Sektör gereği, ürünlerin faturasını teslim ettiğimiz tarihte kesmemiz gerekli ama ödemesini önceden alıyoruz. Müşteri ürünü satın aldı fakat teslimatını 6 ay sonra istiyor. Yazarkasa POS'tan "Fatura sonradan düzenlenecek" dedikten sonra en fazla kaç gün sonra müşteri adına fatura kesebiliriz?

Simdi bu soru cok hassas onun icin bu soruya hem KDV acisindan hemde Vergi Usul Kanunu acisindan cevaplamak gerekir.

KDV acisindan

3065 Sayili KDV Kanunu'nun 10/B maddesinde Malin tesliminden yada hizmetin yapilmasindan once, fatura veya benzeri belgeler verilmesi durumunda, faturadaki miktarla sinirli olmak uzere fatura veya benzeri belgelerin duzenlenmesi aninda meydana geldigi hukun altina alinmistir. Bundan dolayi Kanun koyucu Malin tesliminden yada hizmetin yapilmasindan once fatura duzenlemesine izin verdigi sonucuna varabiliriz. KDV Kanunu’nda vergiyi doğuran olay meydana geldiğine göre, alıcı ve satıcının mal tesliminden veya hizmet ifasından önce düzenlenen fatura ve benzeri belgeyi yasal defterlerine kayıt edip beyannamelerine yansıtmaları gerekir.
Vergi Usul Kanunu Acisindan

213 sayılı Vergi Usul Kanununun;

- 229’uncu maddesinde faturanın, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olduğu;

- 231/5 inci maddesinde faturanın, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği ve bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş sayılacağı;

hüküm altına alınmıştır.

Vergi Usul Kanununa göre fatura ve benzeri belgelerin mal tesliminden veya hizmet ifasından sonra düzenleneceği sonucuna varabiliriz.. Fakat aynı kanunda ve konuyla ilgili diğer mevzuatta fatura ve benzeri belgelerin malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce düzenlenemeyeceğine ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.
VUK'tan sonra KDVK'nun 10/B maddesi ile malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura düzenlenemeyeceğine ilişkin genel ve ceza hükmü olmadığı icin, malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura kesilebilmesinin mümkün olduğu sonucuna ulasabiliriz.
Yukaridaki aciklamalar gozonune alindiginda siz faturanizi keseceksiniz, Faturanizin uztune "Bu faturada gosterilen mal daha sonra teslim edileceginden teslim tarihi ve irsaliye numarasi yazilmamistir" diye not duseceksiniz. KDV'nizi beyan edeceksiniz. Mali 6 ay sonra ikinci bir fatura kesmeden "SEVK IRSALIYESI" duzenleyerek gonderecek, O irsaliyenin uzerine Kesilen Satis Faturasinin bilgilerini yazacaksiniz.
Bununla ilgili muhasebe kayitlariniz ise Gelir olarak 600 hesabi degil 380 Gelecek Aylara Ait Gelirler hesabini kullancaksiniz. (KDV beyaninizi yaparken bu 380 hesabi 600 hesaba ilave ederek KDV'nizi yapip beyan edeceksiniz.) Daha sonra mali teslim ettiginizde 380 hesabi 600 hesaba devredekciniz. Boylece Gelir ve KDV yonunden Ziyaa olusmayacak.
Ornek: Sizin isletmeniz.

---------------------------05.08.2024----------------------------------------

120 Alıcılar 120.000

380 Gelecek Aylara Ait Gelirler 100.000

391 Hesaplanan KDV 20.000

Mal satisin islenmesi
---------------------------------------------------------------------------------



-----------------------------05.12.2024---------------------------------------

380 Gelecek Aylara Ait Gelirler 100.000

600 Yurtiçi Satışlar 100.000

Gelecek Aylara Ait Gelirler hesabinin ilgili yurtici Gelir hesabina alinmasi
----------------------------------------------------------------------------------
  • 4- Soru: Müşteri ürün satın aldı ve yazarkasa POS'tan işlem yapacağız. Satın alan kişi ile kart sahibi olan kişi farklı (kardeşi, anne, baba vs.) Bu durumda yazarkasa POS bizden müşteri T.C. kimlik numarası istediğinde, kart sahibinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız yoksa satın alan kişinin T.C. kimlik numarasını mı yazacağız?
Bu konuda Sayin Makbule hn. yazmis benim burada ancak bir tavsiyem olabilir. (Bilirkisilikten de gelen) Musterilenize (Bunu kapiya ilan mi asarsiniz, Sitenizdemi yaparsiniz. bilemem ama) Soyle bir belge alabilirsiniz. Zira kotu niyetli bir alici islemi iptal ettirebilir. Ban ait degil diyebilir. Kartim calindi diyebilir. Iste ispat acisindan soyle bir yazi sizin icin kurtarici olabilir.

