Yollama Liyası Hakkında

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan bil_gin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

bil_gin

Tanınmış Üye
Üyelik
5 Ara 2007
Mesajlar
1,063
Konum
İstanbul
Herkese hayırlı işler. Yoğun bir dönemdeyiz. Umarım herkesin işi rast gider. Sektörel yayıncılık faaliyetinde bulunan bir firma aylık çıkartmış olduğu dergilerin bazılarını PTT vasitasıyla yurtdışındaki ülkelere göndermektedir. PTT den tarafımıza bu işlemler için fatura düzenlenmemekte sadece yollama liyası adı altında bir evrak verilmekte ve bu evrakın üzerinde gönderinin bilgileri bulunmaktadır. Ayrıca yollama liyasında verilen taşıma hizmetinin karşılığı alınan bedelde açıkça belirtilmektedir. Bu belge fatura yerine geçer mi? Gider hesaplarına aktarabilir miyim bu evrak ile?
saygılar;
bil_gin
 
VUK 241 göre MUHABERE EVRAKI:
Tüccarların her nevi ticari muameleleri dolayısiyle yazdıkları ve aldıkları mektuplar (Telgraflar ve hesap hulasaları dahil) muhabere evrakını teşkil eder. Gönderilen ve gelen muhabere evrakının, işlerinin icabına göre dosyada muhafaza edilmesi mecburidir.

Bu tanıma girer mi yoruma açık fakat tanım ile eşleştiğinde ticari vesika olarak nitelendirebiliriz düşüncesindeyim.
 
VUK 241 göre MUHABERE EVRAKI:
Tüccarların her nevi ticari muameleleri dolayısiyle yazdıkları ve aldıkları mektuplar (Telgraflar ve hesap hulasaları dahil) muhabere evrakını teşkil eder. Gönderilen ve gelen muhabere evrakının, işlerinin icabına göre dosyada muhafaza edilmesi mecburidir.

Bu tanıma girer mi yoruma açık fakat tanım ile eşleştiğinde ticari vesika olarak nitelendirebiliriz düşüncesindeyim.

Açıkcası bu konuya hala çözüm bulamadım. PTT den yapılan yurtdışı gönderilere sadece bu evrakı verdiklerini söylüyorlar. Yardımlarınızı bekliyorum.
 
Sayın bil_gin,

VUK 241'de geçen tanımlama sizin elinizdeki belgeyi içermiyor. Ancak posta hizmetleri için düzenlenen belgeler VUK hükümlerine tabi değildir bu nedenle elinizdeki belgeyi gider evrakı olarak kullanabilirsiniz. Tıpkı posta giderleri yada İTM, APS kağıtları gibi.
 
Sayın bil_gin,

VUK 241'de geçen tanımlama sizin elinizdeki belgeyi içermiyor. Ancak posta hizmetleri için düzenlenen belgeler VUK hükümlerine tabi değildir bu nedenle elinizdeki belgeyi gider evrakı olarak kullanabilirsiniz. Tıpkı posta giderleri yada İTM, APS kağıtları gibi.
Üstadım peki herhangi bir dönemde bu belgelerle alınan hizmetin değeri ba sınırını aşar ise yine bu belgelere istinaden ba da bildirebilir miyiz?
 
Neden? Ba-Bs bildirimi VUK tanımlı belgeler için mi geçerli?

Sayın merkür2,

Hayır, PTT evrakları bu kapsamda değil. VUK 396 sayılı tebliğde sayılan belgeler; ( Tebliğin 1.2. Bildirime Konu Alış/Satışlar Ve Hadler başlığında )
• Fatura,
• İrsaliyeli fatura,
• Serbest meslek makbuzu,
• Müstahsil makbuzu,
• Gider pusulası,
• Akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihaz fişi,
• Sigorta komisyon gider belgesi,
• Yolcu bileti.

Şeklindedir. Bu nedenle kapsam dahilinde değil. Bu çerçevede en çok sorulan Noter evrakları, Döviz bürolarından alınan DAB ve DSB 'ler de bildirim kapsamına girmiyor.

Zaman içinde bazı şeyler hafızadan silinebiliyor, tebliği bir daha baştan sona gözden geçirmekte yarar var.
 
