ayrılamayan amortisman tutarı ne olacak?

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan d.akgul
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
10 Nis 2006
Mesajlar
24
merhaba

bır tasıtın 2004 yılı sonu enf deg degeri 20.000 ytl ve bırıkmıs amortısmanı 10.000 ytl dır.işletmemız []2005 yılında amortısman [/color]ayırmamıstır.2005 yılı amortisman ayrılmıs olsaydı amortısman tutarı 4.000 ytl olacaktı.

sorum şu:ben bu tasıtın 2006 yılında satısını yaptım.
tasıt satısı ıle ılgılı muhasebe kayıtı nasıl olacaktır?

2005 yılı amortısman tutarını dıkkate alacak mıyım?

ıyı calısmalar......
 
VUK/320. maddenin üçüncü fıkrasında "Her yılın amortismanı ancak o yıla ait değerlemede nazara alınabilir." hükmüne yer verilmiştir.
Dolayısıyla 2005 yılına ilişkin amortisman tutarını ancak 2005 yılında ayırabilirsiniz.

Yapmanız gereken bir düzeltme beyanamesi vererek bu amortisman tutarını 2005 yılı kayıtlarına dahil etmenizdir. Böylece söz konusu taşıt satışını yaparken ayrılmış amortisman olarak işlem yapabilirsiniz.

Ancak düzeltme işleminin yapılmaması halinde 2005 yılına ilişkin amortismanın sonraki yıllarda ayrılmasına imkan bulunmadığından, 2006 yılında satışı yaptığınızda ilglii Birikmiş Amortismanlar hesabını kapatırken 2005 yılı amortismanı ayrılmamış olduğundan amortisman tutarı olabilecek tutardan 4.000 YTL düşük olacaktır.
 
kendi yılı içinde ayrılmayan amortisman sonraki yılda kanunen kabul edilmeyen gider olarak sayılır yani kendi yılı içinde ayırdığınız taktirde gider olarak kullana bilirsiniz.


iyi çalışmalara,
 
Sayın d.akgül,


Amortisman ayırma konusunun isteğe bağlı (ihtiyari) olmadığı görüşündeyim.

Dolayısıyla; ya Sn. itibarın dediği gibi düzeltme beyanı verilmeli ya da ilgili amortisman tutarı yasal olmayan gider olarak işlenip, birikmiş amortismana eklenmelidir. (Ayrıca ayırmazsanız satışda örtülü olarak giderleştirirsiniz ki bu da vergi ziyaına yol açar)

Aksi takdirde 20000-10000= 10000 net aktif değeri görünen araç 15000 satıldığı varsayılırsa ;
amortisman ayırmazsanız
15000-10000 = 5000 satış geliri çıkar

oysa aracınızın olması gereken net aktif değeri 20000-14000=6000 ve satış geliri 15000-6000=9000 olmalıdır.


satış kaydı ise;

(B)

1xx 15150
257 14000

(A)
254 20000
391 150 (%1 varsayılmıştır)
679 9000

saygılarımla
 
Sayın bayk;
Verdiğiniz örnekte 679 nl.hesabın alacağına 9000 ytl. kaydı yapılmıştır.
Oysa ki faturayı 15000ytl+kdv kesiyorsunuz. kdv beyannamesinde taşıt satışlarının matraha dahil edilmesi gerekmiyormu? Yani matrahta göstermezseniz ilave edilecek kdv ye 150 ytl .yazmak durumunda kalacaksınız. Örnekten anlaşıldığına göre Taşıt satışının matraha dahil edilmediğidir. Teşekkür ederim.
 
Amortisman ihtiyaridir. Ancak siz bir kere ayırmadığınız amortismanı daah sonra geriye dönüp ayıramazsınız. Amortisman temel olarak ne demektir. ben aldığım malı aktifime kayıt ediyorum., sonra bunları giderleştiriyorum demektir. İstemezsem gider yazmam Maliye bana ne der.
 
ayrılmayan amortisman hiç bir zaman gider olmaz. yani o sabit kıymet satıldığında da maliyet bedeli-ayrılması gereken toplam amortisman farkı satış maliyetini oluşturmalı.
 