Üçüncü kişilere ait kredi kartı ile fatura bedelinin ödenmesi ancak satıcı – alıcı – kredi kartı sahibi (üçüncü şahsın) bir arada ve fiilen satış esnasında bulunması halinde veya kredi kartı sahibi ile birlikte düzenleyecekleri bir talimatname veya form ile mümkün olabilecektir. Bu formda veya talimatta :

“……………..… şirketi yetkililerine ……………….. Şirketine ait …………. TL’lik ………..…. Nolu fatura toplam bedelinin ………………………… kredi kartımdan ödenmesini talep ederim.”

Fatura Borçlusu: Kart sahibi:

Ad Soyad ve Kaşe Ad Soyad

İMZASI İMZASI

(Kendi El yazısı ile imzalayacak) (Kendi El yazısı ile imzalayacak)

Sonuc olarak, geçmiş yıllarda vergi idaresi POS cihazları ile KDV beyanları arasındaki ortaya çıkacak uyumsuzluklarla ilgili cezalı tarhiyatlar yapmaktadır. Yargı aşamasında da bu gibi durumlarda kredi kartının mükellefin yakınlarına ait olduğu ve bu kartlardan çekilen nakitlerin nerelerde ve hangi amaçla kullanıldığının ilişkilendirilmesi zorunludur. Bunula ilgili Izmir 4. Vergi Mahkemesindeki bir karar'da'
İzmir 4. Vergi Mahkemesince verilen 16/2/2006 gün ve E:2005/120-K:2006/160 sayılı kararda: mükellefin finansman ihtiyacını karşılamaya yönelik bir fiktif işlem nedeniyle açılan dava kabul edilmiş ve yapılan tarhiyat kaldırılmıştır.

Yukaridaki yazdiklarima ilave olarak bir kismini parasal bir kismini Kredi Kartlari ile yaptigin satislarda Kredi Kartlari olanlari Nazim Hesaplarda'da takip et. Zira KDV beyaninda KREDi KARTLI SATISLARI beyan ederken Nazim hesaplarda takip ettigin rakamlar sana yardimci olur.
Ferhat üstadım verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.

Ancak 3. soru ile alakalı farklı bir bakış açısı ile naçizane açıklama yapmak isterim.

Madde 3 de belirttiğiniz muhasebe kaydı mal satın alınmadan veya ithal edilmeden veya henüz üretilmeden, hizmetlerde ise hizmet yapılmadan ve hizmet maliyeti henüz oluşmadan yapılır. Yani burada maliyetin henüz oluşmamış olması gerekir.

Örneğin firma 31.03.2024 tarihinde ithal ettiği ya da imalatına başladığı bir malı gelmeden aynı tarihte (31.03.2024 tarihinde)karşı tarafa kesmiş olsun. 3 aylık geçici vergi döneminde henüz maliyet oluşmadığı için sizin dediğiniz gibi bu rakamı 380 hesaba intikal ettirmek gerekir.(Kdv sini ilgili ayda beyan etmek şartı ile) çünkü 600 lü hesaplara alırsak karşılığı 152 ya da 153 hesapta olmayacağından buna bağlı olarak da 620-621 hesaba bir kayıt gelmeyecek ve bu durumda işletmede çok yüksek bir brut kar çıkacaktır. Bu neden ile burada 380 hesaba cevaz verilmektedir.

Ancak arkadaşın belirttiği durumda 153 hesaba ürünün faturası gelmiş ve maliyet bedeli belli. Yani burada ilgili firma iyi niyetinden kaynaklı ya da parayı kullanım amaçlı bu ilemi yapıyor. Bu neden ile faturası geç teslim edilecek dahi olsa düzenlenmelidir diye düşünüyorum. Benzer bir konu hakkında bir mukteza paylaşımı da yapıyorum üstadım. 96620903-125[6/2013-1]-3
 
Ferhat üstadım verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.