Sayın merkür2,

Hayır, PTT evrakları bu kapsamda değil. VUK 396 sayılı tebliğde sayılan belgeler; ( Tebliğin 1.2. Bildirime Konu Alış/Satışlar Ve Hadler başlığında )
• Fatura,
• İrsaliyeli fatura,
• Serbest meslek makbuzu,
• Müstahsil makbuzu,
• Gider pusulası,
• Akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihaz fişi,
• Sigorta komisyon gider belgesi,
• Yolcu bileti.

Şeklindedir. Bu nedenle kapsam dahilinde değil. Bu çerçevede en çok sorulan Noter evrakları, Döviz bürolarından alınan DAB ve DSB 'ler de bildirim kapsamına girmiyor.

Zaman içinde bazı şeyler hafızadan silinebiliyor, tebliği bir daha baştan sona gözden geçirmekte yarar var.
1.2. Bildirime Konu Alış/Satışlar Ve Hadler1.2.1. Bildirim mecburiyeti bulunan mükelleflerce, belirlenen hadler çerçevesinde yapılan her türlü mal ve/veya hizmet alış ve satışları, bunlara ilişkin belgenin türüne (Fatura, irsaliyeli fatura, serbest meslek makbuzu, müstahsil makbuzu, gider pusulası, akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihaz fişi, sigorta komisyon gider belgesi ve yolcu bileti gibi) bakılmaksızın Ba-Bs bildirim formlarına dahil edilecektir.
Üstadım tebliğin ilgili bölümünü tekrar okuduğumda sizin belirttiğiniz belge türlerini örnek olarak verdiğini görüyorum. Haliyle belirlenen hadleri aşan bir değerde hizmet alımı yapılması halinde ba da beyan edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca bu işlemler karşılığında fatura talep edip fatura düzenlense PTT tarafından her hal ve şartta dahil edilmesi gerekecektir. Bu noktadan hareketle ba da beyan edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Paylaşımlarınız için hepinize sonsuz teşekkürler.
 
Sayın bil_gin,

Pek öyle değil. Böyle bir yoruma gelemeyiz. PTT kargo hizmeti de görüyor ve düzenlediği belgelerin hiçbiri diğer kargo şirketlerininki gibi değil. Bu nedenle de BA kapsamına almıyoruz. ( Hoş o seviyelerde değil ancak olsada sonuç değişmez) Konuya birde bu açıdan bakın.

Kaldıki salt evrak açıklamalarından yorum yapamayız. BA BS ile ilgili birçok muafiyet de var yorumu onları da gözönüne alarak yapmak lazım.
 
1.2. Bildirime Konu Alış/Satışlar Ve Hadler1.2.1. Bildirim mecburiyeti bulunan mükelleflerce, belirlenen hadler çerçevesinde yapılan her türlü mal ve/veya hizmet alış ve satışları, bunlara ilişkin belgenin türüne bakılmaksızın Ba-Bs bildirim formlarına dahil edilecektir.
Tebliğde sadece parantez içi kısmı çıkardığınızda Ba bildirilmesi gerektiği çıkmıyor mu?
 
Sayın merkür2,

Parantez içi açıklama örnekleme değil. Bu mantıkla düşünürsek bu maddeye göre sigorta poliçeleri, banka dekontları, noter belgeleri, noter kanalıyla ödenen damga vergileri gibi evrakların da dahil edilmesi gerekir. Tabi salt bu maddeye değil dün de belirttiğim gibi tebliğin tamamını gözden geçirin.

Sayın bil_gin,

Kiralar fatura kesilerek alınıyorsa kira olduğu için değil fatura olduğu için dahil edilir bunun dışında hayır. Çünkü büyük ölçüde çapraz kontrol imkanı yok. Ancak bunu gören mali idare doğrudan farklı bir tedbir aldı. Aylık 500.-- üzeri kira bedellerinin bankalardan ödenmesi zorunlu kılındı.
 
Bakanlığın verdiği bir özelgeye göre fatura ayrımı olmaksızın kiraların bildirilmesi gerekiyor. Ba-Bs çapraz kontrol olup olması bildirip bildirmemede kriter değildir.
 
Kira ile ilgili özellikle de bir ara bende tereddüte düşmüştüm. Maliye ile telefonda bilgi aldım ve beyan edilmesi gerektiğini söylemişlerdi. Ben de hem faturalı hemde stopajlı şekilde tutarları olanları beyan ettim.
 
Üst