Amortisman ayırmak isteğe bağlıdır.
Amortisman oranları (Faydalı Ömür)'da bize maksimum ayırabileceğimiz kısmı gösterir.
Yani faydalı ömrü 5 yıl olan bir demirbaşın oranı %20'dir. Bu %20 max. orandır. Biz istersek 10 yıldan hesaplayarak %10 yapabiliriz. Bunu engelleyen herhangi bir mevuzat söz konusu değildir.
 
sn denetmen

Amortisman oranlarını ve faydalı ömürlerini mükellefler ve biz kendimize göre belirleyemeyiz.

VUK Md. 318; Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan ettiği amortisman oranlarını gerektiğinde değiştirmeye ve amortismanlarla ilgili hususu tespite yetkilidir.
Bu açıdan amortisman oranlarını VUK 333 genel tebliğindeki oranlar ışığında tespit etmeliyiz. Listede olmayan amortismana tabi iktisadi kıymetler içinde faydalı ömürleri VUK un 5024 sayılı kanunla değişik 315.ci maddesinin verdiği yetkiye istinaden Maliye Bakanlığı belirler.

Dolayısıyla amortisman ayırmanında isteğe bağlı olmadığı görüşündeyim.

Arkadaşımızın muhasebe kayıtları sorusuna gelince;

Mahsup fişine tahsil kaydı (100.Kasa) giremeyiz.

İlk önce tahsil fişinde satış kaydı;
679 01 Taşıt satış hasılatı (xxx)
391 18 Hes.Kdv (xxx)

Satılan taşıdın kaydının silinmesi kaydı;
689 01 Satılan taşıdın kalan maliyeti (xxx) (B)
( Taşıtın kayıtlı değeri - Enf.düz.farkı dahil Bir.Amort.)
257 ... Taşıdın bir.amortismanı (xxx) (B)
254 ... Taşıtlar (xxx) (A)

Bu iki kayıt sonunda oluşan kar tutarını isterseniz yenileme fonu olarak da ayırabilirsiniz.

679 01 Taşıtın Satış Hasılatı (xxx) (B)
689 01 Satılan taşıdın kalan maliyeti (xxx) (A)
549 01 Yenileme fonu (xxx) (A)
 
Değerli Meslektaşlarım,bu konu evvelcede geniş olarak tartışılmıştı.

Yeni düzenlemelere görede amortisman ayırmak vergi mevzuatı açısından ihtiyaridir.Ancak eski hükümlere göre tek fark, faydalı ömür uygulaması nedeniyle amortisman oranlarının ve süresinin sabitlenmiş olmasıdır.Yani faydalı ömür süresi amortisman oranı daha düşük belirlenerek uzatılamaz.

Süresinde ayrılmayan amortismanların daha sonra ayrılamayacağı yani vergi uygulaması bakımından gider yazılamayacağı kesindir.Ancak süresinde ayrılmayan amortismanların ATİK elden çıkarıldığında ayrılmış kabul edilerek gelir yazılması konusunda herhangi bir hüküm yoktur.VUK.daki düzenleme "süresinde ayrılmayan amortismanların sonradan ayrılamayacağı" şeklindedir o kadar.

ATİK lerin elden çıkarılması halinde süresinde ayrılmayan amortismanların maliyet unsuru olarak ayrılmış olacağı bu nedenle önce tamamlanıp KKEG yazılması sonrada gelir yazılması (yani bu yolla ATİK satış karının artırılması-yada zararının azaltılması) şeklinde yorumlar yapılmakta isede bunun yasal bir dayanağı olmadığını düşünüyorum.

Süresinde ayrılmayan amortismanların sonradan ayrılamayacağı hükmünün nedeni ATİK lerin belirlenen sürede amorti edilmesini edilmezse takip eden dönemlerde duruma göre keyfi amortisman ayrılmamasını sağlamaktır.Aksi halde vergi mevzuatında amortisman ayrılmasının zorunlu olduğu, süresinde ayrılmayan amortismanların ATİK elden çıkarıldığında ayrılmış gibi satış kar/zararının hesaplanacağı düzenlenirdi ama düzenleme böyle değildir.
 
Üst