Ancak 3. soru ile alakalı farklı bir bakış açısı ile naçizane açıklama yapmak isterim.

Madde 3 de belirttiğiniz muhasebe kaydı mal satın alınmadan veya ithal edilmeden veya henüz üretilmeden, hizmetlerde ise hizmet yapılmadan ve hizmet maliyeti henüz oluşmadan yapılır. Yani burada maliyetin henüz oluşmamış olması gerekir.

Örneğin firma 31.03.2024 tarihinde ithal ettiği ya da imalatına başladığı bir malı gelmeden aynı tarihte (31.03.2024 tarihinde)karşı tarafa kesmiş olsun. 3 aylık geçici vergi döneminde henüz maliyet oluşmadığı için sizin dediğiniz gibi bu rakamı 380 hesaba intikal ettirmek gerekir.(Kdv sini ilgili ayda beyan etmek şartı ile) çünkü 600 lü hesaplara alırsak karşılığı 152 ya da 153 hesapta olmayacağından buna bağlı olarak da 620-621 hesaba bir kayıt gelmeyecek ve bu durumda işletmede çok yüksek bir brut kar çıkacaktır. Bu neden ile burada 380 hesaba cevaz verilmektedir.

Ancak arkadaşın belirttiği durumda 153 hesaba ürünün faturası gelmiş ve maliyet bedeli belli. Yani burada ilgili firma iyi niyetinden kaynaklı ya da parayı kullanım amaçlı bu ilemi yapıyor. Bu neden ile faturası geç teslim edilecek dahi olsa düzenlenmelidir diye düşünüyorum. Benzer bir konu hakkında bir mukteza paylaşımı da yapıyorum üstadım. 96620903-125[6/2013-1]-3
Sayin Makbule

Estafurullah tabiki, aciklamanizi okudum. Zaten bu formun bir degeri de fikirleri konusmamiz, tartismamiz, Ayrica fikrinizede saygi duyuyorum. Sizin sayenizde bu olayda acikliga kavussun bir kafa karisikligi olmasin.

Hasilatta ana unsur malin satis amacli olarak teslim edilmesi veya hizmetin yine satis amacli olarak tamamlanmasidir.. Fatura erken kesilse de, fatura kesiminde gecikilmis olsa da hasilatin ait oldugu donem malin teslim edildigi veya hizmetin tamamlandigi donemdir.

Bu nedenle erken fatura kesilmesi ,satici acisindan hasilat kaydedilmesini gerektirmeyecegi gibi aliciya da gider yazma veya maliyet olusturma hakki vermez.

Satici bunu satis olarak kaydemeyecegi icin alici icinde bu gider veya maliyet unsuru olmaz. Alici da bunu kaydederken 180 hesaba kayit yapip biz 391 KDV'yi beyan ettigimiz icin oda 191 hesapta KDV'sini indirim konusu yapip malin maliyetini alici acisindan maliyet unsuru olusturacaksa tek duzen hesap planininda boyle bir islem icin acilmis hesap olmadigindan 182-189 hesaplardan bir tanesine ''TESLIM ALINACAK MAL VEYA HIZMETLER'' adi ile kayit yaparak, Mal veya Hizmet teslim alindiktan sonra KDV haric bedel ilgili maliyet hesabina alinir.

Ancak dogru yol bu olmakla beraber; bende bir ozelge paylasayim senin ozelgenle ayni oldugu icin yazmiyorum sadece tarih ve sayisini yazacagim. Istanbul Defterdarligi 02.04.2004 tarih 4186 sayili mukteza ben bunlarada katilmiyorum. Ben Kanuna bakarim.
Cunku fatura kesimi karsi tarafin kabulu sartiyla tahakkuk isleminin onemli bir parcasi olmakla beraber tek basina tahakkuk saglamaz. Tahakkuku'tan soz edebilmek icin, faturada yazili malin teslim edilmis veya hizmetin tamamlanmis olmasi gerekir..

Kaldi ki, fatura kesilmekle beraber bu faturanin konusunu teskil eden mal veya hizmet, henuz olusmamis, dolayisiyla ileride verilecek mal veya hizmet maliyetide olusmamis olacaktir. Maliyetin sifir veya eksik oldugu bir durumda hasilatin bu eksik maliyet dusulurek vergilemeye tabi tutulmasi, kazanc, uzerinden alinan vergilere iliskin genel prensiplere de aykiridir.

Saygilarimla




 
Üst