Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
2 yıldan fazla süredir basılı AŞ hisse senedinin şarta bağlı devrinde gelir vergisi istisnası hk.
Gerçek kişi şirket ortağı için Anonim Şirket hisse devri yapacağız. GVK mükerrer 80.madde kapsamında istisna kapsamındayız. Ancak, devir bedelinin bir kısmı ilerideki üretim ve satış performansına göre belirlenip ödenecek olursa; ileriki dönemlerde tahsil edilen bu tutarlar da istisna kapsamında olur mu?
Gerçek kişi şirket ortağı için Anonim Şirket hisse devri yapacağız. GVK mükerrer 80.madde kapsamında istisna kapsamındayız. Ancak, devir bedelinin bir kısmı ilerideki üretim ve satış performansına göre belirlenip ödenecek olursa; ileriki dönemlerde tahsil edilen bu tutarlar da istisna kapsamında olur mu?
Hayır, ileriki dönemlerde performans şartına bağlı olarak tahsil edeceğiniz tutarlar Gelir Vergisi Kanunu (GVK) Mükerrer 80/1-1 maddesindeki 2 yıllık hisse elde tutma istisnası kapsamında değerlendirilmez.
Aksine, bu tutarlar vergi idaresi ve Danıştay içtihatları çerçevesinde "Ticari Kazanç" veya "Arızi Kazanç" (GVK Madde 82) sayılarak vergilendirilme riski taşır.
Hisse Devir Kazancı (GVK Mükerrer 80) Şartı: A.Ş. hisse senetlerinin veya geçici ilmühaberlerin 2 yıldan fazla elde tutulduktan sonra elden çıkarılmasında, satış bedeli ile maliyet bedeli arasındaki fark Sermaye Değer Artış Kazancı sayılır ve vergiden müstesnadır. İstisnanın uygulanabilmesi için devir anında kesinleşmiş, belirlenebilir ve o tarihteki hisse değerini temsil eden bir satış bedeli bulunmalıdır.
Geleceğe Yönelik Performans Ödemeleri : Satış bedelinin şirketin ileriki üretim, ciro veya kârlılık performansına bağlanan kısmı, hisse senedinin "devir anındaki mülkiyet/sermaye değerini" değil; şirketin devirden sonraki ticari faaliyetinin sonuçlarından pay almayı temsil eder.
Vergi İdaresinin Görüşü:Maliye Bakanlığı ve Gelir İdaresi Başkanlığı'nın benzer ve şarta bağlı ödemelere ilişkin özelgelerinde yaklaşımı şudur:
Devir tarihinde kesinleşmeyen, şirketin gelecekteki performansına (üretim/satış) bağlanan ödemeler, hissenin devri karşılığında elde edilen mülkiyet satış bedeli olarak değil, devirden sonra sunulan katkı, performans veya ticari riske katılım karşılığı elde edilen gelir/kazanç olarak nitelendirilir.
Bu durumda ileride tahsil edilen değişken tutarlar, hisse devri istisnasının dışına çıkarılarak tahsil edildiği dönemin geliri olarak genel hükümlere göre gelir vergisine tabi tutulur.
Dikkat Edilmesi Gereken Riskler
Vergilendirme Türü: Tahsil edilen ilave performans ödemeleri; duruma göre Arızi Kazanç (GVK Madde 82) veya devreden ortağın şirketteki aktif/danışmanlık rolüne göre Ticari Kazanç / Ücret kapsamında vergilendirilebilir.
Matrah Karışıklığı: Devir sözleşmesinde sabit bedel ile şarta bağlı (performans) bedel net bir şekilde ayrıştırılmazsa, vergi incelemesinde devir bedelinin tamamının istisna niteliği tartışmaya açılabilir.
SONUC
Sözleşme Metnini Netleştirin: Devir sözleşmesinde sabit hisse satış bedeli ile gelecekteki performansa dayalı prim/bonus veya ek ödeme mekanizmalarını hukuki ve finansal olarak birbirinden tamamen ayırın.
Sabit Bedeli Devir Anında İstisnayla Kapatın: Devir anında ödenen veya tutarı kesinleşmiş olan sabit bedel için GVK Mükerrer 80 kapsamındaki 2 yıllık istisnayı uygulayın.
Özelge (Mukteza) Talep Edin: Sözleşme taslağınız ile birlikte Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan yazılı özelge isteyin. İleride tahsil edilecek tutarların vergilendirme rejimini netleştirmeden süreci tamamlamanız ciddi cezalı tarhiyat riski doğurur.