Basit Usul Belge Düzeni

Üyelik
31 May 2005
Mesajlar
19
basit usulde vergi mükellefiyeti bulunan kişiler yasal belgeleri anlaşmalı matbaalara bastırabilirler mi?Ya da notere tasdik ettirebilirler mi?Bu konu hakkında bildiğiniz yargı kararı veya özelge var mı acaba?
 
Merhabalar.. Sayın cansev,

sanırım aşağıdaki bilgiler sorunuzun cevabını karşılar..

Basit usulde vergilendirilen mükelleflerce kullanılacak belgelerin basımı, dağıtımı ve izlenmesine ilişkin usul ve esaslar yalnızca 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile düzenlenmiş olup, anılan tebliğde, belgelerin anlaşmalı matbaalara bastırılacağına veya noterlere tasdik ettirileceğine ilişkin herhangi bir hüküm yer almamaktadır.

Bilindiği üzere, 6.12.1998 tarih ve 23545 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin belgelerin temini başlıklı 17. paragrafında

“Basit usule tabi mükellefler, kullanacakları belgeleri ve zarfları bağlı oldukları oda veya birliklerden temin edeceklerdir.”

hükmü yer almaktadır.

Ayrıca, 30.6.1999 tarih ve 23741 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 225 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde ise meslek odalarına kendi mevzuatları gerekçe gösterilerek üye kaydı yapılmayan, hususi oto ile ticari faaliyette bulunanlar, biçer döver işletmeleri ile inşaat ustaları gibi basit usulde vergilendirme kapsamında yer alan bazı meslek mensuplarının belgelerini, ikinci sınıf tüccarların tabi oldukları esaslar çerçevesinde anlaşmalı matbaalarda bastırmak veya noterlere tasdik ettirmek suretiyle kullanabilecekleri gibi, faaliyette bulundukları yerdeki herhangi bir oda veya birlikten de (kayıt olma şartı aranmadan) temin edebilecekleri açıklanmıştır.

Buna göre, meslek odasına üye kaydını yaptırma imkanı olduğu halde odaya kayıt yaptırmayan mükellefin belgelerini 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğ uyarınca meslek odasından temin etmesi gerekmekte, eğer anlaşmalı matbaaya bastırmış olduğu Fatura veya perakende satış fişleri gibi belgeler var ise ikinci sınıf tüccarların tabi olduğu hükümler çerçevesinde iptal edilmesi gerekmektedir.

İyi çalışmalar...

Tuğba Çağlayan
S.M.
 
İsim karışıklığından ötürü özür dilerim...

Cevabı yazarken en son Tuğba Hanım eklemiş...Ben soruyu soran kişi olarak algıladım.Özür dilerim...

Saygılarımla,
 
Bir mükellefin basit usulde vergi mükellefiyeti tesis ettirdikten sonra mesleki odalar kanalıyla yasal belgelerini temin etmeleri olağan olan durum.Fakat burası Türkiye şu anda bir kişi önceden olduğu gibi dilediği odaya gidip üye olamıyor.(Bursa da öyle en azından)Esnaf siciline başvuran vatandaşa hangi meslek sahibi ise ustalık belgesi getirmesini istiyorlar eğer ustalık belgesi yoksa sicile de ilçelerdeki odalara da kayıt yaptıramıyorsunuz.Yani basit usul şartlarını taşıyıp vergi dairesi kaydını yaptıran fakat yukarıdaki durumda olan kişi (GVK 215 NOLU Tebliğinde belirtildiği üzere "bazı meslek mensuplarının odalar tarafından kendi mevzuatları gerekçe gösterilerek üye kayıtlarının yapılmadığı,bu nedenle anılan mükelleflerin belge temin eedemedikleri görülmüş dolayısıyla VUK 257'nci maddesinin Bakanlığa verdiği yetkiye istinaden,bu ve benzeri mükelleflerin kullanacakları belgeleri ikinci sınıf tüccrların tabi oldukları esaslar çerçevesinde temin etmeleri uygun görülmüştür.")bu kapsamda değerlendirilebilir mi acaba diye düşünüyorum.
 
Sayın Cansev tekrar merhabalar,

Basit usule tabi mükelleflerin kullanacakları belgeleri temin yeri bağlı oldukları oda veya birliklerdir.VUK'nun mükerrer 257.maddesinin Maliye Bakanlığı'na verdiği yetkiye istinaden Maliye Bakanlığı,215 seri nolu GVK Genel Tebliği ile belgeler ile zarfların basımı,dağıtımı,izlenmesi ve kayıtlarının tutulması işlemlerinin mesleki teşekkülerce yürütülmesini uygun görmüştür.Gelirler Genel Müdürlüğü'de belgelerin basımının Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu'nca yapılacağı,bu belgelerin kayıtlarının tutulması ise ilgili mesleki teşekküllerce yürütülmesi hususunun anlaşılması gerektiğini belirtmiştir.

Ayrıca ,

(GVK 215 NOLU Tebliğinde belirtildiği üzere "bazı meslek mensuplarının odalar tarafından kendi mevzuatları gerekçe gösterilerek üye kayıtlarının yapılmadığı,bu nedenle anılan mükelleflerin belge temin eedemedikleri görülmüş dolayısıyla VUK 257'nci maddesinin Bakanlığa verdiği yetkiye istinaden,bu ve benzeri mükelleflerin kullanacakları belgeleri ikinci sınıf tüccrların tabi oldukları esaslar çerçevesinde temin etmeleri uygun görülmüştür.")

demişsiniz.

Ben ilgili genel tebliğde böyle bir açıklama bulamadım.Nerede geçiyor acaba?
 
merhaba arkadaşlar
basit usüller evraklarını fatura fiş vs. gibi anlaşmalı matbaalara bastırabiliyorlar yılbaşından beri bu uygulama var ben bir çok defa bastırdım bilginiz olsun arkadaşlar
iyi çalışmalar herkese
 
Sayın Celal Bey;

Özür diliyorum tebliğ numarasını 225 yerine 215 diye yazmışım.225 nolu
genel tebliğin 2.maddesinde geçiyor.

Saygılarımla...
 
Sayın Cansev evet 225 yerine 215 yazdığınız gibi VUK Mükerrer 257 yerinede VUK 257 demişsiniz.Her neyse canınız sağolsun..

Evet ilgili tebliğde yazmış olduğunuz problemlerden ötürü ilgili odaya yada mesleki birliklere kayıt yaptırma konusunda problem yaşayan basit usul mükelleflerine belge temini açısından burada bir kolaylık getirilmiş.Tebliğde dikkat edilmesi gereken husus,basit usul mükelleflerinin belge temininin ikinci sınıf mükelleflerin tabi olduğu uygulamalar çerçevesinde gerçekleştirebilecekleri göstermektedir.Yani anlaşmalı matbaalar aracılığıyla yada anlaşması olmayan matbaalar aracılığıyla fakat noter uygulaması çerçevesinde gerekli belgeleri bastırabileceğiniz anlatılıyor.İlgili matbaalardan belge basımı sırasında mükellefiyetinizle ilgili bilgilerin isteneceği bu çerçevede belge basımının yapılacağı söylenmektedir.Siz aslında sormuş olduğunuz sorunun cevabını bilmenize rağmen tereddütte kaldığınız için bu fikrinizi paylaşmak istediniz sanırım.Bu sayede bizde gerekli incelemeler çerçevesinde bilgilerimizi güncellemiş olduk.


Saygılarımla,
 

Benzer konular

Üst